Nagyon szeretem olvasni az Így írnánk mi blogot, mert számomra (laikusnak) is érthető módon szoktak beszélni jogalkotásról, jogszabályokról és kapcsolódó témákról. Most a zebrán gázolásokról írnak:
[A járművezetők] nyilvánvalóan nem akarnak senkit elütni a zebrán, azonban az elsőbbségadás elmulasztása számukra közvetlen veszéllyel nem jár, ezért hajlamosak a veszély elkerüléséhez szükséges gondosságot a gyalogostól várni. Éppen azért vannak azonban a közlekedésnek szabályai, hogy az ilyen helyzetekben megfelelő szankcióval arra késztesse az autóst, hogy a gyalogost fenyegető veszélyt is figyelembe vegye. Úgy tűnik tehát, hogy a szabállyal, vagy annak kikényszerítésével van a probléma: sem a közlekedés, sem a szabálysértési vagy büntetőjog szabályai nem kényszerít arra minden autóst, hogy mindig megadja az elsőbbséget, és ennek egyenes következménye, hogy olyan sebességgel közelítik meg a zebrát, hogy a baleset elkerülhetetlen.
Remélem hogy bringás témákról is írnak egyszer, talán szólhatnánk nekik...












Nagyon jól összefoglalja.
Nagyon jól összefoglalja. A közlekedés egy ország görbe tükre. Az erősebb kutya elve szinte minden területen a meghatározó elv kies országunkban, és egyre inkább.
Sávközépen csalinkázó hülye biciklisekkel sokat lehet tenni a zebrák lassabb megközelítéséért. :-)
:-((-------))-:
Egyszer így ütött el
Egyszer így ütött el majdnem egy kisteher. Pontosabban Budafokin jöttem az Irinyi felől, és hátranéztem a zebra előtt, el tudom-e engedeni a gyalogokat. A nagykeresztnél volt még a kisteher, tehát volt kb 150 m előnyöm, behúzódtam középre és intettem a gyalogoknak, hogy tessék, azok meg csak nem indulnak el, hátranézek és a kisteher rendületlenül jön, lassítás nélkül, épphogy félrerántottam a kormányt, persze aztán ráugrott a fékre, majd megkérdezte, hogy mit csinálok, én meg mondtam, hogy gyalogátkelőhely. Nagy ijedtségemben ennyi jött ki a torkomon csak... Azóta óvatosabban vagyok udvarias, vannak gyökerek...
~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~
Solo la AS Roma per sempre!
Hasonló eset: a méta
Hasonló eset: a méta utcánál, lámpás kereszteződésnél intettem a mögöttem jövő busznak, hogy előzzön meg. A szemből balra kanyarodó autó pedig beszólt, hogy "figyelj már, mert balról is jönnek". Majd bekanyarodott a busz előtt(!), és énmögöttem. Persze a balra kanyarodókkal szemben a szemből jövőknek elsőbbsége van, kíváncsi vagyok, hogy a 7-es úton is így szokott-e balra kanyarodni, amikor épp kamion jön szemből.
----
« a személyautó például elsősorban egy idióta játékszer, és csak másodsorban közlekedési eszköz »
Internationale Situationiste #1, jun 1958
> Sávközépen csalinkázó
> Sávközépen csalinkázó hülye biciklisekkel sokat
> lehet tenni a zebrák lassabb megközelítéséért. :-)
Erről jut eszembe... A következő KRESZ-módosításba bele kell tetetni: KERÉKPÁRT SÁVON BELÜL TILOS ELŐZNI!
Joe Forster/STA, http://sta.c64.org
Úgy kell berakni, hogy
Úgy kell berakni, hogy mondjuk másfél méteres oldaltávot kell kerékpáros mellett tartani, útburkolati jelektől függetlenül.
Mert mi van, ha a hülye bringás a jobboldali sáv bal legszélén teker valamiért, és az autós a baloldali sáv jobb szélén centizi?
:-((-------))-:
erősebb kutya: +1, naponta
erősebb kutya: +1, naponta tapasztalom
sávközépen csalinkázás: -1, nem vonzó alternatíva elüttetni magam
Szénhidráttal rakom oszt?
