Kitiltás a belvárosból-Feketeleves 2009. október 20



A kén-dioxid és a szállópor koncentrációját most már külön kell mérni, korábban ezt a kettőt együtt mérték, de mióta visszaszorult a szénnel való fűtés, a kén-dioxid koncentráció nem ér el magas értéket.Mivel a szálló porra önálló küszöbértékek nem léteztek, nem lehetett szmogriadót elrendelni.

Két fokozat lesz:
1;Tájékoztatási fokozat
2;Riasztási fokozat

Ki fogja ezt ellenőrizni?
A rendelet szerint a közlekedési korlátozások betartását a BRFK fogja ellenőrizni vagy további kijelölt hatóságok, tehát ha a rendőrségnek nem lesz kapacitása, másokat is bevonnak majd.
http://totalcar.hu/magazin/kozelet/szmogriado/

Feketeleves 2009. október 20 – kitiltás a belvárosból

Hozzászólások

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
pata képe
pata
1 v, 2008-12-28 06:20

Bárcsak már ott tartanánk. Örülök a szigorításnak, de nem értem miért kell ennyi ideig várni vele.

tkacsa képe
tkacsa
2 v, 2008-12-28 06:34

2 auto lesz-van 1 csaladban, termeszetesen paros-paratlan rendszammal ellatva, problema megvan oldva...fogyasztoi tarsadalom...

Oktober 20-an kerekparos felvonulast tarthatunk ezen kitiltas emlekere...

pata képe
pata
3 v, 2008-12-28 06:52

Szerintem nem fognak emberek tömegesen +1 autót venni csak ezért. Autót fenntartani igen drága móka.

Viszont azzal semmi bajom, ha amúgy két autó utasai egy autóval mennek be aznap, akár családon belül, akár valamiféle carpooling megoldással. Hiszen így is csökken a szennyezés meg a dugó.

hf képe
hf
4 v, 2008-12-28 11:34

Hányszor lesz egy évben szmogriadó? 3? 5? 10? Ennyi alkalomért +1 autó? Elég fanatikusnak kell lenni ehhez. Sokan nem fogják csinálni az biztos.
A rokikártya viszont valós veszély.

hf, aki arra fordítja a szabadidejét, hogy az észak-pesti bringásoknak jó legyen

povi képe
povi
5 v, 2008-12-28 19:06

"2009. október 20-tól kezdődően a szmoghelyzet kialakulásának megelőzése érdekében a rendszámtáblán sárga színű, hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott gépjárművek forgalma tilos lesz az október 20-tól, március 8-ig tartó időszakban"

Magyarul a katalizátor nélküli autók nem közlekedhetnek a tágabb belvárosban. Az a baj, hogy ez megint a kispénzűeket különbözteti meg hátrányosan.
És ha valaki a zónán belül lakik? Télen nem mehet sehova kocsival? Engem eléggé károsan érint ez a rendelet, mert belvárosban lakok, és ilyen autóm van. Hétköznap, városon belül nem is szoktam használni (hanem bringa forever :-)), csak vidékre, hosszú utakra. Vagy majd megkockáztatom, hátha nem kap el a rendőr, amíg kiérek a Hungárián kívülre?
Inkább a "felesleges" autóhasználatot kéne valahogy visszaszorítani. Nem hiszem, hogy egy utasokkal teli katalizátor nélküli autó nagyobb levegőszennyezést okoz, mint négy városi terepjáró egy, amikben szintén összesen négyen ülnek. :-)

pata képe
pata
6 v, 2008-12-28 19:22

Az a baj, hogy ez megint a kispénzűeket különbözteti meg hátrányosan.

Nem. Ez a környezetszennyező autósokat különbözteti meg hátrányosan. Kétlem, hogy ez egybeesne a "kispénzűekkel" (szép gumikategória), szerintem nekik nincs autójuk, tömegközlekednek.

De ha nem így lenne, akkor is értelmetlen egy allokációt segítő korlátozásba belekeverni a szociális szempontokat. Az utóbbiak is fontosak, de máshol van a helyük (pl a szegényeket lehet segélyezni). Ha nem így csináljuk, abból csak szarkavarás lesz, mint a gázárnál és egyebeknél.

povi képe
povi
7 v, 2008-12-28 22:53

"Ez a környezetszennyező autósokat különbözteti meg hátrányosan."

Szerinted ki szennyezi jobban a környezetet?
Egy kalapos skodás, aki évente 5ezer km-t vezet, évente egyszer lemegy Zamárdiba Józsefvárosból, és évente kétszer vidékre a rokonokhoz, vagy egy SUV-os fickó, évi 20ezer km-rel, miközben napi 80-at megy az agglomerációból a belvárosba, minden 7köznap?

