Járdázás



Járdázni veszélyes, kényelmetlen és lassú, de sajnos elterjedt az a nézet hogy biztonságos, kényelmes, és praktikus.

Az egyre több bringás egyre több gyalogost zavar, sokszor összezördülnek, és egyre inkább elmérgesedik a helyzet.

A CM ezért a többi bringás szervezettel közösen járdakampányt indít, itt olvashatod a fejleményeket.

Közvéleménykutatás, statisztikák, videók jönnek majd ide, és megpróbáljuk elmagyarázni miért fenntarthatatlan hosszú távon a járdázás.

Ha szeretnéd, hogy a járdázás témájában írt bejegyzésed bekerüljön ide, akkor add a címkékhez a "járda" szót!

Bejegyzések a témában

Hozzászólások

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.
AttentoRedaz képe
AttentoRedaz
1 p, 2009-09-18 13:33

Haversrác,
a járda GYÁSZ.
Hát hiába fújom?
Járdán rakni ratyi,
Menj az úton kúlon.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

A. Pali.
Biciklista

Loach képe
Loach
2 p, 2009-09-18 13:49

Szerintem egészen odáig, amíg tiszteletben tartja a bicajos, hogy ő van a gyalogosok "felségterületén" és nem tolakodik, nem száguldozik, odáig nincsen semmi gond a járdázással...

madam képe
madam
3 p, 2009-09-18 13:57

Van olyan belvárosi útszakasz, ahhol 100-ból 60 kerékpáros a járdán teker.
A baj:
- nem tartja _minden_ bicajos tiszteletben a gyalogosokat,
- a gyalogosoknak elég egyetlen kellemetlen helyzet, hogy az összes kerékpárostól féljen,
- a városvezetés evvel megoldottnak tekinti a kérdést.

__________________
Mert így kerek a világ.

Törlésemet kérem képe
Törlésemet kérem
4 p, 2009-09-18 14:16

+1
+1
+1

Sanci
---------------------------------------
Fekete KTM Funline Trekking
Szürke-fekete Uvex sisak

urga képe
urga
5 p, 2009-09-18 15:38

1) hiába vagy a lehető legudvariasabb, több helyet foglalsz a járdán, mint egy gyalogos (nem csak a bicaj méretét, hanem a biztonságos előzési távolságot is figyelembe kell venni, ha bárki mellett a gyalogos tempónál gyorsabban akarsz elmenni (gondolom ez a gyakoribb, egyébként minek ülnél bringára?). Vagyis csak a térfogatodnál fogva kiszorítod a gyalogost a járdáról, a legjobb jószándék, együttélni akarás, udvariasság mellet is.

2) A járdázással rossz példát mutatsz mindenkinek:

- a még nem biciklizőknek azt mutatod, hogy a kerékpárosnak a járdán a helye.

- a városvezetésnek azt, hogy nem kell bringásbaráttá tenni az utakat, Te boldogan mész a gyalogosok között.

- az autósnak azt jelzed, hogy a bringásnak a járdán a helye - ezzel megnehezíted azoknak a helyzetét akik rendesen, a forgalomban közlekednek.

atomboy képe
atomboy
6 p, 2009-09-18 22:33

Mindig jot mondasz, urga.

atomboy

zsoltee képe
zsoltee
7 cs, 2009-10-01 14:47

+1

Zsoltee

AttentoRedaz képe
AttentoRedaz
8 p, 2009-09-18 15:12

Onnantól, hogy mindenki szépen lejönne a járdáról, annyian lennénk az úton, hogy saját sávot foglalnánk minden infra nélkül, és semmi gond nem lenne az úton menéssel...

Ha most szépen mindenki lejönne az úttestre, a falra akaszthatnánk a zöld pólónkat, mert autómentes napon a Magyar Autóklub szervezne tüntetést a parlament elé, kerékpársávokat követelve.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

A. Pali.
Biciklista

madam képe
madam
9 p, 2009-09-18 15:24

+1

__________________
Mert így kerek a világ.

addisz képe
addisz
10 p, 2009-09-18 15:36

Nagyon igazad van!
Lelki szemeim előtt már látom is, ahogy a Magyar Autóklub tagjai kerékpársávokat követelnek!
Kell ennél szebb vízió hétvége előtt? :)

________________________________________
Nyekergő pedál, sok-sok matrica, gyönyörű rózsaszín bukó. Felfele lihegve, mindig. - ez én, addisz

madam képe
madam
11 p, 2009-09-18 20:02

Elmentem plakátozni és elbambultam a dolgon, most hogy visszaértem néztem nagyot, hogy az MAK kerékpársávot követel. Teljesen az kattogott az agyamban, hogy a MAK a Parlement elött autósávokat követel. :-)

__________________
Mert így kerek a világ.

KésmárkiM képe
KésmárkiM
12 p, 2009-09-18 14:43

Pontosítás:

Nagykörúton beáll elém 2 kisteherautó egymás mellé, balról villamosmegálló, jobbról parkoló autók, mindezek között < 30 cm hely. És álldogálnak ott vagy 10 percig, mivel a Körút be van állva fejétől a farkáig, faltól falig autókkal.