Powered by ALPSKO mleko
Én is arra gondoltam hogy
Én is arra gondoltam hogy mások csalinkázzanak, én megyek a szélén és puffogok hogy miért nem középen megyek, és lesem a visszapillantó tükröket hogy ülnek-e a parkoló kocsikban.
:-((-------))-:
:)) Majd én csalinkázok
:)) Majd én csalinkázok helyettetek is. :)
Sokan még abban a
Sokan még abban a rendszerben szerezték meg a jogsit, amikor még úgy volt, hogy a gyalogosnak csak akkor kell megadni az elsőbbséget, ha már lelépett az úttestre. Az a másik baj, hogy nagyon kevesen követik figyelemmel a kresz módosításokat szerintem. Ezért is vannak felháborodva sokan, ha kiharcolod az elsőbbséget a zebránál.
Ja meg még vannak azok, akik félnek lefékezni, nehogy beléjük csapódjon a mögötte lévő autó.
ez mikori módosítás?
ez mikori módosítás?
Asszem a 2010-es? Vagy mire
Asszem a 2010-es? Vagy mire érted pontosan?
III. RÉSZ 21. § (7) A
III. RÉSZ
21. §
(7) A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad. A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs.
netjogtár. én ebből nem látom, hogy a zebrára lépés előtt elsőbbsége lenne.
Igazad van, rosszul írtam,
Igazad van, rosszul írtam, elnézést. :) Valóban nem volt ilyen. A megközelítésben, meg a sebességben írták át, ha jól emlékszem. Nekem akkor vontak volna le hibapontot, ha lassítottam volna, miközben ott áll a gyalogos, mert az csalogatásnak számított volna. Most már szerintem akkor vonnak le, ha nem teszed. Le kell lassítani, és ha ő ezt úgy értelmezi, hogy mehet, akkor meg kell azonnal állni. De nem tudom pontosan, hogy most hogy van a forgalmi vizsgán.
Ezért szoktam én letenni a lábam, meg egy kicsit belóg a bicikli első kereke is. :)
A kotelezoen 30km/h-ra
A kotelezoen 30km/h-ra lassitast megfurtak, amit stp1 masolt, az a resz viszont valoban 2010. januar 1-tol frissult. (http://varos.blogter.hu/392711/kresz_-_vegre_magyarul)
Egyebkent regen volt a rendorseg honlapjan "mar a szandek is elsobbseget elvez" video, de hamar levettek. Tobb forrasnal is erdeklodtem mar ez ugyben, hogy mi volt az oka, de sehonnan nem jott valasz.
http://www.youtube.com/watch?v=LqdT2woc9kI
Amugy igazabol teljesen mindegy, mi a szabaly, mert szarnak a farmra nagy ivben. Es mivel a rendorseg sem foglalkozik veluk - hiaba a raklap ilyen, vagy esetleg meg durvabb video -, ezert aztan nagy valtozas nem is lesz, mig a fejekben nem lesz rend.
Es a fenti videonal lenne hova lelepni, de igy se mernek. Viszont egy meg forgalmasabb, pl. parkolosav nelkuli uton hogy varhato el egy anyukatol, hogy letolja a babakocsit a 60-90-el jovo autok ele?
Néha toltam babakocsit is,
Néha toltam babakocsit is, hát bizony merőben mások akkor a zebrán az átkelési stratégiáim. :(
http://zebraakcio.blog.hu/200
http://zebraakcio.blog.hu/2009/10/09/zebra_akcio_6_bem_rakpart_vid2
----------------------
Hogyan kezdtem kerékpározni
Kerékpárral csak 10 perc
Erre adhatnál vmilyen
Erre adhatnál vmilyen jogforrást, mert ezt szvsz csak az idióta autósoktatók gondolták így régebben is és terjesztették a hülyeségüket.
Gyalogosnak zebrán mindig is elsőbbsége volt.
zebrán igen, zebra mellett
zebrán igen, zebra mellett a járdán most sincs.
a zebrát olyan sebességgel
a zebrát olyan sebességgel és körültekintéssel kell megközelíteni, hogy az átkelni szándékozó gyalogosnak meg tudd adni az elsőbbséget.
nem szó szerint, de valahogy így van megfogalmazva a kreszben is.
