Ma leápoltam a biciklimet WD40-nel, miután lemostam forró vízzel. Lemosni muszáj volt, mert undor volt már hozzáérni. Szerintem lejött róla vagy fél kiló só. Ahol puszta acélból van a bicikli, meg sok sót kapott, ott el is kezdett rozsdásodni a pár napos állásban: fogaskerekek, lánc, féktárcsák. A többi része valószínűleg alumíniumból van, mert csak itt láttam rozsdafoltokat.

Ha valaki nem tudná mi a WD40:
http://en.wikipedia.org/wiki/WD-40

Eredetileg csocsózáshoz vettük, mert a profi csocsósok erre esküsznek. Tényleg jó, sokkal könnyebben járnak a rudak egy fújás után. Később jutott eszembe, hogy hátha lehetne az eredeti céljára is használni. Tettem a láncra, fogaskerekekre, váltó mozgó alkatrészeire, pedálra, meg fújtam kicsit a csapágyak mellé is, bár ha jók a szimeringek, kétlem hogy bejutna. A flakonra szerelhető egy kis szívószál-szerűség, azzal lehet befújni szűk helyekre is az anyagot.

Aztán arra gondoltam, hogy vajon jól tettem-e. Nem árt meg esetleg a váltó műanyag alkatrészeinek? (Shimano Deore LX váltó, sok műanyag nincs benne, de azért valamennyi csak van) A láncnak? Lehet hogy a WD40 rosszabb megoldás, mint egy rendes láncolaj?

Ha valaki ért a kenőanyagokhoz, pár szóval segíthetne, hogy mikor milyet érdemes használni.

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
vnorb képe

Csapágyaknak a kékzsír a

Csapágyaknak a kékzsír a tuti :)
A viccet félretéve: jó a wd40, csak néhány helyre vékony, rendszeresen utána kell fújni. A csapágyakat érdemesebb zsírozni.

2
stp1 képe

csocsóhoz jobb a szilikon

csocsóhoz jobb a szilikon spray.

a wd 40 meg 2/3 petróleum, így inkább tisztít mint kenést biztosít.

4
-ogre- képe

a wd40 nem kenőanyag! arra

a wd40 nem kenőanyag! arra jó, hogy a beállt dolgokat szépen feloldja, de kenésre nem alkalmas. a láncnak olaj kell. ilyen időben gyakrabban kell tisztítani, és olajozni, akkor nem lesz gond.

×
portásművész, kerékpáros passzivista, professzionális outsider
ogreflikker

5
vnorb képe

Én a lánckenéshez

Én a lánckenéshez használt motorolajat szoktam használni (egyszer autó szerelés után maradt egy fél liter, a zacc szépen kiülepedett egy idő után a teteje meg letisztult) rossz fogkefével finoman átkenem.
Nagygenerálnál meg szépen újrazsírzom a csapágyakat.

A wd40 nem bántja a műanyagokat, attól nem kell félni. A vázat finoman átkenni vele jó, mert a só ellen védi pár hétig.
Egyszer megszívtam én is wd40nel, mert a felnire is került és a hátsó fékem nem fogott, sikálhattam ultrával :)

Egyszer láttam egy cimbinél zsírsprét, na azt keresem már évek óta: ugyanolyan flakon, mint a wd40, csak zsírt fújsz ki a fúvókáján: amint elpárolog az oldószer, kikeményedik.

6
Törölt felhasználó képe

Zsírsprayt kapsz

Zsírsprayt kapsz autós-motoros boltban, barkácsáruházban, motorosoknak vannak spéci lánczsírjaik is. Nekem nem jött be a lánczsírozáshoz: bemézesedik, felszedi a koszt és nehéz utána tisztítani. Inkább sűrün (akár naponta) wd40 és olajozom.
Ja, és wd40-et csapágyba ne nyomjál: felhigítja, kimossa a zsírt és utána nem lesz kenés, viszont a kosz bemegy! Csapágynál (ha nem teljesen zárt) nincs mese: szét kell szedni, rendesen kimosni és alaposan újrazsírozni.
__________________
Mert így kerek a világ.

7
vnorb képe

kösz megnézem, de

kösz megnézem,
de félreértetted, nem nyomok wd40-et a csapágyba, eszembe sem jutott ;)
Lánc olajzáshoz egyszer valaki említette még a láncfűrész-olajat: állítólag jó sűrű, nem csöpög és jó kenést ad.

