Nem kimondottan biciklisek kapcsán emlegetett téma, de egy szót talán érdemes ejteni arról, hogy vagy 800 km-en állt le idén a vasúti forgalom hazánkban. Ennek szükségességéről, előnyéről lehet vitatkozni, érvelni pro és kontra, ami viszont bizonyos: a busszal nem lehet biciklit szállítani, legalábbis Magyarországon.

A vonattal lehet, és bár eléggé nehézkes a magas padlószint, és a némely járműveknél igen keskeny ajtó, meredek lépcső miatt, sokan mégis életvitelszerűen teszik ezt;illetve tették a megszűnt vonalakon. Ha nem is döntő érvágás, valamelyest gátat szab a kerékpározás népszerűség-növekedésének, hiszen a most megszűnt vonalak némelyike turisztikai célpontokhoz, munkahelyekhez juttathatta el városok, falvak lakóit, akik nem hagyták otthon kerékpárjaikat, hanem a vonatig, majd céljuk közelébe érve is használták azt, vagy átszálltak a fővonalra. Ma ezek az emberek jó eséllyel busszal mennek majd, a bicaj pedig otthon marad, és az individualizáció lassan, de jó eséllyel az autó felé tereli majd az ingázókat.

A kérdésre még megoldás lehetne, ha a megszűnő vonalak mentén lévő településeket kerékpárút kötné össze, de ez eléggé eshetőleges, és amúgy sem biztos, hogy 20-30-50 km. retúr lebiciklizése sokaknak teljesíthető volna, főleg rövid idő alatt. A másik, hogy tengerentúli mintára a buszokkal is lehetne kerékpárt szállítani, mondjuk az elejükre szerelt tartókkal.

A harmadik, ha a vasúti fővonalak, és a mellékvonalak úgy hálóznák be az országot, hogy azokon kerékpár szállítására is kialakított, gyors, és kulturált vonatok közlekedjenek. Erre látni a legkevesebb esélyt, a jelenlegi lépésekkel pedig még kevesebbet.

CSI

Vicinális alacsonypadlós motorvonattal:

http://www.youtube.com/watch?v=T_zLiNY53BY&feature=related

Busz, amit "atom(boy)" találat ért Kanadában :)

http://picasaweb.google.com/imre.csullog/OntarioKerekparosSzemmelAtomboy...

További hasznosítási lehetőség :):

http://www.youtube.com/watch?v=0V5cTQUou7A&feature=related

Pakolászás a BzmotraUtaznak a biciklik Makó feléKisvasútra várva

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
-ogre- képe

ha a költségeket nézzük,

ha a költségeket nézzük, az autóbuszos megoldás a legolcsóbb fejlesztés, aztán kérdéses, hogy a bringaút hálózat a drágább, vagy sok dezső beszerzése. ha a vasút egyéb szükséges fejlesztéseit is figyelembe vesszük, akkor mindenképpen a kötött pálya húzza a rövidebbet. fogalmam sincs, hány száz, vagy inkább ezer milliárdból lehetne olyan korszerűvé tenni a hazai vasutat, hogy meg is érje üzemeltetni.

bátyám egy hete volt párizsban, és kiderült, hogy a tgv-t nem támogatják államilag, vagyis elképesztően drágák a jegyek. mégis sokan használják, mert gyorsabb, mint az autó. valószínűleg megéri mindenkinek.

×
portásművész, kerékpáros passzivista, professzionális outsider
ogreflikker

2
NévtelenLrdr képe

"ha a költségeket

"ha a költségeket nézzük, az autóbuszos megoldás a legolcsóbb fejlesztés"

De ez ugye csak externáliák(? - úthálózat fenntartása még nem is az igazán) nélkül van így?
(Amikhez én szívem szerint még azt is hozzászámolnám -ha egyszerűen számszerűsíthető lenne- hogy mennyivel kevésbé közösségi élmény (~0) a busz a vonathoz képest. Én szinte minden vonatutamon találkozom érdekes emberekkel és történetekkel, amik az én épülésemet is szolgálják, és _egyáltalán_ nem érzem jó 5letnek (végső soron "anyagi" tekintetben sem) a társadalom, mint közösség minden eszközzel való szétzilálását.
Ilyen szempontból még a kerékpározás is csak az individualizmus egyik kevéssé káros formája - bár a jelenlegi helyzethez képest már az is pozitív irányban van.)