--
--
"az úton parkolni luxus!"
nyélen rakom, nem járdán!
ez továbbra sem jelenti
ez továbbra sem jelenti azt, hogy a járda szélén álló gyalogosnak elsőbbsége van.
Valóban. Lehet, hogy
Valóban. Lehet, hogy háttal áll az úttestnek, és ott trécsel valakivel, vagy sálat ad a kisgyerekére, stb.
Azonban a járda szélén álló és láthatóan minden valószínűség szerint átkelni szándékozó gyalogosnak elsőbbsége van, és azt köteles a járművezető megállással megadni neki.
Amikor egy autós megáll, ám minden előzetes jel ellenére a gyalogos mégsem mozdul és akar átkelni, akkor ily megbizonyosodás után az autós óvatosan elindulhat és tovább haladhat.
Ez ritkán fordulhat elő, de mégis biztonságos eltévesztése marad a szándékoknak, és attól senki nem sebesül, senki nem károsul.
én tudom, nem is azon megy
én tudom, nem is azon megy a vita, hogy illik-e megállni.
Manapság a gyalogos
Manapság a gyalogos járdáról történő lelépésének biztos jelzése a következő:
Szorosan fülhöz szorított mobil telefon, földre szegezett tekintet és határozott lépés az úttestre.
:-))))
-------------------------------------------
Ha az élet megkínál citrommal, kérj hozzá egy Martinit.
-szürke b'Twin 5-
de elsőbbsége van akkor ha
de elsőbbsége van akkor ha át kíván kelni az úton. Ahogy a fölérendelt úton is csak akkor van elsőbbsége a másik járműnek, ah az éppen halad. Egy parkoló járműnek nem kell megadni az elsőbbséget.
Annyi "könnyítés" van a járművezetők részére, hogy hirtelen nem léphet le, vagyis nem rohanhat le a járdáról, nem pattanhat fel hirtelen a zebrától 1-m-re lévő padról és léphet le vagy az úttesttel párhuzamosan gyalogolva nem tehet hirtelen 90 fokos fordulatot és léphet le. (pl. az elsőbbséggel rendelkező járműnek akkor is elsőbbsége van ezzel szemben, ha éppen fél mp-cel korábban indult el egy parkolóhelyről). De átkelési szándék esetén elsőbbsége van.
jó, és ezt a fentit melyik
jó, és ezt a fentit melyik paragrafus melyik pontja írja így le?
A gyalogoscsalogatásra
A gyalogoscsalogatásra gondolsz, vagy miről szeretnél jogforrást? Nem értem most ezt.
Arra. Mert te írtad hogy
Arra.
Mert te írtad hogy ezt régebben büntették.
Szeintem meg soha nem volt ilyen szabály, csak néhány idióta ezt elterjesztette és sokan elhitték.
Ha vkinek véletlenül meglenne a 20-30 éves kresz, megnézhetné hogy akkor mi szerepelt benne. Ha akkor is elsőbbsége volt, akkor a "csalogatás" fogalma értelmezhetetlen.
A zebrára meg azért szarnak, mert nincs ellenőrzés. Notórius gyorshajtók évente többször is lebuknak, útkereszteződéstől 5 m-en belül parkolók sok helyen egy órán belül bilincset kapnak, de zabraellenőrzés nagyon ritka.
Jaa, értem már. Ez a
Jaa, értem már. Ez a forgalmi vizsgán a vizsgáztató lapon szerepelt, konkrétan így, hogy gyalogoscsalogatás. Az első forgalmi vizsgán meg is húztak, mert az oktatóm sohasem engedett 40 km/h fölé menni, ha 45-nél jártam, akkor már vörös fejjel azt kérdezte, hogy hova sietek. Na, emiatt kapásból kaptam 2 hibapontot, indokolatlanul alacsony sebesség megválasztásáért, és ezzel összefüggésben gyalogoscsalogatásért. A harmadik asszem a parkolás miatt volt, nem ment szépen, de már nem emlékszem pontosan. Nem kell aggódni, a következő vizsgán nyomtam a gázpedált rendesen, meg a parkolás is jól ment. :)
Két éve találtam egy tök
Két éve találtam egy tök jó leírást a módosításokról, de a laptopommal együtt ellopták. Viszont most felkutattam újból. Az 51. oldalt nézd a pdf-ben. Igazából csak "leheletnyi" változtatás volt.
http://www.autoklub.hu/files/KRESZ%20%20AUTOKLUB%202010(2).pdf
(Bocs, nem tudom miért nem jelenik meg linkként.)
