A minap az az ötletem támad, hogy mi lenne ha a városi outira kanti vagy V-féket szerelnék?? - na most keresgettem gúgliban de semmi érdemleges. Szóval TI hogyan vélekedtek az átalakításról? Találkozott netán csinált-e valaki már ilyen? Tapasztalatok? (a súly nem számít) - addíg elvben eljutottam, hogy levágni a csapokat egy mtb-ről és ráhegesztetni valamiféle mesterrel a vázra... de ez csak elv, szóval minden megoldás érdekel.












A nagy kérdés az, hogy mi
A nagy kérdés az, hogy mi a túrónak? Nem jó a jelenlegi féked? Vegyél rendes outi féket, kevesebbe fog kerülni, egyszerűbb lesz megcsinálni, és megbízhatóbb.
Az utólagos konzol hegesztgetésről: lehet vele vacakolni, de sok értelme nincs. A fékkonzolokon igen nagy erő van, amikor fékezel, házi barkácsolással ("valamiféle mesterrel") kialakított konzol lehet, hogy nem fogja kibírni, alattomosan eltörik neked egy rossz pillanatban (worst case scenario: fék beakad a küllők közé, első kerék blokkol, a többit képzeld el te). Egy villacserével olcsóbban és megbízhatóbban megúszod, ha már V-féket akarsz. A legtöbb bringaboltban pár ezerért kapsz merev outi villát, V-fékkonzollal.
Alternatíva: építtess egy agydinamós kereket, tegyél rá görgős féket. Akkor lesz egy jó agydinamód is.
"hogy mi a túrónak" -
"hogy mi a túrónak" - jogos felvetés, igazából eszembe jutott csak a projekt, mivelhogy ezeknek a fékeknek nagyobb a fékhatása állítólag
a "házi barkácsolással" résszel teljesen egyetértek, azérrt gondoltam "mesterre", tehát olyanra aki jól meg tudja csinálni, de fenntartom hogy ez az egész csak egy kósza gondolat a fejemben és tapasztalatok, vélemények híjján nem kívántam a saját bőrömön tesztelni...
az első villa vásárlásra jogos a felvetés, de mi lenne a hátsón a megoldás...vázat azért csak nem vennék
a görgős miujságnak meg utánajárok....
Ja és igen, a jelenleg fékemmel nem vagyok megelégedve, pl hátsó fékkart tövig rántva is csak lassulást érek el, ezzel városban simán megfook egy kocsit ha előttem meg és kicsit nagyobbat fékez :(
Szerintem először az
Szerintem először az elsőt cseréld, úgyis az a fontosabb.
Ha pénzed van, akkor gondolkozz a görgős fék + agydinamó megoldáson, mert az 20e alatt nem fog kijönni, de inkább 25.
A fórumokon már láttam megelégedett beszámolókat valamelyik Shimano outi fékről (talán Ultegra? de mérget nem vennék rá), de most nem találom, majd valaki bekommentezi, ez 15 ezer alatt megvan. Más Shimano outi fékek olcsóbbak, találsz sok review-t a neten.
Most milyen féked van? Nem lehet, hogy egy beállítás sokat segítene rajta?
most valami nevesincs 1
most valami nevesincs 1 forgáspontos fék van rajt (még ugy áll a gép ahogy megvettem) amit próbált már szerelő állítani de nem sokat változott.
szerintem a 105ös fékre gondolsz,én azt szeretnék de újra nincs lém, használtat meg nem nagyon kapni. egyébként ezzel a 105sel szereléném a gépet (a két agy, középagy, hajtómű, első lánctányér meg a fékkarok már megvannak)
szerk: ez a görgős cucc tetszik, de mondjuk csak a hátsóra 20-25be jönne ki (nem agyváltósan - vagy úgy nemmegy? a jelenlegi agyra :S ??9
eléggé ráálltam erre a
eléggé ráálltam erre a görgős fékre! Nagyon köszönöm a tippet, holnap bemegyek egyeztetni, s ha minden ok akkor lehet hogy még a mostani agyakat is eladom, hogy vegyek kompatibilis agyakat (ha a 105 nem lenne az - gyanítom hogy nem) és veszek ilyen fékeket előre meg hátra :D Mégegyszer köszi!
