1, innen: http://cyclehelmets.org/1249.html
2, Kükünek köszönet a linkért
3, az ő tanulmánya alapján: author: de Jong, P. (2012), The Health Impact of Mandatory Bicycle Helmet Laws. Risk Analysis, 32: 782–790. doi: 10.1111/j.1539-6924.2011.01785.x
4, a BHRF véleménye: http://cyclehelmets.org/1249.html
az alábbi:

A tanulmány matematikai modellezési eljárással vizsgálva egy a sisakviselést kötelezően előíró törvény egészségügyi hatásait, a kevesebb fejsérülés keletkezésének pozitív hatása és a kerékpározás visszaesése miatt bekövetkező kevesebb testmozgás negatív hatása alapján kiszámíthatóvá teszi a bekövetkező egészségügyi javulás/romlás mértékét.

A tanulmány szerzője előrebocsátja, hogy a kötelező sisakviselés előírásának hatása mind a fejsérülések számának csökkentése mértékében, mind a kerékpározás visszaesése előidézésében szakmai vita tárgyát képezi, a rendelkezésre álló adatok nem ellentmondásmentesek.
A szerző azonban anélkül, hogy új adatokkal szolgálna a fenti két hatás mértékére vonatkozóan, a számítás alapjául széles körben hivatkozott becslési adatok felhasználásával olyan matematikai modellt mutat be, amely alkalmas a pozitív és nagatív hatások mértékének összehasonlítására.

De Jong fő megállapítását az alábbi képlet fejezi ki, amely azt mutatja, hogy a bekövetkező egészségügyi hatás összességében akkor pozitív, ha:
eq >μβ

A sisak nélküli kerékpározás negatív egészségügyi hatása

A képletben e és q értéke tört, vagyis 0 és 1 közötti. Ebben q a sisak nélküli kerékpározás során bekövetkező egészségkárosodások között a fejsérülések részaránya , e pedig a sisak nélküli kerékpározás során bekövetkező egészségkárosodások között azok részaránya, amelyek kiküszöbölhetőek azzal, ha minden kerékpáros sisakot visel. Tehát az egyenlet bal oldala eq jelzi az összes sisak nélküli kerékpározás során bekövetkező egészségkárosodást amit kiküszöbölne, ha minden kerékpáros sisakot viselne. Ennek értéke nyilvánvalóan kevesebb mint 1, valószínűleg közelebb van a 0-hoz, de akár negatív értéke is lehet.

A kerékpározás pozitív egészségügyi hatása

Az egyenlet jobb oldala két arányszámból áll. β a sisak nélküli kerékpározás pozitív egészségügyi hatásának aránya a sisak nélküli kerékpározás egészségügyi kockázatához viszonyítva. Hillman, 1992 széles körben elfogadott/hivatkozott számítása szerint a kerékpározás következtében Nagy Britanniában években kifejezett élettartam növekedés 20:1 aránylik a tevékenységhez kapcsolódó sérülések következtében elvesztett életévek számához. (A számítást az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma is alkalmazza – DfT, 2010 – és Hansard, 2010. Egy újabb keletű összeurópai kitekintésű tanulmány (Rabl and de Nazelle, 2011) megállapítása szerint az arány 24:1 az életév nyereség javára, illetve további tanulmányok becslései 13:1 és 415:1 arány közé esnek (BHRF, 1015).

A másik mennyiség az egyenlet jobb oldalán: μ, amely a sisakviselést kötelezővé tevő törvény bevezetését követően a kerékpározásban bekövetkezett visszaesés aránya a sisaktörvény utáni kerékpározás mennyiségéhez (megjegyzés: ez nem azonos a százalékban mért csökkenés mérőszámával – példának okáért a kerékpárhasználat 33%-os csökkenése 1 egységnyi csökkenést jelent minden megmaradó egységgel szemben, ebben az esetben a μ értéke 0,5). [ford: tehát 33% aránya a fennmaradó 67%-hoz = 1:2 = 0,5.]

