Miért nincs szmogriadó?



Hogy van az, hogy januárban még nem tudtam úgy áttekerni a városon, hogy ne fulladozzak az undorító bűzben, a hó a városban fekete, a légszennyezettségi térképek folyamatosan pirosban izzanak, és mégsincs soha de sohase szmogriadó?

Miért van az, hogy a szmogriadóról a médiában mumusként beszélnek csak, mintha a riadó maga sokkal veszélyesebb lenne, mint a szmog? "Szerencsére nem kellett elrendelni, pedig lehetett volna..." - hallani gyakran. Pedig úgy illene, hogy "Ismét elrendeltük a szmogriadót, mert volt esélye, hogy ismét szennyezett lesz a város, ha nem korlátozzuk a forgalmat".

Kazincbarcika jelenlegi szennyezettsége 357%-a az egészségügyi határértéknek, ez nem csak a tájékoztatási de a riadóztatási küszöböt is messze felülmúlja!

Idén szinte még nem volt olyan nap, amikor az egészségügyi határérték alatt lett volna egész nap a szennyezettség.

A sok méreg csak gyűl a lelkünkben és természetesen az orrunkban, tüdőnkben, szívódik fel a nyálkahártyánkon be az egyre sötétebb agyakba.

Tavaly mintha örültünk volna, hogy nálunk a legszigorúbb a szabályozás, mert a PM10-re is van jó kis határértékünk. De mit érünk vele, ha sosincs elrendelve szmogriadó? Mit érünk vele, ha továbbra is olyan együttese kell a szennyezettség időbeli lefolyásának, aminek töredékénél is mindenki egyértelműen tudja, hogy durva szmog van. Mindenki számára egyértelmű, határozat mégsem születik sose.

Ha az időjárásban nem bízhatunk, hogy eltakarítsa a mocskunkat, egy pillanat alatt megtöltjük a levegőt undorító szennyel. Nem nagyon durva ez? A saját levegőnk messze nem elég, az ökológiai-lég-nyomunk hányszorosa vajon a városunk területének? Ha nem fúj ide a szél, egy nap alatt belefulladunk a szarunkba.

És mi erre a reakció felülről, ha egyáltalán van bármi? Az, hogy ne menjünk az utcára. Nem az, hogy ne üljünk autóba, hanem hogy ne menjünk szabad levegőre. Mint a magyar 3 sávos autópályán, ahol nem azt írják ki, hogy a középső sávban nagyon gáz menni, hanem hogy jobbról előzni tilos.

SZMOGRIADÓT IDE!!! AZONNAL!!!

Hozzászólások

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
Don Kartács képe
Don Kartács
1 p, 2010-02-05 20:34

Kampány van, valamivel ki kell szorítani az agyakból az oxigént.

uwja képe
uwja
2 p, 2010-02-05 20:50

egyetértek. szmogriadót! jó lenne már egy kis szmogfogyasztó-diéta budapestnek és az országnak.
és mikor jönnek rá az emberek, hogy ez nagyon nem jó? mikor akarnak végre kimászni a gödörből? mikor akarunk végre valami olyanban világelsők lenni, ami nem csak nekünk jó, hasznos pl. a többi embernek és a földnek is?
home - otthonunk c. film után eléggé pánikba estem.... :/

és önzetlenség is jót tenne, hogy az emberek NE csak magukra gondoljanak, mert nem csak a saját orra alá pöfékel, dobálja a nem lebomló szemetet, irtja ki a táplálékláncból a kulcsfontosságú állatokat stb.

Indián mondás:
"Ha majd kivágtad az utolsó fát, megmérgezted az utolsó folyót, és kifogtad az utolsó halat, rádöbbensz, hogy a pénz nem ehető."

(hát... a végére egy kis globális világfájdalom :( )

lrdr képe
lrdr
3 p, 2010-02-05 21:21

Hát, ez ilyen.