Ez a görgős fék dolog
Ez a görgős fék dolog tetszik. Csak az a kérdés hogy használható-e a már meglévő 105 agyakkal?? Itt http://www.pepedal.com/NAVIGA.htm forgalmazzák, lehet hogy holnap megtudakolom is...
Nekem V-fékes outim van.
Nekem V-fékes outim van. Nem én alakítattam át, valamelyik előző tulaj.
Azt mondom, nem érdemes V-fékesre alakítani egy Outit - városi célra. A két támvilla nincs arra a csavarodásra tervezve, amit a V-fék okoz. Az én kerékpárom egy Cyclocross-ra átalakított Outi. A V-fék kevésbé gyűjti be a sarat, azért volt jobb.
Az első villám V-fékes, és jó nagy hely van a kerék és a kormánycső között. Lehet, hogy lecserélem, amúgy is átfestetném.
A hátsó fékem meg "van patkolva". Amúgy is ritkán használom (a tanácsok alapján) jegyes úton és vészfékezésre.
-
Zsurmi
Ha 1 1/8"-os nyakú villa
Ha 1 1/8"-os nyakú villa kell a bicódba, baráti áron tudok adni 622-es V fékes Merida villát! Nekem csak a helyet foglalja.
engem érdekelne. mennyi az
engem érdekelne. mennyi az a baráti ár?
Vegyel egy cyclocross vazat.
Vegyel egy cyclocross vazat. Az ugy nez ki, mint egy orszaguti, es canti fekkel hasznaljak.
matuzéknál nemrég került
matuzéknál nemrég került fel a honlapra írás a cyclocrossról, fékekről, egyéb okosságokról. itt:
www.matuzmaster.hu
Sziasztok! Nekem egy 1993-as
Sziasztok!
Nekem egy 1993-as Scwinn-Csepel Ideal Star biciklim van az eredeti Weinmann patkófékekkel. Esőben, hídról lefelé haladva 2*4 ujjal ordítva húzott első-hátsó fékkel egész jól gyorsul. Ez gondolom elég ok a cserére. :D
Balesetből kifolyólag tavaly óta V-fék kompatibilis első villám van. (elütött egy kerékpáros)
Szeretném a fékeket valami esőben is működőre cserélni.
Azon gondolkozok, hogy előre V-fék, hátulra valami országútis mehetne. Úgyis az elsőt használom.
Láttam egy "két forgáspontos szuper SLR" Shimano BR-3300-A féket az ebikén. Ez mit tud a jelenlegi fékemhez, vagy egy olcsóbb V-fékhez képest? Esőben?
Lehet-e ezeket az eredeti fékkarokkal használni?
6 évig jártam törött váltóval (nem tudtam, hogy az), némi műszaki felhomályosítást megköszönnék.
Üdv,
Doom3d
***
- Mi van, ha egy fregattot korvettel keresztezünk?
- Hajótörés.
***
Vegyel ket alu felnit. A
Vegyel ket alu felnit. A kromozott acelfelniken vizes idoben sose lesz rendes fekhatas. Alu felnin fogni fog a Weinmann is.
Dupla falú alu felni van.
Dupla falú alu felni van. Esőben 4 ujjas fékezéssel 20 méter fékút. :(
A fekpofak is 15 evesek? Be
A fekpofak is 15 evesek? Be van allitva rendesen? A fekkar, amit hasznalsz, nem v-fekhez valo?
1 éves fékpofák. A felnit
1 éves fékpofák. A felnit fogja behúzva. Eredeti Weinmann fékkar patkófékhez.
nekem kb félévet bír egy
nekem kb félévet bír egy fékpofa nspi 30km bringázás mellett. (múltkor kicsit tovább hagytamfent, de aztán nagyon csúnya hangja lett, mikor a fékpofa gumit tartó fém része kezdett csikorogni a felnin... amúgy a fékbetéten is sok múlik: vannak a nagyon alap fekete gumik, amik nekem hamar koptak ÉS csak lassítani lehetett velük, meg van valami piros, amit múltkor a németh u-ban kaptam, az tovább bírta és jobban is fékezett.