8
vaandor képe

Nem tudom, említettem-e

Nem tudom, említettem-e itt, de én is szoktam olyat használni. Nekem beválik.

- - - - -
"Riding a bike is like doing a dance; words are rarely spoken but much is said."

9
R-nesto képe

A WD40-et precíziós

A WD40-et precíziós hajtások tengelyeinek, mozgóalkatrészeinek tisztántartásához használjuk a melóhelyen, onnan ismerem. Persze minimális kenést is biztosít.
"Zsírspré" (Spray Grease) a Holts-féle könnyen hozzáférhető, több helyen is láttam már.
Nem vagyok nagyon hozzáértő, de nekem a zsír helyett a TF2 spray-t ajánlották, ez egy teflonos cucc, ken és tisztán tart, sokkal kevésbé ragad, mint a zsírok és olajok, így lassabban szedi meg magát porral, kosszal.

... a bringások is kellő figyelmet kapnának, ha megfelelő mennyiségű jövedéki adó terhelné az üzemanyagukat ...

10
Hmaci képe

Én erre a márkára,

Én erre a márkára, illetve termékekre esküszöm, spray, amikor rákerül a felületre hirtelen zsíros állagúvá válik, tökéletesen ken, szuper. Amúgy szerintem olcsóbban is meg lehet venni, én 1000 Ft alatti árra emlékszem, és szerintem a legtöbb autó-, motorboltban megtalálható, illetve nagyobb barkácsáruházakban, szakboltokban.

http://www.homasita.hu/index.php?modul=3&term_id=30MT0565&kat=uz&text=
http://www.homasita.hu/index.php?modul=3&term_id=30MT0572&kat=uz&text=

---------------------------------------------------

Én megrakom, Te meg tekered és mindketten szívunk;-)

11
László Péter képe

Én WD40-et használok már

Én WD40-et használok már évek óta... részben,mert olcsón jutok hozzá, részben pedig azért,mert megkeni pl a láncot, víz és por taszító hatása van... szeressem érte nagyon

//////////////////////////////////////////////////////

László Péter -> MK Dél-Pest; Soroksár

Magellan Crater+6 szólamú sziréna+ködlámpa...tiszta városi bicaj

12
Peta képe

Hányszor kell még itt

Hányszor kell még itt leírni, hogy a wd40 nem kenésre való?? :)

13
Névtelen222 képe

Akkor mi "csapódik" ki a

Akkor mi "csapódik" ki a váz szélére a racsni mellett?

14
Peta képe

Nem igazán értem a

Nem igazán értem a kérdésedet...
Bármi. :)
Attól, hogy valami kicsapódik a racsni mellett, még a wd40 nem kenőanyag.

15
Tibor_Nesze_ képe

Csináltam otthon bike

Csináltam otthon bike kitchent (szerelést). Lekaptam a láncot és faszán kitisztítottam. Valami zöld flakonos cuccban, motor és fém tisztító volt. Szépen leszedte a cuccot, de most kattog mint állat a lánc. Olajozom rendesen, de még mindig. Majd elmúlik?

16
-ogre- képe

brigéciol? a brigit jól le

brigéciol?
a brigit jól le kell törölni, meg mosni, aztán olajozni. a kattogás meg lehet, hogy tök mástól van, csak a szutyoktól nem hallottad előtte.

×
portásművész, kerékpáros passzivista, professzionális outsider
ogreflikker

17
Tibor_Nesze képe

otthon megnézem, meg

otthon megnézem, meg megfülelem jobban a dolgot, de csak tekerésnél hallom. megnézem jobban

18
Névtelen2222 képe

Nekem pl a váltó kapja el

Nekem pl a váltó kapja el egy csomószor a láncot, és akkor zakatol. füleld meg, és kiderül

19
Spikk képe

Esetleg a sárral felszedett

Esetleg a sárral felszedett apró kavicsok? Nekem télen amikor az olajat leszedtem WD40-nel, a kavicsok ott maradtak a láncban és irdatlan lármás lett a lánc a legkisebb érintésre is (addig az olajos szutyokba ragadva hallgattak). Ecsettel, meg ilyen házi segédeszközökkel pucoltam órákig, mert nincs szerszámom (már mint láncbontó, de lassan talán sorra kerül az is).

