Peking növelni szeretné a kerékpárral közlekedők számát a jövőben, hogy ezzel is elősegítse a káros anyag-kibocsátás és a forgalmi dugók csökkenését - közölte a kínai fővárosi kommunikációs bizottságának az igazgatója.

Liu Hsziao-ming (Liu Xiaoming) tájékoztatása szerint a kormányzat visszavonja azokat a rendelkezéseket, amelyekkel eddig szabályozták a biciklik használatát, és inkább a gépkocsiforgalmat szándékoznak korlátozni.

A pekingi lakosok között a biciklizők aránya - egy tavaly első negyedévi felmérés szerint - 20 százalék alá csökkent, míg az 1980-as években a fővárosi lakosság 80 százaléka használta rendszeresen kerékpárját.

A jelenlegi tervek és előrejelzések szerint 2015-re a pekingiek 45 százaléka fogja igénybe venni a tömegközlekedési eszközöket, 22 százaléka használ majd autót, 8 százalékuk taxit és 23 százalék kerékpárt.

A város vezetése több helyen vissza kívánja állítani a bicikliutakat, amelyeket korábban a forgalomnövekedés miatt a gépkocsik, autóbuszok részére tettek használhatóvá.

Ugyancsak tervezik több biztonságos bicikliparkoló kiépítését városszerte, különösen a busz- és a metróállomások, az átszállási csomópontok környékére.

Az ígéretek szerint 2015-re mintegy ezer helyen 50 ezer kerékpár kölcsönzésére nyílik majd lehetőség.

Kínát valaha a "biciklik birodalmának" is hívták. Volt, hogy 500 millió kétkerekűvel közlekedtek az útjain. Az utóbbi évtizedekben azonban a magángépkocsik térhódításával, a jólét növekedésével a lábbal hajtott járművek kiszorultak a forgalomból, ami persze távolról sem jelenti azt, hogy mára eltűntek volna a biciklik Peking utcáiról.

A városvezetők mindenesetre nem számítottak arra, hogy 2009 végére a 17 milliós fővárosban már több mint négymillió autó lesz, ami nem csak a forgalom szempontjából okoz komoly gondot, hanem az energiafogyasztás rohamos emelkedése és a levegő szennyezettsége miatt is. Pekingben az olimpia után fenntartottak bizonyos forgalomkorlátozásokat, amelyeknek köszönhetően - hivatalos adatok szerint - minden hétköznap 800 ezer gépkocsival van kevesebb az utakon.

Peking 2010-re 140 kilométerrel 368 kilométerre kívánja növelni metróhálózatát, amelynek teljes hossza 2015-re már 561 kilométer lesz. A tömegközlekedést csak az idén 40 százalékkal kívánják bővíteni.
(MTI - 2010. január 27.)

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
feb képe

Pekingben még mindig 20%

Pekingben még mindig 20% körüli a kerékpárosok aránya, pedig az időjárás ott is hűvös.

2
CsImre képe

Megint fel kell találniuk a

Megint fel kell találniuk a spanyol viaszt. Kár volt idáig eljutni. Harjá.

CSI

3
Oversize Load képe

Remélem sikerül

Remélem sikerül leszoktatni a tömegeket az egyik legkeményebb drogról, az autózásról. Hajrá Peking!

4
gaze képe

tehat vala peking, ahol a

tehat vala peking, ahol a legtobben kerekparoztak. aztan jott a nagy gazdasagi fellendules es mindenki autoba ult.
de aztan lattak, hogy nem latnak a szmogtol.
nosza, most akkor elkoltenek ra sok penzt, hogy az emberek ujra biciklizzenek.
tehat, azert kampanyolnak, hogy az emberek azt csinaljak, amit meg nem is olyan regen teljesen automatikusan csinaltak.
csak a folyamat visszafele nem olyan egyszeru.

ugy tunik, az ember alapvetoen maximum a sajat hibajabol tanul es folyamatosan ugyanabba a sz... folyoba lepked bele.

na nem baj, minap a koruton ejszaka is 5 percenkent mentek el a bicajosok a -6 fokban, kejes elvezettel fogom nezni mi lesz itt tavasszal.

(kicsit olyan ez nekem, mint a modern kori elhizas: fizetek azert hogy bevigyem a kajat amibol zsir lesz, majd fizetek azert, hogy konditeremben kijojjon az a zsir. vagy fizetek erte az orvosnal. tehat lenyegeben egy olyan dologra koltom a penzt (ezaltal az idomet) amit alapvetoen akar ki is hagyhatnek. de valamiert megis.. vajon miert?)

5
Zsurmi képe

Tudod mit mondok, nem baj,

Tudod mit mondok, nem baj, hogy így van.!

Előtte még nem tudták, hogy akkor miért volt jó. Csak utána!

