no komment...
sylverdevil blogja:
http://sylverdevil.extra.hu/?p=813

Sokan írtátok, hogy későn szereztek tudomást az akciókról és felvonulásokról. Ezentúl bármikor feliratkozhatsz a riadóhiradóra. Így időben értesülhetsz mindenről ami különösen fontos...
no komment...
sylverdevil blogja:
http://sylverdevil.extra.hu/?p=813

Az oldalon fellelhető tartalmakat és a Criticalmass-t a következő emberek készítik.
Az oldalt a ninja fejleszti Drupal-al, a lipilee adminisztrálja, a Solid rajzolja, a Dejahu teszi fel a netre.
a harmadik kepen levo srac
a harmadik kepen levo srac "helmetje" rettento cool ;)
Bukót minden
Bukót minden gyalogosra!
Mindig bukóban tekerek, de ez kissé túlzás.
Propagandának hatásos, de
Propagandának hatásos, de 1) vitatott, hogy mennyit véd a sisak, 2) a képek is csúsztatnak, pl a 3. srácon valami nyakmerevítő van, azt pedig tuti nem védte volna a sisak.
Hordjon aki akar, csak legyünk vele tisztában, mennyit is ér egy átlagos bicajos sisak. Az ijesztgetős propagandának meg sok értelme nincs, ha csúsztat.
Azért nem úgy van az. A
Azért nem úgy van az.
A bukónak csak az egyik feladata az ütés kivédése. A másik a fej letapadásának megakadályozása. A skalpszakadások például tipikusan letapadás okozta sérülések, de a csigolyasérülés oka is könnyen lehet a fej megakadása földet éréskor. Gagyi és profi bukó között többek között nem csak a szellőzők elhelyezkedése és a könnyítés, hanem a héj keménysége is nagy különbség.
--------------------------------
Lépj be a SZAKszervezetbe! :)
Skalpszakadas! Vaaaa! Ez
Skalpszakadas! Vaaaa! Ez igen szemleletes kifejezes. Kuku, errol irhatnal bovebben, ez nekem uj, meg amugyis sokat gondolkoztam, ha valaki esik, hogyan esik, es miert nincs a mentosoknek semmi propagandafilmjuk, ha egyszer ok tudjak a legjobban, hogy kellene kivedeni ezeket a dolgokat.
Nekem csak egy keztoresem volt, az nem is volt olyan gaz, tobbnyire horzsolasokat szoktam szerezni, amik szerintem a legrosszabbak, mert ket het alatt gyogyulnak, borzaszto csunyak, es utanuk is ronda heg marad eletem vegeig.
______________________________
Zonder Fiets Ben Je Niets
Ebben igazad van. Csak
Ebben igazad van. Csak néha pont a bukó akad meg az aszfalton, pl a hátsó csúcsos része.
Nem vagyok bukóellenes, hordjon aki akar, de szerintem igazán biztonságos csak a motorosok bukója, és az is hamis beállítás, hogy ha mutatnak egy sérültet és kijelentik, hogy a bukó bezzeg megmentette volna. Talán, de kevésbé határozott ez a dolog, mint pl az autóban biztonsági övnél.
A Hajtás Pajtásban
A Hajtás Pajtásban kötelező. Az én tapasztalatom az, hogy az évek alatt munkaidőben tört néhány bukó, majd munkaidő után a diszkóbalesetek közben szakadt néhány fejbőr, volt egy-két koponyaalapi törés. Van akinek a beszédén még most is hallani a 4 évvel ezelőtti esését. Kemény dolgok ezek. Neki pl. a bukója a kormányán lógott 18:30-kor, mert "akkor már nem kötelező". Én sosem erőszakolom másra a bukót, és ha kötelezővé tennék tüntetnék ellene, de nem azért mert nem csökkenti radikálisan a fejsérüléseket.
--------------------------------
Lépj be a SZAKszervezetbe! :)
Hiszek neked, de a
Hiszek neked, de a következtetéseddel több baj is van. Először is nagyon kicsi a mintád: ha eltekintesz az alábbi problémáktól, és statisztikai segítségével kiszámolod, mennyit ér a sisak, nagyon bizonytalan lesz a végeredmény.
Másodszor pedig ott az ún. engodenitási probléma. Futáraitok valószínűleg heterogének kockázatvállalás tekintetében. Könnyen lehetséges, hogy munka után azok tették le a sisakot, akik amúgy is kevésbé óvatosan tekernek. Így nem biztos, hogy okozati (és nem pusztán korrelációs) összefüggés van a sisakhasználat és a sérülések között.
Harmadszor pedig: honnan tudod, hogy a sisak megvédte volna? Az emberek mindig ezt hiszik, és elfelejtik, hogy sisak egy műanyaggal bevont műanyaghabdarab, 20 km/h feletti ütközés esetén elhanyagolható védelmet nyújt.
Az én véleményem az, hogy egy motoros bukósisak sokat véd, és bicajra is lehetne olyat csinálni, ami jól védene, csak az nehéz/csúnya lenne, senki nem hordaná. A jelenlegi sisakok védelmi hatása minimális, a gyártók szándékosan így alakították a szabványokat, mert különben eladhatatlan lenne. Persze lehet azzal érvelni, hogy "de így is véd valamit", de a sisakviselés döntése is egy költség-haszon elemzésen alapul, a védelmet össze kell vetni a kényelmetlenséggel, és nem biztos, hogy a nem viselés távolabb van az optimumtól, mint a viselés. Autóba sem tűzálló ruhában és sisakban ülünk be, pedig azok is védenének.
Akit érdekel a téma, itt egy nagyon jó összefoglaló, forrásokkal.
A sisakmizéria helyett sokkal többet érne, ha mindenki megtanulna rendesen bicajozni.
apám, figyelj ne hordjá,
apám, figyelj ne hordjá, sisakot, azt ,majd gépelsz orral bazzeg....
Ezek az
Ezek az észérvek?
www.gruppetto.hu
júj:P aki akarja hordani,
júj:P
aki akarja hordani, az hordja, aki nem akarja, az nem fogja...
uncsi, ez a "megmagyarázomhogynemvédsemmitnehorgyad"....
gumit sem kell hordani, ha dugtál gumi nélkül, és még nem vagy aidses, akkor minek nem???
Uncsi ez a
Uncsi ez a "megmagyarázomhogyakinemhordjaazhülye".
Oxigénmaszkot sem kell hordani, de ha épülettűzbe kerülsz, akkor megmenti az életed. Mért nem hordasz?
www.gruppetto.hu
hol írtam, hogy hülye aki
hol írtam, hogy hülye aki nem hordja???:P
Hol írtam, hogy nem ér
Hol írtam, hogy nem ér semmit, ne hordjad?
www.gruppetto.hu
Szegény Thor81-t ezek
Szegény Thor81-t ezek boríthatták ki:
"kicsi a mintád" - nagyon parányi a keresztöltésed?
"endogeneitás" - orvosi műszer bevezetése a gyomorba?
"statisztika" - pótszínész filmekben?
"heterogén" - másik nemhez vonzódó?
"korrelációs" - korhoz kapcsolódó?
"optimum" - még egy Zwack féle ital?
:)
__________
Az én titulusaim hosszú listája nem groteksz.
ott a megfejtés:) gratula:)
ott a megfejtés:) gratula:)
Látom, hogy nem akarsz
Látom, hogy nem akarsz utánaolvasni a kérdésnek. Én megtettem, és azt a következtetést vontam le, hogy nem érdemes hordani.
Úgy érzem, hogy a sisakhordási propaganda azt próbálja kihasználni, hogy emberek - matematikai, statisztikai ismeretek nélkül - rosszul mérik fel a kockázatokat. Autóba ülő ismerőseidnek szoktad mondani, hogy hordjanak sisakot? Pedig ott sem kevesebb a fejsérüléses baleset, üzemórára vetítve se.
Prof.grupetto.hu példája lentebb is nagyon jó, kb a sisak is ilyen.
Kedvenc analógiám:
Kedvenc analógiám: épülettűzben a leggyakoribb halálok a füstmérgezés. Javaslom, hogy ennek megelőzése érdekében legyen kötelező zárt térben az életmentő oxigénmaszk viselése. Ezzel minimálisra csökkenthető az esetleges épülettűzben bekövetkező füstmérgezéses halálesetek kockázata.
Ki van ellene és miért? Ki támogatja, és miért?
Oxigénmaszkot minden zárt térben tartózkodóra! Mentse meg gyermeke, családja életét!
www.gruppetto.hu
van egy faszi epsten, aki
van egy faszi epsten, aki amellett, hogy úgy teker mint egy állat, az országútihoz fullface-t hord:)
*
www.criticalmass.hu/lakat
http://kerekparosklub.hu/eszak-pest
Szerintem túlpörgeted. Kb.
Szerintem túlpörgeted.
Kb. 2000 óta kötelező a bukó nálunk.
Azóta láttam néhány durva koponyasérülést bukó nélkül, és semennyi koponyasérülést bukóval.
A futárok munkában kb. 1.600.000 kilométert (napi 80) tekertek közben, magánban ennek max. a negyedét (napi 20), és a legtöbbjük akkor is bukót hord, de legyen a fele.
Tehát 1.800.000 km bukóban kontra 200.000 km bukó nélkül. Koponyasérülés nem volt bukóban, és több is volt bukó nélkül. Viszont munka közben törött bukó jóval több volt.
Én megértem az érveket ha nem hordasz bukót, de hogy nem véd, az hülyeség. 20km/h felett is véd. Azzal hogy ripityára törik.
A motoros bukó persze jobb, de pl. a súlya miatt az ostorcsapás is nagyobb. A legjobb a nyakvédő+motoros bukó. :)
De tényleg nem meggyőzni akarlak. Nem zavar ha te nem hordod. Kicsit irigyellek is.
--------------------------------
Lépj be a SZAKszervezetbe! :)
fúj, vizuális típus
fúj, vizuális típus vagyok...
*CMS*
_~o
_-\<,_
(_)/ (_)
odabasz! * www.criticalmass.h
odabasz!
*
www.criticalmass.hu/lakat
http://kerekparosklub.hu/eszak-pest
jó, hogy azt nem írják
jó, hogy azt nem írják oda nagy betűkkel, hogy EZ BICIKLIZÉS KÖZBEN TÖRTÉNT!
Sőt, tegyenek ilyen képeket minden árult biciklire (mint a cigisdobozokra), nehogy véletlenül sisak nélkül kezdjenek tekerni az emberek...
Lássunk már egy kicsit tovább a sisakellenzőnél!
x2
x2
Bicyle Helmet Safety
Bicyle Helmet Safety Institute honlapjarol csipegettem:
"The typical bike crash involves a drop to the pavement." Forditas: "Klasszikus bicajos baleset mikor valamiert csak ugy elesel es bevered a fejed az uttestbe/jardaba."
Mindazoktol kerdem akik szerint sisak nelkul eletveszelyes tekerni: azert hordtok sisakot hogy vedje a fejet ha magatokban estek, vagy fokent azert hogy gepjarmuvel utkozes eseten segitsen tulelni?
Mert ha ez utobbi, akkor van egy rossz hir is, ue fenti oldalon:
"Most of the cases where the helmet's limits are exceeded involve crashes with cars. Every rider understands that it is very important to avoid being hit by a car."
Forditas : "a sisak sajnos ritkan kepes megvedeni ha gepjarmuvel utkozol. ezt jobb megelozni."
Hordja aki akarja, de nem kene megfelemliteni az embereket alaptalanul. Ha valaki mereszen bicajozik, hordjon bukot, ha az IFA atmegy rajta akkor meg ugysem segit :(
Atlag biciklisnek szinte teljesen felesleges, vegyenek inkabb a bicajukra jobb feket meg U-lakatot a penzbol.
Elég érdekesen fordítasz.
Elég érdekesen fordítasz. Ferdítesz.
fejtsd ki legyszi, ne csak
fejtsd ki legyszi, ne csak vadolj.
Koszi
"The typical bike crash
"The typical bike crash involves a drop to the pavement." Forditas: "Klasszikus bicajos baleset mikor valamiert csak ugy elesel es bevered a fejed az uttestbe/jardaba."
"Most of the cases where the helmet's limits are exceeded involve crashes with cars."
Forditas : "a sisak sajnos ritkan kepes megvedeni ha gepjarmuvel utkozol."
Ezek ferdítések, nem fordítások.
Az első: Egy tipikus biciklis ütközés során (az áldozat) az útburkolatra esik.
Nem "valamiért", nem "csak úgy", és legfőképp pedig szó sincs benne a fej beveréséről.
