Szálló por miatt is lehet szmogriadó



"Az Európai unióban elsőként Magyarországon állapítottak meg önálló határértéket a szálló porra, azaz a jövőben a por miatt is el lehet rendelni szmogriadót."

Erre tovább a teljes hír:
index.hu

Sosem gondoltam volna, hogy ilyesmiben is leszünk egyszer elsők... :)

Hozzászólások

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
Belzebúb képe
Belzebúb
1 h, 2008-10-20 16:49

elsőkből lesznek az utolsók.... ;-)

majd addig álljunk két keréken egyhelyben, amíg az első szmogriadót elrendelik és korlátozzák a forgalmat.

na arra nagyon kíváncsi leszek.

Wilika képe
Wilika
2 h, 2008-10-20 16:58

És mivel jár egy ilyen riasztás?
_____________________________
http://wilika.hu

vasutas képe
vasutas
3 h, 2008-10-20 17:29

Tájékoztaási szint: aki hallja, talán betartja :-(
Riasztáis szintre ezt találtam a neten: Szmogriadó riasztási szintjének elrendelése esetén a szennyező anyagtól függően először az érintett ipari üzemek fűtőanyag felhasználását korlátozhatják akár a legalacsonyabb szintre is, majd ezt követően vagy akár ezzel egy időben is - a fokozattól függően - elrendelhetik a városba beérkező forgalom elterelését, a belváros környéket érintő szakaszon pedig a közlekedés korlátozását úgy, hogy az alapellátást érintő járművek kivételt képeznek.

Hotyhogy képe
Hotyhogy
4 h, 2008-10-20 17:18

Fingra is lehet határértéket szabni és Magyarország lehet az első ahol törvénybe iktathatják fingriadók elrendelését is majd.

De a kérdés az, hogy lesz e fingriadó valaha is elrendelve vagy soha nem lesz, még a legmagasabb fing-érték mérésének ellenére se!

Akkor sok fingot fog érni majd az a fingriadó is! :D

_________________

Hotyhogy?!

KoBold72 képe
KoBold72
5 h, 2008-10-20 17:48

Muhahaha!
(Épp a napokban nosztalgiáztunk a tesóimmal a jó kis kamaszkori finggyújtós bulik emlékén.
El is határoztuk, hogy valamikor csinálunk egy jó kis bab-party-t, majd utána este egy pookie-night-ot.
Höhö.)

- - - - -
November 14. - 24. 6É Futás
www.6efutas.hu

alterego képe
alterego
6 h, 2008-10-20 18:07

Ezen nevettem
______________________________
Zonder Fiets Ben Je Niets

adamekp képe
adamekp
7 h, 2008-10-20 19:35

És ezzel megelőzzük a németországi Szaarland tartományt, a Bűzelux államokat illetve az észagi Fingországot.

üdv adamekp

Vid képe
Vid
8 h, 2008-10-20 19:00

Egyébként talán pénteket leszámítva több mint egy hete pirosban vagyunk.:
http://www.idokep.hu/?oldal=legszenny

Lathor képe
Lathor
9 h, 2008-10-20 19:05

Kosztolányin éppen 93,8 µg/m3.

http://www.kvvm.hu/olm/station.php?id=44

Megnéztem az októberi grafikont (További adatok linken), elvileg remek kis szmogriadónk volt.

Lathor képe
Lathor
10 h, 2008-10-20 19:19

Holnap újra szmogriadó, elviekben.

zsoltee képe
zsoltee
11 h, 2008-10-20 20:06

Az elviekben a hangsúlyos... biztos van ott a jogszabályban egy apróbetűs rész, hogy az értékeket az összes mérőállomás átlagának kell adnia, és már építik is a Szépvölgyi út végére az új mérőállomást :D

Zsoltee

er13a18 képe
er13a18
12 k, 2008-10-21 14:53

:(

aron képe
aron
13 k, 2008-10-21 16:11
er13a18 képe
er13a18
14 sze, 2008-10-22 11:31

sztem nem, de jól tükrözi a hozzáállást

aron képe
aron
15 sze, 2008-10-22 22:27

hmm...azért lehet hogy holnap bevizsgálom, utóbbi időben úgyis ilyen természetközeli nemzeti ünnepeket tartok

*
www.criticalmass.hu/lakat

http://kerekparosklub.hu/eszak-pest

er13a18 képe
er13a18
16 sze, 2008-10-22 11:34

2x

Krisztab. képe
Krisztab.
17 k, 2008-10-21 01:16

Szuper, csak eddig sem tartották be :)

És van még az a fasza szabály is, hogy az értesítési és a riasztási határérték jóval az egészségügyi fölött van....

*CMS*
_~o
_-\<,_
(_)/ (_)

RaptoR képe
RaptoR
18 k, 2008-10-21 00:04

Haha, ameddig nem látom hogy a rendőrbácsik lezárják az utakat és csak a páros (vagy páratlan) számra végződő rendszámú kocsik mehetnek be a városba addig ez csak "kár volt a papír miatt kivágni a fákat" kategória.

Üdvözlöm én is a holnapi szmogriadót. Ha nem lesz, mit szólnátok egy kollektív perhez? :D

lipilee képe
lipilee
19 k, 2008-10-21 08:18

hát igen, szabad az út a hatóságok előtt, hogy egy újabb határértéket vegyenek semmibe.
--
bike no evil - lipilee.hu

perec képe
perec
20 k, 2008-10-21 08:55

"Az Egészségügyi Világszervezet nem ad meg határértéket a közlekedésből (elsősorban a dízelüzemű járművekből) származó részecskék koncentrációjára, mivel álláspontja szerint nem létezik olyan alacsony koncentráció, amely biztosan nem károsítja az egészséget."
(http://www.idokep.hu/?oldal=legszenny)

szerintetek ehhez képest mennyire érdekel itt bárkit ez?
Ráadásul azt mondja, hogy:

"E szerint az önkormányzatok akkor kötelesek tájékoztatni a lakosságot, ha a szálló por értéke két egymást követő napon meghaladja a 75 µg/m3 –t, riasztási kötelezettség pedig akkor áll fenn, ha a szálló por értéke két egymást követő napon meghaladja a 100 µg/m3 –t és a meteorológiai előrejelzések szerint a következő napon javulás nem várható."
(http://index.hu/politika/belfold/por5626/)

Mutasson nekem bárki olyan meteorológust, aki azt merné mondani, hogy nem javul a harmadik napra sem. ugysem hozhatja nyilvánosságra, vagy neadjisten 2 nap után véletlen eltömődik a mérőállomás, és máris tök jók az értékek.

félek, hogy ez is csak azért van, hogy betömjék az emberek száját...

de ne legyen igazam, zárják le a belvárost, jeesz!

