Megállhat az élet az EU központjában (2004.Népszava)

BrüsszelAz év egyetlen napján végre friss levegőt szívhatnak a brüsszeliek: vasárnap, szeptember 19-én ugyanis kitiltják a gépjárműveket a belga fővárosból. Harmadik éve már, hogy egy hétvégi napot az autómentes közlekedésnek szentel a városvezetés. Ilyenkor biciklire pattannak a városakók, vagy gyalog járják be a megcélzott útvonalat. A füstmentes közelekedés jegyében reggel héttől este hétig nem lehet majd gépjárművel behajtani Brüsszel százhatvan négyzetkilométeres körzetébe. Aki mégis autóval szeretné megközelíteni a fővárost, annak a Heizel-stadion környékén kialakított hatalmas parkolóban kell hagynia négykerekűjét. Innen különbuszok viszik majd ingajáratban a látogatókat a legközelebbi metróállomáshoz. A földalatti vasárnap ingyenes lesz, és sűrítik járataikat a tömegközlekedési eszközök. Indokolt esetben persze bárki kocsiba vághatja magát, de az ehhez szükséges engedélyt csütörtökig kérvényezni kell az önkormányzatnál.

A brüsszeli autómentes nap idén is része a tömegközlekedést népszerűsítő egyhetes országos rendezvénysorozatnak. Vasárnap például a vonatozás is olcsóbb lesz, a vasút tíz, illetve tizenkét euróért olyan napijegyet árul, amivel bárhová el lehet utazni Belgium területén. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy hiába a központi akciók, a belgákat lehetetlen kirángatni drága autóikból. Néhány éve a kormány úgy próbált kedvet csinálni a vonatozáshoz, hogy rendeletet hozott: aki eladja második autóját, egyéves, ingyenes vasúti bérletet kap. A leleményes polgárok sietve vettek hát egy roncsautót a sarki kereskedőnél, majd azon melegében el is adták. Aztán elégedetten zsebrevágták a kormány ajándékát, az ingyenes vonatbérletet, majd kiálltak a garázsból fényesre suvickolt BMW-jükkel…

Autómentes nap Brüsszelben (2003.Lélegzet újság)

BrüsszelAmikor kollégám mesélte, hogy tavaly szeptember 22-én egész Brüsszelt lezárták a forgalom elől, hitetlenkedve csóváltam a fejem. Autómentes napot tartani egy egymillió lakosú főváros egész területén? Az teljesen lehetetlen! Ráadásul Brüsszelben, ahol az emberek túlnyomó része autóval közlekedik, és ahol a politikai élet – talán a különleges belga viszonyok miatt – még az átlagosnál is óvatosabb, konzervatívabb? Nagyon meglepett a hír. Idén ezért kíváncsian és izgatottan vártam ezt az autómentes vasárnapot, mert úgy adódott, hogy személyesen is ott lehetek.

Idén szeptember 21-én reggel 9-órától az „EU fővárosának” lakói kéken ragyogó égre, tiszta levegőre és pihentető csendre – forgalommentes napra ébredtek!
Hetekkel az esemény előtt elterveztem, hogy bebarangolom biciklivel a várost. Hiszen mikor adódik még ilyen lehetőség, amikor az ember szabadon kerékpározhat, amerre akar? Az is érdekelt, milyen lehet végighaladni a széles sugárutakon úgy, hogy ott három üres sáv áll az ember rendelkezésére, nyugodtan kerekezni a hatalmas, fákkal övezett hosszú körutakon („normális” esetben még a legvakmerőbb kerékpárosok sem nagyon merészkednek ilyen helyekre). Szóval rendkívülinek ígérkezett ez a nap.
Hát igen, az ember tervez... Senki ne vessen meg, de a programból nem lett semmi, mert eltűnt a biciklim zárának kulcsa... (ilyen is van). Így hát, óriási csalódással, de az autómentes főváros iránti töretlen kíváncsisággal, busszal és gyalog indultam felfedezőútra.

BrüsszelDélután kettő körül a Couronne sugárúton már szép számmal kerékpároztak az emberek, a belváros felé közeledve azonban szabályos biciklis- és gyalogos csoportulásokat lehetett látni. Hihetetlen látványt nyújtanak a felszabadult belvárosi körút aszfaltján kerékpározók, a babakocsit toló mamák, a görkorcsolyázók. A város szívében aztán, a Place Royale-tól a Grand’ Place környékéig a hangulat népünnepély jellegű: családok, turisták, idősek, fiatalok csoportjai sétálnak, vagy tolják maguk előtt kerékpárjukat – itt már szűkebb a hely. Az emberek mosolygósak, felszabadultak. A szélesebb utakon, mint az Anspach körút, rengeteg biciklis halad, láthatóan élvezve az alkalmat. Mivel a brüsszeli Épített Örökség Napjai (Journées du Patrimoine) e hétvégére esnek – az idén a „Kereskedelem” a téma –, sok kereskedelmi székház, szálloda, régi üzletház nyitotta meg kapuit. A múzeumok előtt is kígyózó sorokat látni. A brüsszeli tömegközlekedési vállalat járatai ingyenesek, de a hétköznapi menetrend ellenére nehezen birkóznak meg a tömeggel. A vendéglátóiparnak és a kereskedőknek sem lehet okuk panaszra: a kávéházak teraszai telt házat mutatnak, csakúgy, mint az alkalomra nyitva tartó üzletek.
A külső kerületek utcái csendesebbek, de a sugárutakat ott is szép számban használják a kerékpárosok. A buszon aztán (kicsit késve) olvasom, hogy számos kerület hirdetett programot: pikniket, játékos rendezvényeket, városnéző sétát.

