Kifejezetten távlatos lépés volt most előhozakodni a fővárosi forgalomkorlátozások ötletével, még akkor is, ha a – hétfőre lényegében megbukott – koncepciónak nem minden eleme volt világos, s a vele gyorsan összekapcsolt „műdugó” vagy „mesterséges dugó” kellően rossz hangzású fogalmak ahhoz (például a „forgalomcsillapításhoz” képest), hogy azonnali dacreakciót váltsanak ki. Pedig az autóforgalom korlátozása a budapesti belső kerületekben (is) kifejezetten kívánatos, sőt, elkerülhetetlen lépés.

Kiricsi Gábor írása a HVGn.

Műdugók

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
Kisember képe

Tetszett Csak az a baj, hogy

Tetszett
Csak az a baj, hogy de. Hülye.

2
Ogel képe

Tetszett. Nem az a baj, hogy

Tetszett.
Nem az a baj, hogy hülye, hanem, hogy pont annyira szofisztikált, mint te...

3
Kisember képe

"Hé te! Bunkó vagyok..."

"Hé te! Bunkó vagyok..."

4
bardoczi képe

Ez egy jó írás. "Budapest

Ez egy jó írás.

"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga

5
j_gergo képe

Valóban jó. De ebben én

Valóban jó. De ebben én nem lennék ilyen biztos:

„Érdekes megfigyelni, hogy a műdugóéhoz hasonló kritika bizony elkerülte a Belváros-Lipótváros önkormányzata által pár hete bejelentett új belvárosi főutcatervet [...] amely [...] áttörné a kétszer háromsávos Kossuth Lajos utcai »autósztrádát«, várakozásra késztetve a – nyilván dugóvá felfejlődő – autókat.”

Inkább csak nem tudnak még róla az autósok, vagyis inkább az autósok fogadatlan prókátorai. Lesz itt még tiltakozás, amikor meglátják, hogy a Hegyalján is azért áll a dugó, mert (ó borzalom) turisták korzóznak keresztül a zebrán.

Ennek az egész dugótervnek az iszonyat rossz kommunikáció volt a veszte. Vagyis az, hogy egyáltalán kommunikálták. Szépen csendben létrehoztak volna néhány plusz zebrát a Rákóczira, egy buszsávot a Hegyaljára, mindezt időben elnyújtva, külön projektenként, akkor az intézkedések jórésze átment volna.

6
marla képe

Én egy éve tudtam kb

Én egy éve tudtam kb erről a tervről. Tudjátok, olyan, mint a Galaxis Útikalauzban, hogy már régóta meg lehetett nézni az önkormányzatnál. (csak pont intergalaktikus sztráda helyett sétálóutcát csinálnak) De lehet, hogy épp így kéne, kussban megcsinálni a terveket, aztán bumm, csak azt látják már, hogy fel van túrva minden, vagy hogy le van zárva az út, aztán már senki nem fog tiltakozni, ha a sajtóban már csak a magyarázat és az első jó hatások jelennek meg.

7
gaze képe

viszont tarsadalmilag akkor

viszont tarsadalmilag akkor nyerunk vele, ha sumakolas nelkul fel kepes fogni a tarsadalom, hogy ez neki miert jo, es ennek tudataban kovetkezetesen es becsulettel vegigcsinaljuk.
ez egy nemzet felemelkedese.
amit meg itt lathattunk mudugo kerdesben..
na az a hazai irigy, onzo, kegyetlen es neurotikus attitud.
ki lehet talalni ez melyik iranyba vezet.

8
bardoczi képe

egyetértek veled. a

egyetértek veled. a közéletet mérgező állapotok egy része azért alakult így, mert történelmileg mindent kussba csináltak és utólag akartak hozzá felhatalmazást szerezni. A demokrácia egy rögösebb út, de vannak vidékek, ahol azt is eredményként könyvelik el a választók, ha beszélgetnek velük, hogy mit kéne, és amikor már mindenki elmondta, kielemezte, szétcincálta és összerakta, akkor történik meg a valami.