->0-0<-
Remain cleated!

Bringán utazom: klassz! nagyon klassz! sőt: first class!

A duda figyelmeztető, nem pedig nevelő eszköz!

ELTEker

Gida képe
Gida
21 k, 2008-10-21 10:28

tok jo szabaly, csak hat ugyi annyit er, amennyit betartanak/betartatnak belole. ez most ugy tunik, semennyit. ):

gida

Toncsi képe
Toncsi
22 k, 2008-10-21 10:55

Az Onedin kapitány egyik része jutott erről eszembe. A részben ő volt az első a kikötőben, aki felfestette a hajójára a túlterhelés elkerülése végett kitalált merülési vonalat. Valaki megkérdezte tőle,
-meg vagy bolondulva?
-nem, csak nem várom meg, míg más határozza meg, hogy hova fessem azt a vonalat.

lrdr képe
lrdr
23 k, 2008-10-21 14:24

Hát,ez az elsőség ilyen jogi-nyelvtani csűréscsavarással van meg, ha jól tudom. Azaz másutt állami szinten nincs szabályozva, viszont önkormányzatin igen,és be is tartják.
Nálunk államin lesz, és...

És igen, ez a meteorológiás móka sem puha ám, dehogyis :P
Továbbá való igaz: lassan 2 hete tömény a helyzet, közben talán 2-3 nap volt jó. Elő kellett venni a maszkot...

Ezzel 1ütt pesze bizakodom, csak majd hiszem,ha látom.

Krisztab. képe
Krisztab.
24 k, 2008-10-21 14:32

Azért mi vagyunk az elsők, mer máshol elismerik, hogy nincs olyan kis koncentráció, ami ne károsítaná az egészséget.

*CMS*
_~o
_-\<,_
(_)/ (_)

lrdr képe
lrdr
25 k, 2008-10-21 15:09

Óóó, hát ez még aranyosabb...8) Na de végeredményben akkor ki jár jobban? (Persze,azok,ahol ennek megfelelően minél inkább, és folyamatosan csökkenteni igyekeznek a koncentrációt már a forrás-szinten, nem pedig csak tűzoltanak, meg reménykednek az időjárásban.)

Btw. tényleg eleve jópofák ezek a 75-ös meg 100-as határértékek is az 50-es egészségügyihez képest-ami ugye szintén csak has-szám. Persze - mindig megtisztelő érzés kísérleti nyúlnak lenni...

Ha már ilyen jól rávilágítottál a dologra (ez a változat komolyan eszembe sem jutott!), feltennék még egy semi-költői kérdést,ami már régóta foglalkoztat:

Ha jól tudom, ez a -valljuk be- nem túl riasztóan hangzó "Egy átlagos budapesti 3, egy átlagos magyar 1 évvel él kevesebbet, mint 1 átlag európai, tisztán a légszennyezés miatt" abból az adatból van statisztikailag átalakítva, hogy "évi 2000 (és egyre több-az napi 5-6!) ártatlan ember -rákos- kínhalálát okozza az itt tomboló hülyeség-csak bp-n"-hogy kissé teátrálisan fogalmazzak.

Miért van mégis, h még a szmogellenes kommunikációban is mindig az előbbit hangoztatják/juk az utóbbi helyett?

(Miközben az első talán akkor volna helytálló (értsd: nem lehetne ráfogni, h elken valamit), ha pl. amúgy minden európai tüdőrákban halna meg, csak mi kicsivel hamarabb...)
Én legalábbis nem hiszem, hogy ezzel inkább úgy érezné valaki, h személyesen érintett (lehet)....vagy itt tényleg senkiben semmiféle felelősségtudat nincs sem önmagáért,sem a másikért? *-)

Hemü képe
Hemü
26 k, 2008-10-21 19:00

dátum PM10 (ug/m3)
2008-10-13 94
2008-10-14 95
2008-10-15 106
2008-10-16 98
2008-10-17 28
2008-10-18 34
2008-10-19 58
2008-10-20 109

Eddig nem volt miért kollektívperelni. A mai értéket majd holnap meglátjuk.

_______///Hemü\\\________
\ Ezüstmúlt Kapitány. Érted. /

jenessanyi képe
jenessanyi
27 k, 2008-10-21 22:08

Még szerencse hogy 4 napon keresztül 94-95-106-98 volt a mennyiség, mert ez sokkal egészségesebb mintha 101 lett volna minden nap, és már riasztani is kellett volna miatta. Van egy olyan tippem hogy a számlálók csodával határos módon 100 alatti értéket fognak mutatni mindig, ha az előtte lévő 1-2 napon 100 fölött volt.

medvegyu képe
medvegyu
28 k, 2008-10-21 20:50

PM10 átlag a határértékhez képest az elmúlt 24 órában:

Nagytétényi út 204%
Kosztolányi 231%

medvegyu
Kormányblog

lord képe
lord
29 sze, 2008-10-22 03:57

Ezt már egy hónapja belengette a miniszter sajtószerte, amikor "a Fővárosi Autómentes Napon mobil laborral levegőminőségi méréseket végeztek a KVM munkatársai az Andrássy úton" és úgy találták, a megszokott tizedére csökkent a szálló por.
Hogy a mennyisége vagy a koncentrációja? ;)

"A riasztási kötelezettség bevezetése rábírhatja az önkormányzatokat, hogy tegyenek komolyabb lépéseket a hosszabb távon ható légszennyezettséget csökkentő intézkedések bevezetésére." - na ezt ha valaki lefordítaná.