----------------------
Eltörtem a hátsó tengelyt, aztán az üléscsövet (csak behajolt 90 fokban), aztán a hátsó papucsot. ehhez képest a kanálhajlítós trükk gyerekjáték!
-és mégis gurul...
nekem kontrás agyváltóm
nekem kontrás agyváltóm van az országúti gépemen. Abban van a vitamin! :)
Egyetlen para, h nem lehet rajtaállni pirosnál + indulásnál néha jó lenne visszatekerni a pedált.
Szeretnék rá klipszet tenni, para-e szerintetek?
nekem votl time pedál egy
nekem votl time pedál egy darabig a csepelemen...
hulye ötletnek bizonyult...
bonnie
Egy look pedál picit furán
Egy look pedál picit furán néz ki egy tanyabike-on :)
Amúgy nem rossz ötlet rá a klipsz. Első féket behúzod, kicsit előretolod a kormányt hogy felemelkedjen a hátsó kereked, és máris be tudod állítani a pedált hogy kényelmesen el tudj indulni.
Kontras hatsokereket
Kontras hatsokereket hasznalok, meg spd-t. Mukodik.
Nekem klipszes pedálom van.
Nekem klipszes pedálom van. Nagyon megszerettem.
Hajtás megoldva, már csak a fékezés nem megy. Mit tud az a két forgáspontos Shimano patkófék a hagyományos _nem jó verziójú_ Weinmannhoz, vagy egy olcsó V-fékhez képest?
Ha a két forgáspontos is jó, akkor nem kéne fékkart vennem..
@Ders: van olyan amin rajta állhatsz pirosnál. A legtöbb háromkerekű reku ilyen. ;)
A kontrás outi még mindig jobb, mint egy kontrás fixi. :D
az egy forgáspontos
az egy forgáspontos weinmannal semmi baj. nekem a vadi új roadstop betétek hátul satu, elöl 0 körül fogtak acél felnin. eddig meg sem néztem, hogy nem fekszik fel rendesen a pofa. befogtam satuba, állítgattam kicsit izomból, most jól fekszik. ég és föld, csak most valszeg bowdent is kell cseréljek. emellett ott van, hogy nem gyártanak elég lágy komponensű gumikat, amik teljesen jól működnek acélon. még egy érv az alu mellett :(
egy két forgáspontos 20 éves mafac is fejreállós ha kell, szóval az eléggé jó konstrukció. létezik ilyen favorit special, meg weinmann is, ami régebbi.
A két forgáspontos patkó
A két forgáspontos patkó alu felnivel esőben, sárban is elég jó? (4 ujjal blokkolhatok?)
A fékkar ugyanaz, mint a simánál?
Nézegettem az ebikét, mi a különbség a 4000 és a 25000 Ft-os között?
nekem régi konstrukciójú,
nekem régi konstrukciójú, de tök jól működik. valszeg a mostaniak sem rosszabbak.
a fékkar természetesen ugyanaz. mondjuk nekem a régi közvetlenek jobban bejönnek, mint az újabbak, amiben lehet némi holtjáték is (fogalmam sincs, miért).
A szerelőm azt mondta, hogy
A szerelőm azt mondta, hogy túl széles, régi fajta a vázam, nem megy rá a két forgáspontos. Elölre V-féket tudok rakni (baleset miatt kompatibilis a villám), vagy kantit.
Már csak azt nem tudom, hogy outira melyiket érdemesebb tenni..
Pata írta, hogy a kanti nem annyira megbízható. Miért?
A V-fékhez meg fékkart kéne cserélnem.
A kantival esőben, vizes alu felnit tudok négy ujjal fékezve blokkolni?
Esetleg van javított fékerejű hagyományos patkós fék régi vázra is?
Pata írta, hogy a kanti nem
Pata írta, hogy a kanti nem annyira megbízható. Miért?
