Ha jól tudom, többen is vagytok itt, akiknek kerékpárboltjuk van, vagy ilyen helyen dolgoztok. Ez a post nektek szól, egy ma történt lopási esetünkkel kapcsolatosan.
A történet a következő. Tolvaj bemegy a társasházba. Megörül a kerékpárnak, ami mintha csak neki lett volna odakészítve. (Ezt a véletlent!) Boldogan felpattan rá, elteker. Nem is sejti, hogy mindenféle kamerák, jeladók követik útját… Pár sarokkal arrébb beviszi a kerékpárt egy boltba, és eladja használtként. Természetesen szabályos adásvételi szerződést köt, személyi igazolvánnyal. A pénzt vígan zsebre vágja, és elsétál. Bringa megy a kirakatba, árcédulával.
Megjönnek a Tolvajkergetők. A boltban rettentő csodálkozás. Teljesen vétlenek, nem is gondolták volna, hogy egy tolvaj szerződéssel, személyivel adjon el egy lopott bringát, alig pár sarokra a bűncselekmény helyszínétől. Rendőrség, lefoglalás, többórás kihallgatások, papírhegyek. Évekig folyó eljárás. A bolt bukta a pénzt, amit a tolvajnak kifizetett. A tolvaj ugyan simán meglesz, de a lóvénak természetesen már rég a seggére vert, a kárt behajtani meg nincs miből, mert természetesen egy fillérje sincs.
A történetet el lehet mondani Tolvajkergetők nélkül is, hiszen sokszor előfordult már, hogy egy használt bringákkal foglalkozó boltból lopott kerékpár került elő. Ráadásul ilyenkor a bolt renoméja is jó nagyot sérülhet, mert bár mi meg tudunk különböztetni egy jóhiszemű vásárlót egy sunyi orgazdától, a szeretett kerékpárjáért aggódó átlagsértett nem biztos, hogy másnap nem híreszteli el a neten, hogy ez a bolt egy tolvajtanya, senki ne vásároljon ott.
Ilyen helyzet nyilván senkinek sem hiányzik, de hogyan tehetnénk ellene? Hogyan lehet biztosítani azt, hogy a boltba behozott használt bringa biztosan ne legyen lopott? Hiszen nyilván csak nemrég lopták el, nyoma sincs még semmilyen lopottkerékpár-adatbázisban, ahol ellenőrizni lehetne. Talán a tulajdonos még fel sem fedezte fel a hiányt, mire a tolvaj már túladott rajta.
Ráadásul az, hogy a bolt szabályos adásvételit köt, csak arra jó, hogy senki ne legyen lecsukva orgazdaságért. Abban nem segít, hogy kiderüljön, kié volt a bringa. A kár marad, a tolvaj jól járt.
A Tolvajkergetők javaslata a következő. Létre szeretnénk hozni egy olyan webes adatbázist, amelyben minden olyan üzlet regisztrálhat, akik használt áruval foglalkoznak. Minden üzlet lefényképezheti és feltöltheti a hozzá behozott kerékpárokat, akár bizományosként, akár adásvétellel került hozzá. Ennek az adatbázisnak nemcsak az lenne a haszna, hogy akinek eltűnik a kerékpárja, rögtön ellenőrizheti, hogy nem vitték-e be valamelyik üzletbe, hanem a boltok is kiválóan meghirdethetik portékájukat azoknak, akik használt bringát szeretnének vásárolni. De még ha el is adják, az adatbázisban benne marad, tehát ha hosszabb idő után talál rá egy meglopott tulajdonos a kerékpárjára, akkor is lehet tudni, kinél volt és hová került.
Ez a megoldás tehát megfelelően biztosítaná, hogy a boltokból eltűnjön a fekete áru, ezáltal a kockázat, illetve szó sem érheti a ház elejét, ha mégis lopott holmit adnak el nekik, hiszen ennél többet nem lehet tenni annak érdekében, hogy ez ne történjék meg.
Mi mindössze annyit kérnénk, hogy azok az üzletek, akik csatlakoznak ehhez az adatbázishoz, minden olyan használt kerékpár után, amelyet innen néznek ki és vásárolnak meg, 10%-ot adjanak adományként a Tolvajkergetők egyesületének. Ez fedezné a fejlesztés és fenntartás költségeit, valamint néhány tolvaj aktív seggberúgásához* is hozzájárul.
