A munkám során mostanában egyre több a nekem szegezett mondat: a "biciklisek" ilyenek meg olyanok, leszorítanak a járdáról, nem veszik figyelembe a másik közlekedőt, stb. Nem tudok úgy leülni egy megbeszélésre, hogy ne ezzel kezdődne!
Az általánosítás és a sommás vélemény nekem mindig gyanús, nem túl szimpatikus. De ettől még egyre erősebb ez a hangulat. Miért? Mit kellene változtatni?
Sok mindent, persze: építeni, forgalmat szervezni, közlekedéspolitikát komolyan venni, stb. Ebben tesszük a dolgunkat. De magunkban nem kellene valamit változtatni?
Kükü írt itt tegnap erről sokat, én most csak egy dolgot gondoltam: kezdjük azzal, hogy megpróbáljuk megismerni mások véleményét rólunk, a biciklizésről, viselkedésről, stb. Neki is kezdtem: Attila segítségével (bringavideo) készítettünk néhány kis riportot. Tegyétek Ti is ezt! ha ven lehetőségetek videózni is, akkor tegyétek fel akár ide, vagy bárhova, ahol sokan "járnak". Vagy írjátok meg a tapasztalataitokat. Hátha választ találunk kérdéseinkre, és eljuthatunk odáig is, hogy mi, biciklisek leszünk a közlekedésben a példakép, amit mindenki követ. Közösségteremtésben már eddig is nagyon erősek voltunk, miért ne állhatnánk így egy olyan mozgalom élére, aminek célja a toleráns együtt-közlekedés.

Kérdések az utcán biciklizésről from bringavideo on Vimeo.

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
Törölt felhasználó képe

Nézz be a fanatic mass

Nézz be a fanatic mass blogba( http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20090904/fanatikus-mass-az-atlagbri... ), ott rögtön találsz néhány "riportot" és egy rakás véleményt.
Az ott írtak és saját tapasztalotok alapján azt gondolom, hogy sem a CM honlap, sem a CM rendezvények nem jó megszólítási helyei a "konszolidált", hétköznapi bringásnak (tudom, a kerékpárosok osztályokba sorolásával még nem bírkoztak meg a cyclológusok, de...). Az MK honlap és média megjelenései viszont (mint szervezet, mint klub, mint szövetség, mint "hivatalos valami") már elfogadhatók, hitelesek. Csak akkor fogadja meg bárki a tanácsainkat, ha nagy mértékben azonosulni tud velünk. Az elfogadást viszon nagyon megnehezíti, esetleg lehetetlenné teszi, ha olyat csinálunk, amit egyértelműen elutasít a megszólítandó.
Ezért a "népnevelést" kifelé én határozottan és egyértelműen leválasztanám a CM-ről és az MK arculata mögé tenném. Mindezt úgy, hogy közben a CM aktivitása tolná a szerkeret...

__________________
Mert így kerek a világ.

2
SpeckoHU képe

Nagyok vagytok! Szabadság,

Nagyok vagytok!

Szabadság, szerelem, sebesség

3
aron képe

yovidejó! * mindig van

yovidejó!

*
mindig van hátszél, csak te mész rossz irányba.

az észak-pesti MK tud lakatolni, és tükör helyett is cyclechic

4
Erik* képe

"De ettől még egyre

"De ettől még egyre erősebb ez a hangulat. Miért? Mit kellene változtatni?"

Egy CM után az marad meg az emberek fejében, hogy kerékpárokkal is megbénítják a várost. Én most legszívesebben fordított kampányt szerveznék: bizonyos napokon minden kerékpáros menjen autóval, tüntetőleg a tetőcsomagtartóra tett bringájával. Nekem is van autóm, bármilyen spéci járgány elé be tudok állni a dugóba araszolni, sőt, ügyes vezetéstechnikával akár 12 literig is fel tudom tornázni a fogyasztást. Talán rájönnének, hogy nekik is jobb, ha én lemondok a mindennapi autózás öröméről. Persze nem tudom, hogy hány bringásnak van autója.

Vagy akár indíthatnának egy "Autózz Te is a munkába" kampányt azoknak, akik nem autóval szoktak bejárni, hogy a többiek tanuljanak belőle, és csókolják meg a kipufogómat, amikor nem autóval indulok el. Túl radikális?