A második: A legtöbb, a sisak (védelmi képességeinek) határát túllépő esetben az ütközés autóval történik.
Az ilyen esetek gyakoriságára/ritkaságára utalás sincs az eredeti szövegben.
az elso kifogas jogos, nincs
az elso kifogas jogos, nincs szo fej bevereserol
a masodik:
"Most of the cases" = az esetek nagy reszeben = gyakran
de nem arrol szol a vita hogy ki tud szebben forditani
"Most of the cases" = az
"Most of the cases" = az esetek nagy reszeben = gyakran
Igen. Csak azt kellene észrevenni, hogy ez a "gyakran" teljesen másra vonatkozik, mint amit te próbálsz belemagyarázni. A különbség ég és föld aközött, hogy "a legtöbb, a sisak korlátait túllépő baleset autóval való ütközéskor történik", illetve hogy "az autóval való ütközésekkor a sisak gyakran nem tud megvédeni".
de nem arrol szol a vita hogy ki tud szebben forditani
Egyetértek.
A vita arról szól, hogy a fordítás ugyanazt jelentse, mint az eredeti.
+1. _________________________
+1.
______________________________
Zonder Fiets Ben Je Niets
Írni én is tudok
Írni én is tudok ilyesmiket bármilyen oldalra.
Gyakorlatban ez úgy működik, hogy: Ha esetleg nem viselsz bukót magadon, nagyobb esélyt adsz arra, hogy kisebb baleseteknél is összetörhesd a búrád úgy, hogy az akár végzetes is lehet.
Értek itt kis esést és nagyobb borulást is, esetleg autóval való kisebb lökdösődést, mert városi szinten ilyesmi bármikor megeshet.
Nagyobb balesetek ellen lehet nem véd annyira amennyire kellene, de ha rajtad van, legalább megadod az esélyt magadnak arra, hogy véded valamivel a fejedet, ezáltal kevésbé lesz sérülékeny. Csak elég belegondolni:
Te melyiket választanád?
1, esel egyet, teljesen mindegy az előzmény és az, hogy hogy estél, a lényeg hogy koppan a fejed a betonon, bukó nélkül, fejed reped, törik miegyéb.
2, Ugyanez, csak bukóval, mikor esel nem feltétlenül a fejed lesz az első, ami törik és reped, hanem a bukó + felfogja azt az ütést is valamennyire, amit bukó nélkül teljes mértékben a fejed kapott volna.
Hmm? Szerinted? Melyik a jobb?
Mondom ezeket úgy, hogy sokáig nem volt sisakom és ellene voltam. Mert nem éreztem szükségét és "nem áll jól".
Jelzem csak találni kell egy megfelelőt, ami jó is és tetszik is. Van miből válogatni.
És még egy dolog: Állításod szerint az "átlag bringásoknak szinte teljesen felesleges".
Véleményem szerint pedig pont a nagy átlagnak kéne igazán belebújni a sisakba, mert ők azok akik már merészebben bemennek a városba a kocsik közé, meg a járdára úgy, hogy azért volna még mit gyakorolni, tapasztalni.
Mikor a jogsit csinálja bárki, is megkérik, hogy kösse be magát miközben a vezetést gyakorolja. Ugyanezt kéne bringán is. Főleg a városban. Ha bemész mert menned kell és mivel tapasztalni nem tudsz máshogy, legalább védd magad és adj esélyt arra, hogy túléld az apró döccenőket amik menet közben meglephetnek.
Végezetül: Alaptalan félemlítés lenne???? Ez igazán helytelen kijelentés ebben az esetben.
Nevezzük inkább egyfajta lehetőség bemutatásának.
Példa: Bemész egy tüdőgondozóba, falon kint vannak rosszul járt emberek tüdejének képei, hogy mi is történik ha...
Félemlítés lenne?? Nem hinném. Inkább ELGONDOLKODTATÓ.
Innentől teljes mértékben egyénre van bízva, hogy, hogy dönt. Lehetőségek adottak. Válassz! ezt vagy azt, így vagy úgy...
A sisak használata javallott, de nem kötelező...
Life is bettah on 00 wheelz...
G®in
http://kep.tar.hu/gring00
"A sisak használata
"A sisak használata javallott, de nem kötelező..."
...egyelőre. Hallottam vmi olyasmit, hogy kötelezővé akarják tenni. Persze lehet, hogy csak kacsa az egész.
_ _ _ _ _ _ _ _ _
anonim idealista
En ugyan 90-es evekben
En ugyan 90-es evekben tanultam kreszt, de abban olyan is volt, hogy elol feher, hatul piros fenyu lampa kotelezo. Szoval akkor miert olyan nagy baj, ha a bukot is kotelezove teszik, amikor a fel varos a lampan sporol?
______________________________
Zonder Fiets Ben Je Niets
"És még egy dolog:
"És még egy dolog: Állításod szerint az "átlag bringásoknak szinte teljesen felesleges"."
Atlag bringasok, igen nagy szamban a "Peking bringával győzi le a szmogot" blogbejegyzes kepen lathatoak. Szamomra.
"... a nagy átlagnak kéne igazán belebújni a sisakba, mert ők azok akik már merészebben bemennek a városba a kocsik közé, meg a járdára úgy, hogy azért volna még mit gyakorolni, tapasztalni..."
azzal egyetertek hogy sokan tobbet mernek mint tudnak es szivbol remelem hogy ez nem az atlag bringas Magyarorszagon. de ezzel mar a "bukos bicajosok mereszebbek?" temat pedzegetjuk, ahol megfordul a helyzet: azert huznak bukot mert veszelyesen tekernek. Akik ezt varosban teszik, azok meg inkabb ne adjanak tanacsokat kezdo bringasoknak...
meg egyszer a jo oreg statisztika: gyalogos/bicajos/autos kozott nincs kulonbseg, ugyanakkora esellyel lesz fejserulesuk ha balesetet szenvednek. de senki nem huz bukot varosi setalashoz azzal hogy "ha veletlenul elutnek, jol johet".
Ne erts felre GriN: en is azt mondom hogy hordjon bukot aki akar. En valasztottam is (gondolom kitalaltad:). De az nem tenne jot a kereparozas nepszerusitesenek Mo-on, ha kotelezove valna, marpedig nem lepne meg, latva egyesek bukoba vetett vak hitet (nem rolad beszelek!)
Balesetlentes kozlekedest,
K
A gyalogosok bukóját úgy
A gyalogosok bukóját úgy hívják hogy járda.
--------------------------------
Lépj be a SZAKszervezetbe! :)
Az megvédi a fejét, ha
Az megvédi a fejét, ha elesik rajta? Több szereplős közlekedési balesetben a bukónak nagyon ritkán van szerepe. Annál sokkal nagyobb erők lépnek fel.
Másrészt, az autós baleseteknél ugyanúgy a fejsérülés a leggyakoribb halálok, esetszámra vetítve sokkal nagyobb, mint a bringásoknál. Miért nem akar mégsem senki sisakot erőltetni az autók utasaira?
Nem hiszem, hogy érdekünkben állna a kerékpározást úgy beállítani, mint valami hiper veszélyes tevékenységet. Az autós közlekedésnél pl. nagyságrendekkel biztonságosabb. Pedig az autók tele vannak zsúfolva biztonsági berendezésekkel.
www.gruppetto.hu
ha tele van kutyaszarral,
ha tele van kutyaszarral, akkor megvédi:P
*
www.criticalmass.hu/lakat
http://kerekparosklub.hu/eszak-pest
Az a bukó ami 100-nál
Az a bukó ami 100-nál megvéd annyira zavarna a közlekedésben, hogy az már balesetveszélyes. A bringásbukó ilyen szempontból elég semleges, max. a nyári guta hozható fel.
Szerintem (halkan mondom), a bringázás nem veszélytelenebb az autózásnál. Különösen nem nagyságrendekkel. Kapásból cirkuszi szám, azaz egyensúlyozol, és minden más már innen indul. Ez nagy versenyhátrány.
--------------------------------
Lépj be a SZAKszervezetbe! :)
"a bringázás nem
"a bringázás nem veszélytelenebb az autózásnál. Különösen nem nagyságrendekkel. Kapásból cirkuszi szám, azaz egyensúlyozol"
az egyensulyozas kapasbol nem szamit - ha 4 eves gyerekek meg 80 eves nagymamak kepesek bicajozni, akkor annyira nem lehet nehez.
es ha annyira veszelyes lenne akkor pl Kinaban nem kellett volna az "egy csalad egy gyerek" programot meghirdetni es Hollandiat mar ujra elarasztottuk volna vizzel, mert nem lakna ott senki, mindenki belehalt bolna a buko nelkuli varosi bicajozasba.
a kerekparozas nem veszelyes. ha valaki elcsap, az a veszelyes (evi hany eset Mo-on? 100?). amiket meg olvasok hogy "hatulrol lefejeltem buszt" meg egyebek - ennek nem szabadna megtortenni, ez sajat hulyeseg.
ahogy igy beleolvastam az utlso par ora posztjaiba, inkabb rally versenyzonek kene mennem, mert az sokkal veszelytelenebb...
"az egyensulyozas kapasbol
"az egyensulyozas kapasbol nem szamit - ha 4 eves gyerekek meg 80 eves nagymamak kepesek bicajozni, akkor annyira nem lehet nehez."
Járni 1 évesek, és 95 évesek is tudnak, a 80 évesek pedig elvétve bicikliznek. Tehát mégis nehezebb lehet. Engem nem kell meggyőznöd, pontosan tisztában vagyok a veszélyeivel, azzal is hogy melyik miből adódik, és nagyjából mivel lehet elkerülni. Azzal hogy eltúlzod amit mondtam és aztán látványosan kigúnyolod, nem változtatsz ezen. Elég sok belső körnek szervezett konferencián hallottam már ezt a beismerést dán és holland szakiktól is, ahhoz hogy a szemem mellett a tényeknek is higgyek.
Nem akarok nagyon nagyképű lenni, de annyi mindent láttam a munkám során, és annyi srácon van már bukó azok közül akikkel annak idején együtt nyomtuk ugyanazt a sódert amit most te.
Ha pedig bukósisakról szóló vitát olvasol akkor vele jár hogy balesetekről van szó.
Sok sisakellenző van, de sokkal őszintébb a nem áll jól, lelapítja a hajam, és hasonló ellenérv, mint a "felesleges". Szerintem ez vallási szintű kérdés, mint amikor abortuszon átesett nőt győzköd egy abortuszellenes. Felvett álláspontjaik vannak, nem alakíthatóak, csak sokkal. Egy haver koppanó feje, hallgatni ahogy 1 év múlva is keveri a szavakat, 20 centi varrás a fejen, törött bukók az irodafalon, stb., és a lelapuló haj, vagy divatfej ellenére is megjelennek a bukók. Tizenix éve nézem ezt.
--------------------------------
Lépj be a SZAKszervezetbe! :)
Irtam mar parszor,
Irtam mar parszor, megprobalom meg egyszer, talan most sikerul ugy fogalmaznom hogy egyertelmu lesz:
Termeszetesen a buko ved.
Az zavar hogy a forumot olvasva olyan erzesem tamad mintha bicajjal esni (evente akar tobbszor) termeszetes lenne. Ha meg hozzavesszuk hogy a bukot hordo emberek jelentos tobbseget kepeznek a forumon (javitsatok ki ha nem igaz), akkor az a vege hogy a bukos bicajosok tenyleg mereszebbek (statisztikailag). Es talan nem ez kene hogy normaadova valjon a fiatalok szamara akik majd a jovoben kezdenek el bicajozni.
En tovabbra is hiszek benne hogy a legfontosabb a megelozes. Fekezni, megallni nem szegyen. Sinen elcsuszni : egyszer oke, masodszor mar ciki. Stb...
A "hogyan ne utessuk el magunkat" lista nagyon jo, ismernie kene minden kerekparosnak. Egy tipikus_varosi_biciklisnek, jozanul kozlekedve - inkabb tartson 5 perccel tovabb az ut, de nem kockaztatni, ezt mondjuk az autosoknak is, nem? - elhanyagolhato az eselye hogy valaha is szuksege lesz sisakra es pl. a banki alkalmazott kisasszony nem kell hogy valasszon a kerekpar vagy a frizura kozott.
