Augusztus végén adta hírül a sajtó, hogy nagyszerű kerékpárutat adtak át Veszprém és Nemesvámos között, amely kemény 4,2 kilométerrel járult hozzá kis hazánk épülő-szépülő kerékpáros infrastruktúrájához. Csak néhány szépséghiba rontotta az amúgy örvendetes hírt: egyrészt a 367 millió forintos költség, amely minimum tízszerese volt a reális árnak, másrészt az, hogy egy héttel később szétmosta az első nagyobb eső az egészet, amire a kivitelező csak a vállát vonogatta, hát erre igazán nem számítottak, hogy szeptemberben eső jöhet. A harmadik bibi, hogy az egészet az építendő M8-as autópálya egyik leendő csomópontjának helyére építették, ezért 8-10 év múlva az egészet el kell majd dózerolni a nyavalyába.

(Ha valaki lemaradt volna akkori postunkról és benne a részletes költségszámításról:
https://www.facebook.com/tolvajkergetok/posts/493711837387968)

A nyilvánvaló visszaélés miatt rendőrségi feljelentést tettünk. Hosszas pingpongozás után az ügy a Veszprémi Rendőrkapitányságon landolt, és most értesítettek bennünket, hogy elindult az eljárás. Az ügy átvételével egyidejűleg tájékoztattak bennünket arról, hogy mit sikerült eddig kideríteni. Lássuk, hová ment el 367 millió forint a nyomozás eddigi állása szerint!

A Budapesti Rendőr-főkapitányság Korrupciós és Gazdasági Bűnözés Elleni Főosztály, Gazdaságvédelmi Osztály II. levelében a következő olvasható.
______________________

A Nemesvámos Község Önkormányzatától beszerzett iratok alapján megállapítható, hogy az Új Széchenyi Terv "Kerékpárforgalmi Hálózat Fejlesztése" KDOP-4.2.2-11 számú pályázata keretében lehetőség nyílt a Veszprém-Nemesvámos kerékpárút megépítésére, amely az Országos Településrendezési Tervben szereplő 81. Balaton-Rába törzshálózati kerékpárút része.

A pályázatot Nemesvámos Község Önkormányzata, Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata valamint a Magyar Közút Nzrt. konzorciumban adta be.

A pályázat benyújtásakor a projekt összköltsége 352 941 176 Ft volt, amelyhez kapcsolódóan az igényelt és megítélt támogatás 300 000 000 Ft volt.

A fennmaradó összeget Veszprém és Nemesvámos Önkormányzata állta a közigazgatási területére eső ingatlanszerzés és építési költségek arányában.

A kerékpárút költségvetése az építési költségeken kívül tartalmazta a projektelőkészítés (tervezés, forgalomszámlálás, hatósági eljárás, közbeszerzés, stb.) a szolgáltatások (műszaki ellenőrzés, könyvvizsgálat, tájékoztatás és nyilvánosság biztosítása, szemléletformálás, stb.) az ingatlanszerzés (Veszprémnél állami tulajdonú, Nemesvámosnál magántulajdonú ingatlanok adásvétele és művelési ágból való kivonása) költségeit, valamint egyéb, a projekt menedzselésével kapcsolatos költségeket.

A kerékpárút megépítésére nyílt közbeszerzési eljárás került lebonyolításra, a vállalkozói szerződés 2012 október 2-án került aláírásra a közbeszerzési eljáráson nyertes Magyar Aszfalt Kft-vel. A vállalkozás díja 259 584 911 Ft + ÁFA volt.

A közbeszerzési eljárás lebonyolítására és az ahhoz kapcsolódó vállalkozási szerződések megkötésére a konzorcium vezetésével megbízott nemesvámosi polgármester, Sövényházi Balázs vezetésével került sor.
______________________

Tehát az említett összegből közel 260 millió forint volt az építés közvetlen költsége. Még mindig egy kicsit soknak tűnik, ha figyelembe vesszük, hogy az Egyesült Államokban egy kilométer kerékpárút 31 000 dollárért, azaz kb. 7 millió forintért épül meg, benne értve a legkomolyabb infrastruktúrát, tehát lámpákat, hidakat, szintkülönbséget, stb. A Veszprém-Nemesvámos közötti szakasz csaknem fele közönséges sávfelfestés már meglévő közúton, és csak egy egyszerű aluljáró található rajta - ez ázott dagonyává az első eső alkalmával, mert még a vízelvezetést is kispórolták.