1 km-re vetítve tényleg a skoda a szennyezőbb, de éves szinten a SUV "nyer"... Na, akkor kit is kéne szabályozni?

pata képe
pata
8 v, 2008-12-28 23:05

Na, akkor kit is kéne szabályozni?

Teljesen félreérted. Nem úgy kell szabályozni, hogy sztorikat agyalsz ki és próbálod kitalálni, ki mennyit szennyez. Egyszerűen csak korlátozod a belvárosba behajtást, és kész. Azért ezt korlátozod, mert ott keletkezik a szennyezés nagy része.

Teljes zsákutca a fentihez hasonló narratívákat gyártani. Mindenhez ki lehet találni egy mesét: a városba behajtó kocsit egy nagyi vezeti, aki éppen beiglit sütött és viszi az unokájának, és akkor most jól kitolunk vele stb. Magyarország (egyik) katasztrófája, hogy a szabályozásokba (és különösképpen az adókba és támogatásokba) ilyen sztorik vannak beleszőve, lehet kamera előtt könnyezni és megvédeni a zembereket, de a végeredmény mindig valami perverzió lesz, aztán majd a 200+ nm-es ingatlanban támogatott gázzal fűtenek. Sokkal tisztább és igazságosabb célhoz kötni egy szabályozást: azt akarjuk, hogy ne legyen szmog a városban, ezért korlátozzuk a behajtást, az egyéni szenvedéstörténeteket pedig tessék megírni blogban.

povi képe
povi
9 v, 2008-12-28 23:47

"Sokkal tisztább és igazságosabb célhoz kötni egy szabályozást: azt akarjuk, hogy ne legyen szmog a városban, ezért korlátozzuk a behajtást"

Erre lenne jó a dugódíj. Ha mindenkit korlátoznának (és ez most nem egy "dögöljön meg a szomszéd tehene...") Csak az a baj, hogy itt megint pont egy látszat-tevékenységről van szó.
Ugyanolyan, mint a kétüteműek kivonására tett törekvések. Tény, hogy szennyezőbbek, mint egy négyütemű autó, de menj el mondjuk a 6-os úton Bp.-Pécs között, és számold össze, hány Trabit fogysz látni. Kb. 2 darabot. Nem attól a 2 autótól van légszennyeződés.

Vagy pl. a másik hasonló "okos" dolog a TB-törvény. Miszerint az "ún." extrém sportok, mint pl. sziklamászás, vagy barlangászat kikerültek a TB-fizetés alól. "Látványos fejlődés", mert a sok RTL-en felnevelkedett ember most láthatja, hogy milyen jó, nem az ő adójából fizetik az évi kb. 2 vállficamos, vagy rosszabb esetben végtagtöréses barlangász ellátását. Viszont ugyanúgy ellátnak mindenkit ingyen, aki a dohányzástól lett tüdőrákos, vagy ámokfutó módjára karambolozott, és összetörte mindenét (mert mondjuk nem volt bekapcsolva). Úgye jól gondolom, hogy az ő ellátásuk több pénzébe kerül a TB-nek?

Remélem, érzed a párhuzamot, és érted, mi a problémám. :-)

pata képe
pata
10 h, 2008-12-29 02:48

Csak az a baj, hogy itt megint pont egy látszat-tevékenységről van szó.

Nem, nem értem mi a problémád. Felsorolsz dolgokat (TB, sziklamászók, kétüteműek), ahol szerinted kis javulást hoz a szabályozás, meg igazságtalan hogy ezt büntetik és azt nem, de nem látom hogy ez hogy releváns a konkrét kérdésnél (behajtás/szmogriadó). Azon az alapon nem érdemes elvetni egy szabályozást, hogy van más amit nem jól szabályoznak, akkor ezt se.

Azzal egyet tudok érteni, hogy nem ez a rendszámtáblás játék a legjobb megoldás, hanem a dugódíj. De attól még előrelépés lenne ez is, és ha valóban megvalósul, egyáltalán nem látszattevékenység. Az is egy hozzáállás, hogy csak a legjobb megoldást vagyok hajlandó elfogadni és ha nem akkor duzzogok, nekem nem kell szuboptimális, vigyétek a francba. De akkor a válasz általában az, hogy semmi sem fog változni. Szerintem örülni kell minden előremutató lépésnek, még akkor is ha tudjuk hogy lehetne tovább menni.