"A MTI kérdésére, hogy a határérték túllépése esetén milyen intézkedések várhatók, a miniszter közölte, hogy elsősorban az autóforgalom valamilyen korlátozása lehetséges például a hétvégeken, egyes útvonalakon." - az MTI természetesen nem kérdezte meg, milyen szankciók várhatók az intézkedések elmaradása miatt, minek is kérdezte volna.

És különben is: mi a #@*!!?~ oka, hogy sehol nem lehet olvasni a kérdéses rendeletet?

Egyébként mi az a svájci minta pontosan?

lord képe
lord
30 sze, 2008-10-22 04:20

na jó, a tervezetet megtaláltam
http://www.kvvm.hu/cimg/documents/kozigre0626.pdf

mazsolázok:

- A környezet-egészségügyi hatásbecslés eredménye alapján, ha a rövid távú csúcskoncentráció
értékeket tudnánk csökkenteni, akkor Budapesten 170, vidéki városokban összesen 108 ember életét
lehetne megmenteni összhalálozás tekintetében, illetve Budapesten 91, a többi városban összesen 59 szív- és érrendszeri halálesetet lehetne elkerülni.

- Az elmúlt három év szálló por szennyezettségi adatainak elemzése az új PM10 küszöbérték szerint azt mutatja, hogy Budapesten a fűtési időszakban évente 3-4 alkalommal átlagosan 4 napos időtartamban haladta meg a levegő minősége a riasztási küszöbértéket.

- Az elmúlt évek meteorológiai és légszennyezettségi adatai alapján az önkormányzatoknak elsősorban a
tájékoztatási kötelezettsége fog növekedni.

- A szabályozás módosítása azt célozza, hogy a PM10-re vonatkozóan is legyen küszöbérték, amelynek alapján az azonnali intézkedések (közismerten: szmogriadó intézkedések) meghozhatók.

Meg végrehajthatók, gondolom.

És hogy kinek van egyáltalán szmogriadóterv- készítési kötelezettsége?

A jelenleg hatályos (21/2001.(II.14.) kormányrendelet 15. §-ának (3) bekezdése szerint) azokon a területeken, ahol 1. a szmoghelyzet kialakulásával kell számolni és 2. a légszennyezettség folyamatos mérésének feltételei adottak.
Ha nem adottak, hát nem adottak ;)

A rendelet-tervezet szövegezői úgy tudják, jelenleg Budapest, Győr, Tatabánya, Miskolc, Pécs, Szeged és Debrecen rendelkezik érvényes szmogriadó tervvel. Úgyhogy ezek a Levegőminőségi Intézkedési Programok biztosan másról szóltak 2005-ben, ha azóta már nem érvényesek :)

lord képe
lord
31 sze, 2008-10-22 04:52

Aha, itt vannak újabbak:
A PM10 határértéke(ke)t túllépő zónákra készült új levegőtisztaság-védelmi intézkedési tervek, 2008.09.30

(Vélemények és észrevételek megtételére amúgy október 30-ig van mód.)

És mi az első, amit olvasok?
Győr-Mosonmagyaróvár (2.sz. zóna) Levegőminőségi Intézkedési Programja így kezdődik:

Mentesítési kérelem a PM10 határérték alkalmazásának kötelezettsége alóli felmentésre 3 évi időtartamra – 2011. június 11.-ig – vonatkozólag.

És mi a második?
Komárom-Tatabánya-Esztergom mentesítési kérelme 2011-ig.

Ehh, el is ment a kedvem az egésztől. Pedig érdekes olvasmányok amúgy. A legtöbbjéből kiderül, hogy a lassú (1,5 m/s alatti) szél az egyik legfőbb oka mindennek :)

toreki képe
toreki
32 sze, 2008-10-29 11:34

Holnapig még tehetsz észrevételt. :) Mondjuk ilyenkor jó lenne, ha a LMCS akciózna egyet, hogy a felmentések n ekerüljenek bele a véglegesbe.

Krisztab. képe
Krisztab.
33 sze, 2008-10-22 11:23

"Hogy a mennyisége vagy a koncentrációja?"

mikrogramm/köbméter ---> egyfajta koncentráció.

Amúgy a rabic oldalán van sok minden ennek az ügynek az előző fordulójáról, ha jól emlékszem. Főleg arról, mikor D azt állította, hogy az egészségügyi határértéket még meg sem közelítettük, pedig már rég elhagytuk, a fantasztikus szabályozásnak köszönhetően (ti.
eü. h.é. < tájékoztatási h.é. < riasztási h.é., ami szerintem nonszensz...)
*CMS*
_~o
_-\<,_
(_)/ (_)

lord képe
lord
34 sze, 2008-10-22 18:27

á, igen, kösz, hogy eszembe juttattad! ez tényleg annyira nonszensz, hogy a fejem kidobta magából :)

Hemü képe
Hemü
35 cs, 2008-10-23 16:53

dátum PM10 (ug/m3)
2008-10-18 34
2008-10-19 58
2008-10-20 109
2008-10-21 104
2008-10-22 121

Szerda reggelre ismét többfelé válik párássá a levegő, sűrű ködfoltok is képződhetnek. Napközben a pára-és ködfoltok feloszlása után (várhatóan a késő délelőtti óráktól) északon közepesen, délen gyengén felhős lesz az ég. Eső nem várható. A délies szél mérsékelt lesz, csak néhol lehetnek élénk széllökések. Reggel 5 fok köré süllyed, délutánra 18 fok köré emelkedik a hőmérséklet. Előfordulhatnak azonban tartósan párás területek, e tájakon hűvösebb idő valószínű, délután 15 fok alatt maradhat a hőmérő higanyszála. A közlekedésben továbbra is a pára-és ködfoltok okozhatnak problémát, ezek feloszlása után jó feltételekre számíthatunk, sőt fronthatás sem lesz hatással szervezetünkre.

