Jelzőlámpák és táblaerdő nélküli, a forgalom résztvevőinek fokozott egymásra figyelésére építő közlekedés¬szervezési metódust támogat az EU több nyugati országban. A modell nálunk aligha működne.

Nem kell többet aggódva várniuk a büntetésre a németországi Bohmtéban az autósoknak, amiért piros lámpánál csúsztak át a kereszteződésen – a 13,5 ezer fős alsó-szászországi város útjairól ugyanis eltűntek a jelzőlámpák és a KRESZ-táblák jó része. Az Európai Unió Shared Space, azaz Osztott Tér elnevezésű programjában részt vevő város 2,35 millió euróért – amelynek felét Brüsszel állta – újraszervezte közlekedését: a jelzőlámpákat körforgalmakkal helyettesítették, a „belváros” aszfaltját pedig térkőre cserélték. Megszüntették a magasított járdákat is: a gyalogosok egy szintre kerültek az autósokkal és kerékpárosokkal, és csak a különböző színű kövek jelzik, hogy kinek hol ildomos közlekednie.

A középkor utcáinak hangulatát idéző közlekedés lényege, hogy az úton egyenrangú félként, mesterségesen nem elszigetelve halad egymás mellett autós, kerékpáros és gyalogos. Haladási irányukat, szándékukat nem a szabályok és táblák terelik, ehelyett egymással kell „kommunikálniuk”: kézzel, fejbólintással és szemkontaktussal. A koncepció szerint azáltal, hogy a forgalomban részt vevőket a rutin és a táblák helyett az egymásra figyelés mozgatja, jobban felelősséget vállalnak önmagukért és egymásért, így a közlekedés jóval biztonságosabb. A közlekedés különböző szereplőinek fokozott egymásra figyelése, a környezet- és emberbarát közlekedés az egyik üzenete a szeptember 22-én megrendezett − nálunk általában kerékpáros felvonulással ünnepelt − Európai Autómentes Napnak is.

RENITENS MAGYAROK. „Ennek a rendszernek a magyarországi bevezetését elképzelhetetlennek tartom, közlekedési kultúránk nem áll a szükséges szinten” – kommentálja a bohmtei modellt a Figyelőnek Dulin Jenő közlekedéspszichológus. A szakember szerint a majdnem 4 millió, vezető honfitársunk között a nyugat-európai átlaghoz képest jóval több a renitens: a belátásképtelen és kockázatvállaló autós. „A közlekedési morál nem elválasztható a társadalom gondolkodásmódjától. Nem csak az utakon nem tartjuk be a szabályokat, az élet más területein is könnyebben vétünk ellenük.”

A teljes cikket elolvasva komolyan gondolkoztam a dologról van benne valami szerintem, több embert megkérdezve hasonló a véleményük de itthon MÉG nem lenne jó megoldás.

A TELJES CIKK OLVASHATÓ :
http://www.fn.hu/hetilap/tarsadalom_trend/20080923/egy_utunk/

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
yociweb képe

Nálunk egy ilyen városban

Nálunk egy ilyen városban a gyalogos halnának ki először, majd bringások is a veszélyeztetett fajok közé kerülnének:)

2
PTeker képe

Sajnos ezt mondták mások

Sajnos ezt mondták mások is, de van benne logika.
Pedig nyugaton sincs kolbászból a kerítés csak a közösség tudat az én (EGO) felett áll.

3
pfm képe

én itthon az oktogonból

én itthon az oktogonból csinálnék először körforgalmat. a villamosnak természetesen elsőbbsége lenne. majd a tér egyik felére egy parkot, a másikra kávézót tennék.

4
proof88 not logged in képe

Körforgalomban amúgy is a

Körforgalomban amúgy is a villamosnak van elsőbbsége. :P

5
Krisztab. képe

Szerintem lehetne ez

Szerintem lehetne ez Magyarországon is, hiszen éppen úgy működik, hogy kikényszeríti az egymásra figyelést, nem kényelmesíti el a vezetőket a lámpa meg a tábla.