Nyilvan nem neked irtam a tanacsokat, es nem gunynak szantam az elozo poszt valaszat, hanem probaltam finoman ironizalni...:)
Udv,
K
Jómagam is teljesen
Jómagam is teljesen nyugisan, türelmesen és jópár év rutinjával közlekedek, el sem tudtam képzelni, hogy valaha elesek bringával. Mégis egyszer megmentett a bukó minimum egy agyrázkódástól, de lehet, hogy többtől. Más hasonlóan közlekedő kollégám is perecelt már váratlanul. Egyik esetnek sem volt köze semmiféle túlzott merészséghez. Ez sajnos benne van a kerékpározásban. Ha veled eddig nem fordult elő, akkor amellett, hogy ügyes vagy, még szerencséd is van.
A legnehezebben kivédhetők egyébként szerintem egyes kerékpáros társaink mutatványai, amikor egy kerékpárúton veled szemben csinálnak valami baromságot. A múltkor is egy keskeny részen a szembejövő előzött és ráadásul engem mindenáron nekem jobbról akart kikerülni, hiába húzódtam abba az irányba (tehát én végül közéjük kerültem). Hajszál híján összementünk.
Én évente átlag egyszer
Én évente átlag egyszer elesek biciklivel. Jellemzően viszonylag lassan vagy éppen álló helyzetben. Utoljára egy parkoló autóra estem rá, mert túl szoros volt a klipsz. :-) Idáig még a sisakom se sérült, de azért nagyobb biztonságban érzem magam, ha a fejemen sisak van.
phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat
Az átlag közlekedő nem
Az átlag közlekedő nem használ klipszet...
www.gruppetto.hu
Megvan az idei második
Megvan az idei második esésem. A Szent István körúton a buszsávból akartam átsorolni a 2. sávba. Indexeltem és hátranéztem. A buszmegálló nyomvályúja megvezette a kereket és hatalmasat pereceltem.
Demszkygrádban felesleges arra hivatkozni, hogy milyen jól biciklizik valaki, mert hiába.
phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat
Nem nekem kell hinni,
Nem nekem kell hinni, gúglizd ki a statisztikát innen a CM.hu-ról, mert már kb 100x került beidézésre. De szerintem Szász Andrej fejből mondja neked az URL-t. A statisztika adott tevékenységgel eltöltött időre vetített halálozási arányról szól. A pontos számokra már nem emlékszem, de az autó tízes nagyságrendben van a bringához képest. A bringázásnál egyébként pl. repülőn utazni biztonságosabb. Pedig a közhiedelem szerint repülőre ülni igazán veszélyes dolog...
www.gruppetto.hu
"The typical bike crash
"The typical bike crash involves a drop to the pavement."
A tipikus kerékpáros ütközés része az útburkolatra esés.
"Most of the cases where the helmet's limits are exceeded involve crashes with cars. Every rider understands that it is very important to avoid being hit by a car."
A legtöbb eset, amely túllépi a sisak határait autóval történő ütközések. Minden biciklis tudja, hogy nagyon fontos az autóval való ütözés elkerülése.
tudom, kicsit magyartalan és nyers a fordítás, de ez részben direkt volt. nem kaszi "figyelj öreg, marhára nem tudsz angolul"-ozása volt a cél, spec. a második fordítás, mint értelmezés tökéletesen megállja a helyét, de az első, különösen a hozzá füzött megjegyzéssel valóban pontatlan.
...::: az élet mixelve szép!!!
hallgasd te is:
http://jurijs-stash.mypodcast.com
"Ha valaki mereszen
"Ha valaki mereszen bicajozik, hordjon bukot".
Ez ostobaság. Azt sugallja, hogy csak a vagány, belevaló, száguldozónak éri meg bukósisakot hordani. Pedig pontosan a gyerekeknek "kötelező" (erkölcsileg), akik esendőbbek.
Csak a vagány, merész autós kösse be magát?
Mindenki hordjon bukósisakot, aki képes felfogni esendőségét.
A fordításoddal nem az volt a baj, hogy nem szép, hanem az, hogy nem jó, és következésképpen az abból levezetett értelmezés is.
Bárki lepuffanhat bármilyen okból a földre(aszfaltra). Nem kell ahhoz mindig egy gázoló autó.
Ha valaki bármilyen okból elájul (vércukorszint, vérnyomás, agyi katasztrófa stb.), elcsúszik (előre nem látott csúszós izé miatt, olaj miatt), elesik (elromlott fék miatt, hirtelen defekt miatt, eléugró alak, szemébe repülő bogár miatt elrántott kormánnyal buckára vagy gödörbe hajt), és beveri a fejét, egy banális kis pottyanás is végzetes lehet számára, ha nem védi a fejét semmi. Ez lenne a helyesen lefordított mondatnak az értelmezése, továbbgondolása.
Nem kell ahhoz feltétlenül ügyetlen bénának, vagy merész száguldozónak lenni, hogy eleshessen és az asztfaltra puffanhasson egy biciklis!
A képek pedig baromi jók, kiplakatíroznám sokfelé.
Gyaloglás, zuhanyzás, stb
Gyaloglás, zuhanyzás, stb közben is elájulhatsz bármilyen okból. Akkor bizony a sisak viselése ott is ugyanannyira indokolt lenne, nem gondolod?
www.gruppetto.hu
Hajaj. Tudnátok milyen
Hajaj. Tudnátok milyen nehéz a sisak apró nyílásain keresztül hajat mosni? :-)
Kedves Jiten, Nem tudom
Kedves Jiten,
Nem tudom miert gondolod - sok mas forumozoval egyutt - hogy bicajjal gyakran esnek az emberek. Meg hogy egy banalis kis pottyanas lassan kerekezve brutalis fejseruleseket okozhat nagy valoszinuseggel.
Vércukorszint-esés és hasonló okok: mutass már légyszi egy várost Mo-on ahol _rendszeresen_ kezelnek fejsérült bicajost aki ilyen okok miatt esett el?
csúszós izén elcsúszás: ha egyenesen mész akkor a tükörsima jégen sem esel el. és többnyire egyenesen megyünk a bicajon. többnyire...
fékhiba: oké hogy egyik elszáll de egy karbantartott bicajon kettő fék kell hogy legyen. nincs kifogás. autóval elindulnál úgy hogy fékeid nem működnek?
mehetnék végig a listán de minek?
Prof.grupetto mar leirta: akarhol beverheted ugyanolyan esellyel a fejed, pl setalas kozben. Mennyi idot toltesz kerekparon es mennyit setalsz naponta?
Még 1x: a bicajozás a kerékpárosok nagy része számára egyáltalán nem veszélyes. kár paráztatni, ezzel csak azt éred / éritek el hogy kevesebben fognak bicajra ülni.
Üdv,
K
meggyőztél :D hahha A
meggyőztél :D hahha
A jeges példa ereje hittérítőileg hatott... le a kalappal, akarom mondani sisakkal!
----
A helyzet reménytelen, de nem súlyos.
pontositom a
pontositom a varosban/kozuton valo esesekrol hangoztatott velemenyem ;) :
barmilyen olyan helyen ahol autok kozlekednek velem egy savon, az elesest vegzetes luxusnak tartom - ha nem tartanak mogottem kovetesi tavolsagot, at fognak hajtani rajtad mielott fekezni tudnanak.
ki-ki dontse el maganak hogy bevallalja-e ennek a kockazatat.
Eddig amikor csak estem azt
Eddig amikor csak estem azt sisak nélkül volt szerencsém, kivéve egyet: de akkor sem karcolódott meg (csak kicsúsztam nedves kerékpárúton a 90-fokos kanyarban). Kiderült, hogy ösztönös judo-s vagyok, mert nagy sebességnél sem volt problémám. Amikor elütött egy autó (egyszerűen előzés után beállt az első kerekem helyére, ebből gondolom, hogy félénk járdázós kocavezető volt.), az volt a legnagyobb esésem, 40-nel, de karcolásokkal kigurultam. Azonban minap volt, hogy egy agyatlan mp3-as szlalomozott velem szembe jövet a bokrokkal benőtt kerékpárút csíkjain, csak a földre nézett, és nem volt hová lehúzódni előle, csak az utolsó méteren nézett fel és éppen hogy elrántotta a kormányt.
Szerintem van olyan, hogy emberi tapasztalat. Nekem éppen az a típusú van meg, amely után senki nem tudja elhitetni, hogy elég ha megfontoltan vezetek, és kész. De csak most a kánikulában nem hordok sisakot, egyébként igen. (meg ki akartam próbálni: az autósok jobban kikerülnek-e, de egyelőre nem látok különbséget.)
Régebben tizenévesen még minden második-harmadik hónapban estem egy-egy 100 km-es túra végén, mert elfáradtam, van egy barátom, aki minden második ilyen túranapján kisodródott valamelyik kanyarban és fejjel előre eltűnt a csalánosban. Ez a vércukorprobléma a kerékpárosoknál, olyan mint a családon belüli erőszak, senki nem dicskedik el vele, de attól még létezik. Nem hiszem hogy mindenkit érint, de nagy százalékot igen, és a maradék sem érezheti magát biztonságban tőle most, hogy ennyi kerékpáros van az utakon.
Az autó vezetője egy nagymama volt, aki még úgy sem figyelt rám, hogy csak fürdőnadrág volt rajtam, kánikula volt. A Trabantjában pedig nem lehetett légkondi. Ha az út szélén oszlop következett volna és nem sima járdaszegély, akkor nem karcolásokról beszélnék. Szóval lehet hogy kánikulában teszek valami fejkendőt a sisak alá, ahogy ezt most végiggondoltam.
Téged olvasva úgy tűnik csak csak alacsony iq-jú személyek hordanak sisakot, akiknek túlterhelést jelent végiggondolni a lehetséges veszélyeket és mérlegelni azok valószínűségét. Szerintem mindenkinél egyéni ízlés kérdése, hogy bevállalja-e a siasakot. De biztos, hogy szólna érvek mellette is, nem csak ellene. :)
Sisak nelkul estel tobbszor
Sisak nelkul estel tobbszor is es semmi bajod nem lett? Hmmm... Ezek szerint lehet buko nelkul is ugy esni hogy tuleli az ember? :)
(orulok hogy egyben vagy, a fenti azoknak szol akik szerint kerekpart buko viselese nelkul meg csak megkozeliteni is eletveszelyes:D)
Nem mondom hogy alacsony IQ-u szemelyek tekernek bukoval. Vannak akik azert viselnek bukot mert tobb kockazatot vallalnak, es ezzel tisztaban vannak ( pelda: prof.grupetto.hu? pata?) de nem allitjak hogy csak igy lehet nem akarnak mindenkire bukot huzni.
Masok szerint meg biciklizni ugy altalaban rizikos es buko nelkul eletveszelyes. Nnna ez igy ebben a formaban nem igaz. Te vagy az egyik elo pelda ;)
A példákbol talán nem
A példákbol talán nem tűnik ki élesen, de szerintem a szerencsének nagyobb szerepe lehetett a testi éppségem megőrzésében, mint a felkészültségemnek.
A Trabant esetén végig voltak lámpaoszlopok az út mentén Szentendre belvárosában, kettő ilyen között landoltam kb. 10 métert "járdaszegélynek-blokkolva"->repülve->csúszva->gurulva, ahogy ez ilyenkor szokás lejtőn és 40-45 km/h-nál.
A kerékpárúton a vakegér szlalomozóval pedig frontálisan ütközhettem volna, amikor is szintén jól jönne egy bukó. A kettőnk sebessége összeadódva min 40 km/h jön ki, amellyel mindketten fejest ugrottunk volna egymás acél-alu gépezetébe, ezt nem akartam ilyen nyers valóságában leírni, de kénytelen vagyok.
A pédák arra utaltak, hogy szép számmal adódnak olyan esetek mások enerváltságából fakadóan, amikor értéktelen a saját felkészültségünk biciklizni-tudásból.
Ez a téma már szerepelt
Ez a téma már szerepelt korábban, bárabbak az emberek sisakban, vagy valami hasonló címmel, egyrészt.(ja, valaki írta is fentebb, ki lett vesézve rendesen.)
Másrészt, ez nem kérdés, kell a sisak, szerintem.(nem kötelező jelleggel, én az emberek józan eszére appellálnék, persze tudom, hol élek)
Ami nagyon zavar, az, hogy valaki vesz sisakot, de nem hordja rendesen, így fokozza a sérülés veszélyét, a legdurvább pedig, amikor anyuka - apuka vesz a gyereknek sisakot (magának persze nem), és rosszul van a gyerek fején.
Ha nem veszed fel a sisakot,
Ha nem veszed fel a sisakot, akkor könnyebben elesel?