Aki jár arra, pontosan tudja miről beszélek.

Ilyenkor járdázok. Én is, meg majdnem mindenki. Itt szerintem az a kulcskérdés, hogy a feltétlenül szükséges járdázás után vissza kell váltani az útra, amilyen hamar csak lehetséges.

Én a "járdázz olyan keveset, amennyire csak lehetséges" híve vagyok. Persze ez - mint üzenet - kicsit hosszú.

madam képe
madam
13 p, 2009-09-18 14:57

Leszáll - kerül gyalog 10 métert - visszaszáll: nincs járdázás.

Ilyen alapon járdázik a robogós, motoros is. Az autós csak azért nem, mert nem fér el (ahhol elfér, ő is).

Ezekről a kifogás-keresésekről mindig megboldogult barátom mondása jut eszembe:
"Nem vagyok önző, de nekem is kell!"

(Az érvet értem, tudom, de nem fogadom le és nem propagálom.)
__________________
Mert így kerek a világ.

klaci képe
klaci (nem ellenőrzött)
14 v, 2009-09-20 23:48

"Ezekről a kifogás-keresésekről mindig megboldogult barátom mondása jut eszembe"

Fogadd részvétemet a barátod miatt. Hogyan halálozott el? Remélem nem biciklizésből kifolyólag.

argile képe
argile
15 cs, 2009-10-01 00:23

Pontosan.
Ezt teszem. Vagy mint ma, a Király és az Oktogon között, ahol esélyem nem volt motorossávozni, kerültem két tömböt, és amikor az Oktogonhoz értem, még jó messze volt az autó, amelyik mögül elkanyarodtam. Nem kell járdáznom azért, hogy sokkal gyorsabb legyek.

··································
fekete Sprint outi - kék sisak

Neelix képe
Neelix
16 p, 2009-09-18 15:23

Aki a járdát szereti... :)

----
twitter

MW képe
MW (nem ellenőrzött)
17 v, 2009-09-20 23:26

Üdv!
Gyakran járdázok, leginkább azért, mert közelről tapasztaltam, hogy az emberek mennyire figyelmetlenek tudnak lenni...túl közelről...
Megpróbálom minél kevésbé zavarni a gyalogosokat, és ezért cserébe nem szólok rá arra aki a bringaúton jógázik...lehet, hogy kevesebben tekernek járdán, mint sétálgatnak a bringaúton...
Szóval örülök, hogy tudok járni, nem nézett úgy ki még a sisakom mint 1 húsdaráló...és továbbra se szeretném összezúzni magam amiatt, mert más mentális képességei elégtelenek a biztonságos közlekedéshez...
Na báj!

phorvath képe
phorvath
18 h, 2009-09-28 16:17

A járda, vagy a járdán vezetett kerékpárút sokkal kevésbé biztonságos, mint az úttesten tekerni. Háromszor akkora esélyed van arra hogy elütnek, ha a bicikliúton keresztezel egy utat, mintha az úttesten tennéd ugyanezt.

Ha összességében a járdát nézzük, nem csak a kereszteződéseket, akkor is kétszeres az esélyed a balesetre a járdán.

Ez egy általános összefoglaló linkgyűjtemény a járdán vezetett bicikliutak biztonságáról.

Ez pedig egy tanulmány Helsinkiből. Lásd a 2. és 3. ábrát a konkrét összehasonlítások érdekében.

phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat

Bencze képe
Bencze
19 h, 2009-09-28 16:21

Nekem van ismerősöm, aki szerint szabad járdán mnni (és biztonságos).
Idéztem neki KRESZ-t, de (most tett le kresz vizsgát) az nem számít, hanem az a könyv számít, amiből ő tanult. Mellesleg a kerékpár- és gyalogutat kerékpársávnak nevezte, és szerinte törvényt sértettem, mert nem mentem rajta (zebra, ott mindig van gyalogos).
Pedig - amúgy - normális ember lenne, csak kicsi naiv...