"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga

9
alcedo képe

A kommunikációban nem az

A kommunikációban nem az volt a hiba, hogy volt, hanem az, hogy a negatív hatásokkal próbálta reklámozni a projektet.

A dugó rossz dolog. A műdugó rossz, irritáló és provokatív. Elég egy ilyen szó, és a városi terek felosztásának egy akkora pofont sikerül adni, amit egy ideig nem hever ki ez az egyébként nélkülözhetetlen koncepció. Ha az emberek markáns (és negatív) véleményt alakítanak ki róla, sokkal nehezebb lesz meggyőzni őket az ellenkezőjéről. Ezért óriási felelősség fontos kezdeményezéseket ilyen vagy olyan okokból elbénázni vagy elrontani.

Nem műdugóra van szükség. A városi terek újrafelosztására azért van szükség, mert állandósult a dugó. A belváros úthálózatának átbocsátása _és_ a forgalom sebessége egyszerre csökkent az utóbbi évtizedekben, nem egy forgalomtechnikai kísérlet, hanem a bekötött szemű közlekedés- és várospolitika miatt. Mindeközben tönkrementek a város legértékesebb lakó-, turisztikai- és kereskedelmi terei, százezrével települnek ki az elvárt életminőséget nem biztosító városból, a hajdanán büszkeségre okot adó vonzó sugárutakból pedig szlömösödő városi autópályák lettek.

Nem a dugó különféle válfajaira van tehát szükség, hanem a terek jobb felosztására a közlekedési, közösségi, turisztikai és kereskedelmi funkciók között és a közlekedési területhasználat ésszerűsítésére, hogy a belvárost érintő fennmaradó forgalmi igényeket a nagyobb átbocsátóképességű módok (közösségi-, gyalogos- és kerékpáros közlekedés) a jelenleginél hatékonyabban használhassák. (Ehhez persze nemcsak a tér felosztásán, de a közlekedési rendszereken is változtatni kell, megteremtve az alternatívákat. Végül is a szuburbanizáció és agglomerálódás fő hajtóereje is az volt, hogy a közlekedés által eluralt város már nem volt képes megfelelni lakói élhetőségi elvárásainak, illetve nem volt versenyképes e téren éppen a közlekedési lehetőségek által feltárt, ám externális hatásait tekintve a helyzetet tovább rontó alternatíváival. Az emberek racionális döntést hoztak, a várospolitika pedig mindenféle reakció nélkül vette ezt tudomásul évtizedeken keresztül. Ennek fényében jogos elvárás az alternatívák biztosítása, ami nélkül nehezen kap külső támogatást az elodázhatatlan, egész várost érintő beavatkozás.)

A belváros új főutcája projekt (ami a főváros késlekedse ellenére indult el) nem titokban készült, de az előnyökre koncentrált. Ha a terv és kommunikációja a Rákóczi út vonzóbb látványterveire, a város szépülésére, nem a műdugóra és az új parkolóhelyek állandósítására koncentrált volna, vélhetőleg sikeresebb lett volna az is.

10
mcysh képe

Off: Az ilyen

Off: Az ilyen hozzászólások miatt jó ezt a fórumot olvasni.
===
bácsi a biciklin

11
Kuku képe

Majdnem mindennel

Majdnem mindennel egyetértve annyit hozzátennék, hogy kiköltözni nem volt racionális döntés. Illetve épp annyira mint a fizetésnapon felvett fizetést elkölteni egy régen vágyott, és talán meg is érdemelt célra. Fontos a várospolitikus és a szabályozás szerepe is persze, de azért bölcs politikusok sem tudnának észt osztani.

És fontos itt megjehyezni, hogy a dolog kiszivárogtatással/kiszivárgással indult váratlanul, a műdugó szót pedig szerintem újságírók találták ki.