Azt tudtad, hogy Ausztráliában, ahol bevezették a kötelező sisakviselést, drasztikusan visszaesett a bringázás népszerűsége? Azt tudtad, hogy Hollandiában, Dániában, stb. nem kötelező a sisak és alig hord valaki? Szerinted nem értenek a bringázáshoz?
www.gruppetto.hu
csak azért nem kötelező,
csak azért nem kötelező, mert az ottani TB egészségmegőrzésnek tekinti a kerékpározást, és a jelenlegi évi 70-100 ember halála nem akkora veszteség az ország GDP-jének mint ha a kerékpározás akárcsak a felére is visszaesne, és ezzel csökkenne az átlagéletkor. Ott így gondolkodnak. (Ugyanakkor ott is van bürokrácia, mert ott nem elég az elemes lámpa, a dinamósnak kötelező lennie a bringádon. Gondolom így csapódik le a szabályrendszerben, hogy nincsennek hegyek, így mindegy nekik milyen nehéz a bringa. De ezt kapod a bringán, nincs választásod, mint a sisaknál. És nem is kell bevinned a munkahelyedre.
Maga a kerekparozas nem
Maga a kerekparozas nem veszelyes - Hollandia es Magyaroszag kozott az autosok hozaallasa a kulonbozo. Nem a bicajozas ol hanem a baleset.
Ebben igazad van, de úgy
Ebben igazad van, de úgy gondolom a magyarországi biciklizés veszélyessége a fő szál. A példálózás az ottani viszonyokkal nem állja meg a helyét, ha itt még rossz közvilágítás mellett is kivilágítatlan önjelölt downhillesek száguldoznak mindenhol (saját élmény), ráadásul az itthoni autósok viselkedése már-már közhelyesen bunkó vagy figyelmetlen. Érted: Kelet-Európában kelet-európai autós kelet-európai módon vezet, szerintem ez már kimeríti a sablonosság fogalmát.
Más nézőpontból éppen ez a sablonos vezetési stílus az ami itt-és-most talán valóban igényli is a sisak használatát, míg ott már a mostani érvelésed is tökéletesen érthető és helyes.
Ha a haláleseteket kivetítenénk a kerékpározók arányaira is, és feltételezzük hogy nálunk 1% a munkába rendszeresen kerékpározók aránya, akkor 3000 haláleset lenne Hollandiában évente. ha nálunk 10% akkor ott 300 a haláleset. Sajnos nem tudom a pontos magyarországi számokat, pedig ez egyértelműen eldöntené: a sisakpártiak tényleg túllihegik-e a témát. (úgy tudom nálunk is évi kb 100 kerékpáros hal meg lényegesen kevesebb biciklisből)
Ha nem veszed fel a sisakot,
Ha nem veszed fel a sisakot, akkor könnyebben elesel?
Azt tudtad, hogy Ausztráliában, ahol bevezették a kötelező sisakviselést, drasztikusan visszaesett a bringázás népszerűsége? Azt tudtad, hogy Hollandiában, Dániában, stb. nem kötelező a sisak és alig hord valaki? Szerinted nem értenek a bringázáshoz?
www.gruppetto.hu
Azt tudtad, hogy egyik
Azt tudtad, hogy egyik barátom fejét össze kellett varrni, mert lekoccolta az aszfaltot? Azt tudtad, hogy a másikét nem, mert volt rajta sisak - (Egyszerre csúsztak meg vizes sínen - szerk.)
Ne legyen kötelező, OK, de nem is kellene alábecsülni. Kisebb balesetek esetén nagyon jól védi a fejet.... Nyilván ha IFA-val ütközöl, akkor nagyjából mindegy, de még akkor sem!
----
A helyzet reménytelen, de nem súlyos.
mond neki azt, hogy licensz
mond neki azt, hogy licensz a milire:) mármint nem a haverodnak:)
Úúú. Micsoda színvonal.
Úúú. Micsoda színvonal. Magas röptű vitát várhatok tőled, úgy látom....
www.gruppetto.hu
hacsek és sajó:P
hacsek és sajó:P
És mi lett a másik
És mi lett a másik barátod sisakjával? És a varráson kívül mi baja lett még a barátodnak, akin nem volt sisak. És annak, akin volt?
Egyébként senki nem mondta, hogy semmi ellen nem véd. Van amikor jól jön, de ennyi erővel gyalog is hordhatnád, mert úgy is eleshetsz, meg autóban is, mert úgy még inkább van esélyed összetörni a fejed. Mégsem hallottam még egyik esetben sem a sisakviselés előnyeiről még senkitől, itt meg mégis úgy hordozzátok, mint a Szent Grált... Helyére kéne tenni a dolgot, csak nehezen megy, úgy látszik.
www.gruppetto.hu
Te miért hordasz sisakot?
Te miért hordasz sisakot?
----
A helyzet reménytelen, de nem súlyos.
Mert a gonosz sisakmaffia
Mert a gonosz sisakmaffia kényszerít rá. Amúgy nem mindig hordok sisakot. Amikor hordok, akkor azért, hogy ha mégis olyan béna vagyok, hogy elesek, akkor némileg megvédje a fejszerkezetemet. Ugyanis eléggé dinamikusan bringázom, amibe könnyebben csúszik hiba. Amikor nem veszek sisakot, akkor kifejezetten defenzívre veszem a figurát. Pl. ebédelni sisak nélkül gurulok el, és akkor nem sietek.
www.gruppetto.hu
sisakmaffia :) ---- A
sisakmaffia :)
----
A helyzet reménytelen, de nem súlyos.
Hja, nagyon kemény bagázs.
Hja, nagyon kemény bagázs. Ezt a topikot is ők pénzelik.
Ja, amúgy a lényeget elfelejtettem az előbb. Szóval a sisakot én kifejezetten a saját hibás, egyszereplős balesetek esetére hordom. A komoly közlekedési balesetekben a sisak szinte biztosan nem jut szerephez, ezzel én nem áltatom magamat. Ezzel azt kívánom közölni, hogy a forgalom miatt önmagában nem kéne sisakot felvenni, mert egy átlagos bringás számára az nem veszélyesebb, mint beülni az autóba.
www.gruppetto.hu
Ezt honnan veszed? Ha az
Ezt honnan veszed? Ha az emberek röpködnek, leesnek. A fejük pedig szinte mindig koppan, mert a végtagjukkal nem tudják fogni a súlyukat. A szélvédőt is a fejek törik legtöbbször.
--------------------------------
Lépj be a SZAKszervezetbe! :)
A komoly közlekedési
A komoly közlekedési balesetben olyan erők lépnek fel, amit a sisak nem képes felfogni. Ilyenkor 2 eset van. A fej egyébként sem sérült volna, a sisak nem jut szerephez. Vagy a fej a sisak ellenére végzetesen sérül. A kettő közötti átmenet olyan vékony határon mozog, aminek az esélye elenyésző.
www.gruppetto.hu
Magában a balesetben
Magában a balesetben tényleg nem sokat számít, de ha a baleset után a rossz földetérést tompítja, akkor már
Egy baleset során nem tökéletesen rugalmatlan testek vannak. Ha csak úgy ütnek el, hogy kibillensz az egyensúlyodból és elesel az majdnem ugyanolyan mint egy sajáthibás esés, nem?
Persze, egy bizonyos szintnél semmit sem ér. Lásd billencs kontra kerékpár eseteket.
---
Bringasávot a Nagykörútra!
Ja, amúgy azt tudtad, hogy
Ja, amúgy azt tudtad, hogy az egyik barátom meg évente átlagban kétszer végigszántja az aszfaltot valahol a hegyekben egy szerpentinen lefelé 60-70-nel, sisak nélkül, és a fejét még egyszer sem ütötte be? Én sem ezért hordok sisakot...
www.gruppetto.hu
Erre mondom én, hogy aki
Erre mondom én, hogy aki hülye... ;) Lehet jövőre nem lesz szerencséje.
(De inkább legyen, nem akarok rosszat senkinek!)
----
A helyzet reménytelen, de nem súlyos.
Tehát nem esik, hanem
Tehát nem esik, hanem csúszik. Nem fejveszélyes helyzet, kivéve ha nincs hová csúszni, de akkor is általában a lábad vagy a feneked van elöl, és még irányítható is valamennyire.
--------------------------------
Lépj be a SZAKszervezetbe! :)
The Bicycle Helmet FAQ - egy
The Bicycle Helmet FAQ - egy igen szkeptikus honlap angolul, ahol azt boncolgatják, mennyit ér a sisak. Én akkor keveredtem ide, amikor sisakot akartam venni magamnak...
http://www.magma.ca/~ocbc/hfaq.html
Az érdekes alapgondolatok a honlapról:
-Egy olyan biciklis sisak, ami valóban érne is valamit akkor ha nem álló helyzetben borulunk fel és ütjük fejünket a járdaszegélybe... egy motoros bukósisak lenne. A legtöbb valós ütközésnél egy biciklis sisak szinte semmit nem ér
-Ennyi erővel az autókban is sisakot kéne hordani. Az autós sérüléseknél is komoly fejsérülések miatt halnak meg a legtöbben, őket is megmenthette volna egy bukósisak
-De akár gyalog is, mert eleshetünk, nekünk jöhet egy biciklis vagy autós :)
-Azokban az országokban, ahol kötelező a sisak viselése (pl. Ausztrália), nem jelentősen alacsonyabb a súlyos/halálos fejsérülések aránya, mint ott, ahol szinte senki nem visel sisakot (pl. Hollandia)
-És úgy általában a statisztikai adatok, amikre hivatkoznak a sisak viselésének szükségessége mellett érvelők, általában nem alkalmasak ennek a megindoklására. Sokan sisakkal is súlyos fejsérüléseket szereznek, azok pedig, akik "megmenekültek" a sisaknak hála, valószínű sisak nélkül is megúszták volna kisebb sérülésekkel
Hát nem tudom 1989 körül
Hát nem tudom 1989 körül mikor az első sisakom lett az a életét adta értem mikor beleálltam az 54 busz hátuljába a sisak összetört én megúsztam , bár nem tudom mennyire törtem volna össze magam. Azóta is hordok sisakot bár lehet, hogy csak megszokásból,meg napszúrás ellen is jó.
Nekem tizenévvel ezelőtt
Nekem tizenévvel ezelőtt sikerült Nagymaroson egy CC versenyen nagy sebességgel elmérnem egy kanyart nedves avaron, aminek a következménye egy tölgyfa telibe csókolása volt. A bukóm belső része ketté repedt, a külső héj pedig egybentartotta. Kb. 10 percembe telt amíg fel tudtam kelni a földről, a kormányszár gyönyörű félköríves 6 varratnyi nyomot hagyott a térdemen, a combjaim karjaim teljes hosszon mély horzsolásokkal tele. a grip shift körbefordult a kormányon én pedig miután végigtoltam a bringát a mradék távon mehettem a balesetire. A koponyröntgen szerint megúsztam a dolgot. Saját megítélésem szerint az életemet mentette meg a bukó. Azóta akkor is hordom, ha csak a boltba megyek. Bármikor eshetsz és könnyű egy útpadkán is végzetes vagy súlyos fejsérülést szerezni.
Kötelezővé tenni meg semmi értelme nem lenne. Aki hülye, megérdemli. A felvilágosítás viszont fontos.
Szilu
Te figy, most írtad, hogy
Te figy, most írtad, hogy ez egy versenyen volt. Szerintem az kicsit más, mint a közlekedés... Versenyen már én is törtem bukót.
Gyalog nem lehet úgy elesni, hogy végzetesen, vagy súlyosan megüsd a fejed? És autóban, BKV-n nincs esélye ilyennek? Ott is hordasz bukót? És ott is mindenkinek elmondod, hogy nekik is kéne?
www.gruppetto.hu
Ez a legnagyobb esésem
Ez a legnagyobb esésem volt, ahol nem kisebb-nagyobb sérüléstől, hanem akár halálos balesettől óvott meg. Ezért hoztam ezt példának. EGyébként számtalanszor estem aszfalton is, volt rá nem egy példa, hogy odakoccintottam a bukót. Ha nincs rajtam jó eséllyel ezek a koccintások is a balesetin végződnek, ugyanis a fejseb csúnyán bí r vérezni. A gyalogos meg BKV-s dologról: szerintem mérlegelni kell, minek nagyobb az esélye, hogy esetleg elesel bringával, vagy hogy elcsúszol gyalog egy banánhéjon. Mindkettő lehet súlyos kimenetelű, de IMHO bringával azért veszélyesebb az élet.
