Egy kis RaGYa, azaz Radikális Gyalogos megmozdulás tőlem.
Február 17-én "Már a szándék is elsőbbséget jelent..." címmel megjelent egy olvasói levél a Metropol újságban. A benne levő sok blődséget elolvashatjátok alant, a ma megjelent válaszlevelemmel egyetemben.
Már a szándék is elsőbbséget jelent...
EZ A KÖZELMÚLTBAN gyakran elhangzó, sokkoló jelenettel illusztrált tv-reklám bizony nagyon veszélyes a zebrán átkelőkre és a jármű vezetőkre egyaránt. Meggondolatlan cselekvésre biztatja a gyalogosokat, és valóban a reklámban látható esemény következhet be. Jelenleg még csak javaslati szinten van a KRESZ módosítása, ami a zebránál kizárólagos elsőbbséget biztosítana a gyalogosoknak bizonyos feltételek teljesülése esetén.
A javaslati szinten el hangzott feltételek véleményem szerint nagyon szubjektív megítélésűek. Ha valóban sor kerül a KRESZ módosítására, azt úgy kell megfogalmazni, hogy a gyalogosok és a járművezetők is azonosan értelmezhessék. Addig is, amíg a módosítás életbe lép, célszerű lenne a gépjárművezetés oktatásába beiktatni a gondolatolvasás elsajátítását. Ezt a vezetői engedéllyel rendelkezők részére pedig kötelező továbbképzés keretén belül kellene meg szervezni. A reklámok engedélyezését komolyabban kellene venni.
TELEK LÁSZLÓ, Budapest
Most is kötelező megállni
A FEBRUÁR 17-ÉN megjelent, "Már a szándék is elsőbbséget jelent..." című levélre szeretnék reagálni. Sajnos pontosan nem tudom, melyik tv-reklámról beszél a levélíró, de azt hiszem, "A zebra a gyalogosoké" című kampány videója ütötte ki nála a biztosítékot. Ebben ugyanis egy babakocsit toló anyuka próbál meg átkelni egy többsávos úton. A külső sávban közlekedő autó meg is adja az elsőbbséget, viszont a belső sávban elszáguldó terepjáró elgázolja a babakocsit. Amiben szerencsére csak a túloldalon, az apukájával várakozó gyermek macija volt. Ennek tükrében felháborítónak tartom a levélírónak azt a mondatát, miszerint a tv-reklám "meggondolatlan cselekvésre biztatja a gyalogosokat".
A média folyton azt harsogja: "kötelező lesz megállni a zebránál", holott ez – mindenféle jogszabálymódosítás nélkül – most is kötelező! A KRESZ 43. paragrafusában (magatartás a gyalogosokkal szemben) világosan leírja: "Kijelölt gyalogosátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. [...] Azt a helyet, ahol [...] a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének – a szükséghez képest megállással is – eleget tudjon tenni [...]. A kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni és továbbhaladni akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti."
Ezeket a szabályokat a tanuló vezetők álmukból felriasztva is kívülről fújják, ám a sikeres vizsga után valahogy nagyon hamar elfelejtik. És hamar fölveszik a reklámban is látható stílust, és ellenük elkövetett bűncselekménynek érzik, ha egy zebránál meg kell állniuk.
Gyalogolni egyelőre mindenkinek kell, így mindenki nap mint nap átkel egy-egy zebrán vagy utcasarkon. Tehát nem a gondolatolvasást kell elsajátítani, ha nem azt, hogy egyáltalán észrevegyék a zebra szélén ácsorgó gyalogost,
és biztosítsák neki a KRESZ-ben objektíven lefektetett elsőbbségét.
STEFÁN GÁBOR, Budapest
Metropol: február 17. (18.oldal, .pdf); február 26. (30.oldal, .pdf)
Zebra a gyalogosoké reklámfilm
UPDATE 2009.03.13.:
Folytatás: Még egy kis RaGYa












Grtatuláció a jó
Grtatuláció a jó stílusú levélhez, és csodálat kitartásodnak, ahogy mások agyának (tetsz)halott sejtjeit próbálod az életbe visszahozni.
Ádám
______ _______ ______ _______ ______ _________ ________
"Fear is the path to the dark side... fear leads to anger... anger leads to hate.. hate leads to suffering."
