Egy óraátállítással negyvenhét órásra csonkolt villámlátogatást tettem Prágában. Ennyi idő alig valamire elég és bringát sem béreltünk végül, de igyekeztem figyelni a várost kerékpáros szemszögből is.
Az alapvető benyomás: alig láttunk kerékpárutat, -sávot és kerékpárost se sokat. A többség montis volt, és jórészük futár. Pedig az idő nem volt rossz, itthon ennél mostohább viszonyok közt is több bringázóval találkozom.
Egy helyen láttam az úttesttől felfestéssel leválasztott sávot, egy emelkedőn, de ott is csak a kapaszkodó oldalon. A Moldva (Vltava) partján a budai rakparthoz hasonló bringajárda van, bár többnyire jóval szélesebb és helyenként el is van választva és a bringás rész utólag valami salak szerő anyaggal vörösre van színezve (?). A többi helyen csak bringaútra utaló táblák voltak, de nem igazán láttam a hozzájuk tartozó utat.
A városban gyalog és közösségi közlekedéssel mozogtunk. Érkezéskor egy huszonhat koronás jegyet vettünk, ami hetvenöt percig korlátozás nélkül használható, másnap egy száz koronás jegyet, ami huszonnégy óráig érvényes minden járatra megkötés nélkül. Az idő az érvényesítéstől számít. A városban rengeteg villamos van, metróval kombinálva szinte bárhová el tudtunk velük jutni.
Kevésbé kellemes tapasztalat, hogy életem két legrövidebb zöld jelzését is itt tapasztaltam gyalogosként. Mindkét alkalommal hosszasan kellett várni előtte, pedig jelzőgombok is voltak, amit használtunk is, és mindkét alkalommal olyan rövid volt a zöld, hogy az úttest feléig sem jutottunk el alatta (két sáv illetve két sáv plusz villamossínek).
Sok az autók elől elzárt utca és van egy gyalogos híd is, de ezek inkább a turisták zavartalan szuvenírvásárlását, és nem a város közlekedését szolgálják.
Összességében a város kellemesnek tűnt, a tömegközlekedés jobbnak, de városi kerékpáros közlekedésben még mintha Budapesten is jobb volna a helyzet.













Ezeket csak megerősíteni
Ezeket csak megerősíteni tudom, én is most voltam kint a Prágai Félmaratonon. Az említett kerékpárút egyébként a városon keresztülmegy és mint annyi más út, ez is kockaköves.
Mi százkoronás napijegyet vettünk (kb. 1050 Ft), mely 24 óráig érvényes. Érdekes módon, itt van gyerekjegy is. Ja, és láttam hogy a kerékpárt felvitték (vagy le) a metróra, no azt nem tudom, hogy szabályosan-e.
Prágában ott tart a
Prágában ott tart a kerékpáros mozgalom, mint nálunk 95 tájékán. Viszont van ott egy nagyon kipucolt, gyönyörűen rendbetett autómentes belváros, gyalogos híd, igaz bringaút az kb. egy sem. De a gyönyörű lányok és olcsó, minőségi éttermek némileg kárpótolnak azért :)
Hát ahogy elnéztem annyira
Hát ahogy elnéztem annyira olcsóak az éttermek, mint amennyire autómentes a belváros. A felhozatal viszont tényleg szemrevaló, akárcsak itt.
A sétálóutcás részre
A sétálóutcás részre gondoltam, ami ott akkora, mint budapest teljes belvárosa.
Elitnek kinéző helyen 1000-1500 ft volt egy kaja, pesten a duplája.
Hol nézted el ennyire?
Hol nézted el ennyire? :)
www.gruppetto.hu
Itt. Háromezer korona volt
Itt. Háromezer korona volt egy nem annyira ütős négyszemélyes vegyestál. Viszont legalább a felszolgálók perfekt csehek voltak.
A cseh korona árfolyama
A cseh korona árfolyama 10.310 Ft. Ezek szerint 30.930 Ft volt egy "nem annyira ütős négyszemélyes vegyestál? Egy főre 7732.5 Ft.
Jól számoltam?
Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)
Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)
Kanuni Sultan Suleyman
Jól. Én ezt
Jól. Én ezt sokallottam.
Persze most lehet példának felhozni ilyen-olyan helyeket, ahol kb. ennyi egy horse d'oeuvre.
Édes Istenem! Én még
Édes Istenem! Én még életemben nem fizettem ennyit egy étteremben. Még megközelítőleg sem. Ilyenkor látom, milyen csóró vagyok. Üzemi étkezdében vásárolom az ebédemet, és piros madaras multiba járok a heti bevásárlásaimat intézni. Pedig állítólag a területemen az átlag feletti a keresetem. Na mindegy, hagyjuk.
Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)
Elveszett közúti jelzőtáblák bejelentése: 06 1 210 05 73 (FKF Zrt.)
Kanuni Sultan Suleyman
Hidd el, nem vagy egyedül
Hidd el, nem vagy egyedül ;) Legalább nem nyomaszt, kivel fogod kitisztíttatni az úszómedencét :)
OFF
Levelezek most egy faszival Szváziföldről, aki egy vadasparknak dolgozik, olyanokat ír, hogy "túl sok ember veszti el feleslegesen a végtagjait", mert szar az orvosi ellátás, és a lakosság 70%-a naponta 1 dollár alatti jövedelemből él, valamint 40%-uk HIV-fertőzött. Őket kéne tanítani, kicsit ciki megkérdezni, fizetik-e a repjegyet...
Ilyenkor örülök, hogy itt élek :)
/OFF
*CMS*
_~o
_-\<,_
(_)/ (_)
Hát az igazat megvallva,
Hát az igazat megvallva, én is csak az étlapon olvastam ezt a "párszázas ajánlatot", aztán költséghatékonyabb megoldás mellett döntöttünk.
Prága élhető város
Prága élhető város Pesttel ellentétben. A jó magyar szokással ellentétben nem méregdrága vadonatúj villamosok közlekednek, hanem normálisan felújított és tiszta villamosok, éjjel nappal járnak, és bárhova el lehet jutni velük. Busszal csak a külvárosban találkozni. A metróra fel lehet vinni a bringát, és tényleg csak vasárnapi sportoló biciklisekkel lehet találkozni. És a tömegközlekedés hálózatának kiismeréséhez sem kell két diploma, plusz idegennyelv tudás, mint a Dunaparti városunkban. A macskakövekről meg annyit, hogy Prága a macskakövek városa, és meglepő módon nem rombolják azokat, hanem szakszerűen karbantartják, a macskaköves utak kátyúit nem aszfalttal tömik be, hanem macskakővel, és ez nem csak a belvárosra igaz.
És nem tudtam mi olyan fura a városban amikor először jártam ott. Pár óra kellett míg tudatosult bennem: fák, bokrok és zöld mindenütt.
Prágában egy dolog azonnal
Prágában egy dolog azonnal megérintett:
a benzinjük rohadt büdös, ahogy útitársam fogalmazott: "förtelmes köpedelem"
Prága nekem olyan volt mint a nagymama vitrinjében a porcelán figurák. Szép-szép, csak nekem anynira nem esetem.
Na mondjuk, mi egy egy éjszakás assaultot nyomtunk, belváros attackkal.
Az óváros viszont tényleg úgy meg van csinálva, hogy az egész váci utcát, rádayval, vásárcsarnokkal, halászbástyával a seggünkbe dughatjuk mellette. Tök megmaradt az atmoszféra, nincsenek lakóparkok két szecessziós, vagy XVI. századi kulipintyó közé felhúzva, rajta tábla: ingatlanfejlesztés. A Mucha-hatás büszkén mutatkozik a városon. (mert büszkék rá, nemcsak szóban, hanem valóban is. Amíg nálunk még engedélyt sem adnak egy Rejtő Szoborra..)
Láthatóan egységes a városfejlesztés (ezen) koncepciója.
A kaja tényleg bitang jó, a sör meg aztán IHIIIJJJJ..
Oké, ott is van Vencel tér, ami koszos, meg zsufi, de mégis megmaradt originál hangulatában.
Míg a Blaha Lujza mondjuk egy retyó európa közepén.
És hát nálunk ugye a káoszt és idióta koncepciótlan építkezést, meg önkormányztai mutyizást "eklektikának" próbálják meg nevezni a nagy városi tanácsnokok..
Szóval ha kéne választanom, hogy akkor BP-n töltsek el egy hétvégét X forintból, vagy Prágában, nem kétséges hogy Prágát fogom ajánlani magamnak.
én saját tapasztalatból
én saját tapasztalatból még annyit tennék hozzá, hogy a belvárosban előszeretettel használják a "lakó pihenő övezet" táblákat, amik rendőrökkel együtt helyreállítják a gyalogosok jogait a zebrákon kívül is.
a tömegközlekedés és a villamosok valóban csodálatosak, csak azt nem tudom miért építenek egy viaduktos autópályát a belvárosban részben a vasútállomás területén. tud vki erről vmit? ez rosszabbnak tűnik mint a kormányzati negyed, főleg h ez el is készül...