Ma majdnem elcsaptam egy biciglist. Kerékpárral.

A koma össztelósan, cigizve (nem dohányellenesség, csak fogja már két kézzel a kormányt) haladt velem párhuzamosan a Podmaniczky járdáján (sebességünk nagyjából egyforma volt, kábé 25 km/h). Sejtettem hogy gond lehet a következő sarkon.
Figyeltem, kanyarodok, majd satufék, és elhúzott előttem pár centire. A "Nemjárdáz, körülnéz!" szavakra lefékezett, és értetlenül nézett. Majd ment mindenki a dolgára.

Szóval:
Azért tudtam megállni, mert láttam előzőleg.
Azért láttam előzőleg, mert a bringán magasabban voltam a köztünk levő parkoló autóknál.
Ha nem számítok arra, hogy eszetlen módon nem néz körül, akkor valószínűleg vidám Picasso csoportképként fetrengtünk volna a kereszteződésben.

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
Zsurmi képe

"vidám Picasso

"vidám Picasso csoportképként fetrengtünk volna a kereszteződésben."

ROTLF
-
Zsurmi

2
Neelix képe

bicikli vs bicigli :) ---- A

bicikli vs bicigli :)

----
A helyzet reménytelen, de nem súlyos.

3
Gabika képe

járdán 25-tel, gratulálok

járdán 25-tel, gratulálok neki :Ddddd

-------------------------------
http://www.photoblog.com/gabber

4
Tibor_Nesze képe

gondolom keménynek érezte

gondolom keménynek érezte magát :-)

5
Nuvanda képe

Azt csak szörmentén

Azt csak szörmentén jegyzem meg, ha te kanyarodtál, ő meg egyenesen ment, akkor (ha gyalogol) elsőbbsége lett volna. Mivel a járdán biciklizet, gondolhatta azt, hogy elsőbbsége van a kanyarodó járművel szemben.

6
Neelix képe

Téves meglátás! Ha

Téves meglátás!
Ha gyalogosnak érezte magát, le kellett volna szállni és áttolni.

----
A helyzet reménytelen, de nem súlyos.

7
Szász Andrej képe

Az irányt változtató ad

Az irányt változtató ad elsőbbséget az egyenesen haladónak. Mindig. Nem kell itt az olyan jogi részletkérdésekbe belemenni, hogy "nem is mehetett volna ott".

8
Neelix képe

Fura arc vagy :) Az úton

Fura arc vagy :) Az úton irányt változtatónak - ebben az esteben kanyarodónak - kötelessége kresz szerint elsőbbséget adni (ez igaz!), ha pl lelép egy gyalogos az járdáról. De szerinted a járdán tekerő és elé suhanó bringásnál tekintsünk el a szabályoktól és a felelősségétől? ... Jajj! gondold át kicsit

Ilyen szituban, ha egy kocsi elé robog a járdáról egy bringás nem a vezető hibás.

Szép napot!

----
A helyzet reménytelen, de nem súlyos.

9
Szász Andrej képe

Menjünk bele ebbe a kis

Menjünk bele ebbe a kis játékba. Az út mellett megy egy kerékpárút (vagy gyalog- és kerékpárút, tökmindegy), ugyebár az autós ezt nem tudja, mert nem figyelt egy sarokkal odébb, ahol a tábla volt, az útburkolati jelet meg nem látja, mert lekopott, vagy eső van. Jön egy bicajos oldalt, látod. Elindul az agyadban egy program, hogy
"ha (ez kerékpárút)
akkor
elsőbbséget adok
különben
adjon ő, ha nem ad, elütöm" ?

Másik (nem teljesen) hasonló eset: piros van a gyalogosnak, de látod, hogy mocorog, le fog lépni. Elütöd?

Vagy, visszatérve az eredeti esethez (hasonló példa): a személy melletted halad 25 km/h sebességgel a járdán (fut vagy biciklizik), így gondolkodsz-e?
"ha (a személy gyalogos)
akkor elsőbbséget adok
különben nem adok elsőbbséget, mert nincs neki" ?

A közlekedési szabályokat egyszerűre találták ki, mert az ember egyszerű feltételek esetén működik megbízhatóan. Bonyolult speciális szabályoknál hibázni fog a közlekedők bizonyos hányada. A kivételek bonyolítják a szabályokat.