+1 === bácsi a biciklin
+1
===
bácsi a biciklin
+2
+2
+1 Zsoltee
+1
Zsoltee
+1 --------------------------
+1
---------------------------------------------------
Én megrakom, Te meg tekered és mindketten szívunk;-)
Azért pár év aktív
Azért pár év aktív városi bringázással megtanul az ember (ha nem is gondolatot olvasni, de) az apró jelekből szándékot kiolvasni "olvasni a sorok között". :-)
A cikkedhez meg gratula.
------------
Life is Random
Köszönöm, hogy írtál!
Köszönöm, hogy írtál!
http://autozz.blog.hu/2009/02
http://autozz.blog.hu/2009/02/26/kenyelmes_utcasepro
----------------------------------
Valamint autómentes településeket!
Fejlett közlekedésű
Fejlett közlekedésű államokban nem szükséges gondolatolvasási képességet megkövetelni a gépjárművezetőktől, bármily humorosan is jegyezheti meg ellenkezőjét a beíró.
Egy gyalogos, a gyalogosátkelő előtt a járda szélén állva és a közeledő járművek felé tekintve egyértelműen jelzi ezekben az államokban az átkelési szándékát.
Nem kell neki valamily törvényben előírt kézfeltartás, láblendítés, úttestre lépés, vagy hasonló faramuci testmozdulat ahhoz, hogy az egy meghatározott és előírt formai jelzés legyen az ottani járművezetőknek.
Fejlett közlekedési kultúrával rendelkező államok járművezetői átengedik az elsőbbségére jogosult gyalogost a gyalogátkelő helyeken.
A levélíró jobban tenné, ha Magyarország közlekedési kultúrájának javulását a járművezetők kultúrájának és szabály-betartásának javulásában kívánná meg elsősorban.
Tegnap a zebránál akkora
Tegnap a zebránál akkora láblendítést adtam elő, mint egy díszlépésben közlekedő katona, de leszartak :)
hf, aki arra fordítja a szabadidejét, hogy az észak-pesti bringásoknak jó legyen
Van itt nálunk egy
Van itt nálunk egy kereszteződés, ahol a boltba menet a gyalogátkelőhelyen megyek át a túloldalra. Mindig megállnak az autósok. Áthaladási szándékomat egyértelműen, a kerékpárt fenyegetően a fejem fölé tartva, kissé a motorháztető felé lendítve szoktam jelezni.
_________________________
Priority for People, rather than automobiles
Hasonlóan cselekszem én
Hasonlóan cselekszem én is. Megfogom az outim szarvát és előrelendítve felemelem. Na ettől szokott igazán csak csikorogni a gumi. Továbbfejlesztett változat az lesz, hogy szerzek egy szakadt bringát és amelyik nem áll mag, annak a motorháztetőjén fog landolni. Aztán már hívom is a rendőröket. Tudom, hogy nem ez a jó megoldás, de valamit tenni kellene már tényleg.
Ezen én már annyiszor
Ezen én már annyiszor elgondolkodtam, de a bringámat sajnálom az ilyenre...
------------
Life is Random
Kapcsolodo videok kozott
Kapcsolodo videok kozott talaltam:
http://www.youtube.com/watch?v=QRje4FFoqJk&NR=1
Fel kene vetni az agytalanjanak, hogy igy akar-e kozlekedni o is? Abban egyebkent szinte biztos vagyok, hogy ha esetleg gyalog kell kozlekednie az agyleszivott beironak, es nem engedik el a zebran, akkor garantaltan kanyazasban tor ki, de minimum duhrohamot kap...
- errorka
Ő nem közlekedik gyalog,
Ő nem közlekedik gyalog, mert mindig a célállomásánál parkol, ha kell, járdán, ha kell másodiknak duplavillogóval. Így soha nem is kell átmennie az út túloldalára gyalogosan...
hf, aki arra fordítja a szabadidejét, hogy az észak-pesti bringásoknak jó legyen
jó
jó lett
*
www.criticalmass.hu/lakat
http://kerekparosklub.hu/eszak-pest
ma a szokásos volt
ma a szokásos volt kispesten az üllőin. zebra, gyalogos, lassítok, befelé húzódok, megállok. a zebra után fél autónyi hely, mert a következő lámopáig áll a sor. gyalogos elindul. mögöttem autós is. beáll a zebrára, a gyalogost nem engedi át. miután mégis átért, mellécsorgok a sofőrnek, hogy ez zebra, és tudja-e mi az. válasz. jobbról előztem. háháhá. ő meg kis híján elütött egy embert.