Csütörtökön, nemzeti ünnepünk napján hidegfront éri el a Kárpát-medence térségét, ezért erősen felhős, vagy borult lesz az ég, és eleinte az észak-dunántúli, majd a középső, délutántól már az északkeleti megyékben számíthatunk elszórtan gyenge esőre, záporra. Az északnyugati szél többfelé megerősödik. A felhős, néhol csapadékos idő hatására a hőmérséklet gyengül, délután 14 fok körül alakul.

Akkor most mi a helyzet?

_______///Hemü\\\________
\ Ezüstmúlt Kapitány. Érted. /

Hemü képe
Hemü
36 sze, 2008-10-22 10:20

És ez most még csak tervezet, vagy már él?

_______///Hemü\\\________
\ Ezüstmúlt Kapitány. Érted. /

lord képe
lord
37 sze, 2008-10-22 18:26

A sajtó szerint a pénteki (10.24.) Magyar Közlöny hozza, onnantól hatályos. De hogy pontosan mi a végleges szöveg, azt addig nem tudni.

ubi képe
ubi
38 sze, 2008-10-22 12:30

Úristen ANNYIRA NEGATÍVOK VAGYTOK!

Végre hoznak egy értelmes határozatot, és máris mindenki elkezdi fikázni, hogy mi lesz majd ha ez nem ér semmit.

Szerintem kurva jó, hogy ezt bevezették, mégjobb, hogy EU-ban először, és mindenképpen jobb hivatkozási alap a további küzdelmekben, mintha nem lenne. Mindenki úgy károg, mintha rossz húzás lenne az, hogy ezt bevezették! NEM! Ez szuper.

Ráadásul ez is civil-CM nyomásra indult, mert azután kezdett el a szálló por igazán téma lenni, amikor a CM-en írtunk a témában először összefoglalókat, véleményeket.

A betartás másik kérdés, de inkább tegyünk azért, hogy tényleg legyenek korlátozások. Ilyen határozattal már könnyebb lesz a médiát rácuppantani az esetleges tétlenségre.

Optimizmus magyarok! Károgás helyett tettek kellenek, de ezt pont a CM társadalomnak nem kéne mondani...

Horka képe
Horka (nem ellenőrzött)
39 sze, 2008-10-22 14:15

Oké, most már van rendelet. Akkor most kellene fejleszteni a tömegközlekedést! Mert ha holnap elrendelik a szmogriadót és autóstoppot, akkor az összes autós mind be fog állni a buszmegállókba! Legalább másfél-kétszeresére kell süríteni a járatokat, hogy föl is férjenek! És fogadni mernék, hogy legalább a fele bérletet sem fog venni (minek arra a pár napra), szóval már megint egy kalap pénzt kell bepumpálni a B.K.V.-ba...

lord képe
lord
40 k, 2008-10-28 05:09

megszólítva érzem magam.
érveim/meglátásaim:
- nem én vagyok negatív, hanem a már 10-15 éve elkésett rendelet
- szerintem ez nem értelmes határozat, hanem afféle elkenős gumijogszabály minden súly nélkül.
- ennek ugyan a szememben semmi jelentősége, de nem mi vagyunk az elsők az EU-ban.
- tök jó, ha civil nyomásra indult, gáz, hogy ez lett belőle
- a médiát nem lehet rácuppantani, mert nem fotogén.

Névtelen képe
Névtelen (nem ellenőrzött)
41 sze, 2008-10-22 13:19

És az miért van, hogy eddig bármikor ránéztem, még sosem láttam olyat, hogy az összes budapesti állomás rendesen működött volna?

Ha meg nagyobb gáz van, hirtelen csak 1 vagy 2 állomás értékei frissülnek, az időképen olyankor egész Bp.-re ezt mutatja.

A keróútinformon már június óta nem frissül a táblázat, pedig ez az egyetlen teljes összesítő.

Az ÁNTSZnél meg keverik a kategóriákat: kék, legalacsonyabb háttérrel a 2. fokozat, kifogásolható felirattal (pedig az már nem feltételes módban van!), miközben tegnap már egész du. többszörös túllépések voltak, nem csak PM10-re.

A Megjegyzésbe néha beleírják, hogy a fél városban már VESZÉLYES, a legmasabb fokozat van, de az valahogy másnapra már sosem olvasható.

http://efrirk.antsz.hu/oki/levego/Bp_LHI.htm

Vid képe
Vid
42 sze, 2008-10-22 20:05

Na igen. Szerintem akkor kapcsolnak le amikor a risztási küszöb is túl van lépve.
Én a sok köhécselés, krákogás után azt hiszem veszek valami jó maszkot. (3m 6000) Kicsit rohamosztagos fejem lesz benne, de sebaj.
Csak az zavar, ha egy ilyenben látnak tekerni, az elrettentő hatással van, már ami a városi bringázást illeti, eddig ezért sem nagyon akartam belevágni.

NévtelenLrdr képe
NévtelenLrdr (nem ellenőrzött)
43 cs, 2008-10-23 16:45

Sztem inkább elgondolkodtató (már ami az autós közlekedőtársakat illeti)...csak azokat a gyalogos anyukákat sajnálom,akiknek vmi frappánsat kellene váalszolniuk, mikor a gyerek érdeklődve megkérdi, h "mi az a bácsi arcán?"
Meg persze a gyerekeket,akik ebben nőnek fel :|

Ja meg az nehéz pillanat még, mikor megkérdi vki, h nem kényelmetlen-e (ez vhogy tipikus kérdésnek tűnik nekem). Erre mégis mit lehet válaszolni?!? Kényelmesebb,mint 1 tüdőrák? Hát hol a francba számít itt a kényelem már? :|

Horka képe
Horka (nem ellenőrzött)
44 cs, 2008-10-23 21:26

Az autó az egy dolog. De azt vajon tudtad-e, hogy egy 120 lakásos társasházat földgázzal kifűteni hozzávetőlegesen évi 650 tonna CO2 kibocsátással jár? Hogy csak Budapesten durván 2,5 millió tonna CO2 megy ki a kéményeken minden egyes fűtési szezonban? Na ez a nem semmi! Miért nem fűtünk atomenergiával??? Arra már van kipróbált, bevált technológia, a világon semmiféle kényelmetlenséggel nem járna, ugyanolyan melegek lennének a lakások, csak éppen nem fokozódna brutálisan évről-évre az üvegház hatás! Szerintem sokkal látványosabb eredményeket lehetne így elérni, mint bármiféle szmogriadóval!