10
Neelix képe

Te tényleg ennyire nem

Te tényleg ennyire nem érted miről beszéltem?

1) Ha látom hogy jön valaki szabálytalanul, és van időm kivédeni a szitut nem ütöm el. Piros lámpa lelépés / bringás a járdán stb...

2) Ha NEM látom hogy jön valaki szabálytalanul! és elém lép - nincs idő kivédésre - ezért elütöm, akkor nem tehetek róla.

3) Ha jelzik, hogy várható bringás/őz/kishajó áthaladás akkor arra számítani kell, függetlenül, hogy látom vagy sem. Ha elbaszom a nekem keresztben haladó (járdáról leguruló) bringást, akkor én leszek a hibás.

Egyetértünk?

----
A helyzet reménytelen, de nem súlyos.

11
Szász Andrej képe

Nuvanda: Mivel a járdán

Nuvanda: Mivel a járdán biciklizet, gondolhatta azt, hogy elsőbbsége van a kanyarodó járművel szemben.

Neelix: Téves meglátás!
Ha gyalogosnak érezte magát, le kellett volna szállni és áttolni.

KRESZ: 29. § (1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.

A felsorolt 3 példád a felelősség utólagos meállapítására lehet, hogy alkalmas, azonban a helyszínen való mérlegelést alaposan megnehezíti.

Az alvitaszál indítója azt vetette fel, hogy esetleg elsőbbségre számíthatott a járdán bicajozó, én meg azt, hogy nem lehet helyszíni mérlegelés tárgya a másik fél szabályossága. (Tudhatom rosszul a szabályt, esetleg nem vettem észre a jelzéseket, stb.)

12
stms képe

Járdán bringázni max 10

Járdán bringázni max 10 km/h-val (egyesek szerint akkor se, de ez kreszteológia, most hagyjuk).
Szóval ne higyjen semmit. A dolog lényege, hogy ha mondjuk autóval vagyok, akkor valószínűleg portré készül a csoportkép helyett.

-----------
Ha a hollandok a gát mellé hegyet is építenének, ideális ország lenne.

vazze.hu

13
Nuvanda képe

Nem a srácot védem (hisz

Nem a srácot védem (hisz én is szólok a járdázóknak), de ez egy olyan szitu, amit te elkerülhettél volna!
Ha párhuzamosan mentetek, egyenlő sebességgel, te tudtad, hogy be fogsz kanyarodni (amikor elsőbbséget kell adjál mondjuk a gyalogosoknak), ergo tudtad előre, hogy oldalról neked mehet, ha nem áll le. És itt nem az számít, ki milyen szabályosan közlekedik, hanem az, hogy előre kell gondolkodni.

ezennel vége a hegyibeszédnek. :-)

14
Gabika képe

teljesen egyetértek

teljesen egyetértek veled

-------------------------------
http://www.photoblog.com/gabber

15
gyorkos képe

"A bizalmi elv alóli

"A bizalmi elv alóli lényeges kivételek:

nem hivatkozhat más közlekedő szabálytalanságára, aki maga is szabálytalanul közlekedik;
aki az adott forgalmi helyzetben szükséges figyelem mellett látja, hogy egy másik közlekedő megszeg, vagy meg fog szegni egy közlekedési szabályt, nem bízhat tovább a másik szabályszerű magatartásában, hanem köteles minden tőle elvárhatót megtenni a veszélyhelyzet vagy baleset elhárítására;
nem szabad számítani arra, hogy a közlekedés szabályait olyan személyek (pl. felügyelet nélküli gyerekek) is megtartják, akiktől ez nem várható el.

A „deffenzív” vezetés alatt az értendő, ha a járművezető a szabályosan közlekedőkkel szemben is bizalmatlan, tehát az előírt gondosságnál is körültekintőbben közlekedik. Bár ez a magatartás célszerűnek mondható, de nem KRESZ előírás."

Idézet: http://sebessegmeres.info/prevention.php?show=225

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330

Kanuni Sultan Suleyman

16
urga képe

A bejegyzés pont erről

A bejegyzés pont erről szól - elkerülte a balesetet, mert számított a másik figyelmetlenségére.