-
Zsurmi

6
mcysh képe

+1 === bácsi a biciklin

+1
===
bácsi a biciklin

7
Cseya képe

Ez ilyen, a "Nem kéne" meg

Ez ilyen, a "Nem kéne" meg a "Na ugye" körül forog a világ.

8
lord képe

Erről eszembe jutott ez a

Erről eszembe jutott ez a hír:
(kivonatolva)

A 14 milliós Mumbai (Bombay) városában a közlekedés 60%-a gyalogszerrel zajlik, ami azonban járdák híján egyes városrészekben szinte már lehetetlen.

Az utcák többségén nincs külön járda, a gyalogosok által használt szélső sávokat pedig elfoglalja a több százezer utcai árus. A helyzet különösen a nagy forgalmú csomópontok, vasút- és metróállomások könyékén súlyos.

A városvezetés különleges megoldással állt elő: az egyes negyedek felett átvezető emelt gyalogosfolyosókat, úgynevezett Skywalkokat építenek. A tavaly elkészült első Skywalkot máris naponta százezer ember használja.
A Skywalk segítségével nemcsak a lenti, balesetveszélyes utcák kerülhetőek el, de a magasban még a levegő is frissebb.

9
feb képe

Ilyesmit olvasva mindig

Ilyesmit olvasva mindig Ausztrália jut eszembe, ahol a lakosság ca. 22 millió ember, és az átlag népsűrűség 3 fő/km2.

10
pixel képe

Jól látom, 5 év alatt

Jól látom, 5 év alatt HÁROMSZÁZNEGYVEN km metrót építenek? Mi ennyi idő alatt csináltunk talán hatot?
------------------------
www.every7years.net

11
Zsurmi képe

Na ott hoztak áldozatot a

Na ott hoztak áldozatot a gazdasági növekedésért, és nem hitelből élnek kicsit jobban pár évig. Aztán meg...

Szó se róla, Kína társadalmilag sokkal fejlettebb. Nem annyira individualista, de mintha működne.

-
Zsurmi

12
gaze képe

"Kína társadalmilag sokkal

"Kína társadalmilag sokkal fejlettebb. Nem annyira individualista, de mintha működne."

hát, próbáljon meg valakit mást mondani...
mondjuk lehet, hogy mégsem fejlettebb...

13
feb képe

Nehogy már egy

Nehogy már egy rabszolgatartó társadalom legyen a példakép.

14
Zsurmi képe

Társadalmilag fejlettebb,

Társadalmilag fejlettebb, nem szellemileg. Kicsit régebb óta társadalom, mint a nyugati világ. Más, nem feltétlen jobb!

Pl. a mai technikai fejlettséget Kína nem tudta volna elérni. Az innováció sokkal jobban működik, a nyugati társadalmakban. Ahol több az egyéni szabadság.

Példát mindenkiről lehet venni, ha valamit jól csinál. Ha másban hülye, azt nem kell átvenni.
Kína pár évtized alatt feljött a nyugat vetélytársának. Számolni kell vele. Figyelembe véve, hogy hol tartottak előtte, ez nagy eredmény.

Disztingválni kérem, disztingválni!

-
Zsurmi

15
Big P képe

jó a felvetés, bár

jó a felvetés, bár szerintem is a folyamatok visszafordítása "szinte" lehetetlen.
pont 2 hete jöttem haza pekingből,úgyhogy frissek a tapasztalatok:
- aktuális pekingi benzinár: 180 ft/l
- taxizás: első 3 km 300 ft, utána kilométerenként 60 ft. sztem több taxi járkál az utakon mint magánautó, mondjuk még a new york-i szintet nem ütik meg.
- bringaút van minden főút mellett, de a 2 nap alatt leesett 30 centis hó járhatatlanná tette őket + a járdákról is odalapátolták a havat. a tartós -10, -20 körüli idő pedig nem segített az eltakarításában.
- megszokott módszer, hogy a taxik, "vagányabb" sofőrök is a bicikliuton közlekednek, ha nagy a dugó. (büntetni nem büntetnek senkit.) hiába vannak ezek a legtöbb helyen még külön korláttal, kerítéssel is elválasztva az úttesttől.
- a kínai autózás, közlekedés is követi a jól bevált keleti stílust: az megy először aki az erősebb. esélytelen, hogy a főúton bringázz.
- majd 3 hetes kinttartózkodásom alatt kb 3 napsütéses naphoz volt szerencsém. és nem mindig a hófelhők takarták a napot.

én szurkolok nekik, hogy ezen változtatni tudjanak, de már régóta nem olyan erős a PÁRT hatalma, hogy mindent amit kigondolnak, elterveznek, azt véghez is vigye a NÉP.

egy pozitívum: 2009-es turista térképpel mászkáltam a városban, amelyen több jövőbeni metrovonal is már be volt jelölve. az egyiknek átadási idejeként 2010 nyara volt feltüntetve, de én január 10-én már vígan utaztam rajta...

üdv
BigP