×
ogreflikker
Nemsokára megyek haza,
Nemsokára megyek haza, akkor beszállok megint. :)
Sokat autózok. A
Sokat autózok. A lakás-munkahely távolság és a télihideg-térdizület kombó miatt is.
Ha gyalogos van, jóval a zebra előtt lassítással és a zebránál megállással, jelzem a gyalognak az elsőbbségének megadását, valamint a mögöttem jövőnek a megállási szándékomat.
Így okoztam majdnem két gyalogosnak is az elgázolását. Mivel a mögöttem jövő "drága" autós kolléga mit csinál? Padlógáz, sávváltás, esetleg dudaszóval megspékelve és át a zebrán tova...
Szerencsétlen gyalogokkal csak néztünk egymásra és én éreztem szarul magam, hogy ilyen helyzetbe hoztam.
Azóta ugyanebben a helyzetben ugyanezt csinálom, csak a két sáv közé beállva, hogy mindkét sávot fedezzem.
És magasról leszarom, hogy ez valakinek nem tetszik mögöttem. Ha beszól, akkor még ott állok fél percig. Vesse szét az ideg!
Amúgy gyalogosként sem szarozok :-) Szó nélkül belépek az autó elé a zebrán, miután a fenti hozzászólásban is említett magatartással jelzem szándékomat. Vagyis, ha a zebrához lépek és erős tekintettel nézem az autófolyam érkezését, akkor pár másodper után le is lépek. Nem azért nézem őket, hogy megvárjam az elsőbbségemet, hanem, hogy jelezzem, hogy ÁT FOGOK MENNI!!!
Ja, és a bringás elé is belépek! Ő amúgy is kisebbet üt csattanáskor.
a legutolsóval az a baj, ha
a legutolsóval az a baj, ha félrerántja a kormányt, közben meg előzik, akkor őt fogják elcsapni, senki mást. :(
sajnos nagyon sokan nem figyelnek ilyesmire. mmint tegnap talán az akadiémia utca elejénél jött ki két autó között egy ember, hogy ő most jól beszáll a kocsijába, én húztam ki a kormányt hirtelen, közben meg épp húzta felém egy másik ótós, mert már befejezettnek ítélte az előzésemet. semmi nem történt szerencsére, de egy élesebb helyzetben én húzom a rövidebbet.
×
ogreflikker
Ez így igaz, ahogy
Ez így igaz, ahogy leírtad. Ha a kocsik közül kiugró gyalogról van szó. Ebben az esetben én nem kapom félre a kormányt, mert pont magamat hoznám szar helyzetbe. Fék, mint az állat... aztán mindketten tanulhatunk az esetből.
Az előző hozzászólásomban viszont gyalogátkelőről volt szó. Itt mivel a bringásnak is megfelelő sebességgel és figyelemmel kell a zebrát megközelítenie, nem fordulhat elő, hogy félre kell kapnia a kormányt.
jogos. ennek ellenére
jogos.
ennek ellenére vannak olyan helyek, pl egyetem tér, ahol a zebra nem belátható, sőt, elsőre nem is észrevehető (nekem kb 4-5. alkalomra esett le, hogy ott van). ha nem látom a gyalogost, nem biztos, hogy lassítok, amiből baj lehet (persze ha már megvan 1-1 helyen a rutin, eleve lehet lassítani). ez sötétedés után fokozott probléma.
pont ezért próbálunk valamit csinálni az mk délpesti szervezeténél, hogy a zebrákat világítsák meg rendesen (két oldalt, és középen is). ez szvsz az összes közlekedő érdekét szolgálja.
×
ogreflikker
Azért nem észrevehető,
Azért nem észrevehető, mert túl sok tábla van, és az autósok nem is figyelik a táblákat. Pedig azok láthatók a parkoló kocsiktól és a hótól is.