Érdekes cég ez a Magyar Aszfalt Kft. Eredetileg Magyar Aszfalt Vállalat néven alakult 1985-ben, majd 1995-ben felszámolták. Azóta egy kft viszi a nevet és a logót. Egyáltalán nincsenek jelen az interneten, még domainnevet sem regisztráltak maguknak. Egyetlen elérhetőségük egy freemail.hu-s cím. Úgy látszik, nem szempont számukra a komolyan vehető imázs. Székhelyük a III. kerület, Bokor utca 9-11-ben található, ám az csak egy szerény irodácska. Egyéb telephelyük a cégjegyzék szerint nincs. Ezek szerint a Magyar Aszfalt csak projektcég, amely alvállalkozókat von be a kivitelezésbe. Így kell, kérem, jól keresni: ők maguk valószínűleg soha egy kavicsot sem tettek a másik mellé, hanem kiépítettek néhány kapcsolatot fel, illetve le. Érdekes módon a céget hol törlik, hol újra bejegyzik: jelenlegi inkarnációjuk 2013 májusa óta létezik, előtte vagy húszféle formában és helyen működtek.

Reméljük, nem sértődnek meg a Magyar Aszfaltnál, ha feltételezzük, hogy némi árrést alkalmaztak. Elvégre nem jótékonysági egylet, nem igaz? De hogy hogyan érték el, hogy az önkormányzati konzorcium pont ennyit és pont nekik fizessen, akiknek még egy talicskájuk sincs, majd a rendőrség kideríti. Borítékolhatóan persze az lesz a vége, hogy minden törvényes volt. Naná!

Még egy apróság. Egyesek szerint a magas költségeket az okozta, hogy építeni kellett hozzá egy alagutat egy töltés alá. Nos, nézzük, ennek mennyi a reális költsége!

Pontosan nem mértük meg, milyen hosszú lehet az alagút, de a fényképek alapján tételezzük fel, hogy kb. 50 méter.

Nézzünk egy igazi alagutat, amelyet a közelmúltban adtak át és valóban kihívás volt megépíteni. Legyen ez mondjuk a 2000-ben átadott Laerdal-alagút, amely Norvégiában található. Ez a világ egyik legnagyobb autópálya-alagútja, amely fontos szerepet tölt be Észak-Európa közlekedési hálózatában. A Wikipedia szerint 24,51 km hosszú, és előzékenyen forintra átszámítva is közli az építési költségét: 40 823,86 millió forint.

Ha 40 823,86-at elosztjuk 490-nel, megkapjuk, hogy ennek az alagútnak 83 millió forintba került egy 50 méteres szakasza. Tehát még ha kétszer háromsávos autópálya-alagutat építettek volna is abba a szánalmas vakondtúrásba ott Nemesvámoson, akkor is csak a harmada lett volna a költség.

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
martin_bp képe

Bár épp tavaly mentem

Bár épp tavaly mentem Veszprém és Nemsvámos között (jözútom, alig volt forgalom) úgy látszik, meg kell nézni ezt a kerékpárutat.
Nagyságrendileg megfelel a csepeli kerékpárút költségének, itt viszont szélesíteni kellett a töltést.

2
biktop képe

Itt vannak a

Itt vannak a dokumentumok:

http://www.nemesvamos.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=97...

Mondjuk domain nevük van, csak épp nincs rá felépítve weblap: magyaraszfalt.hu

A magyaraszfalt.hu domain whois rekordja

domain: magyaraszfalt.hu
domain-használó: Hungarian Asphalt Company Ltd.
domain-használó: Magyar Aszfalt Kft.
cím: Szegedi út 35-37
cím: 1135 Budapest
cím: HU
telefon: 1/270-8511
telefax: 1/270-8500
regisztrálva: 2004-08-26 10:37:04
módosítva: 2004-08-26 10:37:04
admin-kontakt: KES Reklámügynökség (Pörczi Péter) KES Reklámügynökség (Pörczi Péter)
cím: Munkácsy M. u. 9
cím: 7621 Pécs
cím: HU
telefon: 72/513-402
telefax: 72/336-166
hun-id: 2000303691

