A nagyvárosi utcák visszahódítása



Az Európai Bizottság kiadványa azt a tapasztalatot ismerteti (sok képpel), hogy a nagyvárosokban az utak szűkítése, lezárása a gépjárműforgalom nagy részének "elpárolgásával" jár, és az autóforgalomtól visszahódított terek révén élhetővé válnak településeink. (Lásd ahol pl. jó élni.)

A kiadvány magyar nyelven is elérhető a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium honlapján:
http://www.khem.gov.hu/data/cms1940375/streets_people_HU.pdf

Korábban lásd

A képek egy előtte, közben és utána állapotot mutatnak a Bridge Streeten (Cambridge, UK), de a mozgókép beszédesebb :)

Hozzászólások

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
Névtelen!!! képe
Névtelen!!! (nem ellenőrzött)
1 szo, 2009-03-14 12:36

Naés melyik utat szeretnéd leszűkíteni Budapesten?

mcysh képe
mcysh
2 szo, 2009-03-14 12:54

Első körben nem is kell szűkíteni. A szűkítés már adott a parkoló autósorral, csak konvertálni kell valami értelmesebbre.
===
bácsi a biciklin

Kuku képe
Kuku
3 szo, 2009-03-14 12:55

Én pl. a metró átadásának napján, vagy akár előbb a Rákóczit.
A dugódíj bevezetésének napján pedig a Bajcsyt.

--------------------------------

Lépj be a SZAKszervezetbe! :)

Körte képe
Körte
4 szo, 2009-03-14 18:05

Egyetértek, de :)
Mindig csak a belvárosokról esik szó, pedig a nagyobb városok több kisebb részből állnak gyakran saját főtérrel saját origóval. Azokat is védeni kell! Az átgondolatlan szabályozások nagyon sokszor kinyomják a forgalmat a másodrendűnek tartott területekre, lásd például a fizetős-nemfizetős zónahatároknál lévő káoszt.

Mondok másik példát. Ha a XIV kerületben idejében sétálóutcásították volna a Nagy Lajostól délre eső részt, senkinek eszébe nem jutott volna gigantikus plázát tervezni a Mexikói úthoz, vagy legalábbis nem úgy, hogy a környezetre terheli a közúti közlekedést.

Névtelen!!! képe
Névtelen!!! (nem ellenőrzött)
5 v, 2009-03-15 00:18

Még szerencse, hogy 5-10 éven belül egyik sem fog bekövetkezni.

Prof.gruppetto.hu képe
Prof.gruppetto.hu
6 v, 2009-03-15 00:48

Miért szerencsés ez szerinted? Talán temetkezési vállalkozó vagy, és neked az a jó, ha az emberek hamarabb meghalnak?

www.gruppetto.hu

aron képe
aron
7 v, 2009-03-15 02:01

mert eteted...

*
mindig van hátszél, csak te mész rossz irányba.

az észak-pesti MK crew tud lakatolni.

Prof.gruppetto.hu képe
Prof.gruppetto.hu
8 v, 2009-03-15 12:31

Amíg témába vág amit ír, szerintem érdemes vele foglalkozni, mert megismerhetünk olyan nézőpontokat, amivel máskor is találkozhatunk, még ha teljesen elfogadhatatlan is... Inkább itt olvassuk először, mint mondjuk egy kerületi főépítésztől halljuk... Akkor már nem ér felkészületlenül.

www.gruppetto.hu

aron képe
aron
9 v, 2009-03-15 14:37

érdemes ilyen trollokra költeni az energiát?

*
mindig van hátszél, csak te mész rossz irányba.

az észak-pesti MK crew tud lakatolni.

Prof.gruppetto.hu képe
Prof.gruppetto.hu
10 h, 2009-03-16 01:04

Az attól függ, milyen az az ilyen. A folytatásból látszik, hogy most még érdemes volt.

www.gruppetto.hu

Névtelen!!! képe
Névtelen!!! (nem ellenőrzött)
11 v, 2009-03-15 15:05

Nem, csak szerintem az autósokat nem további büntetésekkel kellene nevelni, hanem alternatívák biztosításával.

Fly képe
Fly
12 v, 2009-03-15 15:17

OK.
Alternativa: ne uljon autoba...
Hol itt a problema?

Körte képe
Körte
13 v, 2009-03-15 15:56

Milyen alternatívákra gondolsz? Mondanál néhányat?

Névtelen!!! képe
Névtelen!!! (nem ellenőrzött)
14 v, 2009-03-15 16:18

- Tiszta, kényelmes tömegközlekedés
- P+R parkolók a tömegközlekedési csomópontokban
- MO körGYŰRŰ

Hát én csak ezekre gondoltam.

hf képe
hf
15 v, 2009-03-15 17:01

Képzeld mi megtaláljuk az alternatívát, vagy tömegközlekedéssel megyünk vagy bringával és nem sírunk.
És nem tekintjük alapjognak hogy mások orra alá püfögjünk.

