A hétvégén indult el az észak-franciaországi Lille városának „BuBi”-ja, vagyis közösségi kerékpárkölcsönző rendszere. A V’lille-nek két fontos specialitása van a hasonló, Párizsból, Bécsből vagy Barcelonából ismert kerékpárkölcsönzésekhez képest.

Az egyik maga a kerékpár; a Decathlon sportáruházakról ismert, az Oxylane csoport által gyártott b’Twin Velo50 modell, vagyis egy városi kerékpármárka speciális kiadásának használata. A másik a hosszú- és rövidtávú kerékpárbérlés egy rendszeren belüli alkalmazása; rövid távra terminálokon csere-rendszerben, hosszú távra pedig otthon, munkahelyen vagy egyszerűen az utcán tárolhatják a fix, „lízingelt” kerékpárokat.

1100 darab b’Twin típusú kerékpárt helyeznek el összesen 110 önkiszolgáló terminálnál Lille belvárosában. A terminálok egymástól 300 méterre találhatóak. Ha a kívánt állomáson már nincs szabad hely, egy képernyő jelzi a három legközelebb fekvő, szabad hellyel rendelkező állomás elhelyezkedését. További 3000 darab pedig lízingrendszerben az ingázók számára áll rendelkezésre. Ezeknél (mivel nem automatikusan záródó termináloknál helyezik el őket) lopás ellen U-lakatot biztosítanak és a hátsó kerék kulccsal zárható (mint például a holland kerékpároknál). Amellett, hogy a zárak védik a kerékpárt, egy 200 eurós biztonsági letét véd a vandálok okozta károk ellen. Ez az összeg csak megsérült, ellopott, vagy 24 óra elteltével vissza nem hozott a kerékpárok esetén kerül lehívásra.

A V'lille kerékpárokat a Decathlon sportáruházakról és a b'Twin kerékpárosmárkáról ismert Lille-i Oxylane csoport tervezte és gyártotta. A kerékpároknál felhasználták egyrészt a b’Twin ergonomikus városi kerékpárok terén gyűjtött tapasztalatát, valamint a párizsi Velib tanulságait. Ott a legnagyobb költségtényezőnek a karbantartás bizonyult, ezért e tekintetben lényegesen egyszerűbb és így olcsóbb modelleket fejlesztettek a „civil” kerékpároknál is ismert alapokra. A karakterisztikus design a város színeivel (vörös és fekete) a lokálpatriotizmust, illetve a hátsó kerekek beburkolásával (és így a hosszú felsőruházat beakadását gátolva) a praktikumot szolgálják.

RÖVID- ÉS HOSSZÚTÁVÚ ELŐFIZETÉSES RENDSZER

A rövid távú bérlés esetén az önkiszolgáló kerékpár előfizetési ára 1,40 euró egy napra, 7 euró hetente és 36 euró egy évre. Az ilyen előfizetéssel rendelkezők számára az első fél óra ingyenes, az utas, ha nem viszi vissza 30 percen belül a kerékpárt, akkor a plusz fél óra után fizet 1 eurót. Előfizetni az interneten, vagy bármely állomáson hitelkártyaolvasóknál lehet.
Hosszú távú bérlés esetén az árak 5 eurótól 36 euróig terjednek. A V’lille-nél mód van arra, hogy kerékpárt béreljenek és otthon tárolják, 1 hónapos (5 €), 9 hónapos (€ 27) vagy 12 hónapos (36 €) időtartamra

Táska, gyermekülés bérelhető. A város ezért a szolgáltatásért 6,8 millió eurót fizet évente a Transpole-nak, a Lille-i BKV-nak, a delegált közszolgáltatás ellenértékeként. A Lille-i forgalom 70%-át nagyon rövid utak adják ki (rövidebbek, mint 3 km) és a lakosság 71%-a kinyilvánította készségét arra, hogy biciklizzen.

Video: http://nord-pas-de-calais.france3.fr/info/le-v-lille-ca-roule--70428929....

Forrás: http://www.greenfo.hu/hirek/2011/09/23/bringakolcsonzes-lille-ben

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
j_gergo képe

De jó. Már alig várom itt

De jó. Már alig várom itt is.

"Hosszú távú bérlés esetén az árak 5 eurótól 36 euróig terjednek. A V’lille-nél mód van arra, hogy kerékpárt béreljenek és otthon tárolják, 1 hónapos (5 €), 9 hónapos (€ 27) vagy 12 hónapos (36 €) időtartamra"

Ez azért problémás. Ugyanis ha a kerékpár csak tárolóban tárolható, akkor könnyű kiszűrni a lopott kerékpárokat, bárkit fel lehet jelenteni lopás miatt, aki otthon tárol ilyen biciklit vagy a lefedett területen kívül használja. Ha viszont bérelni lehet, akkor ezt nehezebb kiszűrni.

2
Ѣ képe

De jó. Már alig várom itt

De jó. Már alig várom itt is.

Ingyenes biciklik lepik el a várost, indul a hálózat kiépítése2011. szeptember 23. | 09:12

Az Európában már ismert közbringa-rendszerek mintájára 2013-tól Budapest számos pontján ülhetnek közkerékpárra a közlekedők, hiszen elindul a Budapest Bicikli, azaz a BuBi. A rendszer kiépítéséhez szükséges 900 millió forint európai uniós támogatásról szóló szerződést Dr. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára; Dr. György István, városüzemeltetési főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója írta alá.

2013-tól bárki elvehet a belvárosi önkiszolgáló gyűjtőállomásokról egy közbringát a városon belüli utazásokhoz. A Budapest Bicikli, azaz a BuBi első ütemében 74 állomásról több mint 1000 kerékpárt kölcsönözhetünk majd. Budán 15, Pesten 58 és a Margitszigeten egy állomást telepít a Budapesti Közlekedési Központ, de a rendszer bővítésére is készülnek a tervek, hiszen jelentős sikerre számítunk.

A belvárosi zónában átlagosan 300-500 méterenként lesznek a gyűjtőállomások, a rendszer első ütemben a dél-budai egyetemváros, a bel-budai Víziváros, a Belváros, Terézváros, Erzsébetváros teljes területén, illetve Újlipótváros, Ferencváros, Józsefváros belsőbb területein épül ki, keleti határa a Dózsa György útnál, a Városliget vonalában lesz.

A speciális alkatrészekből összeszerelt közbringát regisztrált és alkalmi BuBi használók a nap 24 órájában, a hét minden napján, egész évben igénybe vehetik. A cél az, hogy a kerékpárok csak az utazás idejére legyenek használatban, és minél többen használják ugyanazt a bringát egy nap. A kerékpárok használata az első 30 percben ingyenes lesz. A BuBi kerékpárok használata a néhány perces utazásoktól egészen a több órás használatig terjedhet.

A fejlesztéssel egyidejűleg a Belváros kerékpárosbarát fejlesztésére is sor kerül, ennek keretében a BuBi hatásterületén az útvonalak és csomópontok forgalmi rendjét átfogóan felülvizsgáljuk és kerékpározhatóvá tesszük. A "Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása" c. projekt európai uniós támogatása 900 millió forint, melyet az Európai Regionális Fejlesztési Alap biztosít az Új Széchenyi Terv keretében, az önrészt a Fővárosi Önkormányzat biztosítja a BKK számára.

Forrás: http://www.portfolio.hu/ingatlan/varoskep/ingyenes_biciklik_lepik_el_a_v...

3
pata képe

Ezek szerint egy Debrecen

Ezek szerint egy Debrecen méretű városban már van értelme ilyet csinálni.