Egyébként meg nekem mindegy, hogy hordtok-e bukót, a ti fejetek, azt a hülyeséget hiszitek el amelyiket akarjátok. Én meg inkább veszek bukót a szeretteimnek is és mutatok nekik példát is a viselésében és persze a biztonságos tekerésben.
Szilu
Nekem városi
Nekem városi közlekedésben volt hasonló bukótörésem. Igen, autóban is hordok bukót, bár légzsáknak és biztonsági ővnek hívom. Gondolom azt vágod fizikából, hogy számít az ütközési sebesség. Mondjuk 6km/h vs. 30km/h.
Igen, autóban is hordok
Igen, autóban is hordok bukót, bár légzsáknak és biztonsági ővnek hívom.
Megdöbbentő, de a az autóbalesetekben a légzsák és a biztonsági öv elterjedése mellett még mindig sok a fejsérülés. Szóval aki konzisztens, autóban is hord egy full face sisakot.
Nem vagyok a téma
Nem vagyok a téma szakértője, de szerintem hátul kevesen kötik be magukat. Érdekelne, hogy ezen védelmi eszközök nélkül fejsérülésről vagy fejszétloccsanásról beszélnénk.
Te még nem néztél meg egy
Te még nem néztél meg egy töréstesztes videót se?
1. Légzsák nélkül megfejeled a kormány bekötve is (öv nélkül szélvédőn távozol)
2. Oldalról jönnek beléd oldallégzsák nélkül szintén fejelsz
Olvasd el a fenti
Olvasd el a fenti hozzászólásomat: övet és légzsákot feltételeztem. És pont azt mondtam, hogy ezek nélkül loccsan(hat) a fejed, ezekkel meg sérül(het).
Sajnos ez azzal is
Sajnos ez azzal is összefügg, hogy a biztonsági övet igen nagy százalékban mellőzik az emberek, és ilyenkor a légzsák inkább ront, mint javít az autóban űlők esélyén.
---
Bringasávot a Nagykörútra!
Hülyeség ellen nincs
Hülyeség ellen nincs orvosság, ha úgy bringázol, mintha verseny lenne, akkor hordj bukót. (Én is kicsit úgy bringázom, ezért is hordok bukót. De a többség nem úgy bringázik.)
De nézz meg egy baleseti statisztikát. A biztonsági öv és a légzsák ellenére sokkal nagyobb valószínűséggel fogsz meghalni autóban, mint bringán. Miért nem hordasz sisakot a légzsák és biztonsági öv ellenére veszélyesebb tevékenységhez?
www.gruppetto.hu
Töröltem a szép hosszú
Töröltem a szép hosszú írásom, mert eszembe jutott:
A halálozási statisztikák szerint a többség ágyban hal meg, nem gépjárműben. Erre fogadok a statisztikák ismerete nélkül is! Vajon szerinted ebből mi következik???
Én egy úthiba miatt estem. Nálunk nem ritrkaság az ilyen. Ugyan észrevehettem volna, de nem tettem. Ám szerencsémre volt sisakom.
Úgy érted, hogy ágyban
Úgy érted, hogy ágyban történik a legtöbb baleset? Nem hinném. Baleseti statisztikáról beszélünk, nem csak úgy általában a halálozásról, ne tereld másfelé a szót.
www.gruppetto.hu
Csak kicsit gunyoros akartam
Csak kicsit gunyoros akartam lenni, csak nem sikerült. :-)
Te bármire tudsz statisztikát hozni, de nem hiszem, hogy van reális statisztika az összes autóbalesetről összehasonlítva a biciklis baleseteket. A bicajosok zömét senki sem jelenti be. A sok autós haláleset zöme biztos nem a városokban történik, bicajozni meg a zöm itt szokott. Szóval te sem tudsz szerintem korrekt statisztikákat mutatni Magyarországról. Így ne érvelj vele.
Ha meg a balesetek/halálos baleseteket nézzük, akkor gondolom az űrhajózás vezet. És remélem a bicajosok a végén kullognak.
az életemet mentette meg a
az életemet mentette meg a bukó
Ezt nem tudom, de sokan hiszik. Attól, hogy a bukó széttört, ez még nem igaz. Ha egy tojást vinnél a fejeden, és az eltörne ütközéskor, attól még nem a tojás mentené meg az életedet...
A biciklis sisakok nagyon rosszak mind az energia elnyelését (a műanyag hab kevéssé nyomódik össze) és elosztását (a likacsos szerkezet miatt) tekintve.
Nem a széttörés miatt
Nem a széttörés miatt gondoltam, hogy az életem múlott rajta, hanem az ütközés ereje miatt. Persze ha vasbogrács van a fejemen az nem biztos, hogy széttörik...
Azért a műanyag habnak jelentős rugalmassága és energiaelnyelő képessége van, különösen a koponyámhoz képest. Nem beszélve arról,hogy jóval nagyobb területen oszlik el a terhelés, mintha direktbe fejelnél meg valamit. Persze nem egy légzsák, de jó kompromisszum a viselhetőség és a biztonság közt. Egyébként se a sérülés mindenképpeni teljes megakadályozása a feladat, hanem az elszenvedett ártalom csökkentése. Mint a tűcsereprogram drogosoknak. Nem szokik le tőle, de ha steril tűt használ kisebb az esélye, hogy elkapjon valami esetleg halálos fertőzést, ettől még heroint intravénásan használni nem lesz veszélytelen.
A legbiztonságosabb persze ágyban maradni, ott nem esel nagyot.
Szilu
Azért a műanyag habnak
Azért a műanyag habnak jelentős rugalmassága és energiaelnyelő képessége van, különösen a koponyámhoz képest. Nem beszélve arról,hogy jóval nagyobb területen oszlik el a terhelés, mintha direktbe fejelnél meg valamit.
Szerintem pedig nem rugalmas, hanem viszonylag rideg, és azonnal hasad. A sisakok műanyag habja nem deformálódni szokott, hanem széttörni, ami jóval kevesebb energiát nyel el.
Az energiaelosztásról látnom kellene minimum egy végeselem-szimulációt, hogy meggyőzzön, mert első látásra ez látszik a sisakon (mérnökök, szakdolgozattéma? :-). Van egy könnyen hasadó anyagból alkotott háló (mert sok rajta a lyuk), jön mondjuk egy merőleges erőhatás, hogy fog ez jól eloszlani?
A legbiztonságosabb persze ágyban maradni, ott nem esel nagyot.
A "jól ráijesztünk csúnya képekkel a bicajosokra" pont ezt a hatást éri el.
pata. általában értelmes
pata.
általában értelmes dolgokat szoktál írni, és objektíven. de most légyszíves menj ki, és üsd bele a sisakos fejed a betonba. aztán újra, ugyanúgy, csak sisak nélkül.
kösz.
általában nagyon értelmes
általában nagyon értelmes dolgokat szoktál írni, és objektíven
Kösz :-)
de most légyszíves menj ki, és üsd bele a sisakos fejed a betonba. aztán újra, ugyanúgy, csak sisak nélkül
Rendi vagy :-), de nem erről beszélek. A sisak pont arra van tervezve, hogy a gyalog elérhető erőhatásokat kivédje, a fenti is ilyen. Egy közúti ütközés más, elsősorban azt kell kivédenie. A fontos kérdés az az, hogy itt mit nyújt - hiszen gyalogosan nem hordunk sisakot.
Általánosságban (ez nem csak rád vonatkozik): nem értem, miért durvul el a hangnem, amikor valaki vitatja a sisak hatékonyságát. Mi sem embereket akarunk megölni, csak tisztán látni ebben a kérdésben.
bocs, nem akart durva lenni,
bocs, nem akart durva lenni, egyszerűen szerintem ebben a helyzetben értelmetlen az anyagok rugalmatlanságát vagy bármi más fizikai tényezőit elméletben boncolgatni.
mégpedig ezért:
a sisak nem az ütközés sebességét enyhíti városban (mint ahogy arra többen felhívták a figyelmet), hanem abban a helyzetben fejti ki jótékony hatását, amikor az érintett bringás elterül a betonon, és a feje lekoppan. a fej sebessége lekoppanáskor viszont már lassabb, mivel a test/kar/láb előbb ér le, és tompít, míg a fej általában utoljára ér földet.)
és a sisak határhasznossága ugyan a sebesség növekedésével csökken, azért még mindig nem elhanyagolható (szvsz).
továbbá ha egy éles tárgyat, pl. járdaszegélyt kap el a fej, akkor törik. vagy a sisak.
ellenben javaslom, hogy akinek kérdése van a témában, az tesztelje saját magán, és a pontos megfigyelés eredményeit ha lehet még felépülése előtt közölje itt.
amúgy én nem hordok sisakot.
"Az energiaelosztásról
"Az energiaelosztásról látnom kellene minimum egy végeselem-szimulációt"
Van néhány megtekinthető irodalom ezek között:
http://www.google.co.uk/search?hl=hu&q=finite+element+analysis+bicycle+h...
Érdekes, hogy közülük ez a forrás a módszer szüktelenségét említi, és hogy a lukacsos, háló szerü sisakot mechanikai mérnökök kísérleti úton tervezik és építik föl.
http://www.pddnet.com/Scripts/ShowPR.asp?PUBCODE=045&ACCT=0006487&ISSUE=...
Én se szeretem a tagolt, lyukacsos kinézetét a legelterjedtebb fajta sisakoknak, csak mert egyszerüen csúnyáknak találom őket.
De értem azonban, hogy ezek a nyílások a szellőzést szolgálják, és nélkülük nagyon kellemetlen lenne megizzadt fejjel, szellőzetlen sisakban hajtani.
Szóval, valószínűnek tartom, hogy tervezők nem nézték a dolgot el.
__________
Az én titulusaim hosszú listája nem groteksz.
Nem, nem esem el
Nem, nem esem el könnyebben, sisakkal vagy anélkül.(más miatt szoktam:)
Az ausztrál statisztikákat nem ismerem, ahogy a hollandokat sem, de a fent említett két országban fejlettebb a közlekedési kultúra, nem csak bringás fronton.
És lehet, hogy egy komolyab ütközésnél mindegy, hogy sisakkal vagy nélküle, de én nem vagyok crash test dummy.
So, akinek nem inge, ne hordja, de ne sírjon, ha az agyából piszkálják ki a sebészek a betondarabokat.
Ha felveszed a sisakot, és
Ha felveszed a sisakot, és másoknak is azt mondod, hogy anélkül nem szabad bringázni, attól jobb lesz a közlekedési morál? Biztos, hogy a jó végéről közelíted meg a kérdést? Csak tudd: én hordok sisakot.
www.gruppetto.hu
Én a múltkorában 30
Én a múltkorában 30 fölöt fejeltem aszfaltot, óriásit reccsent a sisak, és semmi baja nem lett a fejemnek. Ez a 20 fölött nem véd, ez egy állati nagy baromság. Saját tapasztalataim szerint a sisakkal igen nagy eséseket lehet fejsérülés nélkül megúszni, é smég a sisakon is csak apróbb külsérelmi nyomok keletkeznek (attól még nyilván cserélni kell). Nem tom, hol vannak a 20 km-nél darabokra hulló, nemvédő sisakok, az én fejemen olyan még nem volt.
Érdemes elgondolkodni azon, hogy Kükü, aki rendgeteg tapasztalattal rendelkezik, meg mondjuk a bátyám, aki 20 éve mentőzik, és vezeti a budai mentőállomást, meg vezette a légimentőket, mind azt mondják, hogy a sisakokkal jó tapasztalataik vannak, számos példát tudnak, ahol a körülményekhez képest kisebb sérülések keletkeztek sisakkal, és ilyen kitörtanyaka mert sisakbanvolt esetet meg nem láttak hallottak. Persze mindenre vannak elméletek, és teoretikusok bármit be tudnak bizonyítani, hogy az immunrendszerednek szüksége van rá, hogy megidd a pisádat, hogy a biztonsági őv veszélyes, a kipufogógázoknak nincs egészségkárosító hatása, és hogy a magzatnak árt, ha az anya neurotizálja magát azzal, hogy terhesség alatt abbahagyja a dohányzást.
Laborban dolgozom, és részt vettem nem egy cikk írásában. Attól, hogy valamit leírnak, még egy jobb lapban is, nem jelenti azt, hogy köze van az igazsághoz. A tudomány nem vallás, amiben HINNI kéne. Aki nem szereti, ne hordja. De ilyen állatságot leírni, hogy 20 fölött nem véd...a gondolkodási képességek alapvető hiányosságaira vall.
+1:)
+1:)
20km/h -ra van tesztelve.