Van 1 Los Angeles nevű, Bp-nél valamivel népesebb város (nem mellesleg az egyik, amiről szmogot neveztek el) - ott a légszennyzettség miatti idő előtti halálozások száma évi 3800.
Kb. pont, mint nálunk.

Elvégre valamiben fel kell venni a nemzetközi versenyt.

Anser képe
Anser
4 szo, 2010-02-06 00:07

Tök egyszerű: a szmogriadó szavazatokba kerül.

gaze képe
gaze
5 szo, 2010-02-06 01:25

biztos?

Anser képe
Anser
6 szo, 2010-02-06 15:41

Igen.

adamekp képe
adamekp
7 p, 2010-02-19 00:46

Nem tudom, van olyan ember, aki AZÉRT szavaz valaki ellen, mert az elrendelte a szmogriadót? Ha már valaki ellen szavaznak, akkor annak ezer más oka is van/lehet.

jenessanyi képe
jenessanyi
8 v, 2010-02-07 17:47

Mivel jelenleg több ember gondolja úgy hogy a szmogriadó inkább ellene van, mint érte, ezért igen, szavazatokba kerülne.

chmtx képe
chmtx
9 h, 2010-02-08 15:18

Csakhogy ez meg így életekbe kerül.

Dávid
az anarcho-kapitalista pólókupec

Ji-ten képe
Ji-ten (nem ellenőrzött)
10 h, 2010-02-08 19:48

Ez igaz, de nem rögtön hal az ember meg, és az nekik lényegtelen, hogy meghal majd a karcinogén mérges gázok miatt valamikor később. A most a lényeg, hogy most szavazzon, szavazzon.

És a legjobb nem is tudatni a sok néppel, mibe fog majd valamikor később belehalni. A tudatlan népet lehet a legjobban (az orruknál fogva) vezetni. Ezt Demszky Gábor is pontosan és jól tudja, akárcsak az elvbarátai.

gaze képe
gaze
11 p, 2010-02-12 02:07

nem mintha demszkynek egyetlen jo lepeset is fel tudnam sorolni, de azert demonizalni is folosleges. nem egy vilagosszeeskuvo vagy valami babmester.
egy politikus aki mondhatni jokor volt jo helyen (az sem mellekes, hogy 5 ciklust letolt pedig aztan igencsak midenkinek tele a bakancsa vele).

na, maradjunk abban, hogy a szemelyeket egeszen ritka esetben van ertelme demonizalni. (szerintem isteniteni is)

Gery Greyhound képe
Gery Greyhound
12 szo, 2010-02-06 02:46

Az a baj a szmogriadóval, hogy igazságtalan: aki Budapest külvárosából jár Hatvanba, attól én sem várnám el hogy bringára üljön.

Csakis a dugódíj a megoldás, az viszont legyen drasztikus (áruszállítóknak 0, nem áruszállítóknak: 2000 Ft/alkalom, szmogriadó esetén a duplája)
_________________________________________________________
greyhound - Ne félj a jégen, télen is rakd nyélen :)

alcedo képe
alcedo
13 szo, 2010-02-06 11:17

A kettő nem helyettesíti egymást, más a céljuk, más tartományokban hivatottak a szennyezést kezelni. Az egyiknek egy akkut, súlyos helyzet drasztikus kezelése, a kiemelkedő egészségi és egyéb károk kezelése. (szmogriadó)
A másik célja egy szűkös erőforrás (útfelület, levegő szennyezhetőség puffer, stb.) hatékony elosztása, igénybevételének racionalizálása, csökkentése, az igénybevétel eltolása a feltétlenül szükséges használatok felé.

Az utóbbi egy optimalizáló eszköz, ami segít a súlyos helyzetek megelőzésében is (gazdaságpolitikai szempontból magatartást indukáló eszköz, mégpedig az árjelző funkción keresztül), az előbbi a nagyságrendileg nagyobb károkat kiszűrő akkut beavatkozási/biztonsági eszköz, amely a károk elszabadulását hivatott megfékezni (gazdaságpolitikai szempontból magatartásra utasító eszköz).

