Mióta megjött a jó idő és végre ott lehetett hagyni a bkv-t azóta bringával járok. Merthát valljuk be, azért jobb, mint a csövesek hugyszagában zötykölődni a buszon "fénysebességgel"... Persze előtte is eléggé sokat két kerekeztem, csak most gondoltam így komolyabban a dolgot.
Szval azóta tanulmányozom a magyar közlekedési kultúrát is :) Bevallom nekem is van jogsim ,de kocsim az nincs, és ha rajtam múlik nem is lesz! Ha netalálntán arra szontyolodom, hogy vezessek akkor is csak akkor ha vidékra vagy vmilyen hosszabb útra megyek/megyünk. Tehát a városi autós közlekedésnek abszolút nem vagyok híve, de szerintem a motor még belefér a dolgogba. Jó tudom, az is pöfög, meg zajos, de jóval kevésbé szennyezi a környezetet, és nem is rongálja annyira az utat.
Ami van nálunk "közlekedési kúltúra", az szerintem egyenesen siralmas, főleg ami az autósok és a közlekedés más résztvevői között van (pl. gyalogos, biciklis, motoros stb.) Volt szerencsém Hollandiába kimenni tavaly tavasszal, és amíg kinnt voltam végig csak bicajjal közlekedtünk. Nagyon jó volt, nemcsak azért, mert ott a bicikliút az teljesen mást jelent mint nálunk, nem csak azt, hogy felnyomunk két sárga csíkot a járdára, aztán menjetek, hanem normálisan, kiváló minőségben megtervezett és kivitelezett biciklisutakon kerekezhettünk. Na és az autósok, gyalogosok viszonya a biciklisekhez, hát azt nem is lehet egy mércén mérni a miénkkel. A gyalogosok nem a biciklisúton vonulnak birka módjára, az autósok sehol nem anyáznak, mindenhol megkapod az elsőbbséget ha az megillet, ha meg nem akkor is teljes mértékben a közlekedés egyenrangú résztvevőjeként kezelnek és tekintenek rád. Hát, hogy nálunk is ilyen szint legyen szerintem azt a dédunokáink meg fogják élni...
Szerintem nálunk "autós-biciklis háború" létezik, csak nem nagyon beszélünk róla, de szerintem nem is kell, ha már mi betartjuk a szabályokat, azzal megtettük az első lépést afellé, hogy megbékéljünk.

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
padi képe

Szerintem egyáltalán nincs

Szerintem egyáltalán nincs autós-biciklis háború, csak néhány idióta autós, meg néhány idióta biciklista. (Az arányokról persze lehet beszélgetni :)

Ha úgy érzed, minden nap szivatnak az autósok, akkor nézd magad kívülről, hogy te is egyenrangú félként kezeled-e az autósokat. (Nekem ez bevált)

Én minden nap cangával megyek a városban, bicikliúton alig, inkább sáv 1/3-ában. Kb. 2-3 havonta fordul elő bármilyen atrocitás (beszólás, kormányrámhúzás) Elsőbbségnemmegadás persze gyakrabban, de ez gyalogosként is megszokott, ugye. Igaz, nem megyek át a piroson, igyekszem csak balról előzni autósort, el szoktam engedni autókat, megköszönöm, ha engem engednek el, a 2 autóból álló "sor" elé nem állok be a lámpánál, hanem mögé, lehúzódom, ha sokáig nem tudnak megelőzni, és lehetőségem adódik stb.

Szóval szerintem a közlekedési kultúrát az ember legjobban úgy tudja bedolyásolni, ha ő maga az árral szembe megy, és előzékeny még a tuskókkal is :)

2
phorvath képe

Én hatalmas fejlődést

Én hatalmas fejlődést látok a közlekedési kultúrában a 7-8 évvel ezelőtti állapotokhoz képest, amikor én elkezdtem Budapesten biciklizni. Persze még van hova fejlődni. :-)

Ha úgy érzed, hogy rendszeresen meg akarnak gyilkolni az autósok, akkor lehet, hogy a te biciklis közlekedési módoddal is baj van. Sajnos nem elég szabályosan közlekedni, hanem az autósok helyett is kell gondolkodni. Van pár defenzív kerékpáros technika, amit feltétlenül érdemes megtanulni, ez nagyban növeli a biztonságot. A mellékelt linkekben van egy pár anyag, amit érdemes elolvasni. Szerintem megfelelő közlekedési gyakorlattal évi 2-3-ra lehet szorítani a tényleg veszélyes helyzetek számát.