Ezt nem látom, hol írtam :-) Valszeg a régi kantikról, ott sok rossz féktípus kering, újak jók. Tapasztalatom szerint vannak jó kantik, de drágák.
A legjobb ár/érték arányt egy jó V-fék fogja adni, fékkar cserével együtt is (2e Ft alatt van jó fékkar).
Esőben minden peremfék veszít hatékonyságából, de vannak spéci fékpofák, amik ez ellen hatnak (pl BBB háromszínű, for what that's worth). De esőben első kereket blokkolni a Krúdy-féle álmoskönyv szerint balszerencsét jelent :-)
Hasonló cipőben járok,
Hasonló cipőben járok, végül a megoldás a villacsere (kona project two v-brake), a párhuzamosan húzó noname v-fék és az Acor fékmerevítő volt (ez a legfontosabb, így bírja a strapát). Persze olcsóbban is ki lehet hozni, a hungarobike-nál láttam menetes 1" trekking villát v-fékkel 2800-ért, de a lényeg a fékmerevítés.
De esőben első kereket
De esőben első kereket blokkolni a Krúdy-féle álmoskönyv szerint balszerencsét jelent :-)
Az éjjel azt álmodtam, hogy fékezés nélkül bátran letoltam az útról egy kamiont a sárba. Vajon erre mit ír? :)
Régebben átlag hat hetente kaptam kereszteződésben horgot.
Amióta a kereszteződések előtt besorolok, és elállom a sávot (lekopogom) még nem volt, de biztos, ami biztos..
Hátha egyszer mégis fékeznem kell.
Lehet, hogy a vége elöl V-fék, hátul kanti lesz. Vázat nem akarok cserélni. Köszönöm a válaszokat.
két forgáspontos outi fék
két forgáspontos outi fék kompatibilis V- vagy BMX-fékkarral?
v-vel nem, bmx-el de.
v-vel nem, bmx-el de.
akkor jól emlékeztem.
akkor jól emlékeztem. köszi! :)
Jelenleg kanti fékem van
Jelenleg kanti fékem van elöl. Trekking villa országúti vázzal. Sokkal jobb, mint az egy forgáspontos, de nem elég.. Csomaggal és bringával együtt 125kg-ot kellene megállítani 50 km/h-ról, vizes trekking alu felnivel.
Hegyről lefelé.
V-féket lehet-e koskormányra rakott fékkarral normálisan használni? Van-e hozzá valami átalakító szett?
Találtam ebikén két forgáspontos féket itt. Ez mennyivel jobb egy olcsó kantinál?
Lehet-e Magura HS-33-at országútis fékarral összeházasítani?
utolsóra: nem lehet. (a
utolsóra: nem lehet.
(a Magura egy hidraulikus felnifék. hogy akarod egy mechanikus, outi karral összepárosítani?)
vegyél mini-v féket. az
vegyél mini-v féket. az vízszintes húzású, és ugyanakkora a húzása, mint a kantié, vagy a klasszik patkóé.
vagy ha nem ragaszkodsz az országúti fékkarhoz, létezik pl tektronál (de vszeg másnál is) állítható fékkar. ez persze egyenes kormányra tervezve.
vagy veszel cx canti féket, ami rendes minőség, vagy veszel egy normál két forgásos outi féket. egy átlag canti sajnos az egy forgásos outikkal parolázik, pedig a rendszerben van potenciál.
A kanti féket egy kis
A kanti féket egy kis bütyköléssel iszonyatosan fel lehet tuningolni. Ha Shimano és jelenleg olyan, hogy van az gyári v-alakú, egyik oldalon bowden, másik oldalon egy műanyag cső, akkor most max derékszöget zár be a két oldal. Lehet kapni egy alaktrészt, amivel sokkal nagyobb szöget lehet elérni, minél nagyobb a szög, annál erősebb a fék (és annál pontosabban centírozott kerék kell, mert sokkal közelebb kell állítani a fékpofákat). Keith Bontrager-nek volt egy nagyon jó írása, de sajna már nem találom.
http://www.sheldonbrown.com/cantilever-geometry.html#mechanical
http://vintage-mtb-parts.erkan.se/wp-content/uploads/Avid-tri-align1.JPG
Köszönöm a válaszokat.