3
-ogre- képe

az úthálózat

az úthálózat fenntartását nem vettem bele, mert az csak közvetetten érinti költségként a volán társaságokat az üzemanyagdíjjal.
a vonat közösségi élménye meg vitathatatlan :)

×
portásművész, kerékpáros passzivista, professzionális outsider
ogreflikker

4
Zsurmi képe

A vasúti mellékvonal

A vasúti mellékvonal bezárás egy pótcselekvés.

De van egy előnye: egyre nehezebb bezárni a maradékot és egyre elkerülhetetlenebb a MÁV-nál a lényegi változások.

A BKV botrányai a tisztulás irányába mutatnak. A kormányzat feltétel szabása a támogatásért is nagyon jó. Remélhetőleg a következő is folytatja.

-
Zsurmi

5
IPG képe

A hatvanas évek végén

A hatvanas évek végén bezárt Alsóőrs-Veszprém vonal töltésén például most bicikliút kanyarog. Szívem szerint jobban szeretnék ott vonattal utazni, de ez van sajnos. :(

Más: olyanokat hallottam, hogy a bezárt Csorna-Pápa vonalat is átveszi a GySEV, és újra személyszállítást üzemeltet rajta; hogy ebből mi igaz, nem tudom, de MÁV-on kívüli helyeknek mintha jobban menne ez a dolog. (a végén még az egész Dunántúlt a GySEV fogja üzemeltetni, és jobb lesz?!?)

IPG
Olajzöld Trek 520 :o)

6
Peta képe

Pont a

Pont a Veszprém-Alsóörsöt akartam említeni én is, ahogy a topikindítót olvastam. És én is szívesebben mennék ott vonattal. Mellesleg durva, hogy mekkora vágy van ennek a szakasznak az újbóli üzembe helyezésére. Lépten-nyomon ebbe botlok. Sajnos a jelek pont a másik irányba mutatnak. Ezt is úgy zárták be 68-ban, hogy egy esős szar napon utasszámláltak egyet, aztán ez alapján már lehetett mondani, hogy gazdaságtalan. Először félbevágták Szentkirályszabadjáig, aztán miután a Veszprém-Szentkirályszabadja szakaszra már nem ültek fel a Balaton felé menők, mert a Balaton előtt pár km-rel vége lett, így az is "kihasználatlan" lett. Azóta pl Meggyespuszta kb kihalt, mert a busz nem megy oda be, de a vasút sincs.
Lelkes civil hozzáállás van, csak kár, hogy elég szakmaiatlan:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Veszpr%C3%A9m%E2%80%93Balaton-vas%C3%BAtvonal
Pontosan ugyanezt csinálják most a Veszprém-Győr vonallal, Zircnél elvágták.
Utasvesztésre a tuti recept: átszállás minél többször. melyik veszprémi fog Zircen leszállni a győri buszról, h átszálljon vonatra?

7
IPG képe

Azt hiszik, hogy a

Azt hiszik, hogy a turistaforgalom eléri Vinyét meg Porva-Cseszneket északról, aztán csókolom. Eplénybe meg nem akar senki utazni, hivatásforgalom semmi, aztán meg a nyári csúcsokon kívül nem fognak közlekedni a vonatok?

IPG
Olajzöld Trek 520 :o)

8
Mr.Saint képe

Igen ez valóban

Igen ez valóban elszomorító. Közúton a buszok, gyakorlatilag mindenhova eljutnak, és az úthálózat fejlesztés, karbantartásának költségeinek nagyrésze sem terheli a közúti közlekedést. Ugyanakkor sajnos a szolgáltatások terén, csak nagyon lassan fejlődik a MÁV, már több buszon utaztam, ahol volt internet szolgáltatás (ingyenes és még gyors is), vagy filmvetítés, és mindez belföldi vonalon.