Egyáltalán nem sértődünk meg, ha elmondjátok erről a véleményeteket. Különösen a boltosokéra volnánk kíváncsiak.
________
* Seggberúgás alatt azt kell érteni, hogy a törvények maximális betartásával átadjuk a rendőröknek, és majd ők seggberúgják őket, elvégre azért van bakancsuk.












Úgy gondolom, ez nem szünteti
Úgy gondolom, ez nem szünteti meg az alapproblémát. A fénykép csak akkor kerül fel, amikor a tolvaj már kisétált a boltból, zsebében a pénzzel. Oké, a továbbértékesítést megfoghatja - akkor, ha a sértett elég gyors. Valamint utólag dokumentál egy láncszemet a bringa vándorútjából. De továbbra sem segít abban, hogy az árunak megfelelő érték 1 alkalommal ne kerüljön ki a rendszerből a sötétbe. Csak ez a kár eddig a sértetté volt, most jóval nagyobb eséllyel a csatlakozott bolt bukja. Tehát a boltok valamennyire ellenérdekeltek is lesznek a csatlakozásban, vagy csatlakozás után már nem is mernek több bringát venni ismeretlenektől. Egyelőre nem értem, mi venné rá őket, hogy ezért még fizessenek is.
(Amúgy általában tetszik, ahogy mindenféle működő rendszert sikerül alkotnotok a semmiből, s ez az ötlet nem is a fenyegetőzős, bosszúállós kategória, úgyhogy hajrá, gondoljátok tovább).
Na így kell ezt csinálni!
Na így kell ezt csinálni! Semmi durvaság, semmi elítélhető fellépés a tolvajok ellen- ez sikeres lehet.
A közösségi morális nyomásgyakorlás - ha lesz ilyen- rákényszeríti a boltokat az adatbázis használatára. Ha nem használja, nem mondhatja magáról hogy ő mindett megtett és ezért kialakul két szint az eladók között.
Akit saját tisztessége vagy piaci megfontolások okán neten nyilvánossá teszi a portékát és csak 2-3 nap múlva fizet az eladónak, ahhoz nagyobb bizalommal megyünk majd vásárolni.
Aki nem, arról mindenki gondoljon, amit akar... Megbélyegezni nem kell, majd kialakul magától.
Az alap jó, az adatbázis is.
Az alap jó, az adatbázis is. Az én meglátásom:
1. nap: Eladó bemegy, de nem kap pénzt, csak 1 hét után. A bringát leadja. A bringa aznap felkerül egy közös adatbázisba, a bringa még nem adható el.
2-6. nap: A bringa pihen a boltban, az adatbázis él.
7. nap: Ha nem jön visszajelzés lopásról, esetleg alvázszám nem szerepel semmilyen lopott adatbázisban, akkor eladónak pénz kifizetés, bringa a kirakatba.
És hogy miért mennének bele az üzletek ebbe? Azért, mert minden üzlet ott szerepelne a nyilvános adatbázis listájában és kapnának egy "fair trade" minősítést az adatbázist felügyelőktől (nem biztos, hogy a Tolvajkergetők-nek kellene ezt adni, kár, hogy nincs kereskedelmi összefogás az üzletek között).
Persze a semmiből semmi nem lesz...
Szerintem egyszerűbben is
Szerintem egyszerűbben is lehet.
1. A bicikli azonnal eladható, mert olyan boltba nem viszi a tolvaj, ahol ellenőrzésre számíthat. Ha mégis kiderül hogy nem tiszta, akkor az eredeti tulaj viszakapja, a boltos meg nem veszített pénzt.
Díjat adni nem kell, éppen elég a relatív biztonság, amit a vevőnek nyújt.
a boltos meg nem veszített
a boltos meg nem veszített pénzt.
Már miért ne veszített volna?
Felhívják a tolvajt, hogy légyszi hozd vissza a pénzt?
2-3 (vagy 5) napig nem fizet
2-3 (vagy 5) napig nem fizet a boltos és közben felteszi a netre. Közben akitől ellopták az lázasan keresi, jó eséllyel megtalálja. A tolvaj
1. nem mer visszamenni a pénzért
2. ha ez a gyakorlat elterjed, akkor jelentősen szűkül az esélye hogy ilyen helyen próbálkozzon. Innen már csak egy lépés és lopni sem érdemes annyira. :)
A bringa aznap felkerül egy
A bringa aznap felkerül egy közös adatbázisba, a bringa még nem adható el.