20km/h -ra van tesztelve. ekkora sebessegnel biztosan csokkenti annyira a fejet (agyat) ert gyorsulast (200g ala), ami nyilvan ved, csak ha pl 40-50-el beled megy egy auto, akkor fokepp a szerencsen fog mulni hogy belehalsz-e.
cikkek: legtobbszor azt kifogasoljak hogy a sisak vedo hatasat taglalo cikkek statisztikaja all gyenge labakon es tulozzak el a hatasat, nem forditva.
"Saját tapasztalataim szerint a sisakkal igen nagy eséseket lehet fejsérülés nélkül megúszni" - errol csak annyit hogy ha varosban esel nagyokat, rendszeresen, akkor valamit rosszul csinalsz. DH meg egyeb varoson kivuli kategoriaban termeszetesen megesik a dolog, de az nem "atlagos" bicajozas, oda kell is a buko.
Szerintem azzal senki sem
Szerintem azzal senki sem vitatkozhat, hogy véd-e vmit a bukó. Ha véd, akkor hasznos. Jó, nem véd meg mindentől, csak segít. Én a lakatoláshoz hasonlítanám: az U-lakat sem tökéletes, csak segít. Bárki kockára teheti az életét/biciklijét úgy, ahogy akarja.
Kb.8-10000 km alatt estem
Kb.8-10000 km alatt estem hármat, ahol a bukó számított. Ha ez sok, akkor sok, soha nem mondtam, hogy nagyon ügyes vagyok. Ezért is kell a bukó.
Ádám
______________________________________________________
"There is nothing more horrifying than stupidity in action."
Nem sok ;) Kulonosen ha
Nem sok ;) Kulonosen ha tekersz off-road is, es jol belelepsz...
En 35000km alatt egyszer eldoltem piros lampanal a friss spd miatt, egyszer meg esoben docogve egy fel centis szintkulonbseg huzta el az elso kereket. Nyilvan egyik esetben sem volt komoly az eses. Utazosebessegem általában 20-28km/h kozott van, ha erdei osvenyre megyek akkor eppen turazom, felpakolva, nem rohanok.
Azert irom a reszleteket hogy erthetobbe valjon, miert mondom hogy lehet buko nelkul biztonsagosan bicajozni, es miert nem szeretem a topicinditohoz hasonlo reklamokat miszerint kerekparozni buko nelkul egyenlo az eletveszellyel.
Ha a kozeljovoben eljutok egyszer rendes hegyes-volgyes helyre ahol lehet jokat szaguldozni montival osvenyeken, oda en is fel fogom tenni a bukot.
Udv
K
Off road keveset megyek, de
Off road keveset megyek, de városban gyakran 40 fölött. Eddig mindig saját hibámból,bambaságból, nem necces szituban estem. Biztos vagyok benne, hogy a sisak az estek többségében véd, több a haszna, mint a kára. Ha valaki nem hordja, oké, de az ilyen "gyakorlatilag semmit sem ér a sisak" érvelésektől felforr az agyvizem. Akkorát estem, hogy megolvadt a hátizsákom oldalán a müanyag szíj a surlódástól, elég rendesen össze is zuztam magam, odavágtam a fejem a földhöz, mint állat, és semmi baja nem lett a fejemnek, csak a sisak horpadt meg egy kicsit. Tudom, hogy egy, vagy három esetből nem lehet statisztikát csinálni, de számomra nyilvánvaló, hogy a sisak véd, logikailag meg tapasztalatilag is. Hogy a sisak hasznosságát alátámasztó statisztikák nem mind korrektek? Az bizony meglehet. Nem ANNYIRA jól véd, mint mondják? Lehet. De attól még megmentheti az ember életét néhanapján. És ha csak egyszer is megteszi, már megérte.
Ádám
______________________________________________________
"There is nothing more horrifying than stupidity in action."
Senki nem állítja, hogy a
Senki nem állítja, hogy a sisak nem ér semmit. Vannak olyan esetek, amikor ér valamit.
De pl. a behorpadt sisakoddal szemben van ellenpróba? Vajon a fejed egyáltalán leért volna sisak nélkül?
Igen, a sisak megmentheti az ember életét néhanapján. De ez igaz gyalogosan, autóban, a fürdőkádban, alvás közben is. Néhanapján ott is megmentheti az életed. Miért nem hordod akkor ezekben a helyzetekben is?
www.gruppetto.hu
Ellenpróba nincs, még
Ellenpróba nincs, még létre kell hozzá hozni egy párhuzamos univerzumot. Amúgy leért volna a fejem szerintem, bár ezt bizonyítani-nyilván-nem tudom.
Azért hordok bicózsás közben sisakot, mert alvás, séta, fürdés közben még nem vágtam be a fejem. Satisztikailag elvben ki lehet mutatni, mikor van rá nagyobb esélyed, hogy bevered a fejed. Szentem bicózás közben nagyobb. Nem tenném kötelezővé a bukót, de szentem fontos. Mindenki tegyen belátása szerint, csak néha attól tartok, hogy a számomra nem megalapozottnak tünő ellenérvek eltántoríthatnak embereket a sisakhordástól, ami azért morálisan elég aggályos.
Ádám
______________________________________________________
"There is nothing more horrifying than stupidity in action."
Csak nem Elődnek hívják a
Csak nem Elődnek hívják a bátyádat?
Csak de.
Csak de.
Ádám
______________________________________________________
"There is nothing more horrifying than stupidity in action."
Akkor minden bizonnyal
Akkor minden bizonnyal ismerem.
Attól bizony nem. Szerintem
Attól bizony nem.
Szerintem pont ezért is kell itt hordani hungariban, mert olyan a közlek.morál
Ha kötelezővé teszik,
Ha kötelezővé teszik, akkor nekem félre kell tennem a munkába járáshoz használt biciklimet... Sajnos nagyon tönkrevágja a frizurámat és nem tudok minden reggel hajat szárítani a melóhelyen.
Tudom, tudom, így a koponyámat fogják egyszer tönkrevágni, de ez legyen az én bajom...
nanemááá:) dolgozz
nanemááá:)
dolgozz fodrászatban!
*
www.criticalmass.hu/lakat
http://kerekparosklub.hu/eszak-pest
sisakhoz befonom,és ha
sisakhoz befonom,és ha beérek a melóba, akkor csak szétrázom a loboncom és kész a frizurám :)...
mint a
mint a jóbarátokban?
*
www.criticalmass.hu/lakat
http://kerekparosklub.hu/eszak-pest
ott hogy is volt:) ? mert
ott hogy is volt:) ?
mert én kiszedem a hajgumit, és oszt előrehajolva szétrázom az üstököt :)
jájj hogy lehet itt
jájj hogy lehet itt törölni hozzászólást? ihh, de béna vagyok...
Egy ideje sisakkal
Egy ideje sisakkal biciklizek,de nemrég elöl kissé lötyögött,apa meghúzta:most kicsit jobb. Nekem pl: melegíti a fejemet,és elöl a homlokomnál kb: kissé szorítja!!
Egy kis olvasnivaló a
Egy kis olvasnivaló a sisakokban található különböző habokról, illetve az elején egy kis grafikon, arról, hogy hogy lassul a fejed sisakkal illetve anélkül. Találtam hasonló mérési eredményeket más oldalakon is.
Szilu & Rudy Project Ayron+
Ezt hogy érted,hogy lassul
Ezt hogy érted,hogy lassul a fejem sisakkal,vagy anélkül??
link kimaradt, érdekelne
link kimaradt, érdekelne
Már megint sisakharc.
Már megint sisakharc. Szerintem egyik fél sem tud győzni. De azért sisakra fel! Vagy le?
A topik tanulságai: Nem
A topik tanulságai:
Nem véd a sisak atomvillanás esetén, ha 20km/h felett tekerek... és egyébként sem bizonyítható mennyivel rosszabb, ha nincs rajtam sisak.
Zárt térben az életmentő oxigénmaszk viselése ajánlott... statisztikailag.
----
A helyzet reménytelen, de nem súlyos.
Erről az a vicc jut
Erről az a vicc jut eszembe, miszerint a statisztika az a tudomány, ami bebizonyítja, hogy ha egy hétig hasmenésed van aztán egy hétig székrekedésed, akkor a 2 hét alatt összességében tökéletes volt a székleted. :)
www.gruppetto.hu
hát, ha marty mcfly-on lett
hát, ha marty mcfly-on lett volna sisak a vissza a jövőbe c. örök klasszikus film első részében, akkor nem ájult volna el, és a saját anyja nem lett volna szerelmes belé. és akkor az egész filmnek nagyon hamar vége lett volna. ami ugye nem lett volna jó.
LOL :))) www.gruppetto.hu
LOL :)))
www.gruppetto.hu
Engem nemrég ütöttek el,
Engem nemrég ütöttek el, valójában most döbbentem rá mennyire tapasztalatlan vagyok még a pesti bringázáshoz.DE: ha lett volna sisakom öt öltéssel kevesebb a bal szemöldököm felett, ami ugyan esztétikailag nem zavar, de a vele járó macerát és kellemetlenséget szívesen megspóroltam volna. Kezdő közlekeőknek melegen ajánlom, ha nem is életmentő felszerelés.
Az a baj, hogy ez csak
Az a baj, hogy ez csak elmélet, nem ismételtétek meg a balesetet sisakkal is. Lehet, hogy ugyanúgy megsérülsz, a sisak a szemöldök környékét nem nagyon védi...
Én szenvedtem már úgy balesetet, hogy a sisakom még csak nem is koccolt semmivel, de az arcomat alaposan összetörtem. (Konkrétan a fogaimat szájsebész rakta vissza a helyükre.)
www.gruppetto.hu
"Az a baj, hogy ez csak
"Az a baj, hogy ez csak elmélet, nem ismételtétek meg a balesetet sisakkal is."
ezt nem hiszem el :) hahha... nagy arc vagy! de tényleg
----
A helyzet reménytelen, de nem súlyos.
Hogy történt?
Hogy történt? Mesélj!
--
Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)
Elveszett, megrongálódott közúti jelzőtáblák és a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek meghibásodásának bejelentése: 06 1 210 05 73
Lehet, mégis az volt az
Lehet, mégis az volt az első gondolatom az ütközés után h azért fogott volna valamit. Tapasztaltabb bringás barátaim sem nagyon tudnak dűlöre jutni ebben a kérdésben, nekem most nagyobb a biztonságérzetem sisakban, aztán majd a következő crash után tudok tudósítani tovaábbi tapasztalatokról.:)
A további crash-ek esetén
A további crash-ek esetén sem fogsz tudni ellenpróbát tartani, vagyis kipróbálni, hogy vajon sisak nélkül milyen sérülést szenvedtél volna.
www.gruppetto.hu
Vicces ez a blog! Nyóccáh
Vicces ez a blog!
Nyóccáh zévve zelöttis pont ugyanillyen blogot írhatott egy lovag, mer evvót a módi! Akkó is szenvedélyessen összevesztek, mer vót aki szerette, meg vót olyan is aki nem szerette! :)
http://cache.wists.com/thumbnails/7/41/741cfd65f10a3782fc4e5b3800ba2c4d-...
http://www.medieval-fightclub.com/images/helmet_knights_tournament.jpg
__________
Az én titulusaim hosszú listája nem groteksz.
:D
:D
Én azon az oldalon vagyok,
Én azon az oldalon vagyok, hogy véd a sisak. Már csak azért is, mert szűk a pince (alacsony) és kb már kétszer védte meg a fejem attól hogy keményen beba*am. :D
Az egyik munkatársunk esett le úgy a bringájáról este egy kátyú miatt, hogy mikor föltápászkodott hátul a sisakból egy 120-as csavar állt ki... Ami egy kidőlt táblában vagy miben volt.
Én hordom, ennyi.
Aki nullakezezik és elémesik, na, az dögöljön meg sisak nélkül. Volt ilyen is :(
Szerintem nagyon nagy
Szerintem nagyon nagy butaság azt mondani, hogy a sisak 20 km/h fölött, meg autókkal ütközéskor nem véd.
Tény, hogy a tesztek úgy készülnek, hogy 20 km/h-nál fejreesve ne sérülj meg.
Autókkal ütközve vagy nagyobb sebességnél nem feltétlenül úszod meg sérülés nékül, de a koponyára ható erőket biztosan csökkenti. Ha mondjuk 40-nel megfejelsz egy buszt sisak nélkül, akkor jó eséllyel meghalsz, ha sisak van rajtad, akkor jó eséllyel túléled, bár nyilván nem lesz kellemes a kórházban töltött idő.