Ugyanakkor, tény, hogy kerékpárt csak vonaton tudunk szállítani, esetleg kerékpár szállító táskában, de ezek egyrészt drágák, másrészt nem feltétlen nyújt védelmet, pláne, ha valaki egy szép nagy táskával lesúlyozná szeretet bringánkat, feltéve ha az belefér a busztársaság méret és súlyhatárába, vagy esetleg fizetünk a "poggyászért".

9
László Péter képe

nem mindegy szerintem, hogy

nem mindegy szerintem, hogy egy társaság szolgáltat vagy kiszolgál

aki kiszolgálja a jelenlegi igényeket, az nem akar fejleszteni
viszont,aki szolgáltat, az azért teszi, hogy őt válasszák...

eddig sok olyan településsel találkoztam, ahol van vonat is és busz is... a vonat kiszolgálta azt az igényt, hogy legyen kerékpár szállítás...
ennek eltűnésével teret enged a másik kiszolgálónak.
A kérdés az, hogy most a busz társaság, azzal a megnövekedett kereseti bevétellel mit csinál...
Fejleszt avagy marad a valagán és szinten tart.

Ha azt vesszük, akkor logikus lépésnek tűnik, amit csináltak

A településen 2 olyan közlekedési mód volt, ami feltehetően mindkét részről veszteséges volt... viszont ha az egyik eltűnik, akkor a másik megerősödik a befolyt pénzből.
Szerintem ha az adott településen megfelelő helyen lehet lobbizni, akkor ha nem is azonnal - mivel az adósságok is meg vannak még - de várható, hogy a megmaradt társaságnál pótolhatóak legyenek a hiányos szolgáltatások. És itt kifejezetten a kerékpár kérdésre gondolok.
Mert ha már a busz hátuljába 2-3 székkel kevesebbet tesznek, akkor már befér a kerékpár és a babakocsi is.
Itt most pl a régi egyterű nem csuklós ikarus-okra gondolok, amire pár hete fel is kellett pattanom.

//////////////////////////////////////////////////////

László Péter -> MK Dél-Pest; Soroksár

Magellan Crater+6 szólamú sziréna+ködlámpa...tiszta városi bicaj

10
Peta képe

"A kérdés az, hogy most a

"A kérdés az, hogy most a busz társaság, azzal a megnövekedett kereseti bevétellel mit csinál..."

A 3 éve megszűnetett Romhány-Diósjenő vonalon úgy oldották meg, hogy a vonat helyett beállított buszjárat is megszűnt 3 hónapon belül.
Maradt az amúgy is meglévő buszjárat. Most akkor vagy ennyire nem volt utazási igény, vagy a Volán a "plusz bevételt", amit a vasút kiváltásáért kapott, elsummantotta, a lakosok meg utazzanak csak a régi buszmenetrend szerint, máskor meg ne akarjanak menni sehova.

11
László Péter képe

Ezen a gépen jobban

Ezen a gépen jobban kivehető még a bringás-busz

http://picasaweb.google.com/imre.csullog/OntarioKerekparosSzemmelAtomboy...

//////////////////////////////////////////////////////

László Péter -> MK Dél-Pest; Soroksár

Magellan Crater+6 szólamú sziréna+ködlámpa...tiszta városi bicaj

12
Oleever07 képe

én is sajnálom némelyik

én is sajnálom némelyik vonal bezárását (a kecskeméti kisvasútét nagyon :-( ), de 1, 2-t azért érdemes volt bezárni: pl. a Mezőfalva-Paks szárnyvonalat, hiszen ott napi 3 (!) vonat járt. no meg a Zirc-Veszprém vonalon is azt hiszem csak 3 vonat járt, bár ezt a vonalat sajnálom, mert a Bakony belsejében kacskaringózik (a térkép szerint), és annak szerintem olyan feelingje lehetett, mint a Gyermekvasút hűvösvölgyi végében, ahol az alagút van :-)
meg Pécs és Baja között sincs már semmilyen összeköttetés, jó, hogy most lesz Európa kulturhális fővárosa...
(forrás)
----
Fábián Olivér from Pesterzsébet :-)
Járgányom: egy ALPHA monti piros-kék szalagokkal, és CM-matricákkal

13
-ogre- képe

a paksit bezárni baromság.

a paksit bezárni baromság. a napi 3 személy arra elég, hogy ne lopják el a síneket. a reaktor miatt kell a cucc, hogy működőképes legyen. keveset használják, de stratégiailag fontos vonal.