tech-kontakt: Garamszegi László
cím: Páfrány utca 9/b.
cím: 7633 Pécs
cím: HU
telefon: +36309629866
telefax:
e-mail: gara@alfanet.hu
hun-id: 2000291669

zone-kontakt: Garamszegi László
cím: Páfrány utca 9/b.
cím: 7633 Pécs
cím: HU
telefon: +36309629866
telefax:
hun-id: 2000291669

regisztrátor: Dravanet Co.
regisztrátor: Drávanet Zrt. (Registrar)
cím: Budai Nagy Antal u. 1.
cím: H-7624 Pécs
cím: HU
telefon: +36 72 504000
telefax: +36 72 310662
hun-id: 1961104001

3
Csigafattyú képe

Ha megnézed a cégjegyzéket, a

Ha megnézed a cégjegyzéket, a Szegedi úti címen egykor működött Magyar Aszfalt Kft. már nem létezik, megszűnt. Helyette van egy másik, azonos nevű cég, az nyerte ezt a pályázatot.

4
biktop képe

Annyira nem mentem bele, a

Annyira nem mentem bele, a fenti kb. 1,5 perc keresés volt. :) A magyaraszfalt.hu a linkelt nyílt pályázati anyagban szerepel, egy e-mail cím végén, szóval a domain az övéké. A domain tulajdonos adatok nem frissültek, 2004-es adatok.

5
pere képe

Továbbra is azt mondom,hogy a

Továbbra is azt mondom,hogy a walkinginfon ( http://www.walkinginfo.org/engineering/roadway-bicycle.cfm )talált adatot rosszul fordítottad le és nem a kerékpárútra,hanem a kerékpársáv (bicycle lane) kiépítésére vonatkozik (3000-31000 usd)
Itt egy tanulmány arról az oldalról : http://www.walkinginfo.org/download/PedBikeCosts.pdf

"Bikeways, or bikepaths, are separated facilities designed specifically for bicycles, while bicycle lanes are designated travel lanes for bicyclists. Separated bikeway projects typically cost between $536,664 and 4,293,320 per mile, depending on site conditions, path width, and materials used."

6
Csigafattyú képe

Tekintve, hogy itt sima

Tekintve, hogy itt sima terepen futó kerékpárútról beszélünk, valószínűleg nem fog 4 millió dollárba kerülni egy mérföld. A nemesvámosi út több, mint fele egyszerű felfestés, csak kb. 2,5 km lett építve. Ha ezt az általad talált 4 293 320 dolláros mérföldenkénti áron számoljuk, akkor egy kilométer 2 668 315 dollár, azaz 592 712 810 forint, azaz több, mint félmilliárd. Ott valami elírás lesz, mert egy autópálya kilométerenkénti fajlagos építési költsége 1,4 milliárd forint. Az alsó határérték pedig 74 088 983 forint kilométerenként. Ennyibe nem kerül kerékpárút se ott, se itt. Bárhol máshol nézed meg, ezeknek a számoknak a töredékét találod.

7
pere képe

Valószinüleg a 4millás már

Valószinüleg a 4millás már valami extra kisajátítást is tartalmazzák.Nem ismerem ezt az új veszprémi utat,ezért is írtam csak az árakról.
Megnéztem pár oldalt a következőket találtam:
- Vancouver (2013): 3 db szeparált sáv 3 millió kanadai dollár,táv kb 3-5 km
(http://www.vancitybuzz.com/2013/06/new-bike-lanes-coming-to-vancouver-in...)
- San Diego öböl menti út (1995!) : 1,5 mérföld 680.000 USD, 2000-ben folytatták,1 mérföld 1,5millió USD (http://www.efgh.com/bike/bayshore.htm)
- Massachusetts állam,déli kerékpárút (2012) : 38 mérföld,29,3 millió USD - ebből 30 mérföld kerékpárút,8 mérföld kerékpársáv.A kerékpársáv (class II) ára mérföldenként kb 45-100000 USD (http://www.southcoastbikeway.com/uploads/1/7/4/7/17471869/scoastbike_cos...)
- City of Chula Vista (San Diego alatt) 2011:
kerékpárút költsége 2 millió/mérföld, de ebben volt földmunka és műtárgy is.Kerékpársáv költsége 30.000/mérföld,de ebben nincs benne az út szélesítése. Ha szegélykövezni vagy esővízelvezetést is meg kell oldani,az még 32USD/láb,ami kb 170.000/mérföld.Kerékpárjel felfestése 1500-5000/mérföld.
(http://www.chulavistaca.gov/City_Services/Development_Services/Engineeri...)
- Milpitas (San Jose felett): Kerékpárút 1-1,5millió,kerékpársáv 30-120.000 között szerepel a tervben.(http://www.ci.milpitas.ca.gov/_pdfs/trans_bikeway_master_plan.pdf)
Ezektől még nem lesz kevésbé k. drága ez az út,de 7.000.000 sem sajnos.

