Zsurmi pontokba szedve értékelte 2008-at egy hozzászólásában. Mivel első sorban a változásokért blogolunk meg vonulunk, és dolgozunk, érdemes lenne megvitatni, levonni a tanulságokat és kitalálni a fő csapás(!)irányt 2009-re. Le kellene tisztázni hogy mit csináljunk mi, mit az MK, mit együtt.

"2008 kerékpáros bosszússágai:

- Nincs KRESZ változás, amely a kerékpárosok hátrányait kompenzálná, biztonságukat fokozná.
- Még mindig: az autósok használhatják előnyüket (sebesség, sávon belüli előzés), közben a kerékpárosok (motorosok is) az övéket nem (kisebb helyigény).
- Még mindig: várakozni kell(ene) az autósok mögött, szívni a a kipufogógázt, amit a kerékpáros nem termel. Előre csorogni nem szabad.
- A Buszsáv versus a "kerékpárosnak a jobbszélső sávban a legbiztonságosabb" szituáció nincs rendezve.
- Nincs törvényi változás, mely a gyengébb közlekedőt védené az erősebbtől.
- Nincs egy kereszteződésben sem a balra kanyarodást segítő kerékpáros felállóhely, de ez a "csorgás" tilása miatt hasztalan.
- Nem kompenzálják az áldozat hibáztatása jelenséget a baleset vizsgálatánál: az erősebb fél felelősségét kell feltételezni, amíg az ellenkezője nem bizonyosodik be/arra utaló jelek vannak.
- Még mindig: kötelező (lenne) kerékpárutat használni, miközben
- Nem kötelező fel és lehajtót építeni hozzá (minden kereszteződésben).
- Bármekkora szakasz lehet kerékpárút, bármikor vége lehet, bármikor folytatódhat a túloldalon.
- Nem kötelező járműveknek való (érdesített) útburkolatot, alapozást építeni.
- A sok egyirányú utca aránytalanul korlátozza a kerékpárosokat a közlekedésben, miközben az az autóforgalom csillapítása miatt vannak.
- Még mindig: az autópályákkal egyező számú főutak forgalomcsillapítása nem történt meg, közben a legtöbbön nem szabad (sokszor nem is lehet) kerékpárral, vagy egyéb lassú járművel közlekedni.

- Kerékpárutak felbontva több helyen, terelés nélkül, tábla nélkül. Repülj!
- Csatornaépítés miatt
- Metróépítés miatt.
- Útfelujítás miatt.
- A metróépítés miatt a meglévő k.p.gyalogút még mindig hiányzik a műegyetem rakparton.
- Még mindig: nem takarítják a kerékpár(gyalog)utakat.

2008 kerékpáros örömforrásai: ami nekem eszembe jutott:

- Elkészült az Alkotmány (Bp) utcai kerékpársáv. A korszerű megoldáson kívül összeköttetés a Bajcsi és a Pesti alsó rakparton lévő k.p.gyalogúttal.
- Sokkal több kerékpáros az utakon, mint tavaly.
- Az autósok kezdenek hozzászokni a kerékpárosokhoz.
- Bringaparkolók (lakatolóhelyek) épültek a belvárosban (Bp).

-
Zsurmi

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
papicspeter képe

Mint azt az eredeti

Mint azt az eredeti kommentnél is kommenteltem, nagyon jó felsorolás, örülök hogy címlapra került.
-------------------------------------------------
Ezüst Merida, fekete bukó, és az alábbi Bagaboo:
http://www.flickr.com/photos/papics/3118074537/
http://papics.eu/

2
dani869 képe

egyre jobban szeretek

egyre jobban szeretek budapest utcáin kerékpározni.
magabiztosabban, gyorsabban, szebben, jobban közlekedem. és jólesik ha köszön, vagy visszaköszön valaki.
amúgymeg igen, az autósok is toleránsabbak, és a trolisofőrök is. egyedül a 7es busz vonalán nemérzem magam biztonságban.

3
lmariann képe

7es busszal én is

7es busszal én is egyetértek. meg ami nekem még félelmetes az a Bocskai út. busz sávból eljutni a kanyarodó sávig...életemért küzdök napról-napra!:)

Salud y pedal!

4
feb képe

A 7-es buszon én sem érzem

A 7-es buszon én sem érzem biztonságban magam, ezért ingám bringán nyomom :)

5
ggg képe

Kiegészítés: Negatívumok:

Kiegészítés:
Negatívumok:
-Még mindig tilos elvileg a villogó használata a kresz szerint.
Pozitívumok:
+Most már előre megkérdeznek minket, hogy egy-egy útfelújítás kapcsán mit szeretnénk (legalábbis dél-budán)

6
KésmárkiM képe

Negatívumok közé még

Negatívumok közé még esetleg:
Margit híd esete

7
Vitéz képe

Pozitívum: VII.kerületben

Pozitívum: VII.kerületben kezdeményezik, hogy a kerékpárosok szemből is bahajthassanak az egyirányú utcákba.