Zsurmi képe
Zsurmi
45 cs, 2008-10-23 22:47

Van némi köze ehhez annak, hogy az atomenergiát a legproblémásabb és a legnagyobb befektetéssel lehet kitermelni. Igaz ha már termelőkik akkor, olcsó (gyorsan hozza be az árát). A végtermék igaz kevés tonna, de az anyatermésze által feldolgozhatatlan és veszélyes. El kell rakni valahova.

Az elektromos áramot pedig jelentős veszteséggel lehet csak továbbítani. Tárolni pedig nem igen lehet. Tehát pufferelni sem lehet, hogy a kereslet és kínálat közötti eltérést kiegyenlítsék.

A földgáz most még van elég, még nem drága és nem olyan problémás kitermelni, cseppfolyósítva jól szállítható (akár tartályban, akár csővezetékben).

Ha a villanyfűtést megérné, akkor főleg azt használnánk.

-
Zsurmi

Horka képe
Horka (nem ellenőrzött)
46 p, 2008-10-24 10:27

Az atomhulladék nem kérdés, betonba ágyazva elpihenhet a föld alatt az idők végezetéig, van elég felhagyott bánya meg minden. Az anyatermészet a CO2-t és más égéstermékeket sem igazán tudja feldolgozni, úgyhogy ez nem lehet érv az atom ellen. Tárolni az áramot egyáltalán nem is kell, vezérelt (éjszakai) árammal felfűtenénk a hőtárolós villanykályhákat, oszt jó napot. Az elműnek is jobb lenne, mert e módon legalább télen nagyjából egyenletes terhelésre tudna dolgozni. De meg merem kockáztatni, hogy a lakótelepi hőközpontokhoz akár helyben le is lehetne telepíteni egy-egy kisebb reaktort, és akkor már nincs szükség se gőzfejlesztőre, se turbinára, se hútőtoronyra, se generátorra, se távvezetékre, csak egy hőcserélőre, amivel rádolgozik a radiátorokhoz menő vezetékekre. Így már azért sokkal olcsóbb!
Földgáz tényleg van elég. Hogy olcsó-e, arról már lehet vitatkozni. Sajnos a gázfelhasználók még mindig nem fizetik meg a környezeti károkat, amiket okoznak. Minden egyes köbméter gáz elégetésekor 1,963 kg széndioxid keletkezik! De erről sunyi kussolás van, mert a földgáz-lobbi megvesztegette a kormányt, hogy minden eszközzel szorítsák rá az embereket a gázhasználatra, és akkor majd lesz nabukkó meg minden csoda, sőt, mire elfogyik a gáz, már nem is fog kelleni, hiszen télen is megterem majd a narancs a Kárpát-Medencében.
Ez is pont ugyanolyan dolog, mint az autózás. Engem személy szerint azért irritál, mert amíg a robbanó motor helyett egyelőre még nem nagyon találtak ki semmi okosabbat, de a gázfűtésre igen! Az oroszoknál már uszájra épített atomreaktorokat gyártanak, elviszik oda, ahol a meleg kell, lehorgonyozzák, fűtenek vele, és ha lejárt az élettartama (ami persze évtizedekben mérhető), jön egy vontatóhajó, és úgy ahogy van, visszaviszi a gyárba, ahol vagy újjáépítik, vagy elrakják a hulladéktemetőbe. Ez ilyen egyszerű lenne. Ha gyurcsány nem a Gasprom embere lenne.

Zsurmi képe
Zsurmi
47 sze, 2008-10-29 00:37

Az atomhulladékot nem elég betonba ágyazni! A természet dolgozik, a beton nem tökéletes szigetelő. A föld mozog, megrepedhet a tartály és onnantól kezdve bejut a talajba méreg.

A CO2-t az anyatermészet fel tudja dolgozni. Persze nem akármennyit és nem mindegy mekkor adagban jön. Vagy ha lesz technológia, nem lehetetlen energiabevitellel semlegesíteni (O2 és szén): mint a fotoszintézis. Akkor lesz technológia, ha nagyon kell.

A fűtésre nem csak éjszaka van szükség, nem csak akkor amikor bekapcsolja az ELMŰ. Akkor kell, amikor akarjuk (fázunk), ill. rendszeresen.

Nem csak lakótelepek vannak, az emberek jelentős része társasházban, ill. családi házban lakik. Minden egyes épületbe kell eszköz. Nem véletlenül nincs távfűtés családi házakban.

Egyébként milyen reaktorra gondoltál? Atom? Azt talán az 50-es években hitték, hogy lehetséges.

Az oroszok is komplett reaktort építenek, személyzettel. Amit nem lehet egy társasházba rakni! Ha felügyelet nélkül is menne egy reaktor, sem vállalnák az emberek. No meg 1500 kis reaktort, vagy 150 nagyot karban tartani, miközben ami benn van HALÁLOS. Szóval a házi reaktor életképtelen ötlet.

Utána néztem/számoltam kicsit a CO2 termelésnek:
Hány liter levegőt lélegzik az ember, abból mennyi plusz CO2 kerül(+4%), az fajsúly alapján hány kg évente. A fűtést a havi 19m3-rel számoltam (egész év), saját gázszámlámról. Tudom egy emberre több gázfogyasztás jut, mert több helyen használják.
Lélegzés: 1038 kg.
Fűtés: 447 kg
Évente, csak rám számolva. Csak a lélegzés és a lakásom fűtése termelte CO2-t összehasonlítva. Sok sok más tényező kihagyva. Arra akarok utalni, hogy az is több CO2-t enged a légkörbe, hogy 60-70 évig élek, nem 30-40 évig. És a lelegzés összemérhető nagyságrenben van a fűtéssel.

Namármost számolhatunk úgy, hogy ha CO2 mentesen fűtenénk... De nem számolhatunk! Ha fát vagy szenet, olajat égetünk, ugyanúgy CO2-t termel. Ez az alap, nem az hogy nem termel CO2-t a fűtés!