5
Törölt felhasználó képe

Ezen én is elgondolkodtam,

Ezen én is elgondolkodtam, csak nincs autóm, nemsokat járok be a városba...

De filmnek (szinopszisnak hívják?):

Normál belvárosi forgalom valamelyik kőrúton, araszolgatás, füst, néha egy dudaszó. Az autók közt, mellett kerékpárosok tekernek el, néhány a járdán megy (szóval mint manapság, na jó, kicsit több kerékpárossal).
"aztán egy nap a kerékpárosoknak elegük lett ebből..."
A "szokásos" belvárosi totál dugó, mindenki áll, szmog, zaj, dudálások, egy-egy kiabálás, fuldokló gyalogosok. Kerékpáros, kerékpár _sehol_.
Riporter odalép egy soförhöz, akinek az autó tetején ott az üres kerékpártatró:
R: "Látom, ön szokott kerékpározni, a városban nem használja?"
S: "Régebben csak kerékpárral közlekedtem, de már nem..."
R: "Gyorsabb autóval?"
S: "Nem, csak biztonságosabb."
R: "Veszélyes a városban kerékpározni?"
S: "Nézze, eleinte, amíg kevés kerékpáros volt, kényelmesen elfértek az autók közt, egy-egy a járdán. Aztán egyre több (biciklis) lett, de az utakon, parkolókban nem csináltak helyet nekik, a járdán vagy az autók közt ügyeskedtek."
R: "..."
S: "Az autósok egyre agreszívebbek lettek, a gyalogosok elkezdtek a járdán félni, a városvezetés pedig a meglévő lehetőségeket is elzárta előlük. Én sem akartam senkit elgázolni, és nem akartam, hogy elgázoljanak, visszaültem az autóba."

...

Tudom, demagóg...

__________________
Mert így kerek a világ.

6
SpeckoHU képe

Na és akkor mi lenne? Így

Na és akkor mi lenne?
Így is dugó, úgy is dugó..
És még hülyének is nézhetném magamat, hogy autóval megyek, holott bringával is mehetnék.

Szabadság, szerelem, sebesség

7
László János képe

Ez zseniális! Az lenne a

Ez zseniális! Az lenne a neve, hogy "képzeld el, ha én is..." csináljuk! Kár, hogy nincs autóm, de kérek kölcsön.

János

8
kanyi képe

Nekem meg nincs

Nekem meg nincs biciklitartóm. :-( Autó még lenne.
De jó ötlet!

9
Lathor képe

Hátulra kirakhatsz egy

Hátulra kirakhatsz egy papírt, hogy a "biciklim mellett elférnél", de ha van tetőcsomagtartó akkor az első kereket fel lehet rá kötni pl.

10
Tomacher képe

Autóm is van,

Autóm is van, tetőcsomagtartóm is, csak pénzem nincs napi 8 órát parkolni a belvárosban, meg időm nincs beérni...

------------
Life is Random

11
Kuku képe

A biciklim mellett

A biciklim mellett elférnél... :))))

--------------------------------

Lépj be a SZAKszervezetbe! :)

12
Kisember képe

Én benne vagyok. Egy autót

Én benne vagyok. Egy autót fel tudok ajánlani. Biciklitartót is kerítünk.
De úgy kellene, hogy vagy öt ilyen autó áll a dugóban egymás után. Vagy tíz. Ha jobban meggondolom, két autót is fel tudok ajánlani.

13
Törölt felhasználó képe

Na, így már egészen

Na, így már egészen reális akció: 5-10-15-20-50 (a több jobb) autó tetején kerékpártatróval, kerékpárral, együtt, konvojban, körbearaszolja néhányszor a várost.

A hátsó ülésről lehet szórólapozni az autósoknak közben.
Feliratnak meg az emlitettek:
"képzeld el, ha én is..."
"A biciklim mellett elférnél..."
"Kerékpármentes nap 2009.09.23"

Szívesen segítek (autóm nincs, jogsim van, bicóm van, és ötleteim...)

__________________
Mert így kerek a világ. és Tóóódmeg!

14
sagan képe

Volt már hasonló

Volt már hasonló lelkesedés,de akkor nem valósult meg. :((
http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20090525/tuntetes-forgalomkorlatoza...