8
biktop képe

Azt kellene megtudni, hogy

Azt kellene megtudni, hogy kik pályáztak és mennyiért? Nem tudom, mi a pontos menete egy nyílt pályázatnak, megszerezhető-e a pályázók neve / ajánlatai, de érdemes lenne ezen a vonalon (is) elindulni. Nagyobb ereje lenne, ha egy vesztes pályázó is mögétek állna.

9
pere képe

A hazai közbeszerzéseket

A hazai közbeszerzéseket elnézve,azok is hasonló ajánlatot tehettek...

10
biktop képe

Akkor meg nem történt semmi,

Akkor meg nem történt semmi, ami törvénytelen lenne, max. felháborító. De ez már nem bírósági ügy.

11
KésmárkiM képe

Túl azon, hogy nyilvánvaló a

Túl azon, hogy nyilvánvaló a költségek aránytalansága, az érvelés több ponton sántít.

"egy kilométer kerékpárút 31 000 dollárért, azaz kb. 7 millió forintért épül meg"

Ez teljesen ki van zárva. Ez egészen biztos hogy tévedés. Kb. 3000 négyzetméter aszfaltozott út alapozással együtt nem kerül négyzetméterenként 2333 Ft-ba. Vagy ha igen, akkor kellene nekem az a brigád amelyik ennyiért csinálja, mert tudnék nekik munkát adni.

Az alagutas hasonlattal meg megint baj van: nyilván egy rövidebb alagút nem arányosan annyival kerül kevesebbe, mint ahány méterrel rövidebb.

Úgy gondolom, hogy ezen a fórumon nincs szükség arra, hogy túlságosan leegyszerűsítve kommunikáljunk dolgokat: ezt hagyjuk a politikusokra, náluk éppen ez a fő csapásirány egy ideje.

12
Icarus képe

+1

+1

13
ízirájder képe

a gond ott van, hogy itt

a gond ott van, hogy itt találgatjuk, hogy mi került ezen a fotelon háromszázmillióba, ahelyett, hogy ott lenne a közpénzt kiadó intézmény honlapján a tételes elszámolás

14
Törzsmókus képe

XD ez mekkora! kb télleg

XD ez mekkora! kb télleg ennyire látunk rá...

15
Oversize Load képe

Jó irányba fordultatok. Eleve

Jó irányba fordultatok. Eleve ilyen kaliberű dolgokkal kellett volna kezdeni CM-s pályafutásod :)
A rendőrségi vizsgálat eredményével kapcsolatban hasonlóra számolok én is.

17
horvathr képe

Az OK, hogy megépítenek

Az OK, hogy megépítenek valahonnan valahová valamennyiért kerékpárutat. De kidobott pénz, ha nem használja senki. Nem beszélve arról, hogy a fenntartása is pénzbe kerül. Kíváncsi lennék, hogy a Veszprém-Nemesvámos kerékpárúton mennyi lenne az úthasználati díj (nonprofit) ha meg kellene (és meg is akarja) fizetni annak aki használja.
Mennyien használják ezt a kerékpár utat? (Nemesvámosi)
Lehet, hogy olcsóbb taxival vinni azt az egy-két embert aki jár rajta. Tudom, ha ingyen taxiznánk a bringásokat, akkor mindenki bringás lenne. :)
Nem túl drágák a kerékpárutak a társadalomnak?