Magyarország azért gázfüggő, mert évtizedekig olcsó volt (mesterségesen), mindenki arra állt rá. Most pont ezért torz "támogatás" kell, amit adóból fizetünk. És valóban nem fizetjük meg a környezeti károkat.

Csak épp van egy különbség az autózáshoz képest: fűtésre mindenkinek szüksége van, aki nem a bahamákon lakik. Fűteni kell, nincs választás.

Globálisan nézve ahol nem kell fűtés, ők is szenvedik a fűtés okozta környezeti károkat. Csakhogy ahol jó idő van, ott nem szeretnek dolgozni. Inkább jól érzik maguk. Ahol rossz idő van, ott dolgozni kell. Amnek eredményeit a jó éghajlaton élők is élvezhetik. Ha más nem a védőoltás forméjában. És ők is tovább élnek.

-
Zsurmi

adamekp képe
adamekp
48 sze, 2008-10-29 00:48

Nekem van egy kis zsebreaktorom, pendrive méretű és usb-n keresztül látom el a kerületet. :D

üdv adamekp

Hotyhogy képe
Hotyhogy
49 cs, 2008-11-13 16:03

Fölfedezted, hogy amikor leveszed róla az ólomkupakot, akkor föl tudod forralni vele a teáskannát ha azt ráteszed?

Kézmelegítőnek se rossz. Ha kettő van belőle, hordhatsz egyet-egyet a két zsebedben. De vigyázz, olyankor ne csavard le teljesen, csak lazítsd meg kicsit a kupakokat. Hacsak nem szeretnél lukakat a tenyereidben...! :D

_________________

Hotyhogy?!

Amikor azt kiáltom, "brava!", ne mondd, hogy azt kiáltsam, "bravo!". Én határozom meg, hogy kit ünneplek.

dhorvath képe
dhorvath
50 sze, 2008-10-29 02:06

A Toshibanak van mikro(200 kilowatt) automata nukleáris reaktora társasházak számára. Személyzet nélkül működik 40 évig. Jövőre Európában is árulják majd.
http://www.nextenergynews.com/news1/next-energy-news-toshiba-micro-nucle...

----------------------------------
Valamint autómentes településeket!

szabomikulas képe
szabomikulas
51 h, 2008-11-10 14:10

Én nem félek az atomenergiától, de ez azért nem tetszik az eddigiek alapján. Simán elhiszem, hogy nagyon jól megcsinálják a reaktort, biztonságos és megbízható lesz. De a szándékos károkozás ellen nem hiszem, hogy megfelelően meg lehet védeni. És egy országban mondjuk 1000 helyet megfelelően védeni nehezebb, mint 1-et.

Hotyhogy képe
Hotyhogy
52 h, 2008-11-10 19:46

Most romlott el egy orosz atom tengeralattjaro, halalosan besugarozva husz tengereszt.

A fokozottan biztonsagos tervek es megepitesek ellenere, atom eromuvek elromolhatnak.

Mozgo vagy telepitett, kicsi vagy nagy az az eromu, ha ritkabban is, de ha baj van, akkor altalaban nagy baj van a sugarveszely termeszetenel fogva.

szabomikulas képe
szabomikulas
53 h, 2008-11-10 20:43

A tengeralattjárón úgy tudom nem a sugárzással volt a baj, hanem az automata tűzoltórendszerrel.

Hotyhogy képe
Hotyhogy
54 cs, 2008-11-13 15:54

Igaz, úgy van. Tévedtem, bocsánat. Egy korai hírcsatorna megtévesztő animációja miatt estem hibába.

Tanulság: amikor felnőttek lettünk, akkor már ne csupán a képeket nézegessük könyvben, magazinban, TV-ben stb. :)

dhorvath képe
dhorvath
55 k, 2008-11-11 11:42

Megint ölt a cigaretta, mondhatnánk. Freon ölte meg őket, megette az oxigént.

http://hvg.hu/vilag/20081110_nyerpa_tengeralattjaro_freon_dohanyzas.aspx

----------------------------------
Valamint autómentes településeket!

dhorvath képe
dhorvath
56 h, 2008-11-10 19:53

Nekem tetszik is, meg nem is. Japán atomerőművekben is történtek már balesetek, és létezhetnek olyan természeti katasztrófák, amiket nem lehet gondos tervezéssel sem kivédeni. Ha minden lakótelepet ilyenek látnának el, nem tudom hova raknánk a keletkező sugárzó hulladékot. A levegőminőség viszont látványosan javulna, és nem lennénk ilyen kiszolgáltatott helyzetben, mint amilyenben vagyunk a földgáz miatt. Ha terroristák akarnak kárt okozni, egyszerűbb egy élelmiszer- vagy üdítőgyáron keresztül, vagy a vízbázis megfertőzésével, bár jobbára egyelőre inkább robbantgatnak. Én az oroszok úszó atomerőműveitől jobban tartok. A co2-vel a természet valószínűleg néhány év alatt elbánna, ha hagynánk, a radioaktív sugárzás viszont sokáig kísérteni fog. De szerintem inkább az űr kolonizálásában lehet majd ezeknek a mini reaktoroknak szerepük.

----------------------------------
Valamint autómentes településeket!

szabomikulas képe
szabomikulas
57 h, 2008-11-10 20:56

Nem kell feltétlen terrorista. Ha egy országban elegendően leromlik a helyzet, akkor már nem valószínű, hogy megfelelően fogják felügyelni a reaktorokat. Így történhetnének olyan esetek, amik sugárzó anyagokkal már sokszor történtek, csak így sokkal több anyag lenne ami bajt okozhat. Oroszországban pl. világítótórnyokban használják a radioaktív anyag bomlásakor keletkező hőt energia ellátáshoz. Néha ezeket a sugárzó anyagokat ellopják, aztán általában a tolvaj meg is hal rövid időn belül. Brazíliában egy sugárkezelésre használt berendezést hagytak ott miután elköltözött a kórház. A sugárzó anyagot fémgyűjtők elvitték, aztán egy idő után valakinek gyanús lett, hogy ettől a kéken világító anyagtól halnak meg az emberek körülötte és bevitte egy kórházba, hogy nézzék meg. Ilyenek szerintem simán előfordulhatnának nagyobb számban, ha minden sarkon lenne egy atomreaktor.

dhorvath képe
dhorvath
58 h, 2008-12-01 19:39

http://inforadio.hu/hir/tudomany/hir-242155

"A politikusok és a tudósok egy része eddig azzal számolt, hogy az ember tevékenysége miatt a légkörbe került nagy mennyiségű szén-dioxid körülbelül száz év alatt eltűnhet az atmoszférából azután, hogy a világ átáll a tiszta energiaforrások használatára.