_________________________
Bringasávokat budapestre!

8
minic képe

mondjuk ez sztem eléggé

mondjuk ez sztem eléggé komikus. mostanság jártam arra a kis utcákban, kocsival, és komolyan mondom féltem, h tükröt zúzok annyira nincsen hely semmire a parkoló autóktól.... érdekes dolog lesz, ha egy ilyen helyen még szembe is jönnek

9
boci képe

nem is az összesről van

nem is az összesről van szó. csak néhány szélesebbről. meg ahol nincs semmi bkv (troli).

Boci
----------
...akrat icob, icoB
3:-O

10
Krisi képe

Én optimista vagyok: Egyre

Én optimista vagyok:

Egyre több biciklis van (még télen is!), és az autósok is sokkal jobban figyelnek ránk - legalábbis én ezt vettem észre.

11
gaze képe

visszafordithatatlanul

visszafordithatatlanul megfertozte budapestet a kerekparjarvany: siman latok magassarkuban bulizni indulo kamaszlanyt bicajjal, es hoesesben tekero anyukat, csomagokkal, esoben is mosolyogva karikazo szakallas nagypapat.

kerdes, a "vezetes" mit tud/akar/kepes ezzel kezdeni.

12
er13a18 képe

+1 és Krisinek

+1 és Krisinek is
nelegyünkmár ennyire negatívok! :)
csomó jó dolog történt. inkább vegyünk azokat is számba.
persze az is fontos, hogy min kell javítani, hol kell eredményeket elérni.
de inkább örüljünk, hogy eléggé mozgalmas bringás évet zártunk.

najóó, nem osztom tovább az észt, inkább megyek, megkeresem a kutyát, mert félek jégkockává fagy, odakint (méghogy nem lehet majd kicsalni a ligetbe hullócsillaglesre...épphogy haza nem akar jönni)

13
László János képe

Kicsit szorongva kezdtem

Kicsit szorongva kezdtem olvasni ezt a fórumot, pedig most (talán először) nem a negatívumok hangsúlyozása kezdődött, itt is egyre többen mondják, hogy a pozitívumokat kellene néha fesorolni (miközben persze tisztában kell lennünk a negatívmokkal).

A felsorolás nagy része a KRESZ-ről szól, ez év végéig tartott egyeztetés, ahol az összes Zsurmi által felsorol témát nyomtuk! Várjuk az elkészült tervezetet, reményeink szerint sok hasznos dolog lesz benne, ha nem elég, tovább dolgozunk, addig, amíg a nekünk (IS!) megfelelő változat el nem készül.

Nem kezdem itt el sorolni én is a bajokat, sem az eredményeket, inkább halgassátok meg, amit a Klub rádióban mondtam december 31-én az Élőben a városból c. műsorban. Arról, hogy azt láttuk be, nem lesz it semmi komoly változás, ha nem tanítjuk meg a tervezőket, szakpolitikusokat arra, hogy hogy lehet a városban a kerékpározást segíteni, a közlekedést javítani. És jobb, ha addig nem készül komoly feljesztés, amíg ez a változás legalább el nem indul. Na ez folyt 2008-ban. Töménytelen szakmai vitát szerveztünk, többek között a Kerékpáros Budapest anyag kapcsán, és nem csak Budapesten, hanem Győrben, és Miskolcon, Érden és Szegeden, stb.
Ennek a munkának az eredményeként talán már idén is jobb tervek fognak születni, és nem olyanok, mint a Dráva utca.
Vissza Zsurmi listájához: amiket leírt, nem az idei év "eredményei", csak az, hogy ezekben sem sikerült még utcán látható eredményeket elérni! De vegyük pl az egyirányú utcák kérdését: azt értük el, nem kis harcok árán, hogy 2009-ben lesz 3 "pilóta projekt" kipróbálni, hogyan is működik ez a dolog itt Pesten. Ugyancsak megszületik nénány előretolt felálló lámpás kereszteződésnél.
János

15
aron képe

szerintem is nagyon sok jó

szerintem is nagyon sok jó dolog történt pesten 2008-ban, és a legfontosabb, amit gaze írt, hogy fertőzésveszély van, és ez ellen még a főváros és a kerületek packázása sem tud betenni, olyanokkal, mint a Dráva utcai borzalom, egy évben a biciklis Alkotmánnyal.
egyre több körben vetődik fel a bringázás, és már divatos is kezd lenni!