*CMS*
_~o
_-\<,_
(_)/ (_)

6
Wilika képe

A körforgalom a valaha volt

A körforgalom a valaha volt legnagyobb találmány utak tekintetében... szvsz
_____________________________
http://wilika.hu

7
pata képe

Szerintem van jobb,

Szerintem van jobb, Hollandiában láttam: útszűkítés autósoknak, ami mellett két oldalt el tud menni a bicaj, de autó egyszerre csak 1 (az út kisforgalmú, kétirányú). Kb így:

|) (|

Elvileg az út hosszú és egyenes, de ezek miatt senki nem fog rajta autóversenyt játszani. Nálam eddig ez a csúcs. A körforgalom második :-)

8
Szász Andrej képe

Én ezt nem szeretem. Nem

Én ezt nem szeretem. Nem csak azért, mert egy bringás utánfutó boldog tulajdonosa vagyok, de ez a rendszer feltételezi, hogy egyszerre egy bringás fér el. Mert ha elég szélesre csinálod a bringás áthajtót, átmegy rajta a kocsi is.

Nálam a körforgalom a nyerő. Az tényleg lassítja az autóst (a biciklist meg gyakorlatilag alig). Mindig a tükörben kell keresnem az autókat a körforgalom után :)

9
lrdr képe

A bringást alig? Hát

A bringást alig? Hát nemtom...megfigyeltétek már, h mifelénk 10ből hányan indexelnek kifelé? :|

10
gontar képe

a körforgalom valóban

a körforgalom valóban remek találmány. csak az a nagy baj hogy a magyar autósok jó részének fogalma sincs arról hogy hogy kell ott közlekedni. bár talán hogy egyre több lesz belőle országszerte egyszer csak megtanulják

11
pata képe

Magyarországon is simán

Magyarországon is simán lehetne. Renitenskedő autósok most is vannak, elég lenne nekik jó sok fekvőrendőr, szűkítés és ilyesmik. Pl ha a Belváros úgy lenne kalibrálva, hogy kb 25-30-al lehessen haladni, mert különben szétmegy a kocsid és leharapod a nyelved.

12
lrdr képe

Ugyan-ugyan...hát mire

Ugyan-ugyan...hát mire való az SUV? ;)

13
pata képe

Mire? Ugyanúgy döccen a

Mire? Ugyanúgy döccen a fekvőrendőrön. Átlag SUV nem terepjáró, csak optikai tuningokkal megrakták azok számára, akik valamit kompenzálni akarnak.

14
WhiteCat képe

Nálunk egy szintben az

Nálunk egy szintben az autós a gyalogos és a bringás? Úgy, hogy csak a térkő színe különbözteti meg ki hol haladhat?
Ez egy vicc :) komolyan.
A gyalogos és a bicajos eleve közlekedésképtelen lenne mert a járdán és bringasávon is keresztbe-hosszába parkoló autóktól max az úttesten tudna haladni:)
És akkor ez csak a legkisebb probléma, mert pl az autósok rendre a járdán előznének már ha épp nem zavarná őket ebben a parkoló autók.
Megnyugtatlak a gyalogos jelenléte nem zavarná ebben.

üdv WhiteCat

15
pata képe

Szerintem ez a gondolkodás

Szerintem ez a gondolkodás hibás, azt tételezi fel mint ha a magyar autós természete inherensen más lenne, mint a német etc autósoké. Szerintem az egész csak szabályozás kérdése, aztán a szabályok rászorítják az embereket a normális viselkedésre. Ezért van, hogy a normális országból érkező autósok is szoktak úgy vezetni nálunk, ahogy otthon nem mernének.