×
portásművész, kerékpáros passzivista, professzionális outsider
ogreflikker

14
Oleever07 képe

de ha a személyszállítás

de ha a személyszállítás nem működik, helyette ott van a teherszállítás, ami viszonylag állandó, mert közvetlen kapcsolat van a 40-es vonal és a Paksi Atomerőmű között. legfeljebb egy-két francia vagy német tüntető erre jön és elállja az atomvonat útját :-) (forrás az atomvonathoz)
----
Fábián Olivér from Pesterzsébet :-)
Járgányom: egy ALPHA monti piros-kék szalagokkal, és CM-matricákkal

15
Oleever07 képe

no meg ezeket a kis

no meg ezeket a kis BZmot-okat le kellett volna cserélni ilyen Desiro vonatokra, és akkor nem lett volna vasútvonal bezárás. a másik, hogy fel kellett volna újítani a pályát, és nem milliárdos végkielégítéseket adni a méregdrága audival járó embereknek.
----
Fábián Olivér from Pesterzsébet :-)
Járgányom: egy ALPHA monti piros-kék szalagokkal, és CM-matricákkal

16
-ogre- képe

a bézékkel semmi baj

a bézékkel semmi baj nincs, olcsóbban fel lehet őket újítani és korszerűsíteni, mintha dezsőket venne a máv, csak hát áll a projekt. az elképzelés jó, lásd interpici, csak nem foglalkoznak vele.

×
portásművész, kerékpáros passzivista, professzionális outsider
ogreflikker

17
Oleever07 képe

igen, ez tényleg jó

igen, ez tényleg jó ötlet, csak mondom, inkább a végkielégítésre kell költeni a pénzt, mint a BZ-k felújítására és az InterPici hálózat fejlesztésére (ennyi szűnt meg)
amúgy nekem sincs bajom a BZ-kel, nagyon "aranyos" kis vonatok :-)
----
Fábián Olivér from Pesterzsébet :-)
Járgányom: egy ALPHA monti piros-kék szalagokkal, és CM-matricákkal

18
CsImre képe

Próbáltál már Bz-n

Próbáltál már Bz-n biciklit szállítani? Lehet, de nem könnyű, és a hely is kevés. Egy alacsonypadlós széles ajtós vonat kéjmámor lenne.

CSI

19
Flicka képe

A záhonyi biciklis kocsi

A záhonyi biciklis kocsi nélküli gyors után (ahol az utolsó ajtónál egyszerre legalább öten akarnak biciklit felrakni) a Bz-n biciklit szállítani igenis áldás. Minden nézőpont kérdése.
Az alacsonypadlós, szélesajtós Flirtön elég sokat kell küzdenie a helyekért, amik a bringáknak vannak fenntartva. Ebből a "falusi" Bz-ken sosem volt problémám.

Flicka

20
CsImre képe

Mondjuk jah, a záhonyin

Mondjuk jah, a záhonyin tényleg szörnyű volt, mikor egy csapat iskolás kölyök szállt föl biciklivel, és közben nekem le kellett volna szállnom cangástól...

Ha a szélesajtós Flirt a falusi B-zk helyn lenne, akkor úgylehet azon sem kellene küzdeni a helyért. :)

CSI

21
Oleever07 képe

azt azért tisztázzuk, hogy

azt azért tisztázzuk, hogy a Flirt villamosárammal működik, tehát a BZ-k helyére nem jó. :-) a Desiro a dízelmozdony, ami a BZ-k helyére tökéletes.
vagy egyszerűen fel kéne újítani a BZ-ket.
----
Fábián Olivér from Pesterzsébet :-)
Járgányom: egy ALPHA monti piros-kék szalagokkal, és CM-matricákkal

22
-ogre- képe

igen, próbáltam, és

igen, próbáltam, és sikerült is ;)
semmivel sem rosszabb, mint mondjuk zárt ajtajú marhavagonnál normál ajtón felcihelődni, aztán az utasok között áttolni a bringatárolóba.
emellett ha modernizálnák a bz-ket, akkor lehet mód arra is, hogy nagyobb ajtókat szereljenek fel pl a bringás részre. talán az mk tudna ilyesmi ajánlást csinálni.