"Azért tudtam megállni, mert láttam előzőleg.
Azért láttam előzőleg, mert a bringán magasabban voltam a köztünk levő parkoló autóknál.
Ha nem számítok arra, hogy eszetlen módon nem néz körül, akkor valószínűleg vidám Picasso csoportképként fetrengtünk volna a kereszteződésben."

17
stms képe

Köszönöm. ----------- Ha

Köszönöm.

-----------
Ha a hollandok a gát mellé hegyet is építenének, ideális ország lenne.

vazze.hu

18
Nuvanda képe

Azt írta, hogy

Azt írta, hogy "satufék".... ha számítok vmire, sose szoktam satufékezni.

19
stms képe

Kedvesem, a sztori

Kedvesem, a sztori nagyjából hasonlít a tiedhez, amit alább leírtál. De nem is ez a lényeg az egészben.

A poszt előtt gondolkoztam, hogy érdemes-e megírni ezt az esetet. Végül is ez a szösszenet szándékaim szerint nem arról szól, hogy mennyivel haladtunk (lehet hogy nem volt 25, csak 20), hogy el kell-e kerülnöm ilyen helyzetben hogy rommá törjük egymást, vagy hogy satufékezek-e (igen, aljas módon a lehető legközelebb mentem a sráchoz balesetveszély nélkül).

Szándékom szerint ez a kis bejegyzés arról szól, hogy ha az adott esetben autóban ülök, akkor esélyem sincs látni, hogy ő nagy sebességgel halad velem párhuzamosan. És akkor szarrá lesz törve. Nem azért, mert egy paraszt vagyok (amúgy igen, de ez más történet, meg igazából autót se vezetek), hanem mert túl gyorsan halad a járdán, és nem néz körül.
Amolyan tanmese járdázóknak.

Ennyi, nem több. Elnézést kérek, ha nem sikerült elsőre jól megfogalmaznom.

-----------
Ha a hollandok a gát mellé hegyet is építenének, ideális ország lenne.

vazze.hu

20
gyorkos képe

Szerintem nagyon is érdemes

Szerintem nagyon is érdemes volt leírni ezt az esetet! Érdekes közlekedési helyzet alakult ki. Én élvezem az ilyen esetek elemzését, tanulmányozását. Szeretem olvasni a hozzászólók különböző véleményeit. Sőt, galád módon még a továbbgondolkodást is pl. a "mi lett volna ha..?".
Köszönöm a tanmesét! (Bár én nem járdázok)

Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330

Kanuni Sultan Suleyman

21
Nuvanda képe

"Kedvesem, a sztori

"Kedvesem, a sztori nagyjából hasonlít a tiedhez, amit alább leírtál. De nem is ez a lényeg az egészben."

Hát, az én fickóm ott kanyarodott elém körülnézés nélkül, ahol semmi sem indokolta, ezzel jól meglepett. Persze ha nézem a bal oldali járda után kezdődő ösvényeket, számíthattam volna rá. :-) Szerencsémre a 0 forgalom miatt óriási ívben kerültem és nem simán elhúztam mellette.

De tanmesének jó volt! Én is járok sokszor úgy, hogy a keresztező kerékpáros nem tartja be a jobbkezet, vagy az elsőbbségadást. Így sokszor óvatosabb vagyok a bringásokkal szemben, mint egy autóssal.

22
HORBI képe

A Stefánián jöttem a

A Stefánián jöttem a héten, és mikor kanyarodtam volna a Múzeum felé láttam, hogy egy postás lány jön velem szembe, középen. Gondoltam, kikerülöm jobbról. Úgy megijedt amikor meglátott, hogy jobbra-balra kezdte rángatni a kormányát. Ekkor megálltam, és kérdeztem tőle, hogy most merre akarsz menni? És ha kanyarban jössz legalább a saját oldaladon gyere. Kis szerencsén múlott, hogy nem mentünk össze. Azóta kerülöm a postás bringásokat:)))

23
haggyma képe

Blaha, kocsival a körúton

Blaha, kocsival a körúton a Petőfi híd felé állunk a piros lámpánál. Következő jelenet:
"Bringás" jobbról járdáról le, szembe a Rákóczi út forgalmával, keresztül a síneken majd el a körúton az Oktogon felé.
No komplet. Lehet, hogy várják a veséjét? Öngyilkosságra vannak másokat nem zavaró ötleteim.