--------------------------------

Lépj be a SZAKszervezetbe! :)

12
alcedo képe

Visszatekintve lehet, hogy

Visszatekintve lehet, hogy nem tűnik racionálisnak a kiköltözés, de folyamatában nem tűnt irracionálisnak azoknak, akik ezt választották. (Nem mintha lezárult volna ez a folyamat, a dinamikájából talán veszített.) Aki nem elemez trendeket, annak az adott helyzet viszonylag stabilnak, állandónak tűnik. Amikor megindult a gyors agglomerálódás, akkor jóval kisebb volt a gépjárműállomány, de gyors bővülésnek indult. A budakeszi, szentendrei, solymári, később budaörsi bekötőutak nem telítődtek minden reggel, egészen addig, amíg a mintát nem kezdték sokan követni. Az egyszeri lakáscserélő akkor azt gondolta, hogy Budakeszire most már tényleg nem racionális költözni, de szerencsére én felfedeztem a parlagon fekvő Dunakeszit, Gyált, Fótot, később Kerepestarcsát ( :) ), Csömört, Mogyoródot, és így tovább. Aki nem figyelte a hasonló észak-amerikai és észak/nyugat európai folyamatokat, az valószínűleg nem feltételezte, hogy idáig fajul a helyzet. A döntés pillanatában mindig racionálisnak tűnt: zöld is van, meg autó is van dolgozni járni. Más kérdés, hogy milliós tömegben ez már nem működik.

A fővárosi népessége a nyolcvanas évek elején tetőzött, kilencvenig néhány tízezerrel csökkent, az elmúlt húsz évben a csökkenés lassan a négyszázezerhez közelít. (Ez az egyenleg, ez nettó módon tartalmazza a folyamatos és gyors beáramlást is a fővárosba.) Mielőtt kettőt pislantottak volna a kiköltözők, korábbi szomszédaik már a környező kertekből néztek vissza rájuk és együtt ültek a reggeli dugóban a városban felejtett munkahelyük felé.

Döntésük nem csak ezért érthető: elnézve Budapest közelmúltját nehéz elhinni, hogy a város alapvetően megváltozhat, élhető hellyé válhat. Egyfelől nem láttak semmi erre utaló jelet, másrészt aki láthatta is a szerencsésebb sorsú városok pozitív mintáit, az sem feltétlenül hiszi, hogy mindez Budapesten megvalósítható. Úgy alkalmazkodtak, ahogy tudtak. A többségük valószínűleg nem volt tisztában azzal, hogy maga is ront a helyzeten, vagy úgy látta, hogy a családjáért vállalja ezt. Egyre többen látják, hogy ezért személyesen is magasabb árat kell fizetniük, mint amire számítottak. Mennyivel jobb lenne azonban, ha egy élhetőbb főváros csábítaná őket vissza, vagy egy vonzó közösségi közlekedési hálózat csökkentené a hatásokat.

(Nem védeni szeretném a kiköltözőket, csak annyit mondok, hogy adott pillanatban racionálisnak tűnt, amit csinálnak. A szűk útkeresztmetszetek használatáért szerintem is fizetniük kellene, függetlenül attól, hogy hova adóznak.)

13
Névtelen képe

Teljesen egyetértek

Teljesen egyetértek Veled.
A városvezetésnek (én nem csak Budapestre értem) fel kellene ismernie, hogy a kommunikáció legalább annyira fontos része egy projekt/terv/stb. megvalósításának mint pl a tanulmányok legyártása. Ha egy normális kommunikációs ívet tettek volna az egész mögé, előre láthatóan nem így végződött volna a történet...

Így ezzel a húzással gyanítom, h egy jó időre konzerválták a jelenlegi állapotokat...

14
gaze képe

nem hiszem. egyreszt a terv

nem hiszem.
egyreszt a terv ugye kiszivargott (hogy most direkt igy volt-e tervezve.. ezt a hazai remek transzparens es becsuletes viszonyok miatt sosem fogjuk megtudni ugye).

masreszt, ha lezarjak (vegre) a margit-hidat, akkor jon el az apokalipszis, es minden autoban ulo kap egy tablat, nagy "L" betuvel.