A fenti rendszerhez elég lenne annyi szabályozás, hogy bármilyen helyzetben az autós a hibás, amíg az ellenkezője be nem bizonyosodik, ezenkívül komoly baleseteknél normális mértékű büntetés (nem ejnyebejnye és felfüggesztett) + eü költségek és nem vagyoni károk érvényesítése a baleset okozóján (kb mint az USÁban). Mindenki úgy vezetne, mint a kisangyal.

16
Krisztab. képe

+1 és még valami: Nagyon

+1 és még valami:

Nagyon nem bírom, amikor szakértők/döntéshozók azzal indokolják meg, hogy vmi fontos lépést miért nem lehet megtenni, hogy a magyar kultúra/társadalom még nem érett meg rá (pl. szexuális kisebbségek jogai, bringasáv a Nagykörúton). Viszont ha nem teszünk semmit, hirtelen mitől érne meg rá a társadalom? Ez csak kifogás.

*CMS*
_~o
_-\<,_
(_)/ (_)

17
Zsurmi képe

Nem úgy nem érett még:

Nem úgy nem érett még: hogy utólag se látja be, hogy az a kényszer az jó volt, az eredmény jó (előrébb van), csak belekezdeni volt nehéz. Ha pedig nem jó a másik miatt nem jó. Nem azt keresi, hogyan lehetne jobb, csak a sérelmeit emlegeti és az alapján szavaz.

Márpedig politikus szeretné megát újraválasztatni.

-
Zsurmi

18
WhiteCat képe

Úgy szeretnék igazat adni

Úgy szeretnék igazat adni Neked, de menj ki az utcára nézz körül, és gondold át újra.
Szarnak nagyívben már most a szabályokra a magyar autósok. Nem egy olyan eset van mikor valaki 1 nap alatt kétszer is gázolt. Pedig az ember azt gondolná az elsőből már tanult. De nem.
Részegen gázolt, el vették a jogsiját. Szabadlábon védekezhetett. Nem kellett volna újra részegen gázolt, persze már jogsi nélkül mert az már el vették tőle.
Ilyeneknek akartok táblák és lámpák nélküli közlekedést?
Gyalog az életben nem mennél át az út túloldalára és ez lenne a legkisebb gond.
Pl a járdán gázolás mindennapos dolog lenne.
Épp csak azt nem írom, hogy szimpla gyalogos=10 pont, babakocsis kismamam=20 pont, stb.

üdv WhiteCat

19
mcysh képe

Pár éve a HVG-ben írtak

Pár éve a HVG-ben írtak erről a megoldásról. Nem találom a cikket az online archívumban, de arra biztosan emlékszem, hogy ahol eddig bevezették, ott kivétel nékül jelentősen csökkent a balesetek száma. Függetlenül a korábbi szabályozástól vagy közlekedési moráltól.
===
bácsi a biciklin

20
zsoltee képe

bezonyám, nem olyan

bezonyám, nem olyan egyszerű dolog ez a pszichológia, néha csodákra képes :)

Zsoltee

21
mcysh képe

De ugyanez a helyzet nálunk

De ugyanez a helyzet nálunk is: ha a futárokat nem számítjuk, sokkal kevesebb a kerékpáros baleset úttesten, mint szeparált kerékpárúton. a velem vagy egy csoportban, másképpen figyelek rád. Nem érzem fenyegetésnek a jelenlétedet.
===
bácsi a biciklin

22
lord képe

nem a nol volt?

nem a nol volt?

23
mcysh képe

Nem, HVG. Legalább öt

Nem, HVG. Legalább öt éve, de inkább több.
===
bácsi a biciklin

24
lord képe

passz. HVG-ben csak ezt

passz.
HVG-ben csak ezt leltem, de ez jóval frissebb

25
mcysh képe

Hát most jól beégtem. Ez

Hát most jól beégtem. Ez az a cikk. Köszi szépen.
===
bácsi a biciklin

26
lord képe

Nahh, a lényeg, hogy

Nahh, a lényeg, hogy megvan.