----------------------
Biciklizem tehát vagyok.

15
Törölt felhasználó képe

:-( Na, majd

:-(
Na, majd most...

__________________
Mert így kerek a világ. és Tóóódmeg!

16
fori képe

Fel tudok ajánlani 4

Fel tudok ajánlani 4 bringatartót is.

17
alterego képe

Én nem vágom, hogy János

Én nem vágom, hogy János milyen kérdéseket kap, én csak a grimaszokat meg mosolyokat látom, azt meg nem tudom értékelni.

Ha összeállítanátok egy gugli kérdőivet, én szívesen elküldöm a barátaimnak, és magamis kitöltöm ha ez segít megérteni, de ahhoz jól kell a kérdéseket feltenni.

18
peet képe

Tegnap taxiztam egyet és

Tegnap taxiztam egyet és beszélgettem a sofőrrel a bringázásról a városban.

A következő véleményeket, tapasztalatokat mondta el:

- Piros lámpázás egyenesen dühíti
- Amikor 5x elé vágnak a pirosnál, majd 5x megelőzi ugyan azt a bringást indulás után, az is nagyon zavarja
- Jobbról előzés miatt csapott el 2 bringást már, mind2 esetben rendőrség is kint volt, és elmarasztalták a kerékpárost, aki nem ismerte el a felelősségét.
- Úgy érzi, hogy sokan, akik az úttesten kerékpároznak, nincsenek tisztában a KRESZ-el

Tényleg jó lenne valami kérdőív, ahova ezeket össze lehetne gyűjteni.

Védd magad!
----------------------------------------
Kék-fehér Simplon outi.

19
kanyi képe

-Járművel történő

-Járművel történő közlekedéshez KRESZ vizsgát kell tenni.
-Kerékpár jármű.
-Miért nincs hozzá KRESZ vizsga?

Szerintem teljesen jól érzi hogy a kerékpárosok nincsenek tisztában a KRESZ-el. (mások sem, de ezt hagyjuk) Nincs jogosítványuk, honnan kéne tudniuk a szabályokat? Jó mindenki közlekedik valahogy, de azért nem ugyan az.

Nem lehetne egy vizsgát összeállítani kerékpárosoknak? Még ha nem is hivatalos, az évek során ha jól csináljuk nőhet a presztízse.

20
pixel képe

A túlszabályozás nem

A túlszabályozás nem vezet sehova! Indiában úgy megy, hogy az erősebbnek van elsőbbsége, ny-európában (néhol) pedig úgy, hogy a gyengébbnek, holott ott is vannak szabályok. A zebrára is vannak szabályok, a vizsgázott autóvezetők mégsem tartják be őket. Jobbról sem azért előzök, mert nem tudom hogy nem szabad, hanem mert nem fogok az autókkal állni a dugóban. Nekem az oktatóm minden kanyarodásnál mondta, hogy nézzek tükörbe, azóta is azt teszem, valahogy még nem csaptam el senkit.

22
kanyi képe

Itt meg megy mindenki mint a

Itt meg megy mindenki mint a birka:
A autós
A biciklis
A gyalogos

Miért túlszabályozás az, hogyha bringával mész akkor tehetsz rá vizsgát. Nem kötelező.

23
Tomacher képe

A "tehetsz rá vizsgát" az

A "tehetsz rá vizsgát" az nemhogy nem túlszabályozás, de nem is szabályozás, hiszen a szabály szerint tojhatsz ugyanarra a szabályra.

Vizsgát így is tehetsz, mondjuk kresz-ből.

------------
Life is Random

24
alterego képe

A legtöbb válaszra a

A legtöbb válaszra a bringasáv megoldás lenne. Nem hiszem hogy érdekelné az autóst hányszor előz meg, ha ehhez nem kéne irányt változtatnia.
Bár a magyarokat az is idegesíti, ha a mellettük levő sávban ugyanaz az autó előzi meg őket többször, vagy a pirosnál gyorsabban indul. Gondolom ebből alakulnak ki a spontán gyorsulási versenyek úgyhogy itt megint nem a bringásról, hanem a közlekedés-pszichológiáról van szó.

