Az utóbbi években egyre több korszerű busz van forgalomban, a legújabb dízelektől kezdve az öszvérig (Volvó hibrid).
Arra lennék kíváncsi, hogy ezek fogyasztásban vajon mennyiben térhetnek el a régi, talán még szívódízel Ikarusoktól?
Megtakaríttatik akármennyi üzemanyag, vagy a megtakarítás ha létezik mind el lesz használva a légkondi üzemeltetésére?
Nemrég tudtam meg egy buszvezetőtől akivel szóbaelegyedtem, hogy ugyanis az új buszoknál télen a kipufogógázok helyett (a la Ikarus) télen is a légkondit használják főtésre, ami szerintem elég barom egy megoldás.
Második kérdés: Vajon nem lenne e olcsóbb gázbuszokat beszerezni a friss levegő érdekében? Mivel nálunk a villany nem megújuló forrásokból jön, és a külföldi megújulók befogadására sem képes az energiarendszerünk, az össz energiamérlegük biztos nem lenne rosszabb a gázbuszoknak, míg gyakorlatilag minden porszennyezés megszűnne velük.
Malmőben már évek óta ilyenek közlekednek, pedig ott közel sincs ekkora légszennyezés mint nálunk.

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
bembo képe

Szívódízel Ikarus már kevés

Szívódízel Ikarus már kevés van, a 260/280-as sorozat megmaradt példányai is jórészt turbodízelek, ha jól tudom. Én nem vagyok buszos, csak innen-onnan hallottam számokat, de leírom ha már 2 hónapja senki nem válaszolt erre. A régi buszok cca. 20-40 litert fogyasztanak 100 km-en. Sajnos a légkondi nem csak elhasználja a megtakarítást, hanem megkétszerezi a fogyasztást, és az új légkondis buszok akár 50-80 litert is fogyaszthatnak.

Szintén nem értek hozzá, de furának tűnik, hogy a légkondi tudna fűteni, az egy kompresszorral működő hűtőszerkezet. Szerintem régi és új buszokban egyaránt, egy hővezető közeg (olaj) kering, ami a motor hőjét az utastér radiátorain keresztül fűtésre használja. Nem tudom, hogy az új buszokban van-e ezen kívül elektromos fűtősszállal működő plusz fűtés.

A BKV-nak újabban vannak gázbuszai, azt hiszem 30 db használt VanHool new-AG300-as, a 99-es vonalán gyakran járnak ezek.

2
Vid képe

Köszi hogy benéztél, de

Köszi hogy benéztél, de szerintem valami nem stimmelhet a számokkal. A 20-40 liter biztos, hogy városban és nem a folyamatos 100-al történő közlekedés esetén jön ki? Ugyanis nemrég távolsági-buszoztam, és a vezetők szerint 23 litert eszik egy 10 éves körüli 50 személyes Merci sík autópályán. Ehhez képest a 40 liter nem volna túl sok városban.
A klíma ugye az egyik oldalon leadja a meleget a másikon a hideget, és az oldalak megcserélésével lehet fűteni, és hűteni is csakúgy mint a lakásklímánál.

Régen az Ikarusok tényleg a kipufogógázból nyerték a hőt a fűtéshez de ez ma már nem így van. Sajnos az ilyen és ehhez hasonló történetek miatt vagyok kétkedő a klímavédelemmel kapcsolatban.
Bár fogyasztás megduplázása a klíma miatt még így is hihetetlennek tűnik. 10-20 KW hűtőteljesítménynél nem hiszem hogy több lenne beépítve, és ha a rendszer csak 3-szoros jósági tényezővel működik, akkor is ennek kb. a felét kéne hogy levegye a motorról.