Személyeskedésnek vette, hogy idézgetek a kreszből, hogy "úgysem tudom meggyőzni". Hát, ő heti 1x ül biciklire max melóba menni, végig van olyan járda, ami széles és alig van gyalogos (szerémi úttal párhuzamos) szóval valamilyen szinten megértem a limitált tapasztalatából fakadó véleményt, de ha ilyen emberek vannak, akkor mikor lesz ebből normális közlekedés? Ő elvileg értelmiségi, felnőtt ember, és nem is rosszindulatú, szóval vannak nála sötétebbek...

:(

phorvath képe
phorvath
20 k, 2009-09-29 18:37

Arról különböző értelmezések vannak, hogy a gyalog-kerékpárút használata "mennyire" kötelező. Egy kitétel van a Kreszben, hogy ha a gyalogosok a kerékpáros haladását akadályoznák, akkor lehet az úttesten menni.

A Szerémi úton lévő gyalog-kerékpárút egyébként szerintem egész elfogadható és indokolt a forgalmi viszonyokat figyelembe véve. A minőségével és a vonalvezetésével néha van baj, de a gyalog-kerékpárút léte ott indokolt. Szerencsére ritkák a kereszteződések. (Ezzel együtt kötelezővé tenni hülyeség.)

phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat

bonnie képe
bonnie
21 k, 2009-09-29 19:28

Szerencsére ritkák a kereszteződések.
m azokban minimum havonta elütnek egy-egy bringást. Akiknek - kevés kivételtől eltekintve - elsőbbségük lett volna :(
bonnie

phorvath képe
phorvath
22 k, 2009-09-29 23:27

Ez tényleg szomorú. :(

Azokat a kereszteződéseket azért lehetne sokkal jobban is védeni. Pl. lámpák, amik nem engedik rá a kanyarodókat a biciklisekre. (A Hungária-körúti és Stefánia-úti balesetek áldozatai ma is élnének, ha a lámpák normálisan vannak beállítva.) A lámpák lehetnek érzékelősek is, hogy biciklivel elég lelassítani és átvált a lámpa. Amerikában rendszeresen használtam ilyen lámpát. Lehetne emelt kereszteződés, lassító rázóburkolat a biciklisnek a kereszteződés előtt, stb, stb.

Nem akarom a bicikliutakat védeni, de nagy (és gyors) forgalmú utaknál tudtommal a bicikliút az ajánlás. Ha kevés a kereszteződés és normálisan vannak kialakítva, akkor biztonságosabb is, mint a biciklisáv.

Még egyszer nem általában védtem a bicikliutakat, de ezt úgyis tudod.

phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat

bonnie képe
bonnie
23 sze, 2009-09-30 10:15

Hogy kedvenc szakácsműsoromból idézzek: "Hálivúd messze van!" teszem hozzá: sajnos...
Sajnos itthon nem dívik ez a lámpabeállítási módszer :(

bonnie

Lfj képe
Lfj
24 sze, 2009-09-30 15:12

Akkor máris adódik a kérdés:
- Határ úttól Népligetig: járdán vagy úttesten? /persze itt szóba jöhet még az Ady Endre útról kanyarodó lakótelepi parkoló út is/
- Népligettől Thököly útig: járdán vagy úttesten? /merthogy itt a járdára van felfestve a kerékpár-gyalogos sáv, de ellene szól az a bizonyos Hungária-(nemtudommianeve)1-es villamosvonala kereszteződés/

Köszönöm, előre is!

"Élő szövet a fémvázon!"

phorvath képe
phorvath
25 sze, 2009-09-30 15:41

Remélem megbocsátod, hogy jó ezer kilométer távolságból nem fogom megmondani a tutit. Szerintem a forgalom nagysága mindkét esetben indokolná a forgalomtól és gyalogosoktól elválasztott bicikliUTAT, ideális esetben mindkét oldalon. A kereszteződésekre viszont ügyelni kell, mindent be kell vetni a védelmü(n)kre.

A megnezésekre ügyelj légy szíves: ami járdára van festve az gyalog-kerékpárÚT, nem sáv. A sávot az úttestre festik.

phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat

Lfj képe
Lfj
26 sze, 2009-09-30 15:54

Köszönöm a gyors választ!
Akkor marad úgy ahogy eddig /váltott műszakban/:
- Hajnalban: mellény,sisak,lámpák és úttest,
- Reggel: mellény,sisak, -lámpák-, úttest ahol merek, és gyalog-kerékpárút.