×
portásművész, kerékpáros passzivista, professzionális outsider
ogreflikker

23
Anti képe

R.I.P Magyar vasúti

R.I.P Magyar vasúti közlekedés.
Pedig mennyi jó külföldi példa lenne, ehelyett a magyar nem meri felvállalni őket, de még saját döntését se, inkább elfelezi ami van, lehetetlen helyzetet teremt, majd az ez miatti alacsony forgalommal indokolja a bezárást. Pedig egyből is bezárhatta volna ennyi erővel, ez akkora gerinctelenség. Lásd rengeteg vasútvonal, és buszjárat. (pl: Budapest 56 gyors busz, áthelyezték a végállomását a várfok utcához, és 20-30 perces követést adtak neki, persze, hogy senki se mászott hegyet és várt 30 órát. Így persze volt indok megszüntetni.)

Anti aki rendes nevén Andris.
Járgányom pedig egy szürke-bordó Magellán Crater.

24
martin_bp képe

Németországban néhány

Németországban néhány megszüntetett vasútvonal mellett, ahol most kerékpárút van, megoldották a bicikliszállítást busszal, többnyire egyik vasúti csomóponttól a másik végéig.
Így a lustábbikja azt is megteheti, hogy busszal viszi fel a kerékpárját a kerékpárút legmagasabb pontjáig és utána aszfaltozott kerékpárúton. visszagurul.
Ausztriában szintén vannak buszok, amelyeken lehet kerékpárt szállítani.
Volt nyáron olyan busszal mentem át Tamswegből Radstadtba, amelynek nem volt ilyen felszerelése, de a sofőr gond nélkül kinyitotta a lent levő csomagteret, mondván hogyha befér a bringa, akkor elvisz. Befért, igaz csak fekve és a kerékpártáskákat le kellett venni. Néha tényleg cask jóindulat kérdése az egész.
Legalább a turistaközpontokon kellene ilyen lehetőséget biztosítani a kerékpárszállításra.
Martin

25
ízirájder képe

Az olcsóbb busz csak a

Az olcsóbb busz csak a nevetséges gazdasági rendszerünk terméke.

Sokan írtatok a pályáról: Igen, a pályafenttartás a vasútnak egy-az egyben feladata, a buszoknál meg van egy minimális franc-tudja-mire elmenő súlyadó

biztonsági rendszer: A vasútnak kőkemény szabályzata és infrastruktúrája van a biztonságos utazás biztosítására, a busznak max állami fenttartású villanyrendőrök és egy laza kresz. A baleseteket meg állják a biztosítók, köztük az OEP

közlekedés: Ha akarjátok kiszámolhatjuk, de így blindre is azt mondom, a vonat kisebb energiával halad. Talán némileg nehezebb mint a busz egy főre vetítve, de a pályán a súrlódás szinte 0. Ha kézzel megtolsz egy vagont, az vízszintes terepen 10 percig gurulni fog

Környezetvédelem: Jóval villamosítottabb, mint a buszközlekedés, települési környezetben ez nagyon fontos, ráadásul a villamosenergia-termelésünk 40%-ának gyakorlatilag nincs károsanyag-kibocsátása (Paksra gondolok, ez évi 0.338 m3 nagyon veszélyes és radioaktív hulladék, de lényegesen szabályozottabban kezelhető, mint a levegőbe pöfögött üzemanyag megatonnái

Szóval senki ne mondja cinikusan, hogy bocs, azért zárjuk be, mert drága. Kinek?

Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?

26
phorvath képe

Ha csak napi pár

Ha csak napi pár személyvonat használja a sínt, akkor nem éri meg fenntartani. Ha jár rajta tehervonat is, mindjárt más a helyzet. Az országutat muszáj fenntartani az autók miatt, tehát a buszközlekedés nem jelent számottevő plusz költséget.