Estefelé az egyetemi negyed egyik vendéglője teraszán pihenem ki a nap fáradalmait. Nagyon kellemes itt üldögélni, az emberek ráérősen beszélgetnek: mintha mindenki nyaralna, a hangulat békés és meghitt. Aztán egyszerre csak megváltozik minden. 19 óra 7 perc. Mi történt? Nem tudni hogyan, az utca varázsütésre telt meg zúgó gépkocsikkal. A nyugalom egy pillanat alatt lett oda. Nézem a forgalmat, csodálkozom, hogy az autótilalom leteltével rögtön visszatért a régi kerékvágás: a mindent elfedő motorzaj, a benzingőz, a rohanás... Furcsa érzés. Egy autós már türelmetlenül dudál egy kisgyermekét szállító kerékpárosra. Valóban, mit is keres amaz az úton?!? Hiszen befejeződött az autómentes nap, az ő ideje lejárt! Úgy látszik, a rendezvény látványos sikere ellenére szép számmal várták türelmetlenül kocsijukban, hogy beindíthassák a motort... Azonban Brüsszel négy évtizednyi „mindent az autónak” politikája után talán nem is várhatunk mást. A csoda az, hogy ez a nap eljöhetett. És, hogy úgy tűnik, a lélektelen motorizációs „fejlesztések” évtizedei után a döntéshozók fejében is egyre inkább érik a gondolat, hogy a várost végre vissza kéne adni azoknak, akiké: az embereknek.
Ui: A nap óriási sikere miatt a brüsszeli közlekedési miniszter, Jos Chabert másnap bejelentette, hogy 2004-ben megismétlik az autómentes napot.
Madarassy Judit

Brüsszel, a csend városa (2002.Lélegzet újság)

Autómentes vasárnap Európa fővárosában

BrüsszelPirosra vált a lámpa Brüsszel szívében, a forgalmas Brouckère tér déli végében. Tucatnyi biciklista fékez és vár türelmesen, mialatt keresztirányban másik tucatnyi kerékpáros vág át előttük. Gyalogosok álldogálnak, sétálgatnak az úttesten mindenütt, csak néha rebbennek szét elengedni egy-egy taxit vagy buszt. Süt a nap, a néhány megmaradt fán madarak csicseregnek. Nincsen akkora tömeg, hogy az emberek zsivaja alapzajt alkosson. Semmi sincs, ami alapzajt alkotna: elszigetelt zajforrások vannak, melyek időlegesen törik csak meg a falusias csendet és nyugalmat.

Elbiciklizem az északi hivatali negyedbe. A széles sugárutakon alig lézeng egy-egy gyalogos, kerékpáros, a toronyházak között fel-fel támad a szél, de az se hoz semmi hangot. Időnként repülőgép zúgása tölti be az égboltot. Ha becsukom a szemem, erdőben érzem magam, vagy kint a szántóföldön.
A bevándorlók lakta városrész szűk főutcáján hajtok végig. Néhol szabályos kertet csináltak járdától járdáig gyeptéglák lerakásával, máshol nagyobb asztaltársaságok ültek össze önfeledt teázgatásra, beszélgetésre a kereszteződések kellős közepén. Hírből hallom, hogy egyes kerületek többszáz fős lakomát szerveztek maguknak.

Mérföldkő ez az európai autómentes napok történetében, melyeket három éve mindig szeptember 22-én tartanak meg. Most először egy város önként (és nem külső nyomásra, mint a hetvenes évekbeli olajválság idején) úgy döntött, nemcsak egy kis részét, egyes alközpontjait zárja le az autós forgalom elől, hanem egész területén mozdulatlanságra kényszeríti az autókat. Autómentes szigetek kialakultak már korábbi szeptember 22-ék alkalmával, és persze tüntetések, fesztiválok, népünnepélyek szükségszerű velejárójaként év közben is. Azonban e szigetek körül mindig dugóktól, rosszkedvtől és méltatlankodó dudálástól voltak hangosak az utcák, ami áthallatszott a forgalommentesített területre is. Más városrészek pedig semmit sem érzékeltek az egészből. Brüsszelben idén viszont azt láthattuk, mi történik egy várossal, ha már a határában megakasztják az autós áradatot.