Budapesten az autóval közlekedők vannak kisebbségben mégis maguknak követelik (és sajnos meg is kapják) a hely és a pénz legnagyobb részét.

Huligán képe
Huligán
16 h, 2009-03-16 16:59

Én azért, ha nagy néha BKV-zom, akkor bizony sírok kétségbeesésemben, mert nem szívmelengető a helyzet.

Follow me!

------------------

Critical Mass fotók (is)

--------

Kuku képe
Kuku
17 v, 2009-03-15 19:59

Az első oké. Bár többek között épp a modal split romlása miatt züllik le, illetve a dugók is lassítják.

P+R:
Iszonyatosan drága. Egy autóhely 1 millió ft körül lehet (12 nm parkoló, 20 nm kapcsolódó felület, a drága tömegközlekedési csomópontokban becsült 30ezer forintos négyzetméteráron, aszfaltozással, stb.). Kb. 50 ezertől lenne érezhető, de igazából nincs is rá hely szóval mindegy.

--------------------------------

Lépj be a SZAKszervezetbe! :)

Körte képe
Körte
18 v, 2009-03-15 20:36

Ok, még két kérdésem lenne, remélem válaszolsz:

1. Szerinted hogyan érinti, hogyan befolyásolja a külvárosi vagy agglomerációs P+R a városon belüli átlagosan 3-5 kilométeres utakat?

2. Mit értesz további büntetések alatt?

alcedo képe
alcedo
19 h, 2009-03-16 13:41

Bár nem én vagyok a megszólított, szerintem az 1. kérdés két tárgyköre két külön, önmagában választ igénylő kérdés (mivel mindkettő jelentős mértékű, részben célszerűen más módon kezelhető, részben eltérő gyökerű probléma). (Az agglomerációs forgalom ugyanakkor dinamikusabban nőtt az elmúlt években, mint a városon belüli kis távú személygépkocsi utak aránya.)

alcedo képe
alcedo
20 h, 2009-03-16 13:36

Személy szerint egyetértek azzal, hogy vonzó alternatívát kell nyújtani, kezdve a társas közlekedéssel (de rendszerben fejlesztve, együtt a közlekedési hálózat egyéb elemeivel, hogy a hatékonysága kihasználható legyen.)

Attól tartok azonban, hogy a P+R rendszereket elsődlegesen nem a városi közlekedési csomópontokban, hanem az elővárosi/városon kívüli zónában, gyakorlatilag új intermodális csomópontokban kell létrehozni. A városon belüli csomópontokig ugyanis máris szűkös az útkeresztmetszet, kevés és drága a parkolásra fordítható terület, illetve elvész a kötöttpályás közlekedés nyújtotta sebességelőny, amit a zsúfolt bejövő utakkal szemben tudna biztosítani az ingázóknak.

A körgyűrűtől inkább a tranzitforgalom kapcsán lehetne előnyöket remélni, azok akár most is érvényesülnének. Tekintettel azonban az összes bekötőút zsúfoltságára (sugarára, stb.) a városi forgalomban várható tartós hatása legjobb esetben is csekély.

Prof.gruppetto.hu képe
Prof.gruppetto.hu
21 h, 2009-03-16 01:03

És a légszennyezettségbe és a dugókba belefulladó városnak és városlakóknak ki biztosít alternatívát? Nem érzed, hogy fordítva ülsz a lovon? Egy város nem az autókért van...

www.gruppetto.hu

Körte képe
Körte
22 szo, 2009-03-14 17:44

Szerinted ez már elég szűk?

hf képe
hf
23 szo, 2009-03-14 13:35

Lassan már egy-két autóson kívül nincs aki ne ezt szajkózná, ideje lenne fejben váltani vezetőinknek...
Jó hogy az EU is ezt mondja hivatalosan - lesz mire hivatkoznunk.
Köszi a linket.

hf
13. kerületi bringás hibabejelentő!