Szerintem a kerékpárút "slágertermék", amit a választók pozitívan értékelnek (Pl.: atomerőművel szemben), és jól lehet rajta mutyizni. Szóval azért kerül sokba.

18
alcedo képe

Kár regisztrálni tájékozatlan

Kár regisztrálni tájékozatlan felvetések szétszórásáért a nagyvilágba.

"Tengerdi Győző, a VERGA Veszprémi Erdőgazdaság Zrt. vezérigazgatója beszélt saját beruházásukról, a Tekeres-völgyi kerékpár- és lovasút kiépítéséről, amely becsatlakozik és szervesen kapcsolódik az átadott kerékpárúthoz. Ezt követően Nemesvámos Község polgármestere, Sövényházi Balázs, prezentációban mutatta be a projektet.

A turisztikai szempontból is fontos beruházás lehetőséget ad a kerékpáros munkába járásra, a Nemesvámos területén működő három multinacionális vállalatnál (MTD Hungária, HARIBO, ALCOA) valamint az itt működő számos kis- és nagyvállalkozásban dolgozó veszprémi lakos számára. Nemesvámosról is sokan járnak Veszprémbe tanulni, dolgozni, bevásárolni vagy akár kikapcsolódni, szórakozni. A kerékpárút lehetővé teszi a veszprémi állatkert megközelíthetőségét is.

A turisztikai szemponton túl, a beruházás közlekedésbiztonsági szempontból is fontos, mivel az új szakasz megvalósulásával a kerékpáros forgalom elterelődik a veszélyes Tapolcai útról, így biztonságos közlekedést tesz lehetővé a kerékpárosok számára."

Forrás:
http://www.nemesvamos.hu/index.php?option=com_content&view=category&layo...

A térség turizmusáról:

"A település a "via Magna", a Rómába vezető hadiút (ma Veszprém-Tapolca) mellett található, 12 km-re a Balatontól. A 12-13 században Vámos falu királynéi birtok volt, ahol a szolgákból szabadok, majd nemesek lettek. Vámos 1909-ben kapta a "Nemes" elnevezést. A falu határában fekszik Balácapuszta, a római kori villagazdaság, ahol érdemes megtekinteni a gyönyörű mozaikpadlókat, falfestményeket és a gazdag használati tárgyait bemutató múzeumot. Messze földön híres, a régi időkben vámházként működő, ma azonban, Betyár Csárdaként ismert hely, amely a Savanyú Jóska bakonyi betyár idejében élte fénykorát.

A település körül 3 túraútvonalon nyílik lehetőség gyalogos, kerékpáros és lovas kirándulásokra, melyek szervezésében a helyi szálláshely-szolgáltatók, lovardák is segítséget nyújtanak. Szeretettel várunk minden kedves vendéget annak reményében, hogy községünkben egy igazi vidéki hétvége élményével lesz gazdagabb."

Forrás: Ugyanott, "Köszöntő" menüpontban.

Szemmel láthatóan klasszikus többcélú kerékpárútról van szó. Semmi baj, az ország több településén várják még a taxis felajánlásokat és más kerékpárutaknál is lehet olcsóbb ajánlatokat beadni, úgyhogy hajrá!

P.S. Természetesen tudjuk, hogy az ilyen "kritikus" hozzászólásokhoz joga van a regisztrálónak, a hivatalos hatóságoknak és a CM olvasóinak pedig kötelessége minden tájékozatlanul elégedetlenkedő hozzászólás megjelenése esetén mindenre kiterjedő, korrekt tájékoztatást adni, a hozzászólót mentesítendő a minimális utánajárás terhei alól.

19
aghla képe

Igazad van. Veled vagyok!

Igazad van. Veled vagyok!

Mégis ha tetszik nekünk, ha nem, az épített kerékpárút értelmét akkor is a használók száma adja meg.
Vagy nem.
Ez majd inkább tavasszal derül ki, addig is bebiciklizések, kampányok segíthetnek.
A tudatos veszprémi bringások akik csak a felfrissülés kedvéért sportolnak egyet menjenek VÉLETLENÜL ÉPPEN ARRA! Hogy lássák, hogy elterjedjen, hogy mások is kedvet kapjanak...