Na, így már más lenne.
Ez esetben a késleltetés optimális hosszának - amit te egy hétnek vettél - meghatározása kulcskérdés a rendszer népszerűsége, elterjedése szempontjából. (A meglopott tulajnak legyen elég ideje utánanézni, de a bringájukat eladni szándékozóknak se kelljen olyan sokat várni, hogy a közvetlen apróhirdetéses megoldáshoz képest már aránytalanul lassabban jutnának belőle pénzhez.)
Ez még nekem is tetszik :)
Ez még nekem is tetszik :)
Na OK, de hol vannak a
Na OK, de hol vannak a boltosok?
Dolgoznak, és nem olvasnak
Dolgoznak, és nem olvasnak CM-et.
Itt inkább az a baj, hogy a
Itt inkább az a baj, hogy a rendszer bevezetése után nem sokkal a tolvajok is tudni fognak róla - nem boltban fogják eladni a szajrét. Ezt ki lehetne egészíteni azzal, hogy pl. személyes vásárlás esetén a vásárlónak törvényileg előírtan kötelező lenne hatósági igazolást szereznie a vásárolt bringáról(ez magával vonja, hogy leinformálják az eladót, a kerékpár vázszámát ellenőrzik a lopott kerékpárok adatbázisában...stb. - eleinte persze így is lenne, ami átmegy a szűrőn, de pár év múlva már alig lenne olyan bringa, ami ne lenne benne valamilyen adatbázisban/ lopott kerékpárok ill. regisztrált vásárlások). Kicsit macerásnak tűnik, viszont így mindenki nyugodt szívvel vehetne kerékpárt, nem kéne attól tartania, hogy valaki megállítja egyszer, hogy hoppá, az az én lovam, valamint ha valaki olyan akarna nekem eladni bringát, aki kerülni akarja a procedúrát, akkor kapásból fel is jelenthetem.
A bolti átvételt pedig lehetne úgy alakítani, hogy lenne mondjuk egy hét "próbaidő" ami alatt az oldalra regisztrált kerékpárba belefuthat az igazi tulaja, ha lopott, s ha nem, akkor csak utána kapna lóvét a beadó, és természetesen az egy hét alatt az ő dolgait is le lehetne kérdezni a hatóságoknál. Macera,macera,de a végeredmény az lenne talán(nem biztos, hogy nem hagytam valamit figyelmen kívül), hogy a tolvajok kedve is elmenne az egésztől, mert boltban nem adhatja le, magánszemély pedig szintén átvizsgáltatja, tehát ott is bukó. Persze az emberi tényező a bibis, ettől még lehet kéz alatt eladni-venni.
Kötelező eredetvizsgálat? A
Kötelező eredetvizsgálat?
A bringajogsi és a forgalmi mikor jön? :)
Nem tudom, de várom már látva
Nem tudom, de várom már látva a sok tudatlan szervdonort.
Az én biciklimen a váz a
Az én biciklimen a váz a legolcsóbb és várhatóan a legtartósabb alkatrész. Villa, kormány, nyereg, kerekek, hajtás, fékek mind azonosító nélküli, könnyen cserélhető és értékesíthető darab. Ha lesz egy épkézláb adatbázis a vázszámok nyilvántartására, ez az eleme még olcsóbb lesz a kerékpárnak. Tele lesznek a kanálisok vázzal, jobbak új számot és színt kapnak, néhányuk külföldön kezd új életet.
Hogy valami előremutatót is írjak: A lopásokat elsősorban megelőzni kell, másodsorban felderíteni, végül olyan mértékben büntetni, hogy ne érje meg elkövetni. Nem tudok olyan esetről, hogy teljes jóvátétel mellett elrettentető ítélet született volna bármilyen lopási ügyben. A tulajdonos vagy a közösség vigyázzon az értékeire!
Pedig a lopott gépeket
Pedig a lopott gépeket legjobban a szervizek tudnák szűrni a rendőrségen kívül és a boltok.
Egy dolog miatt vagyok kissé szkeptikus.Amennyire én ismerem a történet, egy bolt kétféleképp szokott lopott gépet vásárolni:
1 Nem tudja hogy lopott
2 Tudja hogy lopott
Első esetbe futottunk be a fent leírt esetben.