Jól csinálod. Mondjuk én
Jól csinálod. Mondjuk én biciklisekkel és motorosokkal kíméletesebb vagyok, mert náluk könnyen balesetet okozhat egy hirtelen fékezés. Busz elé sem lépek ki ha már közel van, hogy ne essenek el az utasok. Kamiont is kevésbé szeretek megállítani, mert sok energia és szennyezés az újbóli felgyorsítása. Sajnos ha nem kényszerítem őket megállásra, akkor hajlamosak elfelejteni, hogy nekem van elsőbbségem, nem állnak meg.
Szerdán bicajjal akartam
Szerdán bicajjal akartam megfordulni, gondoltam zebránál teszem (tolva a bicajt), úgy is álltak ott páran. Leszálltam és elindultam, mert pont volt egy kis szünet az autók között. Autósunkat ez nem zavarta, kielőzött a másik sávban, csak azért nem toltam neki a bicajt az út közepén állva, mert sajnáltam. Azt kívántam, bárcsak egy vasdorong lenne a kezemben.
Babakocsi betontömbbel.
Babakocsi betontömbbel.
Ez jó! :-)
Ez jó! :-)
A több sávot átszelő
A több sávot átszelő gyalogátkelők esetén történő, csalogatáshoz hasonló jelenség, a nem zebrán való átkelés is. Az üllői út közepén, szabálytalanul és közveszélyesen szambázó gyalogos életét miképpen lehetne " könnyíteni" v. kioltani? Ő a vétkes, s bármily baj történik, a te lelkeden szárad. A lojalitás, mindenki részéről elvárható.
A közlekedésbiztonság tárgykörében méltán (el)ismert, Klobusiczki György által ismertetett külhoni fortélyok, pl.:átlósan is jelölt gyalogos átkelők stb., sokat lendíthetnének a passzív védelmen.
csinaltam egy olyat, hogy
csinaltam egy olyat, hogy korzo.blog.hu csak meg nem nagyon volt erkezesem atgondolni a koncepciot, meg postokat nyomatni vegkepp.
de kb ebben lattom jol megtestesulni, hogy mirol is szolhat, miben is lehet osszefoglalni a gyalogos mozgolodas babcsirajat.
ezt kifejtenéd bővebben,
ezt kifejtenéd bővebben, hogy mi a terved vele? az oldalt megnéztem, de nem igazán jött át, hogy mit is akarsz.
pedig igény volna rá, ez szinte biztos.
Zsoltee
gyalogszerrel a varsoban,
gyalogszerrel a varsoban, gyalogos eletmod, jo megoldasok-rossz megoldasok, terek-helyek melyek a gyalogos eletet megkeseritik/bearanyozzak, jelensegek mellyel a gyalogszerrel kozlekedonek szembesulnie kell, stb.
igazabol csak a KORZO kifejezest erzem megfeleloen a gyalogos mozgalom kommunikalasara, mivel a korzozas a varosi seta/gyaloglas jo "keyword"-je
aha értem, szóval ez nem
aha értem, szóval ez nem egy radikális gyülekezés, hanem egy békés gyalogos közösségi oldal csírája.
a semminél mindenképp jobb.
viszont nemtom mennyire megoldható a blog.hu-nál, de jó volna, ha sok-sok ember írhatna ide ha épp írhatnékja támad a témában. az ideális egy ehhez hasonló drupal rendszer volna, de azt ingyenesen csak a béna extra.hu-ra lehetne feltolni (tudtommal)
Zsoltee
ehhez en nem ertek. egyelore
ehhez en nem ertek.
egyelore loduljon meg valami :)
addig meg boven eleg egy gmail cim amire lehet tolni a boldogsagot.
Szerintem egy sima saját
Szerintem egy sima saját php fórum jobb mint a drupál és általában az ingyenes tárhelyeken engedélyezett. A gmail címre menő véleményeknél meg fényévekkel jobb.
----------------------------------
Valamint autómentes településeket!
hat, senki sem tilt meg
hat, senki sem tilt meg semmit senkinek...
A drupal pl. megtiltja hogy
A drupal pl. megtiltja hogy irjak neked, ugyhogy tedd meg te nekem :) Aztan emailben lerendezzuk a reszleteket, mert nem akarok ideronditani technikai dolgokat.
- errorka