Demszky Gábor: Szmog és felelősség



"Némi előrelátással elkerülhettük volna a kapkodást. Másfelől viszont kipróbálhattuk, mennyit érnek a jogszabályok, és milyen önkorlátozásra vagyunk képesek. Ilyen értelemben teszthelyzet volt az, ami január 7-e, a tájékoztatási értékek első elérése és 13-a, a riasztási fokozat lefújása között történt: megmutatta, hol kell legközelebb beavatkoznunk, milyen jogszabályokat kell módosítanunk. Ezek a napok tesztelték a döntéshozók, a véleményformálók és az egyszerű állampolgárok mentalitását is."

http://nol.hu/velemeny/lap-20090127-20090127-1

Már tudjuk. Jogunk van betartatni?

Hozzászólások

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
hf képe
hf
1 sze, 2009-01-28 18:23

Még sosem mondtam ilyet, de most Demszky papa minden szavával egyetértek!

hf, aki arra fordítja a szabadidejét, hogy az észak-pesti bringásoknak jó legyen

lord képe
lord
2 sze, 2009-01-28 19:04

"minden elismerés megilleti azokat, akik az elmaradt szankciók ellenére hozzájárultak ahhoz, hogy szabadon lélegezhessünk."

Erre kellene baromi nagy hangsúlyt fektetni(ük) a kommunikációban. Különösen, hogy a normakövetők harmada baleknak érzi magát.

dobákpeti képe
dobákpeti
3 sze, 2009-01-28 19:34

Szerintem Demszky skizo. Az egyik énje beszél, a másik cselexik...

dobákpeti
"Why don't you ask the kids at Tiananmen square?
Was fashion the reason why they were there?"

petiBlog

pata képe
pata
4 sze, 2009-01-28 19:59

Nem vagyok elájulva az írástól.

Felkészületlenül érte az országot január második hetében a rendkívüli szmoghelyzet.

Igen, a helyzet rendkívüli volt, de simán fel lehetett volna készülni rá. Az érintett civil szervezetek évek óta erőlködnek azon, hogy legyen normális határérték, szmogriadó, és szabályozás. A mélyen tisztelt Városháza (és persze OGY) nem volt hajlandó cselekedni, eddig. Ez kb olyan, mint megvárni amíg kigyullad az épület, majd kiírni a közbeszerzést tűzoltóautóra.

Ilyen értelemben teszthelyzet volt

Vannak dolgok, amik kipróbálás közben derülnek ki, de a szmogriadóval kapcsoladban egy csomó dolgot simán lehetett előre látni, nem kell "tesztelni". Ilyen volt pl az, hogy szankció nélküli jogszabályt rengeteg ember nem fog betartani, ezt az is azonnal átlátja aki három napja él Magyarországon.

Félreértés ne essék - nem a levegő minősége lett rosszabb Budapesten, csak a határértékek szigorodtak.

De ettől még a levegő minősége - objektív értelemben - kifejezetten szar Budapesten. Ezt illett volna a végére biggyeszteni.

Nekem kissé "magyarázom a bizonyítványomat" jellege van az írásnak. Emellett az sem tetszik, hogy a szmogriadót valamiféle ritka, rendkívüli eseménynek állítja be, ami csak akkor van amikor Oroszország izmozik és a Kárpát-medence befűt szénnel. Egyáltalán nem így van, a levegő sok napon elviselhetetlen Budapesten, minden nemzetközi krízis nélkül is. Ez ellen is kellene valamit tenni.