20
varkocs képe

Itt szépen elmondják

Itt szépen elmondják miért NEM jó a WD40 lánckenésre.
________
http://clevercycles.com/energy_and_equity/

21
noname_ képe

Én korábban Silicon

Én korábban Silicon spray-t használtam a lánchoz, váltóhoz, de arra is azt mondták, hogy nem jó. Aztán a Decathlon-ban vettem spray-s kerékpárolajat.

22
Fly képe

Egy megbíz6ó cimbi szerint

Egy megbíz6ó cimbi szerint a WD40 az mosóbenzin átnyomva a marketingen...
Tisztítani tényleg nagyon jó, időnként -ha nincs más- láncra is szoktam használni.
De arra mostanában inkább "W5 Motorkerékpárlánc ápoló spray" nevű szert használok (LIDL, kb.400HUF)...

23
Fly képe

Egy megbíz6ó cimbi szerint

Egy megbíz6ó cimbi szerint a WD40 az mosóbenzin átnyomva a marketingen...
Tisztítani tényleg nagyon jó, időnként -ha nincs más- láncra is szoktam használni.
De arra mostanában inkább "W5 Motorkerékpárlánc ápoló spray" nevű szert használok (LIDL, kb.400HUF)...

24
jazzpeta képe

Másik topicban is

Másik topicban is előjött, bemásolom ide amit oda írtam:

A WD40 egy petróleum alapú penetráló folyadék, melynek viszkozitása kicsi (könnyen folyik), ez az előnye és a hátránya is:

Nagyon könnyen befolyik résekbe, menetekbe (pont emiatt jó csavarlazító, eljut és bekúszik oda is ahová más nem), vízkiszorító (korrózióállóságot ez biztosítja), tehát tökéletes tisztító és kötésoldó folyadék.

Hátránya (és kenésre való alkalmatlansága) pont a könnyű folyás miatt van: nem marad a megkent felületen (nagy mennyiség pillanatok alatt szétrepül egy láncról) és ami a legfontosabb, könnyen penetrálható a kenőréteg.

Mind az olajnál, mind a zsírnál az a nagyszerű, hogy hajlamos egyben maradni nyomás hatására (nem szakad szét, akár pár atom vastagságban is de a két préselődő felület között marad, nem keletkeznek "lyukak"). A kenőanyag minőségének is ez az egyik jellemzője (penetráció 25 Celsius fokon 60 törés után). Na a WD40 itt teljesít rosszul, az egybefüggő kenési felület könnyen megtörik, szétesik.

Relatíve olyan helyek kenésére jó ahol alacsony a fellépő erők maximuma és nincs is folyamatos terhelés (csocsó-asztal forgatórúdja, ajtóhevederek, stb.). A kerékpár lánc kenésénél két fontos dologra kell figyelni: lényegében csak a belső görgőknek (csapok belsejének) kell kenve lenni, tehát olyan kenőanyag kell ami könnyen BEFOLYIK a láncba (később a felesleget le kell törölni) és ami utána ott is MARAD. A WD40 legalább az előbbit teljesíti :-)

Ami jó erre a célra: láncfűrész kenőolaj, automata váltókba való olaj, speciális kerékpárkenő termékek (pl. TF2, ami egy nagyon folyós teflonos cucc, de jó, bár rendszeres, akár heti újrakenést is igényel) illetőleg motorkerékpárnál használt lánckenők. Ez utóbbi előnye, hogy hab-folyékony állapotban távoznak fújásnál a palackból majd zsírhoz hasonló állagra szilárdulnak meg.

Utóbbi két kenőanyag legnagyobb előnye, hogy Brigéciollal (víz alapú motormosó és tisztító) pillanatok alatt oldódik, tehát nem kell áztatni a láncot 15-20 percig mint az olajos kenéseknél.

WD40 másik óriási hátránya ennél az alkalmazásnál, hogy a többi kenőanyagot oldja, ezért láncot nem is tisztítanék vele, nemhogy kennék (a bennragadó WD40 elég ahhoz hogy eltüntesse a később belejuttatott olajat/zsírt).

Fentiekből következik, ha gyakran kensz akkor Brigéciol + TF2 kombó (heti-kétheti kenés), ha viszont kevesebbet mész illetve egysebis a gépe (ss, fixi) akkor bőven elég a havi-kéthavi kenés Brigéciol + Motorlánc kenő használatával.