kisdubos képe
kisdubos (nem ellenőrzött)
24 szo, 2009-03-14 15:49

Én először is megoldanám végre Pesten, hogy a nagy kereszteződésekben lehessen balra kanyarodni, és az autók ne a környező kis utcákban keringjenek, és füstöljenek még több ablak alá. Budapesten minden kereszteződés területét meg lehetne négyszerezni, mert az autók annyi helyet vesznek igénybe egy szimpla balra kanyarodáshoz. Ezáltal nem csak a nagy utcákat, de a környező kisebb utcákat is élhetetlenné téve. A Blaha is olyan, mint egy autópályacsomópont, csak házak között. És 30-as táblát tennék ki minden sugárútról, körútról nyíló utca elejére. Így lehet, azt is leszarnám, ha sehova nem épülne kerékpárút/sáv. (Haha, még mit nem :o)

gaze képe
gaze
25 szo, 2009-03-14 16:09

a bal kanyart nem ertem telejesen, gondolom van oka, hogy nem lehet mindenhol keresztbe kacsazni (mennyien ragadnank be igy is a pirosban)

a 30-as tabla jo otlet(nek tunik, persze lehet kinyirna a kozlekedes tempojat) de jo a megvilagitas, hogy ha biztonsagosan lehet rakni a kisutcakban bicajjal,akkor oda nem is kell se sav, se semmi. Es a savok epulhetnek a sugarutak melle, mint daniaban.

hf képe
hf
26 szo, 2009-03-14 18:24

Átlapoztam az anyagot. Zseniálisan jónak tűnik, el fogom olvasni részletesen. Ezt is ki kéne vinni a polgármestereknek, mint Peñalosa-t!

A slusszpoén viszont az utolsó oldal alján van:
"Magyar fordítás és kiadás: © Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, 2007
A magyar fordításért felelôs a Magyar Köztársaság Gazdasági és Közlekedési Minisztériuma"

Khmm. Valakinek föl kéne sétálnia 3 emeletet a fordítóirodától a miniszterig és a kezébe nyomni.

hf
13. kerületi bringás hibabejelentő!

Körte képe
Körte
27 szo, 2009-03-14 19:15

:))

Egyébként tényleg annyira magától értetődő az elpárolgás. Csak bele kell gondolni abba, hogy a városokban az utazások fele kevesebb mint 5 kilométeres távolságot jelent.

urga képe
urga
28 szo, 2009-03-14 19:48

"A slusszpoén viszont az utolsó oldal alján van: "Magyar fordítás és kiadás: © Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, 2007
A magyar fordításért felelôs a Magyar Köztársaság Gazdasági és Közlekedési Minisztériuma""

ha már a vicceknél tartunk: a fordítás majd 5 évet vett igénybe, mert az eredeti 2004-ben jelent meg. Persze, jobb későn, mint soha...

Rav Antal képe
Rav Antal
29 v, 2009-03-15 00:50

3 évig fordították, hogy most halljunk róla először...

Pray for atheism.

urga képe
urga
30 v, 2009-03-15 01:06

tényleg, 2007-es kiadvány.

(amúgy nem panaszkodnék, ha a forgalomcsillapítási gyakorlat 5 év alatt eljutna hozzánk*. De a politikusok az 50 évet célozzák).

*már legalább 10 éve működne...

Biglibansz képe
Biglibansz
31 h, 2009-03-16 15:36

Itt Frankfurtban pár hete zárták le az autósok elöl az egyik utat. 18.000 autó járt rajta naponta. Mondjuk a lezárás elött már folyt ott egy építkezés, így csak 6-7.000 autós maradt hirtelen koppon.

hf képe
hf
32 h, 2009-03-16 15:53

Nem írnál róla egy fényképes beszámolót? Szerintem sokakat érdekelne!

hf
13. kerületi bringás hibabejelentő!

urga képe
urga
33 h, 2009-03-16 23:48

"Naés melyik utat szeretnéd leszűkíteni Budapesten?"

Például a Kossuth Lajos utcát

(aztán meg a Rákóczi utat).

Ajánlott olvasmány:

Hódítsuk vissza
a Kossuth Lajos utcát
és a Rákóczi utat!

***

alcedo képe
alcedo
35 k, 2009-03-17 00:54

Szűkíteni? Hiszen itt az eredeti, egyébként is szűk keresztmetszet jobb kihasználásáról van szó. (Utasáramlás szempontjából is.)

urga képe
urga
36 k, 2009-03-17 02:06

igaz! az autónak fenntartott helyet szűkítjük le, nem az utcát.

chanelsales214 képe
chanelsales214 (nem ellenőrzött)
37 h, 2011-02-14 02:55

We offer Cheap Discount Vintage Chanel Purse, Camelia Chanel in high quality! Here you can get the latest New Chanel Accessories with a low price. Huge fashion 2011 Chanel Accessories bag, Chanel Earrings cc, Fake Chanel j12 Watch hotting sale here! All kinds of fashion Chanel Watch Price Wallets, High quality Replica Chanel Collection supply for you!We supply the best Classic Chanel Bag and other latest handbags, Cheap Chanel Spring 2011 fashion show now, Welcom collection!