A baj ott van, hogy meg sem próbálták nyereségessé tenni ezeket a mellékvonalakat. 20 éve nem fejlesztettek semmit, a menetrend szar, csatlakozás nincs, turisztikai célú reklámozás nincs. Ellenben rengeteg vasutas dolgozik olyan helyeken, ahol teljesen felesleges a munkájuk. :-( Meg sem próbálták pl. a helyi önkormányzatok kezelésébe adni a vonalakat. Még kiderült volna, hogy megfelelő menetren esetén hasznlnák az emberek a vonatot.

phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat

27
ízirájder képe

Technikailag igazad van, az

Technikailag igazad van, az én hozzászólásom túl elszállt ehhez a reagáláshoz. Arra akartam rámutatni, hogy ez is egy példa, amikor az externáliák figyelebe nem vétele feje tetejére állítja a gondolkodásunkat. A pldák,amiket hoztál, rámutatnak erre.

Ami a tehervonatot illeti, amikor a Dreher gyárban voltunk terepgyakorlaton, megkérdeztük, miért kamionokkal szállítanak, amikor iparvágány megy be a telepre. Azt mondták, a célállomáson az átpakolás alatt az áru egy része eltűnt, egy része összetört. Személyes példa, de firtatja a dolgozók felelősségét is abban, miért mennek kamionok Isztambultól Madridig.

A busz pályaköltségeit pedig nem hanyagolnám el, mert egy főre vetítve lényegesen jobban amortizálja az utat, mint a vonat, bár kevésbé, mint a személyautó, az igaz

Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?

28
Cseya képe

No mondjuk az ilyen

No mondjuk az ilyen gondolkodásért (vagy inkább kifogásért) is kosztanék egy-két maflást az érintetteknek. Szüntessük be a légiszállítást is, mert rengeteg poggyász megsérül, illetve eltűnik a rakodás során...

29
ízirájder képe

A maflást itt lehet

A maflást itt lehet (barátilag) kiosztani: http://shibumi.uw.hu/. Szeretettel várunk.

Emellett szerintem lehet konstruktívan is hozzáállni a problémához: pl ne beszüntessük a vasúti teherszállítást, hanem szüntessük meg a hanyagságot és a lopásokat. Volt már, ahol sikerült kitörtni a szoci nagyvállalati munkaszellemből

Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?

30
Cseya képe

"...ne beszüntessük a

"...ne beszüntessük a vasúti teherszállítást, hanem szüntessük meg a hanyagságot és a lopásokat."

Akkor ezek szerint nem volt egyértelmű, hogy én is erre utaltam.

A Dreher vezetése nindzsicuzik?

31
ízirájder képe

Ők nem, csak én vettem

Ők nem, csak én vettem magamra a dolgot. De őket is meg lehet érteni. Ha túl nagy a veszteség a transzportokon, más megoldást fognak választani a szállításra.

Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?

32
Cseya képe

Csak a szállításnak

Csak a szállításnak éppenhogy semmi köze a kialakult veszteséghez, így semmiképpen nem a problémára találtak megoldást. Legfeljebb a sofőrt meg lehet húzgálni az esetleges hiányért, amiről nem is tehet, csak éppen felelős érte.

33
ízirájder képe

Arról szól a dolog, hogy

Arról szól a dolog, hogy kamionnál a gyárban megpakolják a konténert, lezárják, felrakják, és az a tescoban megáll és kimegy minden. Ez elvben működne a MÁV-nál is, de itt nem konténeres vagonokat alkalmaztak, tehát a vasútállomáson át kellett pakolni a raktárba, majd a teherautóra. Na itt keletkezett a nagy különbség a két szállítási módozat között.

Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?

34
Zsurmi képe

Tehát a MÁV-nál nem

Tehát a MÁV-nál nem tudnak konténerszállítót bérbe adni?

Ha így van, végképp nem csoda, hogy a ott tart ahol. A konténeres szállítás nagyon hatékony. Lehet, hogy pont azért nincs....

-
Zsurmi

35
ízirájder képe

[csöndes

[csöndes bólogatás]

Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?

36
CsImre (lusta belépni) képe

A vasúti

A vasúti személszállítás sehol sem nyereséges igazán. A teherszállítással hozzák be, ha be tudják. A vasúti pálya fenntartása szinte semmi, no persze 80 évig nem nyúlni hozzá...