Zsurmi képe
Zsurmi
11 h, 2008-12-29 01:42

Mint oly sokszor (de azért nem mindig): +1.

-
Zsurmi

Krisztab. képe
Krisztab.
12 h, 2008-12-29 02:39

Figyu, attól még, hogy valaki szociálisan hátrányos helyzetű, attól még ugyanúgy ne szennyezze a levegőt, mint mások.

Az önhibájukon kívül szociálisan hátrányos helyzetbe került embereket nem úgy kéne támogatni, hogy mindenféle kedvezményt (BKV bérlet) meg támogatott árukat találnak ki( gáz, stb), mert ezen rendszerek egyike sem teljesen igazságos, bármilyen bonyolultak is. Aki rászoruló, az kapjon segélyt, és abból vegye meg a szükséges dolgokat.

*CMS*
_~o
_-\<,_
(_)/ (_)

chmtx képe
chmtx
13 h, 2008-12-29 13:20

Speciel még azt sem mondanám, hogy akinek van egy 15 éves skodája az szociálisan hátrányos helyzetű. Nekem például még ilyen autóm sincs. Akkor én halmozottan hátrányos helyzetű vagyok?

Az autó az autó. Mindegyik szennyez. Egyik kevésbé, másik jobban. Mindegyik fizessen dugódíjat, és abból fejlesszék a tömegközlekedést. Így az ilyen viták a nagyi bejglijéről, meg az elővárosi suv-okról tárgytalan lesz. Nem muszáj a belvárosban végeláthatatlan autósoroknak füstölniük naphosszat. Ennyi az egész.

Dávid
www.polopokol.hu

toreki képe
toreki
14 h, 2009-01-05 14:43

Nem az a kérdés, hogy egész évben hány km-t tesz meg, hanem az, hogy a szmogriadó napján ne tegyen meg egyet sem. Nekem is egy 25 éves Skodám van, de mégis egyetértek a korlátozással. Persze a megoldás a dugódíj lenne, de ha nincs ló...

Attila111 képe
Attila111 (nem ellenőrzött)
15 v, 2008-12-28 21:52

Egy 12 éves suzuki is már megfelel az előírásoknak, ami félmillióból is kijön, és a javítása sem túl drága.
A járművek kis százaléka felelős a szennyezés nagy részéért, ezek kiszűrése fontos lenne.

povi képe
povi
16 v, 2008-12-28 22:43

"A járművek kis százaléka felelős a szennyezés nagy részéért, ezek kiszűrése fontos lenne."
Ez hülyeség.
A nagy szennyezés nem azért van, mert 10-ből 1 autó nem katalizátoros (sőt, valószínű, hogy sokkal kisebb az arány, ha az éves futásteljesítményt nézünk). Azért van szennyezés, mert 10-ből 10 autó áll a dugóban minden nap reggel és este. Ha csak 9 autó lenne, akkor is dugó lenne. Akkor nem lenne dugó, ha 10-ből legalább 5 autó otthon maradna, és BKV-val, vagy bicajjal mennének helyettük.

Krisztab. képe
Krisztab.
17 v, 2008-12-28 21:53

Ha utólag szereltetsz bele katalizátort, és újravizsgáztatod, az nem megoldás?

*CMS*
_~o
_-\<,_
(_)/ (_)

vaandor képe
vaandor
18 v, 2008-12-28 22:02

A katalizátor nélküli autók elvileg az EU-ba kvázi be sem tehetnék a kerekeiket, gyakorlatilag Magyarország folyamatosan adja az újabb haladékokat. Budapest végre tesz valami pozitívat, de egy ilyen szűrés (csak ezek, csak télre) azért marha kevés!

povi képe
povi
19 v, 2008-12-28 22:47

"A katalizátor nélküli autók elvileg az EU-ba kvázi be sem tehetnék a kerekeiket"
Ez mese habbal.
A szabály a következő: katalizátor nélkül nem lehet új autót forgalomba helyezni. Nem ugyanaz.
Ez kb. ugyanolyan városi legenda, miszerint kétütemű autóval nem lehet nyugatra menni, mert visszafordítanak a határon...

szabomikulas képe
szabomikulas
20 h, 2008-12-29 15:35

Egyszerűen a kisebb ellenállás irányába mennek a döntéshozók. A katalizátor nélküli kocsikat használókat nagy felzúdulás nélkül ki lehet tiltani és elmondhatják, hogy kitiltották a csúnya környezetszennyező Trabantokat a városból.