Ők 2 n-nel írják a nevét, a keresőjük meg olyan, amilyen. (eláruljam a titkot? Drachten volt a kulcsszó ;)

most már csak az a - totálisan off - kérdés, hogy miért tűnt neked öt vagy több évnek a publikálás óta eltelt alig kettő :))

27
mcysh képe

Mélylélektani kérdés,

Mélylélektani kérdés, félek belemenni. :-)
===
bácsi a biciklin

28
aron képe

ez Monderman

29
mcysh képe

Tényleg, Monderman!... A

Tényleg, Monderman!... A feledés homálya. Meg is van:

http://en.wikipedia.org/wiki/Shared_space

===
bácsi a biciklin

30
lord képe

persze, hogy az. ˘˘ dehát

persze, hogy az. ˘˘

dehát az eredetileg linkelt cikk felét is ő teszi ki.

31
zsoltee képe

Bezonyám :) Ha ő lenne az

Bezonyám :)

Ha ő lenne az LMP kormány közlekedési minisztere... na jó bilibe lóg a kezem :D

Zsoltee

32
lord képe

poszthumusz? lévén idén

poszthumusz?
lévén idén januárban meghalt

33
Névtelen képe

elütötték a járdán?

elütötték a járdán?

34
Szász Andrej képe

Prosztatarákban halt meg 62

Prosztatarákban halt meg 62 évesen. (forrás) Kár, írtam neki emailt, de nem válaszolt, ezexerint már nem is fot.

35
zsoltee képe

Uhh tényleg... azért

Uhh tényleg... azért remélem lesz méltó utódja a közlekedésszervezés terén.

Zsoltee

36
Hmaci képe

Elsőre ijesztőnek tűnik,

Elsőre ijesztőnek tűnik, de mivel ők sem hirtelen Berlinben vagy hol valósították meg, egy bátrabb szellemű hazai polgármester is kipróbálhatná a saját "kisvárosában", nem tartom lehetetlennek, biztos kapna még eus pénzt is, meg ilyesmi... Ilyenkor merül fel bennem a kérdés, hogy pl egy Európa kulturális fővárosa cím miért csak arról szól, hogy hány új épületet és hány új programot találnak ki, kvázi kényszerből, hanem mondjuk egy közlekedésreformot is jelenthetne, ezzel pláne lehetne csalogatni a népeket, már csak a kíváncsiságra építve is. Vagy én vagyok megint naiv?

---------------------------------------------------

Én megrakom, Te meg tekered és mindketten szívunk;-)

37
Zizz71 képe

én elakadtam a "4 millió

én elakadtam a "4 millió vezető honfitársunknál" ez meg milyen egy képtelen adat már, kérem szépen?

Zita
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
trek 3700 zölden-fehéren-virágosan

38
er13a18 képe

itthon is lehetne, nagyon

itthon is lehetne, nagyon komoly szankciókkal. pl autósnak örökre elvenni a jogosítványát. Biciklis-gyalogos magas pénzbünt, stb..
ha a józan ész nem veszi rá az embereket a kulturált közlekedésre, akkor a "félelem a büntitől" megtenné.

39
Prof.gruppetto.hu képe

Azért a kölcsönös és

Azért a kölcsönös és közös jól felfogott érdekek egyeztetése sokkal jobb vezérlő elve egy társadalmi interakciónak, mint a büntetéstől való félelem...

www.gruppetto.hu

40
er13a18 képe

de sajnos az itthon nem

de sajnos az itthon nem működik :(

41
WhiteCat képe

Tévedsz, legalábbis

Tévedsz, legalábbis szerintem. Nálunk csak a büntetéstől való félelem működik. Illetve még az sem. Hiába a magasabb büntetési tétel, az azonnali jogsi elvétel így is ittasan ülnek volánhoz, gyorshajtanak, szabálytszegnek, és gázolnak.