A szmogriadó logikája szükségképpen vészhelyzeti logika, az igazságosságnál fontosabb szerep jut benne a kárcsökkentésnek.

Szter képe
Szter
14 p, 2010-02-19 02:52

Jókat mondasz! Még sok ilyet!!! Grat!

Fontos a törődés, a jövőkép.
Hisz a Földet csupán az unokáinktól kaptuk kölcsön. Ez az, amit sokszor elfelejtünk. Szinte az már mellékes, hogy mi meg beledöglünk... (de nem mellékes!!!)

-----------------------------------------------------
Jah, és Milli szerda 16-21 + szombat 10-15 és csek disz áut! :)

alcedo képe
alcedo
15 p, 2010-02-19 21:22

Mint őszinte rajongód, megtisztelve érzem magam.

Egyebekben én évek óta úgy érzem, hogy az unokák emlegetése nem célravezető. Nem az unokáink generációi ülnek a dugóban, hanem a mieink. Nem ők asztmásak és allergiásak, hanem mi. Nem az ő születéskor várható élettartamuk sereghajtó a világon, hanem a mienk.
Én is tudom, hogy ha sok munkám csúszik, azt veszem elő, ami a legsürgősebb. Semmiképp sem a meg nem született unokám érettségi köszöntőjét. Az unokák emlegetése önámítás, ami azt a hamis illúziót erősíti magunk felé, hogy ráérünk még a tönkrevágott környezetünkkel foglalkozni.

errorka képe
errorka
16 p, 2010-02-19 00:27

Lejart topic, most neztem ide ujra, hogy belinkeljem mashova. De aze ideirom, hatrahagyva az utokornak:

Az a baj a rakkal meg a PM10-el, meg a tobbi retekkel, hogy igazsagtalan: nem nezi, hogy te biciklizel, vagy autokazol, gyerek vagy-e, vagy felnott.

(Nem kell valasz :))

----------------------
errorka | objektív
----------------------
"Bicajjal járok!"
"Ok, Mr. Tour de kibaszott France, ki kérte, hogy bicajjal járj?"

Szter képe
Szter
17 p, 2010-02-19 02:54

De! kell válasz

Mi az, hogy lejárt topic? TE feladtad?!?

-----------------------------------------------------
Jah, és Milli szerda 16-21 + szombat 10-15 és csek disz áut! :)

errorka képe
errorka
18 p, 2010-02-19 03:56

Tobb mint egy hete nem volt friss hozzaszolas, azert irtam.

Nem adtam fel (bar el vagyok keseredve), epp keszul a weboldal a temaval kapcsolatban. Mas kerdes, hogy lesz-e eredmenye. Majd meglassuk.

----------------------
errorka | objektív
----------------------
"Bicajjal járok!"
"Ok, Mr. Tour de kibaszott France, ki kérte, hogy bicajjal járj?"

Szter képe
Szter
19 p, 2010-02-19 03:58

Milyen weboldal? Mesélj! :)
Páran ma leültünk ez (szmog, figyelemfelkeltés) ügyben, vannak ötletek / tervek. Te mire gondoltál?

-----------------------------------------------------
Jah, és Milli szerda 16-21 + szombat 10-15 és csek disz áut! :)

errorka képe
errorka
20 p, 2010-02-19 12:24

Dugos oldal ossze lesz kotve a legszennyezettseggel is. Forgalomcsokkentesrol is akarok oda sok-sok anyagot, kulfoldieket is, ezert is erdeklodtem a forditokommandonal, hogy hogy allnak, meg hasonlok. Fel kell nyitni az emberek szemet, mert valakik nagyon nem akarjak...

Kapcsolati fulon elersz priviben, ott irok esetleg tobbet is, meg megmutizom az oldalt, aztan ha van kapacitasotok/tudasotok, akkor beszallhattok a fejlesztesbe is. Mostan el kell rohannom, este leszek.