Köszönöm a válaszokat. Annak idején, mielőtt még letörött az első lámpám tartó vasa a rázkódástól, a keresztirányú bowden szögét (Yoke angle) úgy állítottuk be, hogy aláférjen a lámpa. Konkrétan 54°-ra sikerült belőni.
A táblázat szerint 50-ről 20°-ra átállva kb. megduplázódik a fékerő. Így még pont nem lóg bele a sárvédőbe. Holnap ki is próbálom.
Hátulra meg előbb-utóbb berakok egy két forgáspontos hosszú profilú patkót. Biztos, ami biztos.
** Szerk. a lámpa miatt anno a fékkar bowden túl rövidre lett vágva, meg kellett állnom 32°-nál. Bowdencsere után le tudok menni legalább 24°-ig.
Viszont a kerékpárt tolva kisujjal tudok elsőkereket blokkolni. Holnap teszt élesben. :) **
országúti váz, monti
országúti váz, monti villa, országúti fékkar, rövid v-fék. tökéletesen működik. nekem városban ideális :)
Boci
----------
MK-Belváros
...akrat icob, icoB
3:-O
Egészen véletlenül az nem
Egészen véletlenül az nem trekking villa? Vagy te vagy nagyon jó vagy én vagyok rettenet béna, de ha monti villát építek be, akkor a fékbakok alacsonyan vannak-> nem tudok rá fékeket szerelni, persze abban az esetben,ha outi kerekeket (622) használnék.
A másik probléma, hogy a trekking villák többségének a beépítési magassága nagyobb mint egy átlag outi eredeti villája. Ennek eredménye a hosszú tengelytáv, a rossz reakció, hosszú lesz az utánfutás. Vagy lehet,h csak én vagyok béna, de akkor javítsatok ki. :D
a hosszú tengelytáv
a hosszú tengelytáv ízlés kérdése. szvsz egy ideális városi bringának az első villája legyen annyira elöl, hogy tekerés közben simán be tudd fordítani bármilyen helyzetben, a láncvilla pedig rövid. meredek első villával elvileg kezes a gép, kicsi a fordulókör, de ha nem tudod befordítani, megette a fene az egészet. ez alapvetően fix hajtásnál gáz, de akár szabadonfutósnál is okozhat gondot. másik gond, hogy kis tengelytávnál jobban ráz a szerkezet.
Ez ideáig oké, de
Ez ideáig oké, de valamiért mégsem terjedt el,h a féloutikba trekking villát építenek. Próbáltam már ilyen öszvért, nem mondom,h nem jó. Csak olyan érzésem lesz, mintha megöltük volna a gép geometriáját.
Jazzpeta multkori vélekedése a témában, mikor erre akartam rávenni,h elnyújtom az egészet és koskormánnyal egy hulladék lesz. Neki hiszek.
szerintem a koskormány
szerintem a koskormány városban eleve felejtős. nekem az ökör vált be a legjobban, aztán a bajusz, de van kényelmes, hajlított trekking kormányom is.
a neked megfelelő üléspozíciót ki lehet sakkozni egy hosszabb első villával is, akár szép, akár nem. persze ha nagyon hátracsúszik a súlypont, az egész projekt felejtős.
Nem vagyunk egyformák :)
Nem vagyunk egyformák :) Érzékelés szemponjából, ez alatt azt értem,h mekkora teret látok be biztonságosan, a waffenrad jellegű csodák jöttek be. Ezek biztonságos sebessége gyorsíthatósága nekem kevés.
Az országúti új szerelem és nagyon élvezem a rengeteg fogás adta lehetőséget, bár érzékelem, hogy kevesebbet látok vele.