Van olyan vonal, ahol minden marad a régiben, költségek is, csak épp nem jár a vonat. Dolgozó ott lesz, a motorvonat is jár, mert a rövidített vonal végéig elmegy, és ott pöfög, csak nem megy végig.

angliában is volt vasútbezárási hullám, aztán rájöttek, hogy a mellékvonalak bezárásával a fővonalakra ráhordás megszűnt, és így a fővonalak is egyre veszteségesebbek lettel.

Németországban is volt bezárási hullám, aztán csomó vonalalt megnyitotak újra, kicsiny motorvonatokkal, amik jó pályán gyorsan mennek, biciklit lehet rajtuk vinni, kezdetben még csokit is osztottak az utasoknak. Fedett peronok, jegyautomaták, P+R, B+R a legpicsább faluban is, nagyobb helyeken ráhordóbusz.

Franciaországban is volt bezárás, ld. Francia vasút története c. filmet. A TGV a vasút reneszánszát hozta, onnantól az összes többi vonal próbálja behozni a TGV veszteségeit :)

A közös: többnyire rájöttek, hogy nem kell a vasutat szétrombolni.
---

Nem csak turisztikai célú vonalakon kéne meghagyni bringás szempontból! Az alföldön régi bringás kultúra van, sokan tényleg, napi közlekedésre használnák a biciklit, ha hagynák. Ez pedig most érvágás.

CSI

37
makimajom képe

http://index.hu/gazdasag/magy

http://index.hu/gazdasag/magyar/2009/12/19/14_szazalekkal_dragulhat_a_sz...

látszólag csak lazán kapcsolódik, de ami miatt mégis ide kivánkozik:

"Ellenben valószínű, hogy a kamionosok, a D4-es matricát használók megússzák komoly áremelés nélkül."

38
toreki képe

A Margit-híd

A Margit-híd felújításakor is elmonták, hog újat építeni olcsóbb, mint a meglevőt felújítani. Na most ez van a MÁV-nál is. Megszüntetik, hogy újat építsenek helyette. Csak győzzük kivárni, hogy végre a fővonalkat is bezárják. :)

39
Miló01 képe

Csak vissza kéne állítani

Csak vissza kéne állítani a vasúti közlekedést ez lenne a megoldás.

40
IPG képe

Nem elég ennyivel

Nem elég ennyivel megoldani.
Hiába jár a vonat, ha nincs rajta utas, mert nem elég komfortos, szar a menetrend, lassú, rossz helyen áll meg, stb.

IPG
Olajzöld Trek 520 :o)

41
MK Dél-Pest tag képe

"...lassú, rossz helyen

"...lassú, rossz helyen áll meg, stb."

Millió példa van rá, kapásból kettő: Boldogkőváralja vmh. kb 4 km-re, illetve Sirok vmh. kb 2 km-re a a településtől. Külön erre szolgáló járat nélkül senki nem fog kilométereket gyalogolni. Tudtommal mindkét szárnyvonalat nem is olyan régen be is zárták, ma már nem jár vonat arra. :-((((((

42
Miló01 képe

A sirokit már rég

A sirokit már rég bezárták.
Amúgy melyik településen laksz?

Amúgy meg képzeld, amikor kicsi voltam és amikor utaztunk messzi rokonokhoz, mindig oda mentünk és mindig gyalog, voltak is rajta utasok, csak mégse volt megtömve.

43
MK Dél-Pest tag képe

"A sirokit már rég

"A sirokit már rég bezárták."
Mennyi az a régi, egy éve, két éve?

"Amúgy melyik településen laksz?"
A fővárosban, csak sokat utazgatok az országban és sokmindent látok.