A döntéshozókat sokként érheti, hogy az új bizonyítékok ellentmondanak a fenti, optimista forgatókönyvnek. David Archer, a Chicagói Egyetem professzora azt mondta: a folyamat több százezer évet vehet igénybe"

----------------------------------
Valamint autómentes településeket!

Horka képe
Horka (nem ellenőrzött)
59 sze, 2008-11-05 09:13

Szerintem ha úgy lehet számolni, hogy autómentesen élünk, akkor úgy is lehet számolni, hogy CO2 mentesen fűtünk. Annál is könnyebb, mert az utóbbinak van helyettesítő terméke: az atomerő. Igaz, lassan a vízgőzt kipuffogó hidrogén-autó is meglesz, már minden nagyobb gyártónak futnak a prototípusai.
Látom, városi gyerek vagy, nem láttál még cserépkályhát. :) Az egy olyan varázslat, hogy este megrakod benne a tüzet, az persze egy idő után kialszik, de az irdatlan samottömeg még reggelig meleg marad, és fűt. Ugyanígy működhet az éjszakai áramos fűtés is. Nem sokat számít, hogy mikor van a berendezés áram alatt, és mikor nem, mert a körötte lévő hőtároló közeg kiegyenlíti a dolgot, nappal sem hül ki a lakás. (Bár speciel én ki szoktam kapcsolni a fűtést nappalra, hiszen úgyis elmegyek dolgozni, akkor minek termeljem feleslegesen az üvegház hatású gázokat?)
Az meg, ne is haragudj, de marhaság, hogy fűtésre mindenkinek szüksége lenne. Az eszkimók sem fűtenek a jégkunyhóban, mégis évszázadok óta jól megvannak! A fűtés ugyanolyan luxus, mint a kocsikázás. Nélkülözhető. Persze ez kényelmetlenségekkel járna... De szerencsére erre nincs szükség, hiszen itt a legtisztább energia! Mindazonáltal én nem látok nagy különbséget a között, ha azt kéred a néptől, hogy vállalják a buszozás vagy biciklizés kényelmetlenségeit a levegővédelem érdekében, meg a között, ha azt kéred a néptől, hogy vállalják a fűtetlen szobában lakás kényelmetlenségeit ugyanebből az okból.
Az atomtól való rettegésedet pedig maximálisan nem osztom. A paksi erőmű sem durranna nagyobbat, mint amekkorát gyurcsótány új gáztározója durranna, ha valaki eldobna egy csikket. :) Fűtésmódváltás meg már többször volt az elmúlt negyven évben. Volt itt már fa, szén, villany, olaj... nem volna nagy kaland átállni valami másra.

Vid képe
Vid
60 szo, 2008-11-08 13:56

Nálunk miért csak gáz, és atomerő versengés zajlik? Csak mert a geotermikus energia kihasználását tekintve(meg a hozzáfűződő technológiát) talán egyedül csak Magyarország, és Izlad érdekelt?
Amúgy az izlandiak már építenek is valahol nálunk egy geotermikus alapokon nyugvó távfűtési rendszert.

Gida képe
Gida
61 k, 2008-10-28 19:32

azt tudod, h egy atomeromu epitese mennyi szennyezoanyagkiokádással jar? Mer ugy mar nem annyira jo a merlege a dolognak. Meg amugy sem.
gida

dhorvath képe
dhorvath
62 szo, 2008-10-25 07:55

Nőtt a szmogriadó esélye Budapesten

FH
2008-10-24 21:42

Holnaptól nagyobb az esély a szmogriadóra, érvénybe lép a környezetvédelmi minisztérium új rendelete, ami a szálló por határértékét külön szabályozza. Eszerint ha két napon át magas ez az érték és az időjárás sem változik, az autóforgalmat is korlátozhatják - hangzott el az RTL Klub Híradójában pénteken.

Láthatatlan, de tudni lehet, hogy a kocsikból rengeteg por kerül a levegőbe. A szálló por az egyik legveszélyesebb anyag: apró, az emberi szervezet bármelyik részébe eljut és ott kárt okozhat. Azért, hogy ennek kockázatát csökkentsék, a környezetvédelmi minisztérium szombattól külön határértéket vezet be a porra. Ha egymást követő két napon a napi átlag nagyobb, mint 75 mikrogram köbméterenként, figyelmeztetnek, ha 100-nál is több és az időjárás nem változik, riasztanak a hatóságok.

Bibók Zsuzsanna főosztályvezető-helyettes elmondta, hogy olyan területen lehet beavatkozni, ahol a közlekedés is hozzájárul ennek a szennyező anyagnak a feldúsulásához. Ott közlekedési korlátozásokat is be kell vezetni. A szigorítást a Levegő Munkacsoport régóta sürgette. Szerintük már idén is több riasztást kellett volna elrendelni. Lukács András elnök szerint az elmúlt évben 12 alkalommal volt volt olyan nap, amikor intézkedéseket kellett volna hozni.

A szálló por és más szennyező anyagok mennyiségét bárki nyomon követheti a minisztérium honlapján. Példuál Kosztolányi Dezső téren a mérőállomás most kiváló, illetve jó értékeket mutat.

A szálló por egyébként nemcsak a kocsik kipufogójából kerül a levegőbe. Ha levelet égetnek, akkor is számolni kell ezzel a következménnyel.

http://www.hirszerzo.hu/cikk.nott_a_szmogriado_eselye_budapesten.84504.h...