"Élő szövet a fémvázon!"

phorvath képe
phorvath
27 cs, 2009-10-01 00:12

A hozzászólásom arra vonatkozott, hogy milyen infrastruktúrát kellene építeni. Hogy a meglévőt hogyan használod, az rád van bízva. Legyél tisztában mindegyiknek a veszélyeivel, aztán a szabályokat figyelembe véve döntsd elmagad, hogy neked melyik kényelmes.

phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat

Lfj képe
Lfj
28 cs, 2009-10-01 14:25

Igen, értettem a mondanivalód lényegét, és egyet is értek. Közben eszembe jutott mi annak a kereszteződésnek a neve: Hungária-Kőbányai út. (ezt már csak pontosítás kedvéért írtam le)

"Élő szövet a fémvázon!"

toreki képe
toreki
29 sze, 2009-09-30 11:42

Az ilyet csak a saját fegyverével tudod legyőzni. Kérd meg, mutassa meg a könyvben, hogy hol olvasta. Vagy rosszul olvasta, vagy a könyvet kell sürgősen kivonni a forgalomból.

viczik képe
viczik (nem ellenőrzött)
30 sze, 2009-09-30 01:54

Szerintem egyelőre reménytelen minden biciklist lebeszélni a járdázásról. Ebbe belesegítettek a járdára helyezett bicikli-sávok, vagy mik is.
Mostanra már a robogósok és motorosok is bőven járdáznak, kereszteznek füves parkokat.
Gyalogosként és biciklisként is jó lenne hallani, hogy hátulról mi közeledik, és merre fog előzni, kb. hány centire és melyik oldalon szeretne elhúzni mellettem (lassabb biciklis, kacsázó gyalogos mellett), mennyire fog előttem bevágni.
Szóval nem lenne rossz - bicikli úton, járdán, járdára festett sávon, úttesten - hallani a bicikliket (l. az elektromos autók hangosításának megkezdését).
Esetleg beszélhetnénk, kiabálhatnánk: vigyázz, jövök, balról, vagy jobbról előzlek.

atomboy képe
atomboy
31 sze, 2009-09-30 13:56

A kiabalas nem jo. Mi van, ha hallasserult/suket ember halad elotte?

atomboy

Bencze képe
Bencze
32 p, 2009-10-02 18:43

Nemtom, én ha nem változtatok irányt nem érdekel, hogy folyton mi jön mögöttem. Hátra szoktam nézegetni persze azért mindegyre, de annyi.
Ha irányt akarok változtatni, megállni, vagy bármi spéci manőver, akkor körülnézek, hogy ne üssön el senki.

A reménytelen dologról, hát persze vannak mindenféle emberek. Én tizensok év után, 1-2 év morfondírozás eredményeként biciklire ültem a tavasszal (április? május?), és nem járdán közlekedem (az elején is igyekeztem mellőzni, de előfordult).
Amúgy aki fél a forgalmas utaktól nem gond, keressen alternatív útvonalat kis utcákban. A "biztonság" az rossz ürügy szerintem.

Ismerősöm azt mondja, ha mindenki 2m-es oldaltávolságot tartana akkor nem félne, de mivel az többnyire lehetetlen, így fél az úton. Hát, erre nemtom, mit mondjak. Ha fél akkor fél. Pedig jobbára alaptalan. De az ilyen meg sem próbálja.

lajhár képe
lajhár
33 sze, 2009-09-30 11:57

Ahányszor átmegyek a Petőfin (naponta átlag kétszer..) mindíg nézem a járdán bringázókat. Közben sodródom az autókkal, motorossáávozok, óvagy éppen lecentiznek, és arra gondolok: basszus, igenis megértem, aki itt a járdán megy, pár éve még magam is így mentem. Amig ilyen lehetőségek vannak átjutni a Dunán (miszerint az Árpádtól a Lágymányosig nincs bicajos infra), addig a kultúrált járdázásnak sajnos valamilyen formában "jogosultsága" van.

Ádám
______ _______ ______ _______ ______ _________ ________

"Fear is the path to the dark side... fear leads to anger... anger leads to hate.. hate leads to suffering."

zenmacska képe
zenmacska
34 sze, 2009-09-30 18:54

Van benne valami. De ugyanennek a fordítottja is igaz: ha az összes járdázó lejönne az úttestre, akkor már nem lenne olyan ijesztő és veszélyes a forgalomban - több lúd disznót győz elve alapján. A bicajosok mennének szépen a külső sávban, az autók meg a belsőben.

"Never underestimate the power of denial." Ricky Fitts

urga képe
urga
35 sze, 2009-09-30 19:20

+1

és az autósok könyörögnének biciklisávért, az empampó-val az élen. :)