Második eset az amikor a bolt kezd megindulni a lejtőn lefelé és próbál még olcsóbb beszerzéssel kitartani.
Utóbbi esetben nem számítanék nagyon arra hogy felrakják a lopott és megvásárolt gépet.Max felregelenek ha aztán bukó van azt mondják, ja igen még nem volt idő felrakni....Azt hiszem ezzel se maradunk munka nélkül, mert a minősítés tartalmát védeni kell hogy ne üresedjen ki.Kérdés megér -e boltoknak x összeget egy ilyen rendszer? Ugye nekünk valami % az üzelmeltetésért+ők fotózznak be minden szutyhadékot amit megvesznek.Kellene még valami az ötlethez úgy érzem.
Van egy érdekes megjegyzésem.
Van egy érdekes megjegyzésem. Mi van akkor, ha 24 órán keresztül kint van az utcán lezáratlanul egy kerékpár és egy szemfüles ember elviszi? Hangsúlyozom, hogy a kerékpár 24 órán keresztül lezáratlanul állt egy helyen. Az illető megosztotta a Fészbukon kb. 2 hónapig, de nem volt haszna és úgy gondolja, hogy megtartja.
nem így működik a világ. az
nem így működik a világ. az elbirtoklásnak pedig megvannak a saját szabályai.
a szemfüles embert pedig nyugodtan nevezd tolvajnak, az is. két hónap facebook, muhaha...
Sajnos soxor így működik a
Sajnos soxor így működik a világ, csak a szemfüles ember -a.k.a. tolvaj- nem vár 24 órát, legfeljebb 24 másodpercet.
Eh! Olyan már többször volt,
Eh!
Olyan már többször volt, hogy a szemfüles ember máshová tette a járművet mint ahol én hagytam, de olyan hogy jóhiszeműen hazavigye, hát olyan még szerencsére nem.
Hogy száradna le fájdalommentesen mindkét lába az ilyennek, hogy fészbukolgathasson otthon reggeltől estig! Milyen világ már ez?
-Úton az idő is csak út.-
Hát ez én csak biztonságba
Hát ez én csak biztonságba helyeztem tényleg nagyon rossz duma.
https://hu.wikipedia.org/wiki
https://hu.wikipedia.org/wiki/Tal%C3%A1l%C3%A1s
"Az elveszett, elrejtett vagy eltűnt dolgokat nem tekinthetjük uratlannak, gazdátlannak. [...] Ezért aki elveszett, eltűnt vagy elrejtett dolgot talál, a találással még nem szerez tulajdonjogot. [...]
Ha a jogosult ismeretlen, a találó a dolgot köteles a községi (városi, fővárosi, kerületi) jegyzőnek beszolgáltatni. [...] A személyi tulajdon szokásos tárgyai körébe tartozó dolgoknak a jegyzőnek való beszolgáltatásakor a találó nyilatkozni köteles arra nézve, hogy igényt tart-e a dolog tulajdonjogára."
"Ptk. 129. §
(1) Ha valaki feltehetően más tulajdonában lévő dolgot talál, és annak tulajdonjogára igényt tart, megszerzi a tulajdonjogot, ha
a) mindent megtett, amit a jogszabály annak érdekében ír elő, hogy a dolgot a tulajdonosa visszakaphassa, és
b) a tulajdonos a találástól számított egy éven belül a dologért nem jelentkezett."
Hatósági kerékpár
Hatósági kerékpár regisztrációs sémákat érdemes szorgalmazni. Központilag könyvelt, vázba utött vagy másképpen eltávolíthatatlanul bele munkált kerékpár és tulajdonos azonosító kód lenne szukséges.
Alkalmas törvény is kellene, hogy biztosítsa, hogy a boltokban csakis az ezzel és a személyi igazolvánnyal egyutt azonosítható hiteles tulajdonosoktól vásárolhatnak meg jogszerűen, csakis a sémában regisztrált és úgy jelzett kerékpárokat.
Erre informatikai lekérdező hálózatot is érdemes kiépíteni. A kereskedelem és a rendőrség kölcsönös bizalomra épített személyes és elektronikus kapcsolata is működjön.
A fekete gazdaságot, az orgazdaságot hatékony eszközökkel kell aláásni, meggyengíteni és irtani.
-----------------
Éljen és virágozzék a legális országúti kerékpározás Magyarországon is!