legkomolyabb az, hogy odáig jutottunk, hogy irtó sokan kezdtek el biciklizni, mikor kb. azt sem tudják mi az a critical mass:) kezd a dolog beépülni a köztudatba, és ezért nagyon érdemes harcolni! mi lesz itt tavasszal huuu:)

ugyanakkor azt is észrevettem, hogy nagyon sokan nem látják még a fényt az alagút végén. és ettől megfáradnak, és miközben nagyon sok jó dolgot tettek (vagy sokan keveset, és ez talán még jobb, mert így jön össze a nagy valami) inkább kikészülnek és lenullázódnak.
rohadt nagy dolog, hogy egy átlagos magyar civil szerveződés nem áll annyi emberből, mint egy MK területi szervezet!:)
de hogy folyamatosan tudjuk tartani a tempót, valahogy el kell érni, hogy ne legyen kiégés, meg mások, újak ne ódzkodjanak attól, hogy tehetnek valamit a minden napos gondjaik ellen. hogy ez ilyen alap dolog vagy mi...

valahogy ezeket a dolgokat kéne kézben tartani.
CM-ként fenntartani a lázat, a fertőzés terjedését, akár új eszközökkel, máshogy, mint eddig. Az MK meg alá pakolja a tartalmat, amitől jobb lesz minden téren. jó lenne tovább erősíteni a szemlélet váltást a nem bringázók, és soha bringázni nem fogók körében, még ha ez nem is feltétlenül a mi dolgunk, de nélkülünk nem megy.
Továbbra sem személyes ellentétek alapján kéne működni, ha ilyen meg előjön, akkor ügyesen és gyorsan kéne megoldani ezeket. sok gondolkodásmód, stílus van, és ezek elférnek egymás mellett.
és jobb lenne minél több embert belerántani a tevékenykedésbe.
az MK-nak meg még sokkal több tag kell, hogy ereje lehessen. ehhez is kell mindenki, és meg kell értetni, hogy megéri, nagyon alacsony az ára, és amúgy is. nem gáz belépni valahova.

na köszi mindenkinek, aki tette, vette, csinálta, figyelte, tekerte, stbstbstb

*
www.criticalmass.hu/lakat

http://kerekparosklub.hu/eszak-pest

16
papicspeter képe

Tavaszt akaroook!!! (vagy

Tavaszt akaroook!!! (vagy legalább pozitív hőmérsékletet és száraz utakat, és persze HÁTSZELET :D)
-------------------------------------------------
Ezüst Merida, fekete bukó, és az alábbi Bagaboo:
http://www.flickr.com/photos/papics/3118074537/
http://papics.eu/

17
aron képe

js, és a CM ne fertőzzön

js, és a CM ne fertőzzön , hanem pofozógépként is üzemelnie kell:)

*
www.criticalmass.hu/lakat

http://kerekparosklub.hu/eszak-pest

18
Zsurmi képe

A legtöbb valóban nem

A legtöbb valóban nem 2008-as, de hát a legtöbb bringás gond/bosszúság sem 2008-ban keletkezett. Sőt, kevés új bosszúság van, a helyzet javul. Ez már valami.

Én elsősorban arra nyafogásra reagáltam, amit az Origo cikkében követett el a szerző. Az "autósok" problémái sehol sincsenek, ehhez képest. Ennél alapvetőbb bajok vannak.

Az Origó fórumába nem írok, túl sok reakciós, túl sok sötét kommentelő van arra felé.

Egyébként hasonló listát, amiben a kerékpáros közlekedők szemszögéből észlelhető komoly problémák le vannak írva, nem találtam.

Én azt sem tudom más is érti-e, ugyanúgy látja vagy csak az én ítélőképességem csavarodott ki.

-
Zsurmi

19
sagan képe

Számomra az a

20
Mr.Saint képe

Én megemlíteném a

Én megemlíteném a pozitívumok között a Kerékpárosklub kártyával igénybevehető kedvezményt MÁV-on. ;)

22
Zsurmi képe

Hmm, tényleg. Szóval ez

Hmm, tényleg. Szóval ez nem igazán 2008-as évértékelés, csak a kerékpározás problémái idehaza, 2008 végén, szerintem.

Tessék így érteni és hozzászólni. Megerősíteni, vitatni, hozzáfűzni stb.!

-
Zsurmi

23
aron képe

na mi van arcok, semmi

na mi van arcok, semmi ötlet a csapásirányokra?
nemáá

*
www.criticalmass.hu/lakat

http://kerekparosklub.hu/eszak-pest

24
gaze képe

Zsurminova! Sztem

Zsurminova!
Sztem állítsunk össze azért egy "pozitív" évértékelést is, úgy lesz kerek a világ :)

25
Zsurmi képe

Ami szembe jutott, már

Ami szembe jutott, már odaírtam.

Bár a sok új, szép bringás csaj nem fért bele a listába.

-
Zsurmi