25
alterego képe

Biztos kell ide ez a

Biztos kell ide ez a twitter? Folyton a Transferring data from search.twitter.com, meg www.google-analytics.com, meg t.vimeo.com feliratokat bámulom percekig a status baron míg betölt az oldal.

26
Törölt felhasználó képe

Ne offolj, keress meg

Ne offolj, keress meg kapcsolatfülön, a googli chrome-ot kivéve ki lehet golyózni, megoldjuk.
Üdv:
á

__________________
Mert így kerek a világ.

27
er13a18 képe

hát ismét csak gratulálni

hát ismét csak gratulálni tudok a filmhez! :)

28
jurta képe

A netes kérdőívekkel

A netes kérdőívekkel nagyon vigyázni kell!

Hiába a gyors elkészíthetőség és kiértékelés:
1. A reprezentativitás teljes hiánya szokott jellemző lenni rájuk, hisz eleve valamilyen célközönség terjeszti őket. A mintanagyság is gyakran nevetséges.
2. Aztán, ha átestünk a túlsó oldalra, ld. Stephen Colbert híd - egy idő után olyanok is elkezdenek hozzászólni, akiknek semmi közük az egészhez, mert könnyen megtehetik.
3. Az arctalanság miatt nagy az arc a túlzó véleményekhez, anyázásokhoz, a többszöri kérdőív-kitöltésekhez.

És aztán sokan még képesek közzé is tenni a "felméréseik" eredményét.

Szerintem a fáradságos módszer a hatásos: megállítani és kérdezni. Időigényes, de biztos lehetsz benne, hogy jó helyről válogatod az alanyokat, és olyan meglátásokat lehet szerezni, amit egy 1-től 5-ig terjedő skálán értékeléssel soha. Gond még, hogy sokan félnek a videórögzítéstől (egyébként én is), megoldás lehet a csak hangfelvétel vagy a puszta jegyzetelés felajánlása. Fontos még, hogy nagyon messziről jól lássék a kérdezőemberen (kerékpárosklub póló vagy mittudomén): nem hittérítő, nem pénzgyűjtő, nem könyörgős-segítségkérő céllal próbál megállítani.

Ja, és nem olyan kérdéseket kéne feltenni, hogy gyalogosnak "Mi a véleménye a járdán biciklizőkről?", vagy autósnak "Zavarja-e, hogy jobbról előzi önt a biciklistömeg?". Ez kb. egyenlő az olyan népszavazással, hogy akar-e ön adót fizetni vagy nem.

Ha mondjuk a járdán biciklizés jelenségét akarjuk megismerni, szerintem igenis a járdán biciklizőt kell elsősorban megkérdezni. (Igen, hiszek benne, hogy lesz olyan, aki pusztán az interjú hatására - felszólítás nélkül - lemegy az úttestre, ha másnapra már elfelejti és újra a járdán van is.)

29
Törölt felhasználó képe

Kérdezésre most nagyon jó

Kérdezésre most nagyon jó helyszin a Margit híd, megállítás nélkül lehet kérdezni kerékpárost, gyalogost.

__________________
Mert így kerek a világ.

30
Gusztáv képe

Szia János, Ma reggel a

Szia János,

Ma reggel a Sláger rádión szó volt az új kreszről, és kaptunk hideget-meleget rendesen. Lehet hogy érdemes lenne megpróbálnod rá reagálni, mert valami iszonyat tévhitek hangzottak el. Mondjuk elég érdekes a hozzáállásuk a bringásokhoz, meg nem is egy komoly műsor, de rengeteg ember hallgatja, nagyon sok autós is, és így véleményformáló hatása van szerintem.

Amit én különböző helyekről irritáló dolgok:

- piroson átmenés, de gondolom ezt te is tudod
- járdán száguldozás, amit vastagon általánosítanak
- akinek nincs autója, az nem ember, vagy valami csóró, befüvezett hülyegyerek - ezzel nem lehet mit tenni
- valamiért mostanában a hőbörgő autósok első számú ellenségei lettünk (a zebrán átmenni akaró gyalogosokkal együtt) - gondolom a sok dugó miatt ilyen feszültek

31
lord képe

(Itt egy vélemény. Demkó

(Itt egy vélemény. Demkó Ráhel, Mozgásvilág)