----------------------
errorka | objektív
----------------------
"Bicajjal járok!"
"Ok, Mr. Tour de kibaszott France, ki kérte, hogy bicajjal járj?"

Szter képe
Szter
21 p, 2010-02-19 16:14

Oksa! A dugósban még nem mélyedtem el... majd eccer, hamarost, ahogy lesz időm.

Légyszi inkább te nyomj nekem kapcsolatin keresztül! Az a munkás e-mailemre jön, hogy egyből lássam, de utána gmailről folytatnám a levelezést veled.

Arra majd ráteszem Ubi-t is, mert tegnap egy nagyobb lélegzetvételű (qvajó! és hamarosan kihirdetésre kerülő) figyelemfelkeltő akciósorozaton dolgoztunk páran, amit ő fog "irányítani". Kell a segítség sztem oda-vissza, csak azért egyeztessük, hogy mik a te ötleteid, terveid, hogy nehogy keresztbe-szervezés és dupla-munka legyen belőle.

Köszi!
Tök jó látni, hogy páran foglalkozunk ilyen fontos projektekkel is és nem csak a dumcsi-meg-a-poénkodás :) Persze az is kell! (nehogy nekem essen bárki ;-) Tényleg kell, néha és is szoktam ott "haszontalankodni" :)

-----------------------------------------------------
Jah, és Milli szerda 16-21 + szombat 10-15 és csek disz áut! :)

Szter képe
Szter
22 p, 2010-02-19 16:15

vazze... kicsit hosszú és vékony lett... ha megkaptam az e-mailt, akkor azt a blablat kitörlöm majd.

-----------------------------------------------------
Jah, és Milli szerda 16-21 + szombat 10-15 és csek disz áut! :)

fid képe
fid (nem ellenőrzött)
23 szo, 2010-02-06 09:25

Hatvanba járnak vonatok... - nem kell feltétlenül műcsótánnyal menni.

Csöre képe
Csöre
24 szo, 2010-02-06 10:59

A magyar vasutat ismerve szerintem ezt te sem gondoltad teljesen komolyan...

http://www.whiplash.blogol.hu

[CyB] képe
[CyB] (nem ellenőrzött)
25 szo, 2010-02-06 18:38

jo ideje jarok a godolo hatvan vonalon a varoson belul, gyorsabb, tisztabb es olcsobb mint a BKV, meg miota a flirt vonatok mozognak ezen a vonalon, azota a szinvonal, es a komfort erzet is emelkedett...
komolyan...
ja es mindegyik jarat alkalmas bringa szallitasra is.

Kozel sem olyan veszes a MAV (es a BKV) mint amenyire azt autoba duzzadt honfitarsaink beallitani szeretik.

H.L. képe
H.L.
26 szo, 2010-02-06 13:22

Mit érünk el azzal, ha van szmogriadó?

Kb annyit ér, mint parlagfüvet a virágzás után kaszáltatni....

Anser képe
Anser
27 szo, 2010-02-06 15:27

Inkább annyit ér(ne), mint háború alatt békét kötni.

chmtx képe
chmtx
28 h, 2010-02-08 15:20

Azzal azt érnénk, hogy az embereknek el kéne gondolkodniuk azon, hogy valóban mindenhova autóval kell-e menni, vagy esetleg lehet néha gyalogolni, bkv-zni, vagy biciklizni.

Fontos lenne a szmogriadó, mert most a megrögzött autósoknak semmilyen negatív visszacsatolásuk nincs.

Dávid
az anarcho-kapitalista pólókupec

Kisember képe
Kisember
29 p, 2010-02-12 01:49

Vagy mint lehúzni a WC-t szarás után. Attól még büdös marad a fürdőszobában, de mégiscsak hamarabb kiszellőzik, mintha otthagyod...