Tény, hogy vannak olyan balesetek, amikor a bukó nem segít: ha a teherautó átmegy rajtad, akkor hiába. Viszont az ütközések jelentős részében a bringás az autóra esik, vagy épp elrepül és a földre. Ezekben az esetekben általában két dolog vezethet halálhoz: belső sérülés vagy koponyasérülés. Lehet, hogy az ütközés következtében eltörik kezed-lábad, de ebbe még nem halsz bele. Ha viszont a koponya sérül, abba jelentős eséllyel igen.
1. Szerintem a sisak nagyon hasznos, persze a használótól függ, hogy mennyire. A gyerekeimre biztosan fogok adni, én is viselek, mert gyorsan szoktam közlekedni. Egy 15-tel kerekező néninek a falusi vegyesboltig viszont teljesen felesleges.
2. Ezel együtt nem szabad kötelezővé tenni, pontosan azért, mert sok embernek elvenné a kedvét a sisak, ezzel többet árt, mint használ.
3. Az ilyen ijesztgetős sisakreklámok nem feltétlenül jók. A hibájuk, hogy azt sugallják, hogy a biciklizés önmagában veszélyes. Ezzel egyrészt néhány embert elrettentenek, másrészt azt sugallják, hogy a valamilyen megfontolásból sisak nélkül kerékpározók valami extrém sportot űznek, és maguknak köszönhetik, ha elgázolják őket, tehát tkp. meg is érdemlik. Sajnos sok embernek kb. ennyi jut el az agyáig ebből.
4. Ha az ember közlekedik biciklivel, és nem éppen sportol az erdőben, akkor a sisaknál sokkal hasznosabb pl. a lámpa, meg a fényvisszaverő bokapánt. Ha messziről látják a biciklist, akkor el sem gázolják, tehát nem is kell kipróbálni a sisakot. Ha a reklámot valamilyen biztonsági megfontolásból állami pénzből nyomják, akkor feltétlenül tiltakozni kell azon az alapon, hogy pl. a lámpa reklámozása sokkal hasznosabb.
5. Ha a sisakgyártó cég a saját pénzén reklámozza a sisakjait egy DH-s, CC-s vagy éppen országúti bringás lapban, azt teljesen megértem, sőt támogatom is. Viszont aki ilyen sportot űz, az többnyire szokott is sisakot hordani. :-)
6. A sisak hasznosságán főleg akkor szoktam elgondolkodni, amikor estefele egyirányú utcában kivilágítatlanul jön szembe valaki a rossz oldalon! az autók oldalához lapulva, és ráadásul mindenféle irányjelzés nélkül balra kanyarodik. Mindezt sisakban. Inkább Kreszt tanult volna...
phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat
+
+ még1
Ádám
______________________________________________________
"There is nothing more horrifying than stupidity in action."
Én sem szeretem a sisakot,
Én sem szeretem a sisakot, tényleg hülyén áll.
Persze a kép meggyőzött róla, hogy lehet, hogy vennem kellene egyet.
Mondjuk még soha nem estem fejre, pedig életemben vagy 100szor biztos zakóztam.
Dávid
www.polopokol.hu
Komolyan vegigkuncogtam az
Komolyan vegigkuncogtam az egeszet. Tiszta sziklamaszo forum jellege lett...
Ott is az emberek egy resze hanyagolja a sisakot.
Meg azok kozott is akik mar bebasztak a fejuket.
Nekem jol jott mar nehany alkalommal. Igaz bamba allat vagyok, a napokban a jardan a biciklin atvetett labbal _allva_ elestem. Akkor eppen nem ert le a fejem, de ki tudja, talan legkozelebb.
Akit szeretek azt mindig nagyon kerem, hogy hordjon sisakot. Aki meg nem hord, ahhoz hivok mentot amikor majd kell.
Az emberek valoszinuleg kedvuk szerint hordanak, vagy nem hordanak sisakot, aztan nagy hevvel igyekeznek megracionalizalni miert/miert nem teszik.
Én nem szeretem hordani a
Én nem szeretem hordani a siskot, de kell.
Jobb volt egy sima vászonsapkában, vagy kendővel menni, de két komolyabb perec után az ember (én) belátja, hogy szükséges, ha a jövőben is kremplizni akarok.
Én a sisak-nemsisak
Én a sisak-nemsisak problémát inkább fizikusi szemléletmóddal közelítem meg. Az ember nagyon hajlamos sarkítani a kérdést egy igenre vagy nemre, pedig ez nagyon nem így működik. A természetben valószínűségek vannak, pl. holnap 30%-os eséllyel esni fog az eső.
Annak is van egy valószínűségi eloszlása (képzelj el magad előtt mondjuk egy harang alakú görbét) hogy egy balesetben szerzel-e akkora sebesülést, hogy meghalsz. Ez sok mindentől függ: mennyire vagy tapasztalt, hordasz-e bukót, hova esel, stb. stb. Tehát meg lehet becsülni, hogy mondjuk 30%-os eséllyel meghalsz, ez azonban csak egy valószínűségi állítás, nem több. A természet fogja eldönteni, hogy pl. a haranggörbe bal oldalán lévők meghalnak, a jobb oldalán lévők túlélik. Lehet hogy éppen a bukósisak adta plusz kell ahhoz hogy egy adott esetben a jó oldalon legyen az ember.
Kicsit furcsán hangzik, de annak is van egy valószínűsége hogy a szobában, ahol éppen most vagy, az összes levegőrészecske "befut" az egyik sarokba, te pedig megfulladsz. De szerencsére van egy olyan valószínűségi állítás a természetben, amely erre az eseményre azt mondja hogy 99,9999....999%-ban nem fog bekövetkezni, 100% nem lehet soha.
Fullface bukóban meg kevlár cuccban is meg lehet halni egy egyszerű balesetben, meg bukó nélkül is meg lehet úszni egy komolyabb zuhét, az esetek aránya lesz csak más... Ezért hordok én mindig bukósisakot, szeretek a haranggörbe "jó oldalán" lenni mindig, ha esésre kerülne sor. :)
A következő vicc jutott
A következő vicc jutott eszembe erről:
Beteg az orvosnál:
-Dr. úr, mi a diagnózis?
-Ön rákos.
-Túlélhetem?
-Hát nézze, a betegek zöme meghal.
-Dr úr, én pókerjátékos vagyok, nekem esélyeket mondjon!
-10%
-Olyan sok!?
Szóval, ha a sisak csak +10%-ot ad, már érdemes hordani.
Bennem az merült fel hogy
Bennem az merült fel hogy esetleg a bukó megléte önmagában módosítja egy esés menetét, fügétlenül attól hogy éppen szükség lenne-e rá vagy sem.
Pl. kanyarodás közben elcsúszok. Ha van rajtam kesztyű akkor bátran letenyerelek akár a murvába is , ha nincs kesztyű de van dzseki akkor inkább el se engedem a kormányt és a vállammal tompítok.
És ha utólag azt mondom hogy de jó hogy volt rajtam kesztyű vagy épp dzseki mert így nem sérült meg a tenyerem vagy épp vállam akkor lehet hogy valótlan dolgot mondok.
Oda akarok kilyukadni hogy ha van az emberen sisak akkor bátrabban rakja oda a fejét és így könnyebben sérül a sisak, ebből talán túlzás azt mondani hogy a sisak megmentette az életét.
Irigyellek! Én egyszerű
Irigyellek! Én egyszerű halandó lehetek, és nem szupermen. Ha esem, akkor nincs időm gondolkozni a védőfelszereléseim helyzetén, esés szögén, ideális tompításokon, hanem csak ösztönből cselekszem. És ha pont nincs kesztyűm vagy sisakom, akkor véres lesz a kezem vagy a fejem. :(
Az ösztönöd is tudja
Az ösztönöd is tudja van-e rajtad bukó, ahogy mikor gyerekkel vagy akkor sincs időd átgondolni, hanem ösztönösen a gyerekre vigyázol.
Én meg téged irigyellek,
Én meg téged irigyellek, mert ezek szerint nem estél még sokat. :-)
Az van hogy amikor látod a elkerülhetetlent (sóder a kanyaríven, iszonyat kikerülhetetlen gödör)akkor belassul az idő, és nekiállhat az ember tervezgetni hogy most akkor hogy a rákba mászik ki ebből a szarból.
Persze ha hirtelen és orvúl jön a baj akkor ahogy eski úgy puffan.
Pl. mikor egyszer jégre futottam akkor csak azt vettem észre hogy fekszek a földön. A jeget csak az utólagos nyomozás során tudtam felderíteni. :-)
Áááá, nem sokat, hisz
Áááá, nem sokat, hisz ütni is még csak háromszor ütöttek el. :-)
Na jó, estem már át én is vészfékezéskor úgy a kormányon, hogy közben arra figyeltem, a bicaj szépen, puhán döljön el. De pl. üléscsőtörésnél esélyem se volt semmire sem. És a sisakom is úgy tört egyszer, hogy már csak a dölést és becsapódást észleltem (fejjel).
Nekem eldőlni csak térdre
Nekem eldőlni csak térdre vagy könyök+vállra sikerült, gondolom fellöktek vagy nagyon bedőltél kanyarban és úgy sikerült a sisakot lezúzni, sima eldőlésnél rengeteg időd van.
Csúsztál már el jégen
Csúsztál már el jégen ami nem látszott? És mentél már esőben nem látszódó nyomvájúba? Egy pillanat alatt dölsz...
Nyomvájú kevés az
Nyomvájú kevés az összteló ellen :) jégen térd+könyök ért le.
Nekem elég széles egyenes monti kormányom van, gyerekként meg tacskóm volt, ezekről ki tudod rakni a könyököd, versenykormánnyal nem tudom mennyire egyszerű.
Az adrenalinfröccs okozta
Az adrenalinfröccs okozta lassulásban igazad van, de a fej védelme túl erős emberi ösztön ahhoz hogy azzal támassz be. :)
--------------------------------
Lépj be a SZAKszervezetbe! :)
Van a sisaknak két
Van a sisaknak két jellemzője, ami miatt nagyobb valószínűséggel ér le, mint a fejed tenné ha nem lenne rajtad sisak. A sisak egyrészt nagyobb, mint a fejed, ráadásul mivel a fejed méretéhez vagy hozzászokva ezért nem is érzed annyira, hogy hol van a kibővített fejed határa. Másrészt a sisaknak van tömege, ami miatt a nyakad nehezebben tudja mozgatni (fékezni) a fejed. Így akár az is előfordulhat, hogy sisak nélkül nem lett volna semmi bajod, mert nem ér le a fejed, sisakban meg agyrázkódást kapsz.
Ennek az elkerülésére jó ha könnyű és kicsi sisakot hordasz. Persze a kicsi sisak lehet, hogy nem véd olyan jól bizonyos esetekben és a könnyítés is lehet, hogy gyengíti.
azt sapkának hívják és
azt sapkának hívják és tényleg hasznos, mert egyben tartja az agyvelődet, nem csorog ki a betonra.
---
!úgyis megdöglünk mind!
Ez jó. :) Bevallom, amikor
Ez jó. :)
Bevallom, amikor lefejeltem egy villanyoszlopot, nem gondoltam végig. "Van most rajtam bukó vagy ez csak sapka? Igen, bukó lesz, jó akkor lefejelem."
Helyette csak ennyi futott át az agyamon: "Bazm..."
Nagyot ütött, rendesen letaglózott. Egy pillanatra megszédültem, de semmi bajom nem lett. Sisak nélkül biztosan nem saját bringán mentem volna haza aznap.
Itt elég sokan tudjuk saját tapasztalatból, hogy a sisak véd, mégpedig olyan hétköznapi esetekben, amik jó eséllyel minden rendszeresen kerékpározóval előbb-utóbb megtörténhetnek. Azt is megkockáztatnám, hogy a legtöbb bringás baleset nem autó általi elütés, hanem saját vagy gyalogos, illetve másik bringás vagy éppen autós hülyeségéből adódó kisebb perecelés, amiből egy szerencsétlen fejlekoccolás könnyen csinálhat súlyosabbat. Kár kockáztatni.
Nem gondoltad végig, ahogy
Nem gondoltad végig, ahogy azt sem gondoltad végig, hogy esetleg eleve azért kerültél veszélyesebb helyzetbe, mert végiggondolás nélkül bíztál a biztonsági intézkedésben, amivel védted magad. Ahogy az autós sem gondolja végig, mégis automatikusan úgy kezeli a sisakos bringást, mint aki rutinos, és majd jobban vigyáz magára, így kisebb oldaltávval előzheti. Mindkét irányban végeztek már kutatásokat, meglepő eredményekkel. Nézz utána.
www.gruppetto.hu
Óriási tévedésben vagy.