----------------------------------
Valamint autómentes településeket!

baba képe
baba (nem ellenőrzött)
63 k, 2008-10-28 02:27

A megoldás egyszerű: sosem volt még Budapesten olyan, hogy két egymást követő napon a most bevezetett határértékeket meghaladta volna a szálló por értéke és ez alapján riadót kellett volna elrendelni. Bárki ellenőrizheti, az arhív adatok a neten vannak.

Névtelen képe
Névtelen (nem ellenőrzött)
64 sze, 2008-10-29 02:08

http://index.hu/politika/belfold/szmog6688/

A rendelet végrehajtására a főváros jelenleg nincs felkészülve, "a főváros álláspontja szerint a miniszteri rendeletmódosítás elhamarkodott és előkészítetlen volt" - mondta Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes.

Jó, hogy a múltkori Stop Szmogon nem hazudott az arcunkba...

Krisztab. képe
Krisztab.
65 sze, 2008-10-29 11:23

Érdekes, hogy nem tudják végrehajtani, mert eddig is voltak határértékek, csak nem a szállóporra. Az mondjuk feltűnt, hogy eddig sem hirdettek szmogriadót, amikor kellett volna, sőt tisztában sem voltak vele, hogy a tájékoztatási riasztási határérték meghaladja az eü-i határértéket (Ld magwas pere Demszky ellen).

*CMS*
_~o
_-\<,_
(_)/ (_)

lord képe
lord
66 szo, 2008-11-01 01:19

http://www.origo.hu/itthon/20081031-durva-korlatozasok-fenyegetik-a-poro...

Varga Judit (a minisztérium vezető tanácsosa, a jogszabálymódosítás egyik kidolgozója) szerint érdekes, hogy a saját, körülbelül öt éve létező rendeletének a végrehajtására nincs felkészülve Budapest vezetése. ;)

Ugyanő az állítólagos előkészítetlenségre úgy reagált, hogy a módosítást egy éven keresztül készítette a zöldtárca az egészségügyi minisztérium szakértőivel és az Országos Közegészségügyi Intézettel közösen.

A tárca tanácsosa ötleteket is adott. Fejleszteni kell a tömegközlekedést, Budapesten leginkább korszerűbb, az utasok számára kellemesebb járműparkkal. A személyautóknál állami kedvezményekkel ösztönözni kell az embereket a minél kisebb károsanyag-kibocsátású kocsik vásárlására, de leginkább a kerékpáros és gyalogos közlekedést kell előtérbe helyezni a városokban. A minisztérium munkatársa szerint fásítani kell, a már kibocsátott port fel kell söpörni és locsolni, illetve elkerülő utakat kell építeni a települések köré, hogy a tranzitforgalom teljes egészében elkerülje a lakott területeket.

Krisztab. képe
Krisztab.
67 sze, 2008-11-05 16:35

Pedig nem beszéltem vele :)

>>A minisztérium szerint a műszer meghibásodott, ám "az értékeket a felügyelőségi adatközpont látja, de nem tudja publikálni az interneten"<<

segítünk publikálni szívesen, csak küldjék el ;)

*CMS*
_~o
_-\<,_
(_)/ (_)

Hemü képe
Hemü
68 h, 2008-11-10 13:37

http://index.hu/politika/belfold/budapest/smog3486/

  • "Következő ülésen módosíthatja a szmogrendeletet a főváros: a Hungária körút helyett várhatóan az M0-sra szorítják ki az átmenő forgalmat."
  • "A tanulmány szerint a vizsgált évben 33 napon át haladta meg Budapesten a szálló por (PM10) koncentrációja az 50 µg/m3-ben megállapított ún. egészségügyi határértéket. Az egymillió lakos fölötti városokban átlagosan 38 napon át volt ilyen helyzet. A 17 nagyváros szálló por szennyezettsége éves átlagban 30 µg/m3-es értéket mutat, így Budapest 22 µg/m3-es értékével a 16. helyre került.

    Ezzel Párizs után Budapesten volt a legalacsonyabb az éves P010 koncentráció. Az európai nagyvárosok közül egyébként Bukarestben, Milánóban és Barcelonában a legmagasabb a szálló por mértéke."

A többi a cikkben.

_______///Hemü\\\________
\ Ezüstmúlt Kapitány. Érted. /

dhorvath képe
dhorvath
69 sze, 2008-11-19 16:03

"Kedd este a londoni parlament arról fogadott el törvényt, hogy Nagy-Britannia az 1990-es szinthez képest 80 százalékkal csökkenti szén-dioxid-kibocsátását 2050-re. A világon még egyetlen állam sem hozott hasonlóan szigorú törvényt.

A kormány törvénytervezetében eredetileg 60 százalékos csökkentés szerepelt, de egy szakértői bizottság javaslatára a célt 80 százalékra emelték. A bizottság szerint a szén-dioxid-kibocsátás ilyen fokú csökkentése a hazai össztermék 1-2 százalékába fog kerülni. Ed Miliband klímaváltozási miniszter kijelentette, hogy a törvénnyel "Nagy-Britannia világelső a klímavédelmi politikában". A jogszabályt már csak a királynőnek kell aláírnia."

Teljes cikk:
http://index.hu/tudomany/kornyezet/klima81119/

Egyre nehezebb eldönteni hova kéne innen menni, annyi jó hely van a világban :)

--------------------------------------------
Egy kevésbé kapcsolódó, de szórakoztató cikk:
http://velvet.hu/celeb/imazs1118/

"a magyar lányok szépségével lehetne valamit kezdeni. A cél, hogy a lányok - amellett, hogy szépek - esetleg olyan belső értékeket közvetítsenek, ami a sajátjuk, illetve rajtuk keresztül az ország értékei is megmutatkozhassanak külföldön."

"Halász Beatrix: Az alföld, az emberek hozzáállása, ami számomra érdekes, és biztos vagyok benne, hogy nincs még egy ilyen ország, mint Magyarország.

Velvet: Miért, milyen?

Halász Beatrix: Nem akarok ilyen dolgokba belemenni."

----------------------------------
Valamint autómentes településeket!

Vid képe
Vid
70 sze, 2008-11-19 20:49

:)