Pedig a katalizátor csak a CO ellen jó, a többi szennyezés ellen nem tesz semmit. Egyébként nem is tartanám ezt felháborítónak, ha mondjuk ezzel egy időben kitiltanák a részecskeszűrő nélküli dízeleket is a városból.

povi képe
povi
21 v, 2009-01-04 22:23

Végre valaki megértette, mit akartam leírni! :-)
Kicsit nehezen tudom megfogalmazni a mondanivalómat, de szabomikulas jól összefoglalta azt, amire én is gondoltam!

Gida képe
Gida
22 h, 2008-12-29 21:05

vegso esetben allhat az autod zonan kivul, odaig elmesz bkv/taxi/gyalog es akkor nincs problema.

gida

Franci képe
Franci
23 k, 2008-12-30 10:45

Magyarul a katalizátor nélküli autók nem közlekedhetnek a tágabb belvárosban

most már végre tudom mit jelent a 6 szögletü matrica:)
a többin ami katalizátoros azon kerek van?

chmtx képe
chmtx
24 v, 2008-12-28 20:46

Egyelőre szerintem nem kell aggódni az autósoknak, mert a mérőműszerek jó magyar szokás szerint pont akkor fognak elromlani, amikor szmogriadót kellene elrendelni.

Majd megváltozik a véleményem az első szmogriadó után. Jaj, de várom már...

Dávid
www.polopokol.hu

haggyma képe
haggyma
25 h, 2008-12-29 00:02

Hat ha jó értelmezem csak korlátozzák a forgalmat (páros-páratlan)és nem tiltják meg.
Ez így nesze semmi fogd meg jól.

Miért félnek megtenni valamit?
A népszerüségüknek már így se, úgy se tudnak ártani.
Vagy csak képtelenek... ...-ra (azaz képviselin köz érdekeit).

haggyma
------------------
http://bringapolo.extra.hu
http://kojo.extra.hu
------------------
Kerüld ki a dugót!
Bring-gáz!!!

Franci képe
Franci
26 k, 2008-12-30 11:10

közlekedési korlátozás nem vonatkozik mindenkire: a tömegközlekedési eszközök, az 5, 12, 13 környezetvédelmi osztályú gépjárművek, a megkülönböztető jelzéssel felszerelt gépjárművek, a diplomaták, a betegszállítók, az ügyeletes orvosok, a közfeladatot ellátók járművei, rendőrök, taxisok stb. és a mozgáskorlátozott igazolvánnyal rendelkezők a korlátozás alatt is közlekedhetnek. A mozgáskorlátozott igazolvány biznisznek lesz oka ismét felvirágozni

5 környezetvédelmi osztályú gépjárművek:
- tiszta gázüzemû
- vagy elektromos meghajtású
- hibrid (elektromos és Otto-, vagy Dízel-motoros) hajtású;

Széles körben elterjedt jármüvek közül tudtommal csak a Toyota Prius tartozik ide(javitsatok ki,remélem van több is)

12 és 13 környezetvédelmi osztályú gépjárművek ezek csak teherkocsik?

12 - az ENSZ-EGB 49.03 elõírás III jóváhagyás és 51.02 elõírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (EURO-V.);
13 - az ENSZ-EGB 49.03 elõírás IV jóváhagyás és 51.02 elõírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott Dízel-motoros (EEV)

Franci képe
Franci
27 k, 2008-12-30 11:28

Ha már környezetvédelem,és kevesebb károsanyag kibocsájtás:

Anglia utjain a Marks & Spencer-es kamionok igy néznek ki:

http://www.donbur.co.uk/gb/assets/teardrop/teardrop-trailer-comp-new.jpg

Info:

http://www.donbur.co.uk/gb/news/mands_teardrop_trailer.shtml

Megtakaritás: 10.14% -al kevesebb üzemanyag!

povi képe
povi
28 h, 2009-01-05 20:02

Ma reggel Blaha és a Moszkva között 10 sárga matricás autót láttam, ebből 4 az út szélén parkolt, nem a forgalom része volt. Magyarul: 1%-nál kisebb az arányuk. Ha ezeket kitiltják, attól még ugyanúgy szmog lesz.

Paradox képe
Paradox (nem ellenőrzött)
29 szo, 2009-09-19 14:23

Nézte már valaki a bkv-buszok matricáját?Mind sárga...kivéve a Volvok.
Szal azért ez érdekes döntés.

A melósok 40% nem hibrid lexussal jár tetöt fedni szal köszönjük magyar állam....ismét.
Ja és mielött vki ugatna én is bringás vagyok , de sajnos bringával nehéz lenne cipelni a 40 kilós kábeldobokat az internet bekötéshez.