Óriási tévedésben vagy. A konkrét eset megtörténtének abszolút nem volt köze ahhoz, hogy volt-e rajtam sisak. Annak viszont, hogy utána épségben tovább tudtam tekerni nagyon is volt köze hozzá.
Nem akarok senkit meggyőzni semmiről. Ha valaki struccpolitikát folytat és azt mondogatja magának, hogy sosem fogok elesni, mert én olyan nagyszerűen bringázok, az legfeljebb az első esés után fogja megváltoztatni a véleményét. Lehet, hogy idén, lehet, hogy csak 10 év múlva.
Ne magunkból induljunk ki,
Ne magunkból induljunk ki, anyám teljesen jól megvan bukó nélkül, nem megy 40-el, nem nézi el a villanyoszlopot miközben a csajokat bámulja, nincs is heg a térdén meg a könyökén ... nagyszerűen bringázik, lassan, óvatosan.
Nem tudok olyasmiben
Nem tudok olyasmiben tévedni, amit nem állítottam.
Gondold végig, hogy nagyanyáink vajon miért nem rohantak sosem sisakos fejjel a villanyoszlopnak. Pedig ők még szinte mindenhova bringával jártak.
www.gruppetto.hu
Szerintem ne lovagoljunk
Szerintem ne lovagoljunk szavakon. Egyébként pedig tudsz olyasmiben tévedni, amit nem állítottál, viszont gondoltál. Konkrétan, hogy nem gondoltam végig (ezt állítottad is) illetve, hogy bármi köze volt a sisaknak az ütközéshez (ezt szavaid alapján valószínűleg gondoltad). Mindegy.
Az, hogy a nagyanyáinkkal zéró autóforgalom mellett mi történt, nemigen hasonlítható össze a mai budapesti csúcsforgalomban adódó szituációkkal. A konkrét esetben több tényező játszott össze: nagyon rossz látási viszonyok (erős zuhé viharos széllel, sötét, szembejövő elvakító autósok) egy autós parasztsága illetve részemről némi ügyetlenség (nem felelőtlen száguldozás). Én sem szoktam csak úgy nekimenni dolgoknak se sisakban, se anélkül.
A kerdes hogy hasonlo
A kerdes hogy hasonlo esetben mit tennel? ujra vegigmennel az uton ugyanolyan korulmenyek kozott, keresenel masik utat vagy akar - uram bocsa'! - tolnad a bicajt az uton kivul?
Szerintem az elso igazan meleg helyzet utan mindenkinek el kene gondolkodnia hogy miert tortent ami tortent.
Aztan ha ugyanugy csinalsz tovabb mindent mint addig csak bukoban, na az gaz. Nem allitom hogy ez rad illik, de ugy veszem eszre hogy sokakra igen - kulonben nem mondanak hogy "evente tobbszor esek."
Az én tapasztalatom szerint
Az én tapasztalatom szerint az esések legnagyobb része úthibák következménye, esetleg mások hibáinak korrigálása miatt következik be.
Nyilván ha lassabban megy az ember, több ideje van korrigálni. Azonban az ember szeretne lehetőleg gyorsan menni. Ha az ember tudja, hogy veszélyes részhez ér, nyilván lassít, de mivel folyamatosan túrják fel a várost, mindig vannak új vészhelyzetek.
Nyilván mindenkinek máshol van az elviselhető kockázat határa, és annak megfelelően viselkedik.
en is csak a tapasztalati
en is csak a tapasztalati utbol indulok ki. kaptam mar el homlokmagassagban sisakkal teherauto ajtajat, be is horpadt a sisak. meg estem mar kb 180at lejton lefele, sisak ketterepedt, fejemnek nem lett baja csak vadliban izomszakadas. lehet nem haltam volna bele, de mi a raknak kockaztassak? nem elunk biztonsagosan mert bringazunk, de azert fenetudja amit lehet tegyen meg az ember. arany kozeput, mindig az arany kozeput. nem elengedett kezzel sisak nelkul kell rakni neki a vaci 2. savjaban, es nem is teljes testpancelban 5-el csorogva a bringauton a haromkereu roadwarriorral. ketto kozott, imho...
=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=
vektorracsni pixellánc
Hogy került oda egy vadliba
Hogy került oda egy vadliba és mitől szenvedett izomszakadást?
(Bocs!)
S hogy lett megállapítva
S hogy lett megállapítva az az izomszakadás? Boncolással? :D
__________
Az én titulusaim hosszú listája nem groteksz.
ezen jót kuncogtam, hihi :)
ezen jót kuncogtam, hihi :)
oke nem vagyok medikus,
oke nem vagyok medikus, felolem a kis voros torpek is befurhattak magukat az apro utvefuroikkal a borom ala hogy egy goapartyt rendezzenek lilazold dekoval. amugymeg az orvosbacsi mondta asszem miutan megrontgeneztek.
=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=o=
vektorracsni pixellánc
vad-liba vs vadli-ba szovicc
vad-liba vs vadli-ba
szovicc az ekezetnelkuliseg karara (ahol a marvanyt banyasszak).
Gyerekek! Semmi szükség a
Gyerekek! Semmi szükség a bukó használatára. - A minap 65km/h sebességgel hajtottam lefelé az Árpád hídon, de a köcsög autós nem értette meg, hogy sietek. Kikerültem, de olyan gyorsan jött szembe a többi autó, hogy egy busznak csapódtam. Sebaj, gondoltam, még odaérek. Ám váratlanul egy teherautó keresztülhajtott a fejemen. Még az a szerencse, hogy halottnak tetettem magamat, és így otthagyott, tehát végeredményben a balesetet sérülés és gond nélkül úsztam meg.
Szerintem jól áll a sisak.
Szerintem jól áll a sisak.
Mint minden bukós
Mint minden bukós topikból, innen sem hiányozhat annak a 23 bringásnak a története, akik már biztos nem gondolják úgy, hogy a sisak hülyén áll :)
Ezen 23 bringás
Ezen 23 bringás történetéből azt is szépen látni hogy legtöbbjük nem nyugodt városi kerekezés közben hasalt el hanem off-road, lejtőn lefelé. Megesik az ilyen, ehhez hordjon is bukót az ember.
Ráadásul nem 23 hanem 21 bicajosról van szó, mivel 3 eset Hefivel / veled / történt:
"súlyos agyrázkódás, és a balesetet követo 7 nap emlékezetkiesése"
"Hefi elrontott egy ugratót a Kamaraerdoben, és alaposan beverte a tarkóját."
"csigolyatörés + mivel valami duzzanat nyomott egy ideget, így a jobb karja lebénult egy idore"
Hefi! Remélem nem hiszed hogy csak a bukón múlt hogy még élsz. A szerencsén is, remélem jobban odafigyelsz a jövőben, nem szeretném a nekrológod olvasni, sem azt hogy lebénultál egy életre.
Mindenki eldönti magának hogyan bicajozik: vállal kockázatot vagy nem. Ha nem, nem valószínű hogy életében szükség lesz a bukóra. Ha igen, hordjon bukót - de ne pánikoltassa az átlag bicajost aki A-ból B-be eldöcög kényelmes tempóban.
Udv,
K
Én két bukósisakot
Én két bukósisakot törtem szét az aszfalton, pedig egyiket sem vettem húszezer alatt. Megérte? Igen. Költség-haszon elemzés? Kedves Pata, nem lehet, hogy beütötted a fejed, csak nem tudsz róla?
Megvolt a mai nap
Megvolt a mai nap intellektuális kommentje is.
OFF, de ide tartozik: Új
OFF, de ide tartozik:
Új bukót szeretnék, mert a régi csúnya, hülyén áll, nem szellőzik rendesen, és az új bringámhoz nem passzol színben.
Kérdés:
Hol lehet szép, és jófajta bukókat kapni, nagy választékban?
nos csak annyit, hogy lehet
nos csak annyit, hogy lehet egymást győzködni, de mindenki úgy dönt, ahogy ő akar. én úgy döntöttem, hogy a városban hordok sisakot, mert, ha hirtelen, tükörbenézés nélkül kivág egy kocsi és feldönt 20-al, akkor védhet, ha elesek. ha úgy csapnak el, hoy széttörik a fejemmel együtt, akkor mindegy, de legalább esély volt. országúton nem hordok, mert idegesít a sapkával együtt, ha meg nincs sapka, akkor csípi a szemem az izzadtság, meg ha százzal gázol a kamion, akkor akár lovagi páncél is lehetne rajtam, az se érne szart se. mindenki azt csinál, amit akar, ha gázolják és úgy dönt, hogy de jó lett volna... akkor vesz sisakot, ha meg nyáladzó idióta lesz, akkor meg úgy se fog neki kelleni, halál esetén dettó. ha megússza, akkor meg nem vesz :-)
Országúton (meg városban
Országúton (meg városban is :) én kendőt veszek a sisak alá, úgy nincs gond az izzadtsággal. A legjobb a modern mez anyagból készült kendő, ami elvezeti az izzadtságot. Bringás boltokban általában beszerezhető.
www.gruppetto.hu
Országúton (meg városban
Országúton (meg városban is :) én kendőt veszek a sisak alá, úgy nincs gond az izzadtsággal. A legjobb a modern mez anyagból készült kendő, ami elvezeti az izzadtságot. Bringás boltokban általában beszerezhető.
www.gruppetto.hu
van egy film az a címe,
van egy film az a címe, h
jól áll neki a halál.
ez most csak úgy eszembe jutott.
.....................................................
Bringával megyek. - No para! Normális tevékenység!
Szerintem esztétikailag is
Szerintem esztétikailag is fontos a sisak:
A leradírozott felületű sisak jobban néz ki, mint a leradírozott felületű (egykor) hajas fejbőr.
Most nem az ide-oda vitatott koponyatörésekről beszélek, meg hogy hányszereplős balesetnél milyen sebességnél.
Mondjuk egy sima sínen elnyalás, ahol kicsit elakad a láb a vázban, és nem a megszokott "hason csúszok, tenyeret horzsolok" felállás érvényesül.
Szeretném, ha a genetikailag determinált mintázat és ütemezés szerint kopna le a haj a fejemről.
Hiú vagyok? Lehet.
- - - - -
6É futás
Következő járat indulása: szeptember 12.
www.6efutas.hu
Aha! Most már értem!
Aha! Most már értem! Szóval ezért olyan hülye a biciklisek 99%-a, hogy nem képes a fosparipájára egy százforintos nyomorult csengőt szerelni, hanem inkább ezerrel hajt bele néma csöndben a gyalogosokba!
No de Nyuszi! Amikor épp
No de Nyuszi!
Amikor épp járdázni kényszerülünk, akkor lassan megyünk, mert a bringás a járdán vendég, és modortalanság saját pályáján lecsengetni a gyalogost.
Nem tudtad?!
- - - - -
6É futás
Következő járat indulása: szeptember 12.
www.6efutas.hu
Én már nem is emlékszem,
Én már nem is emlékszem, mikor használtam utoljára a csengőmet. Főleg, hogy már nem is nagyon működik...
www.gruppetto.hu
random kínzó kérdés: mi
random kínzó kérdés: mi jár azok fejében, akik úgy viselik a sisakot, hogy ki van kapcsolva a pánt rajta?
meteor ellen védekeznek vele?
Lehet, hogy így rögzítik
Lehet, hogy így rögzítik a 24 réteg fóliát a halántékukon. Tudod, a földönkívüliek sugarai ellen...
Ádám
______________________________________________________
"There is nothing more horrifying than stupidity in action."
Pl. Tilla. -- Fővárosi
Pl. Tilla.
--
Fővárosi Zöldszámok (VIK): 06-80-220-220 és 06-80-330-330 (Fővárosi Közterület-felügyelet)
Elveszett, megrongálódott közúti jelzőtáblák és a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek meghibásodásának bejelentése: 06 1 210 05 73
Sziasztok, a Ridebike
Sziasztok, a Ridebike Árkádba érdemes mennem sisakot nézni? Van elég nagy választék?
........................
Formaharc és sci-fi.
nagyon kis üzlet, inkább
nagyon kis üzlet, inkább próbáld meg a Récseiben, oda is könnyen el lehet jutni az örsről.
*
Downhill is the light in the life!
&
Downhill is a way of life!
*
Köszi, látom az is nyitva
Köszi, látom az is nyitva van holnap 5-ig, szóval megyünk, megnézzük. :-)
........................
Formaharc és sci-fi.