Ha azt nézzük a felső fogás megegyezik egy szűk egyenes kormánnyal, ha mellécsapom a cx fékkarokat, akkor ugyanott vagyok és megmaradt a többi fogásom.
igazad van, trekkng villa,
igazad van, trekkng villa, nem monti. most, hogy így írtad eszembe is jutott, hogy először hozzám is az került véletlenül, mert ahol vettem oda is rosszat vittek (a nagykerben félrecimkézték) és én is csak néztem, hogy a fék nincs jó helyen. annyira persze sosem sosem firtattam, hogy mi, az volt a lényeg, hogy masszív legyen városban :)
egyébként tökéletesen kezelhetőnek találom. annyival biztosan magasabb, hogy kényelmesen elfér a sárvédő, de ettől még nem érzem, hogy rossz lenne a reakció.
Boci
----------
MK-Belváros
...akrat icob, icoB
3:-O
Megvan a sima
Megvan a sima keresztbowdenes kanti fékem nagyjából végleges beállítása. 28°-os keresztbowden szög nyugvó helyzetben, négy ujjal izomból húzva 38°, 2cm behúzási tartalékkal a fékkaron. Egyharmadig húzva is jól fékez, kicsit nehezebben adagolható.
Előtte mentem egy próbakört 25°-os állásnál. 30 km/h tempóról bőven két méteren belül álltam meg, de majdnem hozzáért a fékkar a kormányhoz. Gyorsan visszaraktam 28°-ra.
Utánaszámoltam Sheldown Brown-nak. Picit finomítanék azon, amit írt a merevítőcső nélküli keresztbowdenes kanti fékekről. A linkelt oldalon levő kantifék ábrán nincs külön jelölve a fékbetét felfüggesztési pont, az azt tartó kar forgáspontja, és a keresztbowden rögzítési pont által bezárt szög. Ezt bétával, a keresztbowden maximális behúzásnál mért szögét (Yoke Angle) alfával, a forgáspont-fékpofa rögzítési pont távolságot r, a forgáspont-keresztbowden rögzítési pont távolságot R-rel jelölve jelölve a fékerő:
Fs= F(fékhuzal)* R/r *súrlódási tényező*1/sin alfa *cos(alfa-béta), feltéve, hogy a fékbetét a forgásponthoz képest érintő irányban áll.
Nyers eredmények:
A régi weinmann patkófékem 622-es felnivel 0.82-es erőátviteli arányt tudott. A kantifékem rosszul beállítva kb. 1.6-ot. Most, négy nap állítgatás után 3.37-et. (Biztonsági tartalék nélkül kb. 4.5 lenne a maximum.)
Egy átlagos két forgáspontos országúti fék (fékhuzal és fékbetét támadásvonalainak távolságaránya a forgásponttól) 2.2 körül tud. Szóval, egyforma fékbetéttel a kanti jobb, mint a két forgáspontos patkó. Csak macerásabb.
Most, hogy végre tudok fékezni, biztonságosan gyakorolhatom a gyorsítást :)
végigolvastam a sheldon
végigolvastam a sheldon brownos okosságot, és egy valamire nem derült fény. arra, hogy a középhúzós patkó fékkel megjátszható-e ugyanez, vagy sem. igazából azt szűrtem le, hogy nem, de azt is csak széljegyzetből.
kíváncsi volnék, hogy hasonló számolgatásokkal mit mutatna fékhatásra. az fix, hogy az egy forgásos weinmannt még a nem létező fékek is verik, szóval az nem számít. :)
Ha van rá mód, akkor
Ha van rá mód, akkor szerintem egyből ciklokrossz vázat kell venni, arra gond nélkül felrekhetó a kantifék. Ha AVID Shorty 6-ot veszel, akkor csaknem olyan fékhatást érsz el, mint egy V fékkel, és outi fékváltókarral együtt is tudod használni:).
Ezzel egy olyan bringát kapsz, ami sebességben 99%-ban eléri egy outit, viszont nagyon lassul és bírja a Bp-i kiképzést. (Ha vki figyelt, akkor a Paris-Rubaix versenyen a Pro-Tour csapatok egy része ciklokrossz vázzal állt rajthoz)
Beszerelelésnél figyelni kell, mert a kanti fék megrázhatja az első villát. Ha vkit érdekel, leírom a megoldást (kicsit hosszú), amit egyébként nem én találtam fel, hanem a szervízban jöttek rá.