Akkor???

üdv WhiteCat

42
tuzogep képe

De, az működik. Csökkent

De, az működik. Csökkent az ittas vezetők száma, valamint kevesebb a szabályszegő is, meg talán még a baleseti statisztikák is jobbak. Múltkor olvastam a helyi sajtóban.

43
WhiteCat képe

Valóban én is olvasdtam

Valóban én is olvasdtam valahol, de csak statisztikai értéke van mert sajnos a csökkenés nem elég lényeges.
Ha legalább 50%-al lenne kevesebb a szabályszegő. De nem. Mint tegnapi bringás gázolás is tanusítja már nem érik be annyival, hogy egy valaki elgázoljon, mindjárt ketten hajtanak rajtad keresztű.
Biztos ami biztos. És egyik sem hív mentőt nemhogy segítsen.

üdv WhiteCat

44
tuzogep képe

Én annak is örülök, h

Én annak is örülök, h javult a helyzet, de azt nem várom el, hogy egy intézkedéstől mindenki jó vezetővé váljon. Viszont míg a bringások állandóan az autósokat szidják, hogy szabálytalankodnak, előtte át kéne gondolniuk azt is, hogy kétkerekesként hányszor szegik meg a kreszt. Persze tudom, h az autó veszélyesebb, meg többen is vannak, de a mércének kettősnek kell lennie.

Múltkor eléggé viccesnek találtam, mikor egy cikket olvastam arról, hogy az autósok mennyire felháborodtak, mikor kaptak egy 100e Ft-os csekket otthon azért, mert áthajtottak egy helyen a piroson. De leginkább az volt a problémájuk, hogy miért nem tudatták ezt előre velük, hogy melyik lámpánál, mikor szerelik fel a kamerát, ez mennyire nem fer velük szemben.... Az miért nem jut eszükbe, hogy nem kéne állandóan áthajtani a piroson? Ennyire természetes, hogy még nekik áll feljebb?

45
aron képe

így kéne lennie. amikor

így kéne lennie.
amikor egy dologra tiltás a válasz, az a legtöbb esetben impotenciát tükröz.

*
www.criticalmass.hu/lakat

http://kerekparosklub.hu/eszak-pest

46
tothnorb képe

Van olyan forgalmi

Van olyan forgalmi környezet, ha lehet ezt így mondani, Magyarországon is, ahol lemérhető, hogy mennyire működik az amikor táblák és jelzőlámpák híján egymásra kell figyelnünk. Ez pedig az egyenrangú útkereszteződés. Zuglóban a kertvárosisas kis utcákban rengeteg ilyen van. Havonta látok totálkárosra tört autókat csak azon az útvonalon, ahol én közlekedek. És nem csak egyszerű koccanásokról van szó, hanem arról, hogy eleve úgy közelítették meg a kereszteződést, hogy esélyük sem volt elsőbbséget adni.
Nem tartunk ott, hogy ezt nyugodt szívvel be lehessen vezetni.

47
pata képe

Olvasd el figyelmesebben a

Olvasd el figyelmesebben a fent írtakat. Az egyenrangú útkereszteződésnek nem sok köze van a topic elején vázolt megoldáshoz.

Egyébként pedig nagyon egyszerű a megoldás: méretes fekvőrendőrök minden irányból, rögtön mindenki lassan fogja megközelíteni a kereszteződést.

Nem tartunk ott, hogy ezt nyugodt szívvel be lehessen vezetni.

Miért, nem tudunk betont előállítani?

48
Horka képe

Szerintem ez marha jó! Csak

Szerintem ez marha jó! Csak a sok körforgalom lehet csúnya, a helyett kellene valami jobbat kitalálni. Mondjuk aki a szélesebb úton megy, azé az előny. Vagy minden kereszteződésben a jobbkézszabály érvényes. Ez mindjárt a száguldozás ellen is jó lenne!