------------------
Kerüld ki a dugót!
Bring-gáz!!!

24
lele képe

Petőfi híd pesti

Petőfi híd pesti felhajtója, srác jön a hídon Budáról az északi járdán, aztán leugrat a padkáról és forgalommal szemben(!) lekanyarodik a felhajtón. Meglepett.

25
vaandor képe

Vagy lehet, hogy csak simán

Vagy lehet, hogy csak simán "lefelejtették" a kereszteződés 4 oldalából 3-ról a zebrát? Bár én még nem csináltam ezt, de hasonlót igen, mert szabályosan kb:
-Járdáról le, beáll melléd, vár a lámpájára.
-Átkel, majd kiáll, fel a járdára.
-Vár a lámpájára.
-Átkel gyalogként a zebrán (+ megálló!), majd beáll az észak irányú sáv elé.
-Vár a lámpájára.
-Átkel a Rákóczin.

Így meg egyetlen irány (Keleti->Margit híd) erős figyelésével simán átkelhetett a "nem létező zebrán", a szembe (busz!)sáv és a te kocsid között. És minden más irányból lámpával védve volt.

26
Tibor_Nesze képe

múltkor egy diáklány itt

múltkor egy diáklány itt melóhelyen azt kérdezte tőlem, hogy miért nincs csengő a bringámon. azt mondtam neki, hogy az autósok úgy sem hallják, gyalogost meg nincs pofám lecsengetni az járdáról, mert az az ővé... hmmmmm...

27
D.Kriszta képe

néha jól jön a csengő a

néha jól jön a csengő a bringaúton, ha hárman egymás mellett andalognak akár gyalog, akár bringával. pl. a pesti oldalon a Petőfi és a Lágymányosi híd közötti bringa úton, a kutyákat önfeledten sétáltató gazdik teljesen fel voltak háborodva azon, hogy szóban kértem tőlük elnézést, amiért szeretnék elhaladni, "csengőd nincs?" kérdezték.

28
Chubby képe

Azt a részt jobb is hagyni

Azt a részt jobb is hagyni a csudába. A Soroksári mellett végig vezet egy szervízút, simább, kutyamentesebb, alkalmasabb a közlekedésre.

-----------------------------
A bicycle can't stand on its own because it is two-tired.
-----------------------------
"Nineaux, nineaux, bautchaise, tute, humme, ïesse, cœsse"
-----------------------------

29
Tibor_Nesze képe

nagyon ritkán rakom ilyen

nagyon ritkán rakom ilyen bringaúton, de ha ilyen adódik, tök kussban gurulok mögöttük, már majdnem nullával. aztán mikor észrevesznek, én meg mosolygok a rémült arcukon, mikor megijednek a nagy feketeruhás bringástól - tőlem (ez főleg öreg nénikénél jön be, ilyenkor olyan csibészesnek érzem magam ,még a kiskutya is elriad a gazditól hehe).

Szerintem sokkal nagyobb súlya van annak ha maguk jönnek rá, hogy rossz helyen bóklásznak, mintha én hívnám fel a figyelmüket. persze vannak olyan egyedek, ahol még/már ez sem és a csengő sem segít :-)

30
Redsoil0 képe

Csengőt előirja a kresz.

Csengőt előirja a kresz. Mindegy, használod-e, vagy sem, a fakabát beszólhat érte. Amúgy néha hasznos, nem rekedsz be. Ja, és CSAK a csengő szabályos, elektromos duda, kolomp, cintányér, harmonika és CO2 kürt nem.

Ádám

31
Zsurmi képe

Ma reggel a Moszkván a

Ma reggel a Moszkván a buszsávban megyek, Dékán utca után egy fekete Renault Espace a belső sávból jobbról kezd "kitörni" (nem láttam, hogy előzött-e, vagy kikerült valamit) a sávom 3/4-ig. Már a holtterében voltam. Utána felgyorsítva továbbment.

Na ott nagyon hiányzott egy Airzound. KRESZ ide-vagy oda.

-
Zsurmi

32
Pistee képe

Ez az Airzound jó cuccnak

Ez az Airzound jó cuccnak látszik, elférne még egy normál csengő mellé :D

33
Perillustris képe

Az is. Egyszeru, de

Az is. Egyszeru, de nagyszeru!