Előnyök a mérlegen

Egyértelmű, hogy a sisaktörvénynek akkor van egészségügyi haszna, ha μ és β ellensúlyoza egymást, hogy a szorzatuk eredménye kisebb legyen mint az eq szorzat eredményeképpen kapott törtszám. Másképp mondva, ha a β értéke 20:1, akkor a sisaktörvény csak abban az esetben eredményezhet nettó egészségügyi javulást, ha μ értéke kisebb, mint 1:20, tehát hogy legfeljebb 1 egységnyi csökkenés jut minden 20 egységnyi megmaradó kerékpározásra – még abban az esetben is, ha a megmaradó kerékpározás résztvevői 100%-ban védettek minden sérüléstől (nem csak a fejsérülésekkel szemben), vagyis ha e és q értéke is egyenlő 1-gyel. Tehát még ezen valószínűtlen feltevés alapján végzett összehasonlítás esetén is egészségügyi romlást okoz a sisaktörvény, amennyiben a kerékpározásban beálló csökkenés meghaladja a 4,7%-ot (ami az 1/21 százalékba átszámítva).
Ezt a százalékos értéket kell tovább csökkenteni az e és q értékének megfelelően. A q -t meglepően nehéz megállapítani, becsült értéke 0,5 körüli, az alapján, hogy kb. a kerékpáros sérülések 40% súlyos annyira, hogy kórházi kezeléssel jár, és kb. a halálos sérülések 80%-a esetében következik be fejsérülés (nem kizárólag fejsérülésekről van szó, különösen a halálos esetekben – Knowles et al, 2009). Ezzel a q értékkel számolva az egészségügyi romlás előidézése nélkül megengedhető visszaesés a kerékpározásban mindössze 2,4% - azt feltételezve, hogy a sisak 100%-os védelmet nyújt és minden fejsérüléstől megvéd.

A legoptimistább becslés a sisak védőhatására vonatkozóan

A következő számérték az e – a sisak által nyújtott védelem hatékonyságát fejezi ki. Ennek mértékét számos vita övezi: a legoptimistább (és széles körben vitatott) becslés 85%-ra teszi
(BHRF, 1068). A sisakviselés törvényi szabályozása nagyobb egészségügyi hátrányt okoz, mint amennyi egészségügyi előnnyel jár, amennyiben a kerékpározásban bekövetkező visszaesés meghaladja a 2%-ot (1/21 x 0.5 x 0.85 = 0.02).
Ha elhisszük azt az alaptalan feltételezést, amely szerint akár 10-16%-kal is csökkenhet a halálozás a sisakviselésnek köszönhetően (Hynd, Cuerden, Reid and Adams, 2009), az egészségügyi romlás előidézése nélkül megengedhető visszaesés a kerékpározásban 0,0035 [ford: 3,5 tized-százalék = három és fél ezrelék = harmincöt tízezred], azaz egészségügyi romlással jár már akkor is, ha csak 300 egységnyi megmaradó kerékpározásra jut 1 egységnyi visszaesés.
Elvik, 2011 tanulmányában a sisak által nyújtott védelem mértékére hasonló becslés található (15% körüli), azonban a szerző megállapítása szerint az ebből eredő előnyt meghaladja a nyaksérülés kockázatának növekedéséből eredő hátrány. Ezen számítás alapján a sisaktörvény rontja a közegészséget, amennyiben a kerékpározás bármilyen mértékű visszaesésével jár.
A fő megállapítás azonban az, hogy a közegészséget lényegesen befolyásoló tényező a β értéke, a kerékpározás egészségügyi pozitív hatásának aránya a hozzá kapcsolódó kockázat mértékéhez. Ezzel ellenben az e érték nagysága minimálisan befolyásoló erővel bír. Még amennyiben a sisak védőhatása 85% lenne is (és q = 0,5 értéket feltételezve, mint fentebb), a megmentett kerékpáros életek száma kevesebb, mint a következményként elvesztett nem-kerékpáros életek száma, ha a kerékpározás 2%-kal, vagy nagyobb mértékben csökken, amennyiben pedig a sisakviselés nem jár egészségügyi előnnyel, vagy ha egyenesen hátrányos hatása van, abban az esetben a kerékpározásban bekövetkező 0%-os csökkenés is elfogadhatatlan.