Kuku képe
Kuku
5 sze, 2009-01-28 20:30

Engem is a szennyezés bagatellizálása zavar a legjobban. Minden más hibát kijavíthatnak, de ehhez nem lehet úgy hozzáfogni hogy nem is olyan rossz a levegő, miközben gázkrízis nélkül is röpködtek tavaly a hasonló értékek.
És ezzel maga is azt csinálja amit a Népszabin számonkér, azaz a saját szavaival húzza ki a sámlit a szmogriadó alól. Hogyan fogja lenyeletni a szankcionálást, ha szerinte nem is annyira rossz a levegő.
Ez ahhoz hasonlít, amikor tavaly egyszerre állították hogy Európa egyik legjobb levegőjű városa vagyunk, és közben sajtótájékoztató volt a mérőállomáson, ami mutatta is az aznapi csúnya számokat. Így magát hitelteleníti. A Medián szerint a budapestiek meglepően jól állnak hozzá a dologhoz, felesleges a szokásos politikusi kettős beszéd.

--------------------------------

Lépj be a SZAKszervezetbe! :)

Prof.gruppetto.hu képe
Prof.gruppetto.hu
6 sze, 2009-01-28 20:14

Mi ez a hurráoptimizmus? Mintha ezt a másfél napot leszámítva Budapest levegője egyébként mindig kristálytiszta, és egészségesebb lenne, mint a friss hegyi levegő!
Meg az elején ez a felvezetés, hogy a "füstköd elöntötte a Kárpát-medencét". Mintha az a füstköd valahonnan a Kárpát-medencén kívülről jött volna... Hihetetlen...

www.gruppetto.hu

Cseya képe
Cseya
7 sze, 2009-01-28 20:38

Ezek sem tudják hogy "nem lehet büntetlenül kárpátmedencézni".

kétkerekű.mazsola képe
kétkerekű.mazsola
8 cs, 2009-01-29 09:41

Ajánlom a hozzászólásokat is a cikk végén. Kedvencem:
"javasolom, hogy ha kevesebb mint 40 utas van egy buszon, akkor ne indulhasson el!"
Tipikusan f*tarisznya.

702

Hotyhogy képe
Hotyhogy
9 cs, 2009-01-29 11:04

Én: "Felelőtlenség és szmog."

lajhár képe
lajhár
10 cs, 2009-01-29 11:21

Arról, hogy mi a szarért nincs normál szmogrendelet egy olyan városban, ahol 18 éve ő a felelős vezető, és ahol több mint 18 éve kellen, hogy legyen, arról annyira nem beszél. Nyilván bagatelizálni kell a problémát, hiszen ha releváns probléma, akkor mulasztás követett el, hogy egy releváns problémára nincs használható megoldási terv, pedig lehetne. Bülbülszavú lordmajorunk egy szavát sem veszi komolyan annak, ami itt elhangzik. Valami samesszal irattak valamit, ami szerintük olyasmi, ami a választók véleményét úgy általában kedvezően befolyásolja, azt csók. Jobb a levegő, mint sok nagyvárosban. Cccc...

Ádám
______ _______ ______ _______ ______ _________ ________

"Fear is the path to the dark side... fear leads to anger... anger leads to hate.. hate leads to suffering."

gaze képe
gaze
11 cs, 2009-01-29 16:32

persze, jobba levego..
vajon melyik varosokra gondolhatott?
pekingre? mumbaira? xiendongra? vagy tiranara?
azert csak ne ezekkel mericskeljuk mar ossze budapestet.

demszky egyetlen erve onmaga mellet, hogy talan ha nem o lett volnna ennyi evig, akkor talan lehetne sokkal rosszabb is.
kemeny velos erveles....

Lathor képe
Lathor
12 cs, 2009-01-29 18:54

Kapkodás helyett építeni kellett volna a BKV-t, és nem látszat 4es metróval.

lord képe
lord
13 cs, 2009-01-29 21:14

Százezer forint a szmogriadó-bírság
http://index.hu/politika/belfold/budapest/smog6328/

RoGeR képe
RoGeR
14 cs, 2009-01-29 22:54

Ami szomorú, az hogy 3 állomáson kell meghaladnia 2 napig a határértéket.
Ezzel gyakorlatilag nullára redukálták egy esetleges szmogriadó esélyét.

---
Bringasávot a Nagykörútra!

Kuku képe
Kuku
15 p, 2009-01-30 00:33

Tudsz erről adatokat? Melyik 3? A szmogriadó alatt hogyan volt?