15
bardoczi képe

Hát igen, a petőfi sándor

Hát igen, a petőfi sándor utcával kapcsolatosan például megy az anyázás az autós fórumokon.

"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga

16
-ogre- képe

a petőfin jelenleg még

a petőfin jelenleg még bringával sem lehet rendesen közlekedni. :( kénytelen vagyok megint nagykörtézni, ha a nyugati felé megyek.

×
ogreflikker

17
bardoczi képe

cserébe viszont ott kapni

cserébe viszont ott kapni fogsz egy vegyesforgamú utat, amin nem az autósé a prioritás

"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga

18
-ogre- képe

jogos. csak vicces, hogy egy

jogos. csak vicces, hogy egy fél méter széles járművel sem lehet arra közlekedni. remélem a felújítás/átépítés után nem díszburkolat lesz végig. :)

×
ogreflikker

19
bardoczi képe

Adottság. Milyek keskeny

Adottság. Milyek keskeny utca, mégis mekkora forgalom volt ráengedve. Díszburkolat lesz. 10 centi vastag mészkő lapok. Látványtervek, háttérinfók itt solaitid kollega jóvoltából:

http://varoskepp.blog.hu/2009/04/23/a_belvaros_uj_foutcaja_most_tenyleg

"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga

20
-ogre- képe

ha ilyen lesz, azon lehet

ha ilyen lesz, azon lehet tekerni. kérdés, milyen lesz az alapozás...

×
ogreflikker

21
dezso képe

Én annak drukkolok, hogy

Én annak drukkolok, hogy olyan legyen, mint a Sütő utcában. Érdekes, hogy lehet minőségi anyagokból, minőségi burkolatot is építeni - ez már a szomszédos Deák téren se sikerült...

22
mcysh képe

Kiskörte? === bácsi a

Kiskörte?
===
bácsi a biciklin

23
-ogre- képe

az astoriáig tiszta gyász.

az astoriáig tiszta gyász. utána jó, és a bajcsy meg egy álom a kálvin környékéhez képest :)

×
ogreflikker

24
aron képe

óó hallottam én már

óó hallottam én már anyázást emiatt is!

*
mindig van hátszél, csak te mész rossz irányba.

az észak-pesti MK tud lakatolni, és tükör helyett is cyclechic

25
AttentoRedaz képe

+ sok Kricsi Gábornak.

+ sok Kricsi Gábornak. Ilyet még-még sokat Tv-be, mindenhova.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

A. Pali.
Biciklista

26
gaze képe

van itt lejebb egy

van itt lejebb egy cim:
"Ikvai-Szabó: a város kinőtte az autóforgalmat"

szerintem ez pont forditva van:
Az autóforgalom kinőtte a várost.

talán pont az ilyen kommunikációs öngólok miatt is jutott ide ez az ügy.
de én szeretném hinni, hogy ez még nem veszett fejsze nyele.
de faszt lehet még csinálni? nyílt levelet írni a sajtónak az ITT lakók nevében, hogy de baszki igen, van aki szerint ez a forgalomkorlátozás geci jó ötlet, csinálják már meg akiket ezért fizetünk.

teringettét.

27
marla képe

- (megtaláltam a válasz

- (megtaláltam a válasz gombot)

28
Lathor képe

hasonló kritika bizony

hasonló kritika bizony elkerülte a Belváros-Lipótváros önkormányzata által pár hete bejelentett új belvárosi főutcatervet
Nem a kritika kerülte el hanem a figyelem, főleg a "nem lesz műdugó" hírek után. Amúgy pont ezzel hülyézi le őket, aki a műdugó szó hallattára háborog a forgalomcsillapítás szó hallattára meg bólogat, hogy jó, az bizony hülye.

29
bardoczi képe

érezni kell a sorok közti

érezni kell a sorok közti iróniát

"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga

30
mcysh képe

Jó kis cikk. === bácsi a

Jó kis cikk.
===
bácsi a biciklin