34
Nuvanda képe

Vágok át kora reggel a

Vágok át kora reggel a Városligeten az Olof palme és Dvorák kereszteződésében meglátok egy keresztbe járdán(!) kerekező férfit. (ott, ahol az út 10m széles és nem jár arra autó) Sejtettem, hogy nem nézi az elsőbbségadás tábláját, ezért figyeltem mit csinál. Lejött a járdáról és beállt velem párhuzamosan. Oké, gondoltam megelőzöm, kikerültem vagy 4 méterrel, amikor hirtelen balra kanyarodott, mert ott akart felmenni a szemközti járdára, ahol egy ösvény kezdődött. Satufék. Pont elment előttem.... Aztán nyugodt hangon elmeséltem neki, hogy ökör mód közlekedik, és örüljön, hogy nem vagyok autó.

35
slow_rider ® képe

Üllői, templom előtt

Üllői, templom előtt anyuka négy kislánnyal (nem biztos hogy mind az övé volt) hebrencskedik a zebránál, lehet, át akartak menni a nyolcba. Kis értelmiségi diákkinézetű fiú teker ezerrel teszkósmontival, én csak a sikításra figyeletem fel, eltrafálta az egyik kiscsajt, semmi baja nem lett hirtelen csak megijedt, biztos eléugrott a bringás srácnak a járdán, mondom hebrencskedtek, mint négy ovis kiscsaj szokott ugye, srác halálsápadtam pátyolgatja a kiscsajt, jólszituált, túlöltözött, szarrá sminkelt anyuka sikítozva azonnal telefonál, bennem felötlött az olaszliszkai eset... nem vártam meg a végét, zöld lett...

most már azon gondolkozom, hogy ránézésre 18 feletti arcoknak elélépek a járdán én is, lesz ami lesz, a dirt/street (faszomtudja hogy hívják magukat) kis taknyokat meg megnevelem.
ép ésszel fel lehet fogni, hogy a kapualjból is előléphet egy rövidlátó süket mami, oszt annyi...

indítsunk kampányt ezügyben, aki hülye, ne bringázzon, pláne járdán ne, vagy ha olyan nagy csávó menjen le az úttestre, csak a normális bringásokat égetik, csengő/duda/sziréna kell... ja, és az üllőin ott a járda tök széles...

36
Szász Andrej képe

A járda és a kerékpárút

A járda és a kerékpárút csak egy kék színű táblában különbözik.

Az úttal párhuzamosan haladónak elsőbbsége van.

Velem már megesett ugyanez: kerékpárúton haladtam az autóval párhuzamosan, és integettem neki, hogy "köszi". Sebességünk megegyezett. Válasz: "a k. anyád!" (és még hasonló stílusban továbbiak), mert persze hozzád hasonlóan fékezniük kellett.

37
urga képe

"A járda és a

"A járda és a kerékpárút csak egy kék színű táblában különbözik."

Az egyirányú utca és a mindkét irányban biciklizhető utca is csak egy tábla különbözet... mégis teljesen szabálytalanul mész ellenirányban, ha nincs kint a tábla. Ha egy szabályosan közlekedő kocsi nem számít rád, nem az ő hibája...

38
Szász Andrej képe

Már megint a jogi

Már megint a jogi felelősség keresése folyik... Eh.

A lényeg nem itt van. A járda és a kerékpárút azonos létesítmények, jellegüknél fogva. El vannak különítve az úttesttől, az ívek, a szögek nem úgy vannak kialakítva rajtuk, mint utak kereszteződéseinél, nincs biztosítva az, hogy időben észrevedd a rajtuk menő forgalmat (és mindez abból adódik, hogy jobbára párhuzamosan haladnak az úttesttel). Ez egybecseng azzal, amit stms kolléga üzenni akart a blogbejegyzésével.

Az egyirányú utca úttest, rajta járművek közlekednek. Jellegénél fogva azonos a többi úttesttel, ahol szintén. A többi jármű és közted nincs akadály, jól észlelhető vagy, különösen, ha az úttesten megszokott szabályokat követed (pl. jobbra tartás).

Jogi értelemben persze igazad van, de ekkor fogod magad, átruccansz Németországba, "hoppá", már 7 éve tábla sem kell, és szabályosan mehetsz szembe az egyirányú utcában...