"Amúgy meg képzeld, amikor..."
Oda is akartam írni a hsz-omhoz, hogy "(Manapság már!) Külön erre szolgáló járat nélkül senki nem fog...", de aztán mégis lehagytam ezt a szót, ezek szerint kár volt. Amikor ennyire motorizált lett a világ, autó nélkül 100 métert sem képesek megtenni az emberek, nem fogják a messzi vonatállomást választani, ha a busz amúgy megáll a városka központjában. Amúgy meg mintha láttam volna ott buszmegállót is, de lehet, hogy azt már megszüntették, nem tudom. Akkor is kényelmetlenebb az átszállás és várakozás miatt, mint a közvetlen elérhetőség. Nyilván nem maradna teljesen kihasználatlan azért így sem a vasút ("voltak is rajta utasok, csak mégse volt megtömve.", mert lenne akiknek megfelelne így is, de ez mindenképpen hátrány a buszközlekedés jó elérhetőségéhez képest és - talán - a legtöbb embert átcsábítja a közeli buszmegálló. Főleg az idősebb, nehezen járó embereket.
Jól emlékszem rá, hogy a gyermekkori nyaralásaink alkalmával a mi családunk és a nagyszüleim is a legtöbbször a velencefürdői vasútmegállótól kb. 1 km-t felgyalogoltunk a telekhez, igaz aki nem autóval ment, annak más választása nemigen volt, mert a buszmegálló sem volt (most sincs) sokkal közelebb. Ráadásul sokkal rosszabb volt a menetrendje, mint a vonaté, de ez megváltozni látszik manapság a busz javára. :-(

44
Miló01 képe

Volt ott buszmegálló, csak

Volt ott buszmegálló, csak emlékeim szerint nem úgy közlekedett, ahogy a vonat érkezett, ezért hasznosabb volt gyalogolni...
Akár hiszed, akár nem sokan legyalogoltak, vidéken még mindig divat lábbal menni.
Sőt nagymamám, mikor 1956 volt Zalaegerszegről gyalog ment haza Sirokba, másik nagymamám anyja pedig a 60' évek környékén Pétervására Ózd távot járta, hogy a portékákat eltudja adni.

45
MK Dél-Pest tag képe

"Volt ott buszmegálló,

"Volt ott buszmegálló, csak emlékeim szerint nem úgy közlekedett, ahogy a vonat érkezett, ezért hasznosabb volt gyalogolni..."
Na igen, erről van szó. Az a buszjárat nem töltötte be azt a szerepet, hogy megkönnyítse a városba bejutást, vagy a megállóhoz kijutást. Más volt a menetrendje.

"Akár hiszed, akár nem sokan legyalogoltak, vidéken még mindig divat lábbal menni."
Nem vitatom, de az emberek ott sem mások, mint bárhol a világon. Ha nem kell két kilométert gyalogolni a vasútig, mert a buszmegálló csak két utcányira van és legalább olyan sűrűn jár, mint a vonat, akkor a vidéki emberek is inkább átszoknak a buszközlekedésre.

"Sőt nagymamám, mikor 1956 volt..., másik nagymamám anyja pedig a 60' évek környékén..."
Ja, az én nagyszüleim is felépítettek úgy egy takaros kőházat Velencefürdőn, hogy minden hétvégén lementek a telekre és vitték magukkal az élelmet, meg mindent, ami kell az építkezéshez - pedig ők már városi embereknek számítottak akkor. (A téglát, sódert, cementet persze Gárdonyból vitették oda) Régi szép idők! Csúnya általánosítás, de a mai fiatalság már nem így gondolkodik. Apropó, a háború idején az én nagyapámat is elhurcolták a nyilasok hogy harcoljon az oroszok ellen egészen az osztrák határig, aztán onnan keveredett vissza gyalog, vonattal, ami éppen ment. A háború végén meg a városiaknak az élelmiszerért le kellett menni vidékre és vissza, utaztak vonat tetején, teherautó platóján, legfőképp gyalog, ami akadt éppen. Más kor volt, más helyzetben voltak az emberek.
Vagy még régebbre tekintve nézzük a maratoni futót...
Jómagam is elvagyok a gyaloglással, az ország felét már végiggyalogoltam, de más a kényszer, és más a kedvtelés. Más a sport és más a mindennapok taposómalma.

46
IPG képe

Itt speciel arra gondoltam,

Itt speciel arra gondoltam, amikor eldöcög a falu házai mellett/között, aztán a falu szélén megáll a határban.

.
IPG
Olajzöld Trek 520 :o)

47
MK Dél-Pest tag képe

Jaja, úgy van. Ez még

Jaja, úgy van. Ez még istenes...

48
MK Dél-Pest tag képe

Pardon, rossz helyre ment.

Pardon, rossz helyre ment.