Európa fővárosának mind a 160 négyzetkilométerén, a régiót alkotó 19 önkormányzat egyetértésével vasárnap reggel 9 és este 7 között csak a taxik, a tömegközlekedés és az előzetesen különleges engedélyt kapott 14 000 jármű közlekedhetett 30 km/órát nem túllépő sebességgel. Az engedélyek sem egész napra szóltak, hanem időponthoz kötött egyszeri utakra. A KRESZ szabályai érvényben maradtak, tehát a gyalogosoknak a járdákon kellett volna maradniuk, a városon belüli autópályákra és az alagutakba pedig elvileg nem hajthattak be a kerékpárosok. Szerencsére a rendőrség elnézőbb volt a szabálysértő nem motorizált közlekedéssel, mint az engedély nélkül közlekedő autósokkal szemben: utóbbiakat pénzbírság mellett arra is kényszerítették, hogy járművüket otthagyják a helyszínen. A város körüli autópálya-körgyűrűről befelé igyekvő autósokat parkolókba terelték, ahonnan tömegközlekedéssel vagy gyalog folytathatták útjukat.

A trónörökös hercegi pár egy biciklis felvonulás élére állt, több kerékpáros-szervezet vezetett túrákat a Brüsszelt két keréken felfedezni vágyók számára. Az iskolák és a Belgiumban nagyon népszerű cserkészszervezetek hadrendbe állították a gyerekeket, akik tömegesen árasztották el a város utcáit kerékpáron.
Szinte minden önkormányzat területén több ponton is rendezvényeket, vásárokat, esztrádműsorokat, ügyességi versenyeket szerveztek, de tőlük függetlenül is a város teljes területén pezsgett az élet, sehol sem haltak ki az utcák.

Brüsszel egymillió lakosa hatszázezer autóját hagyta otthon ezen a különleges napon, és akkor nem szóltunk még az agglomerációból és távolabbról normálisan érkező jelentős forgalomról. Reggel kilenc előtt minden autós elhagyhatta a várost, este hét után pedig megnyíltak az utcák a hétvégi kiruccanásról hazatérőknek. Napközben a tömegközlekedés (busz, vonat) teremtett kapcsolatot a külvilággal. Sajnos a magánkézben levő helyi tömegközlekedési vállalat nem volt ingyenes és nem sűrítette kellően a járatait. Többen minden hírverő erőfeszítés (többek között többoldalas mellékletek a legolvasottabb napilapokban) ellenére sem tudtak az eseményről, s így szorult helyzetbe kerültek. Egyes belvárosi vendéglők tiltakozásképpen zárva tartottak, pedig alighanem nagyobb lett volna a forgalmuk, mint egy átlagos vasárnap.

Az amúgy elsöprő siker nyomán felvetődött, hogy intézményesíteni kellene szeptember harmadik vasárnapját autómentes napként. Rossz nyelvek szerint a városvezetés ezzel akarja kiváltani a következő hivatalos szeptember 22-e megrendezését, ami jövőre hétfő lesz, és ezért egészen más vonzatai lennének a város teljes lezárásának. Hogy Budapestből mikor lesz először a csend városa, nem tudni, csak annyi bizonyos, hogy legközelebb 2013-ban esik vasárnapra szeptember 22-e, márpedig a hét többi napján aligha lesz elegendő politikai akarat nálunk egy ilyen radikális lépés megtételére.
Tóth András helyszíni tudósítása

Európai Autómentes Nap és Mobilitás Hete: http://www.22september.org/
Brüsszeli Autómentes Nap: http://www.ieb.be/smob

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
turbo képe

Nagyon szép! Már az is

Nagyon szép!

Már az is csoda Budapesten, hogy szerdán delután felvonulhatunk.

Örüljunk annak, amit kapunk! Persze, ez nem azt jelenti, hogy nem lehetnek elvárásaink, de azt mindenképp udvariasan addjuk elő.

2
dezso képe

Nem csütörtök az a

Nem csütörtök az a szerda?

3
Cékla képe

Tényleg nagyon-nagyon

Tényleg nagyon-nagyon szép.Bár itt tartanánk!
Ám azzal teljesen egyetértek: UDVARIASAN ADJUK ELŐ!! Ez szerintem komolyabb köveket is megmozgathat hosszabb távon, tekintve, hogy a meggyőzendő "tömeg" igen-igen sok rétű, sok féle emberből áll, s az udvariasság belépő lehet sokak (megváltoztatni ki'vánt) gondolatvilágába...akár...
Nemrég parázs vitába keveredtem egy fiatalemberrel (mellesleg környezetvédelmet tanult) aki váltig álli'totta, ő is tirpák terepjárós lessz(ha majd megteheti) és zúzni fogja a bringásokat. Legfőbb érve az udvariatlan viselkedés és az utakon való udvariatlanság: általa tapasztalt gyakori szabálytalankodás volt.
Lehet, ő nem az átlag, de fél óra alatt sem jutottam vele előrébb egy centit sem.

4
urga képe

Az élet nem áll meg

Az élet nem áll meg Brüsszelben az autómentes napon - az év egyetlen napja, amikor életre kel a város.

Persze van, aki ezt a napot arra használja, hogy kiporszivózza a kocsiját - de ez a kisebbség. Nagyon sokan inkább biciklire pattannak, és élvezik a szabadságot.

5
turbo képe

teljesen igazad

teljesen igazad van!

csütörtök az a szerda :D