Én egyébként úgy érzem, hogy az autóvezetők maximum 5 %-a az, aki szándékosan bunkó, a többi 95 % teljesen normális. Sajnos azonban van köztük kb. 30 %, aki nem elég gyakorlott és nem figyel eléggé a bringásokra. Bizonyára saját biciklis gyakorlat hiányában nem tudják, hogy mekkora oldaltávolságot kell tartani, mekkora sebességgel megy egy bicikli, stb. Az a gyanúm, hogy a biciklis-autós balesetek jó része az ő számlájukra irandó.

phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat

3
Tscheya képe

Egyetértek, főleg az első

Egyetértek, főleg az első bekezdéssel. Bár mondjuk magában a közlekedési kultúrában én visszaesést látok, inkább az autós-kerékpáros viszonyban fedezhető fel a javuló tendencia.

4
magwas képe

Ma vitatkozós kedvem van,

Ma vitatkozós kedvem van, bocsi:

- Szerintem lassan de folyamatosan javul a közlekedési kultúra, legalábbis autós-biciklis viszonylatban.
- A gáz dolgok között sajnos azt is meg kell említeni, hogy vannak bringások, akik száguldoznak a járdán.
- Nem is volt tél. A Tour de Tücckő is elmaradt.

Sajnos a kultúra az egyik legnehezebben megváltoztatható dolog. Emlékszem arra, hogy amikor vezetni tanultam, egyszer nagy ívben kerültem egy bringást, és az oktatóm mondta, hogy nyugodtan menjek közelebb. Mindezt a saját szülőfalujában, az Alföldön, ahol minden nap criticalmass van, és az anyukája is ott biciklizik.
Mit taníthat a budapesti, gödöllői vagy érdi oktató?

A belvárost pedig le kell zárni.
--
a bátor kommutátor

5
phorvath képe

Nekem speciel azt

Nekem speciel azt tanította, hogy jobbra kanyarodva a bicikliút keresztezésénél nagyon-nagyon figyeljek, főleg a hátam mögé, mert onnan is jöhet a biciklis, ugye. Mindez Pesten történt.

phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat

6
Tscheya képe

Engem még a sima jobbra

Engem még a sima jobbra kanyarodásnál és az út szélére húzódásnál is figyelmeztetett, hogy én is kerékpáros vagyok, én is jobbról szoktam előzni, figyeljek oda. 2006, Budapest.

7
bpeti képe

A gáz dolgok között

A gáz dolgok között sajnos azt is meg kell említeni, hogy vannak bringások, akik simán átmennek a piroson. A sorára váró autósnak meg fő a feje megy fel benne a pumpa: ha nekem várnom kell akkor a bringás honnan veszi a jogot hogy átmegy a tilos jelzés ellenére? Következő pirosnál ugyan ez a szitu. Autós teljesen begerjed. Következő pirosnál már szorosan lehúzódik balra: mellette bizony nem fognak elmenni. Vagy rosszabb: akkor húzodik le amikor már ott van mellette egy kerekes...
Tehát aki piroson megy át az kicsit használja az agyát, de addig is amíg nem esik le neki a tantusz, ki ne merje nyitni a száját, hogy az autósok így, az autósok úgy!

8
petika képe

Szerintem addig ne

Szerintem addig ne beszéljünk közlekedési kultúráról, amíg a közlekedés szervezésével megbízott "szakemberek" teljesen hülyék és olyan forgalomszervezést csinálnak amilyen ebben az országban van. És sokat közlekedek autóval és kerékpárral is, és teljesen megértem a piroson áthaladó kerékpárost. Minek várjon, ha nem jön senki keresztbe? Budapesten közel 2000 lámpás kereszteződés van, ebből maximum 200 indokolt, a többi teljesen felesleges, csak a forgalmat akadályozza. Természetesen senkit nem bíztatok szabálysértésre, csak azt szeretném ha megszűnnének az indokolatlan korlátozások. A semmiből semmibe vezető kerékpárutakról, kerékpársávokról most nem beszélek. Ami meg jó helyen van, annak is siralmas a minősége ...