Sokszor idéztem már: "a
Sokszor idéztem már:
"a gyalogosátkelőhelyet olyan sebességgel kell megközelíteni, hogy a gyalogosnak eszébe se jusson lelépni" - haverom gépjárműoktatója jó pár évvel ezelőttről. De a mémek sokáig élnek.
:-((-------))-:
A zebrára úgy kell
A zebrára úgy kell lelépni, hogy az autósnak, biciklisnek stb. eszébe ne jusson, hogy nem kell megállnia.
__________///Hemü\\\___________
\ Az autós és a kerékpáros nem két /
\ ember, hanem két archetipus. /
http://www.bulletproofvestsho
http://www.bulletproofvestshop.com/product_images/b/031/RoadBlock_Road_S...
:)))
-----------------------------
http://dhpage.hu/
Úgy bizony. Így szoktam
Úgy bizony. Így szoktam csinálni, és közben a gépkocsivezető szemébe is nézek. Mindig megállnak.
(Biciklivel viszont más a tapasztalatom. Annyira "vékony" és annyival több az idő az észlelésre, hogy egyszerűen tekintettel, esetleg egy kis időben való irányváltással meg lehet egyezni, ki keresztezi a másik útját előbb, és egyiknek sem kell lassítani. Korábban a szabályt követve mindig előreengedtem őket, de most már megegyezünk. Elvileg a motorbiciklikkel is lehetne ez, de abból nincs annyi és én sem használom, hogy tapasztalni tudtam volna.)
Jávor Tamás
Eddig egy alkalommal
Eddig egy alkalommal gázoltak el zebrán - erre mondják, hogy minden kezdet nehéz, fog ez menni :)).
Röviden:
Néhány éve a Szerémi-Prielle kereszteződésében kiépített kerékpáros átkelőn, nekem szabad jelzésen haladva egy kanyarodó autósnak sikerült a bal oldal felől az "életemre törni".
A bíróság pénz főbüntetésre ítélte, mert a jogsijára rettenetesen nagy szüksége volt (itt zokogás).
megj: az autós jól átverte a bíróságot.
A lényeg az, hogy nálunk, még ha polgári perre is kerül az eset, akkor is helytáll a GBF alapján a biztosító, így aztán évek múlásával halványul az "eset" tanulsága az elkövetőnél.
Nálam az áldozatnál, még mindíg élénken és az eset.
Germániában ez úgy működik, hogy a kuncsaft addig fizeti a kereset kiesést és az anyagi kárt, ameddig az "eredeti állapot" helyre nem áll.
Ez akkor húzós, ha az áldozat meghal, vagy valamely mértékben, de rokkanttá válik. Ekkor a költség elég nagy, illetve életfogytig tartó fizetést jelent az elkövető részéről.
A németeknél ezért van az, ha valaki csak emeli a lábát az úttest felé, az autós megáll.
Nálunk ilyen nincs, ezért a külföldi autósok egy része is x@rik a "zebra szabályra".
A közlekedési morál akkor nő, ha következetes a szankcionálás is.
-------------------------------------------
Ha az élet megkínál citrommal, kérj hozzá egy Martinit.
-szürke b'Twin 5-
a pénzt neked fizette, vagy
a pénzt neked fizette, vagy az államnak(=itt, bíróság, rendőrség) mert én sose értettem azt a magyar gyakorlatot, hogy ha valaki szabálytalan, és kárt okoz, akkor miért az államkasszába fizet be, miért nem a károsultnak?
---
"Atyám, bocsáss meg nekem. Én egy féreg vagyok." - Kurgán
egyrészt fizet a
egyrészt fizet a szabálytalanságért az államkasszának.
másrészt fizet a károsultnak, ha a bíróság megitéli a kártérítést. ezt lehet, hogy külön perben kell intézni, sajnos nem alapértelmezés.