--------------------------
www.barzongorista.eu

chmtx képe
chmtx
30 p, 2010-02-12 16:49

+1

Amúgy ezt letesztelted már?

Dávid
az anarcho-kapitalista pólókupec

Hotyhogy képe
Hotyhogy
31 p, 2010-02-12 18:17

:D

Tudományos megalapozottsággal kell ahhoz hozzáállni. A németajkú vagy német behatástól érintett térségek hochspüler csészéje még csak nem is rejti rögvest víz alá és azzal egy bűz-zárba az ürüléket.

Ezek a történelmi germán egészség-megszállotsságból kifejlesztett, széklet vizsgáló tálat magukba foglaló csészék különösen előmozdítják a légkör megromlását a helyiségekben, ahol állnak. :-)))

http://www.banterist.com/archivefiles/images/germantoilet.jpg

__________________________________________
Budap - Budaper - Budapest

Szter képe
Szter
32 p, 2010-02-19 02:59

ez tökre fájt! de tényleg. Amúgy meg a nem "polcos" rendszerű WC-kben meg a popóda csap a víz, amikor... de szerintem EZT MOST hagyjuk abba! :)

-----------------------------------------------------
Jah, és Milli szerda 16-21 + szombat 10-15 és csek disz áut! :)

Hotyhogy képe
Hotyhogy
33 p, 2010-02-19 12:41

:-)

__________________________________________
Budap - Budaper - Budapest - A legbudapabb város!

Krisztab. képe
Krisztab.
34 sze, 2010-02-24 23:45

Pedig az interneten ez az egyik legnépszerűbb mém:

http://ragethread.com/fs/img/2009/4/6-things-you-hate-1219911977776.jpg

megoldás:

http://ragethread.com/fs/img/2009/4/7-solution-shit-splashing-1219922719...

*CMS*
_~o
_-\<,_
(_)/ (_)

Hotyhogy képe
Hotyhogy
35 cs, 2010-02-25 00:14

Híhihi. :D

S mindenek fölött egészséges, rost-dús táplálkozás ajánlott. Úgy a végtermék állaga, volumene olyan lesz mint egy torpedóé, mely csobbanásmentesen siklik nehéz, gyilkos tömegével a vízbe. :-)))

__________________________________________
"And the bottom line is this: Q.E.D." I

Szter képe
Szter
36 cs, 2010-02-25 00:32

áááá, betegek vagytok! :D de akkor "nesztek"! ;-) http://kaki.hu/
csak erős idegzetűnek, fényképekkel illusztrált napi beszámoló, viszont "hamar" abbahagyta, aki csinálta. Lehet, hogy belefulladt... :D

-----------------------------------------------------
Jah, és Milli szerda 16-21 + szombat 10-15 és csek disz áut! :)

Hotyhogy képe
Hotyhogy
37 cs, 2010-02-25 14:16

Nem én kezdtem újra! :-)

Hínnye, ezek a barna oldalak igen betegek, és én nem, bizony nem kattintottam egyetlen képre se. Hanem fél percen belül kikattintottam, nagy sietséggel távoztam. De jó, hogy még nem terjedt el a szagos kompjúter! :D

__________________________________________
"And the bottom line is this: Q.E.D." I

Kisember képe
Kisember
38 p, 2010-02-19 14:24

Egyszer egy csőtörésnél. kemény volt, főleg, mivel a WC és a fürdőszoba egyben van a kis panellakásoknál. :)

--------------------------
www.barzongorista.eu

Szter képe
Szter
39 p, 2010-02-19 16:25

(a wc-s szekció kicsit kizökkentett ;-) pedig neked akartam válaszolni!)