--------------------------------

Lépj be a SZAKszervezetbe! :)

lord képe
lord
16 p, 2009-01-30 14:37

http://www.budapest.hu/engine.aspx?page=news&artname=20090130-cikk-szmog...

"Új műszaki feltétel, hogy egyszerre egy időben, a fővárosban három mérőállomás adatai alapján lehet szmogriadót elrendelni."

Az eddig érvényben lévő rendelet szövege: a 69/2008. (XII. 10.) illetve az előbbi módosításáról szóló a 90/2008. (XII. 30.) itt olvasható

dova képe
dova
17 p, 2009-01-30 01:31

Szegeden eddig is "keményen" leszarta Botka úr(?) a saját maga által ellenjegyzett szmogriadó-terv rendeletet.
Lehet hogy csak azért, mert Szegeden összesen 1db állomás van?

Dova
Az MK "oszlopos" tagja,
aki tudja, hogy egyes szám első személyen túl is van élet.

lord képe
lord
18 p, 2009-01-30 14:48

"A szmogriadót legalább két folyamatosan működő automatikus monitorállomás adatai alapján lehet elrendelni. A szmogriadó ideiglenesen elrendelhető egy monitorállomás mérése alapján is, ha a településen csak egy mérőállomás működik."

21/2001. (II. 14.) Korm. rendelet a levegő védelmével kapcsolatos egyes szabályokról

Tehát ha csak 1 mérőállomás van, akkor is elrendelhető. Feltéve, hogy az az 1 működik.

dova képe
dova
19 szo, 2009-01-31 04:05

Köszi.

Dova
Az MK "oszlopos" tagja,
aki tudja, hogy egyes szám első személyen túl is van élet.

errorka képe
errorka
20 p, 2009-01-30 02:30

Visszaterve meg egy kicsit ide... Szal ez a teszteles dolog is. Sok eve van szmogriados rendelet, most csak szigoritottak. Kerdem en, miert nem teszteltek korabban, hogy aztan lehessen finomitani az eles helyzetekre? Nekem ezt jelenti a teszteles, nem pedig azt, hogy amikor csinalni kell, akkor megy a f*szcibalas...

Be lehetett volna vezetni folyamatosan. Hozzaszoktatni az embereket, stb. Par ev alatt meg is szoktak volna, es nem halnanak meg, hogy nem ulhetnek autoba 1-2 napig.

- errorka

Cseya képe
Cseya
21 p, 2009-01-30 13:40

Én a BKV lehetséges privatizálásával látok összefüggést, de ne legyen igazam.

lajhár képe
lajhár
22 p, 2009-01-30 14:01

Nem teljesen világos a számomra, hogyan.
Ádám
______ _______ ______ _______ ______ _________ ________

"Fear is the path to the dark side... fear leads to anger... anger leads to hate.. hate leads to suffering."

Cseya képe
Cseya
23 p, 2009-01-30 14:20

Látod, nem vagy otthon az összeesküvés-elméletekben, pedig ezt most kisujjból kiráznád.

lajhár képe
lajhár
24 p, 2009-01-30 14:26

Ja, hogy a földönkivűliek!? Na, erre nem gondoltam :)

Amúgy arra gondoltam, hogy ha privatizálnák a BKV-t, és végre valaki érdekelt lenne benne, hogy minnél többen használják, akkor azok lefizethetnék a politikusokat, hogy legyen minnél több szmogriadó, meg sétálóövezet, meg dugódíjas terület, mert akkor egyre több ember kényszerülne az ő szolgáltatásukat használni. Ennek a neve lehetne "pozitív társadalmi folyamatokat facilitáló korrupció". Na? Teccik? eetleg a kerékpárgyárak és szervizek is megkenhetnének néhány focipályányi tenyeret, és megtömhetnének néhány feneketlen zsebet.

Ádám
______ _______ ______ _______ ______ _________ ________

"Fear is the path to the dark side... fear leads to anger... anger leads to hate.. hate leads to suffering."