--
--
"az úton parkolni luxus!"
nyélen rakom, nem járdán!
Ennek az az oka, hogy egy
Ennek az az oka, hogy egy ilyen jogsértés során két jog sérül.
Az egyik az állam joga, amely a büntető, vagy szabálysértési törvény szerint kárt szenvedett a törvény megsértése által. A cselekményt a törvény büntetni rendeli.
Pénz, szabadságvesztés, intézkedés.
A másik jog az áldozat, a sértett, egészséghez, vagyonbiztonsághoz fűződő joga amely szintén sérül. Ebben az esetben a keletkezett vagyoni és nem vagyoni kár megtérítése érdekében polgári peres eljárás indításával lehet élni.
Az állam (rendőrség, ügyészség) a neki okozott jogsérelem miatt indít hivatalból eljárást, de a polgár érdekében nem.
Valamikor réges-régen, egy távoli múltban a rendőrség úgy vette fel a panasz (sértetti)-jegyzőkönyvet, hogy a végén bele írták, hogy "... a keletkezett károm erejéig polgári jogi igényemet fenntartom". Ezt írta alá az ügyfél és ezzel az ügyészség a vádeljárás során erre a kárra is kitért.
Ma már ezt nem teszik.
-------------------------------------------
Ha az élet megkínál citrommal, kérj hozzá egy Martinit.
-szürke b'Twin 5-
Az adott eljárásnak
Az adott eljárásnak mindenféle költsége van, pl. a lefolytató köztisztviselő bére. Szerintem ezeket minimum fedezni kell a vétkes befizetéséből.
Jávor Tamás
Persze. Ezek a költségek
Persze. Ezek a költségek mind a két fajta (büntető, vagy polgári) eljárásban benne vannak és az ítéletben, határozatban a költségek megtérítésére a bíró erre is kitér.
-------------------------------------------
Ha az élet megkínál citrommal, kérj hozzá egy Martinit.
-szürke b'Twin 5-
Pofonegyszerű műszaki
Pofonegyszerű műszaki eszköz a gyalogátkelő szintből való kis mértékű kiemelése, sok helyen használható volna. Erről már sokszor volt itt szó.
A másik hasonló az "automatikus kis büntetés", a gyorshajtás esetén száz méterrel odébb automatikusan pirosra váltó lámpa. Akkor ott álldogálhat a delikvens 20-30 másodpercet: kellett neki 60-nal hajtani a falun belül. Ez a zebrával kombinálva különösen hatékony lehet. Persze ilyenkor ki kell írni egy kis információs táblára, hogy miért is váltott pont most pirosra ez a lámpa.
A szabályok további szigorításának viszont nem látom értelmét.
Pirost felülbíráló
Pirost felülbíráló vezető az autósok között is akad. Nem lát egy lelket sem a zebra közelében, áthajt.
Szénhidráttal rakom oszt?
Powered by ALPSKO mleko
Persze, csak ki kell emelni
Persze, csak ki kell emelni a zebrát járdaszintbe két csinos kis rámpával.
Ha zebrarol van szo, kicsit
Ha zebrarol van szo, kicsit elgurul a gyogyszerem, es a kedves autosoknak ilyeneket rajzolnek:
AA......
||AA....
||||AA..
||||||AA
||||||||
VV||||||
..VV||||
....VV||
......VV
A "rajzon" a "." az aszfaltot szimbolizalja, a "|" a jarda szintre kiemelt zebrat; mig a "V" es "A" betuk a rampakat, szigoruan lepcsozetes alakban egymashoz kepest eltolva, az utiranyra merolegesen. Az abra egy 2x1 savos, viszonylag keskeny , max. 6 meter szeles utra ertendo.
Zebrakiemelés-->pénzkiadás
Zebrakiemelés-->pénzkiadás
Zebrák környékén rendőri akciók-->pénzbevétel.
Lehet vitatkozni,hogy melyik a hatékonyabb,de megint milliárdok menjenek el arra,hogy nem képesek sokan a féket használni?
----------------------
Hogyan kezdtem kerékpározni
Kerékpárral csak 10 perc
Avagy: kinek az adojabol
Avagy: kinek az adojabol epulnek a zebrak?! :F