Érdemes beszerezni egy láncnyúlás mérőt hogy lássad a kenés (vagy hiánya) miatt mikor nyúlik meg a lánc 0,75%-al (ekkor csere, különben károsítja a sort is). Kemény 800 pénz:

http://bringabutik.hu/vasarlas/szerszam/lancbonto/bbb-btl-51-chainchecke...

Ez egy nagyon jó összefoglaló és gyorstalpaló a kenőanyagok tulajdonságairól:

http://www.olajinfo.hu/index.php/kenozsirok

Ebből kiderül, hogy a BK-ban miért használunk kizárólag Lithium bázisú EP adalékos 2-es konzisztenciájú zsírt :-)

Illetve szintén (kommentekkel együtt) kötelező anyag:

http://bikemag.hu/tech/lanckarbantartas

25
Gregory képe

Én is wd-40 nel olajozom a

Én is wd-40 nel olajozom a biciklit, igenis van olajtartalma! Viszont 250-300 km után már szól a biciklim, tehát 200 km-enként olajozom. Színte mindent le is old, viszont ha a vázra lefröcsög belőle, az olajon kívül semmi sem marad rajta, csak az olj, amit lehet takarítani. zsírt én csak a sima golyós csapágyakra asználok, de elöl már egyben vannak a golyók, ésott is csak olajat kap. Ha a zsír, és az olaj keveredik, a szép színes racsniból egy feka vacak lesz.

26
jazzpeta képe

Az rég rossz, ha 200

Az rég rossz, ha 200 kilométerenként olajozni kell. Hidd el, a WD40 = petróleum, nem kenésre van kitalálva hanem oldásra és ahogy a neve is mutatja vízkiszorításra.

Javaslom próbálj ki egy rendes lánckenő folyadékot / sprayt (főleg ami habzik és belemegy a lánc belsejébe majd ott megszilárdul).

Még a híresen folyékony TF2 is 500-1000km-t kibír száraz időben.

Ráadásul nem kicsi a veszélye, hogy a WD40 a racsninál befolyik a hátsó agyba és kioldja az összes zsírt (a szabadonfutód nem kattog iszonyatosan fémesen és hangosan?).

27
stp1 képe

70% low aromatic white

70% low aromatic white spirits ( stoddard solvent )
~20% lubricant base grade ( solvent de-waxed, paraffinic type )
<10% of corrosion inhibitor ( some formulations use 2 inhibitors,
normally they would only be present at low concentrations, so
it's possible that the inhibitor could be something crude like
an oil that produces a hard film with synthetic additives )
<5% of wetting agent ( probably quite low concentration, other the
formulation would emulsify some water which could affect the
protective film's durability and performance )
<5% of fragrance.

70% petróleum mellett mennyit ér szerinted az az olajtartalom? kend csak azzal a kerékpárod, majdcsak szétkopik.

28
Sodyy képe

Van pár értetlen ember.

Van pár értetlen ember. Én ugyan nem vagyok szakértő de van elég tapasztalatom és a wd40-et világ életben tisztításra és a dzsuva feloldására használtuk.
Csak a józan paraszti ész hiányzik annak aki kenésre használja. Ennyi erővel elég lenne ha a paksi atomerőművet néha összeköpködnénk a hűtővíz helyett.

Na jóccakát

29
sean66607 képe

A pedálnál rosszul tetted

A pedálnál rosszul tetted hogy odafújtál mert oda zsír kell és az kioldja onnan a zsírt ergo nem lesz kenés... Ahol meg csapágy van oda a WD40-et tilos fújni, mert el fog kopni odabent minden, rosszabb esetben megszakad a csésze vagy a golyó törik el mert nincs kenése és nem tud úgy mozogni ahogy kell neki... nem ajánlom, de váltóra tökéletes... Bár akkor már Brunox...
-------------------------------------------------------
Hogy kell biciGlizni? Csak rángasd a kormányt és vicsoríts!!!:)

30
greatz képe

Mind megszívtátok, ugyanis

Mind megszívtátok, ugyanis azóta megjelent a Fehér Litiumos WD-40 kenőzsír!
http://www.wd40specialist.com/products/white-lithium-grease/

:)

(A WD40 Bike termékpalettát csak zárójelben, ugyanis ez mintha csak az USA-ban lenne elérhető: http://www.wd40bike.com )