A két példa egyébként abban is különbözik, hogy a bicikliútnál a "járdán" van kint a tábla, amit az úttesten haladva a kutya sem figyel. Az egyirányú utca tábla pedig az úttest mellett virít. Érdekes, egyébként, a tábla hatása. A jogi értelemben feddhetetlen "kivéve kerékpár" egyirányú táblával jelölt úthoz képest még kevesebb baleset esett (kilométerenként) az ún. "hamis egyirányú" utakra egy tanulmány szerint (4. ábra). Itt a behajtani tilos oldalon volt kiegészítő tábla, de a kék tábla a másik oldalról teljesen lemaradt.

39
Prof.gruppetto.hu képe

A hamis egyirányú utcának

A hamis egyirányú utcának azért van hátránya, ugyanis a speciális szabályok sem érvényesülnek. Ilyen pl. a tolatás tiltása. Persze kérdés, hogy ez valójában mekkora gond.

www.gruppetto.hu

40
urga képe

Annak kell jobban figyelnie,

Annak kell jobban figyelnie, aki szabálytalanul közlekedik!

A járdázó kerékpáros egyértelműen ilyen.

Az egy teljesen más probléma, hogy a kerékpárúton hiába közlekedik elvileg szabályosan a biciklis, akkor is nagy esélye van rá, hogy nem veszik észre, nem adják meg neki az elsőbbséget.

De mint tudjuk, ez esetben maga a szabály, a helyzet rossz, balesetveszélyes (a kerékpárút-járdára kényszerített kerékpáros), ezért ezen kell változtatni (nem kényszeríteni biciklist ilyen helyekre vagy ha ez nem lehetséges, egyértelműen jelezni az autósnak a kerékpárúttal való kereszteződést, stb). De miért következne egy balesetveszélyes megoldásból annak kiterjesztésének szükségessége? (az autós vegye úgy, hogy minden járdáról találkozhat kerékpárossal).

Ha a gondolatmenetedet követjük, valójában a járdázást is szabályossá kell nyilvánítanunk (minden járdát TÁBLA NÉLKÜL IS bicikliútnak nyilvánítunk, a kanyaródó autósnak MINDIG elsőbbséget kell adnia a járdáról érkező kerékpárosnak. Ez esetben az autósnak mindig számítania kell az ilyen helyzetre.) Ez is egy megoldás... ráadásul ez egycsapásra megoldja a kerékpáros infrastruktúra kérdését is (minden járda bicikliút, felesleges azon törnünk a fejünket, hogyan illeszthető a forgalomba a biciklis, illetve hogyan igazítható a forgalom a kerékpárosokhoz...).

41
Prof.gruppetto.hu képe

Na ja, de akkor hol lehet

Na ja, de akkor hol lehet majd gyalogolni?

www.gruppetto.hu

42
urga képe

nem mondtam, hogy

nem mondtam, hogy egyetértek ezzel... (amúgy járdán biciklizni sem lehet...)

43
Szász Andrej képe

(mert nincs rajta pedál?)

(mert nincs rajta pedál?)

44
Szász Andrej képe

Az én gondolatmenetem

Az én gondolatmenetem szerint nem függhet attól a viselkedésed, hogy úgy véled ez vagy az a szabály. (Onnantól persze, hogy észleled a kerékpárost.) Egyrészt tévedhetsz, másrészt ez a viselkedés szüli azt az "oktató" autós magatartást is a kerékpárutak mellett, amit mindannyian utálunk.

Az én véleményem szerint mind2 fél hibázott, de jó provokátorhoz méltóan a másik oldalba nem nagyon mentem bele (nem is volt rá szükség, nagy közmegegyezés van itt e tekintetben, úgy tűnik). Összefoglalva: az autós, miután látja a másik közlekedő felet, ne számítson annak számára kedvező viselkedésére (gyalogos, biciklis megáll), számítson arra, hogy lelép, vagy elégurul (és bizonyítottam, hogy ez nem csak szabálytalanul lehetséges). Másrészt, a járdán (kerékpárúton) közlekedő úgy közlekedjen, hogy észlelhető maradjon, elsőbbségével is csak így élhet (már ha van neki, de bizonyítottam, hogy mind2 eset előfordulhat). (Létezés bizonyítására egy példa is elegendő, mint tudjuk.)