Nem a szmogriadó a lényeg, hanem az, hogy ne kelljen, hogy legyen. Amikor már riadó van, akkor az már ultra gáz! Tegnap világosodtam meg Krisztab által (eddig az adatos résszel egyáltalán nem foglalkoztam én sem, de majd most!), hogy amikor riadót fújnak, akkor az már az egészségügyi határérték(!) HÁROMSZOROSA. Ez felháborító! És az is felháborító, hogy ezzel kapcs. nem kap a jó nép korrekt, érthető tájékoztatást ill. az autósok még ilyenkor sem hajlandóak letenni a járművet... holott... ezt már nem fejtem ki, triviális :)

Re: parlagfű totál igazad van!

Ezekkel a dolgokkal nekünk (tudatos választópolgároknak) kell foglalkozni sajnos, mert "föntről" nem várhatunk a csodára, mert addigra már bele is halunk...

-----------------------------------------------------
Jah, és Milli szerda 16-21 + szombat 10-15 és csek disz áut! :)

Prof.gruppetto.hu képe
Prof.gruppetto.hu
40 p, 2010-02-26 18:46

"Csak" a kétszerese. 150% a tájékoztatási, 200% a riasztási küszöb. Na nem mintha így rendben lenne... Szerintem is vérlázító, az eü. hatarérték elérésekor már rég a riasztási fokozatban kéne lenni...

www.gruppetto.hu

Higany képe
Higany
41 szo, 2010-02-06 23:18

"Ne menjünk a szabadba"

Mintha a ház/lakás/autó valamiféle kis űrkabin lenne, ami hermetikusan elzár a külvilág mocskos levegőjétől...

Ji-ten képe
Ji-ten (nem ellenőrzött)
42 h, 2010-02-08 19:51

+1
:)

Attila+ képe
Attila+ (nem ellenőrzött)
43 sze, 2010-02-10 10:56

Bécsben elég tiszta a levegő, mivel állandóan fúj a szembeszél, de most lesz a népszavazás 5 fontos kérdésben.
Az egyik a dugódíj bevezetése, mert így élhetőbbé válna a belvár.
Hova már? Így is világelső volt a város tavaly...ezeknek semmi sem elég jó :-)

Vehicular cyclist képe
Vehicular cyclist
44 p, 2010-02-12 01:18

"állandóan fúj a szembeszél"

A nyeregcső északi oldala meg mohás....:)

adamekp képe
adamekp
45 p, 2010-02-19 01:03

Bécsben euróval fizetnek, hogy lenne már ott 5 fontos kérdés? :)

vercse képe
vercse
46 p, 2010-02-19 17:13

Ott elektronikusan szavaznak. 5 font az összes papír tömege amire a kérdések feltevése kapcsán nyomtattak :)

adamekp képe
adamekp
47 p, 2010-02-19 23:44

Méltó válasz. ;)

lord képe
lord
48 p, 2010-02-19 22:32

Mi készül itt?

Szmogkampányt indít a Főváros

Tizenöt lakossági médiakampány tervezésére és a hozzá kapcsolódó média vásárlásra írt ki nyílt közbeszerzést Budapest Főváros Önkormányzata. A felhívás a hétfői Közbeszerzési Értesítőben jelent meg.

Az egy évig tartó kampány témái közé tartozik - egyebek mellett -
"- az új parkolási szabályokkal kapcsolatos tájékoztatás, különös tekintettel az Alkotmánybíróság parkolási rendeletre vonatkozó döntésével beálló helyzetre;
- a levegőtisztasággal, szmogriadóval kapcsolatos lakossági tájékoztatás;
- valamint a Budapest Főváros Önkormányzata költségvetési rendeletének lakosságot érintő vonatkozásaival kapcsolatos tájékoztatás".

A kampány keretösszege nettó 160 millió forint. A kampánynak a televíziókban, napilapokban, rádiókban, heti és kétheti lapokban, havi lapokban, az online médiában, valamint a köz és belterületi hirdetési felületeken kell megjelennie.

Az ajánlatokat március 26-ig kell beadni. A legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatást kínáló ajánlattevő lesz a nyertes. Az eredményhirdetés április 23-án lesz, a szerződéskötés tervezett időpontja pedig május 13.

részletesebben