Mielőtt fékcserén
Mielőtt fékcserén gondolkodtok, érdemes teljes fémházas fékpofákat feltenni, a hagyományos helyett. Azonnal másfél-kétszeres a fékhatás.
Nemtom, sztem jó
Nemtom, sztem jó minőségű 2 forgástengelyes patkófék ugyanúgy megfog mint egy v-fék. A felni-fékbetét párosítás a leglényegesebb pont, a shimano fékbetétekkel nekem nincs jó tapasztalatom. Ami nekem eddig bevált, az az acor fékbetét. Elég gyorsan kopik, de nem ég be és vizesen is jól fog szinte akármilyen felnin. A rigida felniken valamiért szinte semmi nem fog rendesen.
Wad
Sorban válaszolok. Ogre:
Sorban válaszolok.
Ogre: számolgatás nélkül mondhatom, hogy igen. Rövidebb keresztkábellel és és lejjebb engedett fékhuzallal nagyobb lesz a fékhatás. Minél rövidebb a keresztbowden, annál kevesebb behúzási tartalékod marad, és a fékbebtéteket is pontosan kell beállítani.
Az erőáttétel aránya a fékbetét és a keresztkábel rögzítés támadásvonalainak a forgásponttól mért távolságainak arányától, és a keresztkábel "Yoke Angle" szögétől függ.
Mindezt teljesen behúzott fékkel mérve. Kiszámolni most nincs időm.
Űrhajós: Ha újat vennék, lehet, hogy cyclocross lenne csomagtartóval. De a régi acélvázas országúti félversenyek is jók. Nekem olyan van.
Lompi: Minél merevebb a fékrendszer -a fékbetétet is beleértve- annál kisebb elmozdulás kell a fékbetétnél a maximális fékerőhöz. Az emberi tenyér max. behúzási hossza és az ujjak húzóereje adott. Minél kisebb fékbetét elmozdulás kell, annál nagyobb erőáttételt lehet használni. Nálam pl. a fékbetét és a felni között most kb. 0.2mm van, és teljes behúzáskor kb. 2.1mm-et mozog.
Ebből legalább 1mm a műgyanta alapú fékbetét alakváltozása miatt kell.
Merev fékbetéttel simán átállnék 28°-ról 24°-ra, 3.37-es erőáttételről kb. 4.7-re.
A hipermarketes instant KLT patkóféke és a Sram Red között az egyik különbség a rendszer merevségében van.
Wadmalac: a fékerő a fékbetétre ható nyomóerő és a felnire vonatkoztatott csúszási súrlódási együttható szorzata. A második tag fékbetét és felni függő. Én lassan kopó betétet használok. Gyengébb, de olcsóbb. :)
Most mértem le a párom edzőbrigáját (whirlwind basic), nála hátul az áttétel 65 mm/45mm= 1.44. Egy kicsit magasan van a vázon a fék felfogatási pont. Jobb vázon ez 65/39=1.67 is lehetne. És persze a fékkarnak is van áttételi aránya.
A dolog fizikájával
A dolog fizikájával tisztában vagyok, számomra meglepő viszont, hogy csaknem azonos aluötvözet felnik különböző gyártótól ilyen mértékben eltérő fékerőt adnak azonos körülmények közt. Nem festett, ugyanúgy síkfalú fékfelület, azonos fékbeállítás és betét, mégis tök más fékerő. Nem hiszem, hogy az ötvözetben pl. 1% Mg ide vagy oda ebbe ennyire beleszól, bár nem zárnám ki. Talán az, hogy a felni eloxált vagy nyers felületű? Nemtom.Tény hogy egyes alufelniken semmilyen fékpofa nem hoz jó eredményt.
Wad
A felület számít, mivel
A felület számít, mivel az érintkezik. Az érdesebb felület gyorsabban eszi a gumit, és jobban fékez. A polírozott meg gyengén fékez, de tíz évente kell csak betétet cserélned.
Egy kis előreszelés/előmarás segíthet, de a rossz irányba húzott karcok kitörhetik a fékbetétet. Nézzél gyárilag előmartat.