A figyelem középpontjában

De Jong elemzése azt emeli a középpontba, hogy a sisaktörvénnyel kapcsolatos vitában annak van elsősorban súlya, hogy a kerékpározás (jelentős mértékben pozitív) egészségügyi hatása mekkora arányban áll annak (jóval kisebb mértékű) kockázatával. Ezzel szemben az e mértéke (a sisak hatásfoka) alig befolyásolja a közegészségre gyakorolt hatást. A számítás alapjául véve azt a feltételezést, hogy β = 20 és q = 0.5 mint fentebb, De Jong számítása kimutatja, hogy a sisakviselés kötelezővé tétele és a sisakviselés terjesztését célzó hirdetés-kampányok több életet rövidítenek meg, mint ahányat megmentenek (még abban az esetben is, ha e = 1, vagyis ha a sisak 100%-ban védenének a fejsérülések bekövetkezése ellen), amennyiben a kerékpározásban bekövetkező visszaesés mértéke meghaladja a kb. 2,4%-ot.
Ez a határérték csak tovább csökken, ha figyelembe vesszük, hogy e értéke a valóságban 100%-nál jóval kevesebb, és egyértelmű, hogy amennyiben a sisakviselés nem jár a viselőjére nézve egészségügyi előnnyel, vagy akár hátrányos is lehet, akkor még a kerékpározásban előidézett 0% visszaesés is elfogadhatatlan eredmény. Mindenképpen alacsony a kerékpározásában még elfogadható mértékű visszaesés határértéke, mivel a kerékpározás (jelentős)egészségügyi haszna jelentősen meghaladja a kerékpározás (alacsony) egészségügyi kockázatait.

Megjegyzések

1. β értéke helyi szinten és országonként is változó, attól függően, hogy az adott helyen mennyire biztonságosak a kerékpározás feltételei. Az idő múlásával is változhat β értéke, nem csak mivel a kerékpározás feltételei változhatnak, hanem mivel a népesség egészségügyi állapota is változhat (minél rosszabb a népesség egészségügyi állapota, annál nagyobb arányú javulást idéz elő a kerékpározás pozitív egészségügyi hatása).

2. Hillman, 1992 kivételével a BHRF, 1015 -nél szereplő jelentések, amik a kerékpározás egészségre gyakorolt pozitív és negatív hatásait mérik fel, a légszennyezést is figyelembe veszik. Ezek egy része csak a légszennyezés káros hatását az egyes kerékpározóra veszik figyelembe, míg mások számolnak a csökkenő mértékű gépjármű használat következtében csökkenő légszennyezés közegészségre gyakorolt pozitív hatásával is.

A légszennyezés hatásának figyelembevétele kétségtelenül szükséges részét képezi a kerékpározás össz-egészségügyi hatásának felmérését szolgáló átfogó elemzésnek, azonban nem befolyásolja az eredményt, amikor a sisakviselés törvényi szabályozásának hatását vizsgáljuk de Jong képlete alapján, ezért az ezen, a BHRF, 1015 -nél fellelhető tanulmányokon alapuló arányszámokból a légszennyezés hatása el lett hagyva.

Amennyiben a légszennyezés hatását figyelembe véve állapítjuk meg β értékét, akkor az egyenlet másik oldalán, e értékében is szerepeltetni kell a légszennyezés hatását (mivel az a sisakot viselő kerékpárosra éppúgy hat, mint a sisak nélküli kerékpárosra).

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
srich képe

Ha figyelembe vesszük, hogy a

Ha figyelembe vesszük, hogy a kötelező sisak helyett sokan választják a gépjárművet frizura, stílus, kényelem, ego, stb miatt, akkor az jön ki, hogy kötelező sisak=sokkal több drága rákos beteg. Nem szabadna figyelmen kívül hagyni a légszennyezést!

-Úton az idő is csak út.-

2
srich képe

A csapda-teljesen kétségbe

A csapda-teljesen kétségbe ejt, néha már elhiszem, hogy robot vagyok, aki nem ért a matematikához.

-Úton az idő is csak út.-

3
gazember képe

Ezt ti komolyan

Ezt ti komolyan végigolvastátok?
Ez az egész valszámosdi egy baromság. Kb olyan, mint amikor vasúti berendezések tervezésénél kiszámolják, hogy statisztikailag évente egy ember halála benne van a rendszerben, ezért bizonyos feltételeknél megengedőbbek vagyunk. Csak ott ez a kérdés ésszerűen forintosítható.

4
Drody képe

Valaki összefoglalná egy

Valaki összefoglalná egy mondatban?

5
Hotyhogy képe

Viselj sisakot ha akarsz, ne

Viselj sisakot ha akarsz, ne viselj ha nem akarsz. :D

6
srich képe

+ Az egy mondatért! -Úton az

+ Az egy mondatért!

-Úton az idő is csak út.-

7
srich képe

Ha egy-egy utazáshoz kicsit

Ha egy-egy utazáshoz kicsit gyakrabban választasz kerékpárt, mert nem kötelező a sisakhasználat, előfordulhat, hogy olyan fejsérüléses balesetet szenvedsz, ami károdra van . Ez a helyzet nálunk.
Ezzel szemben ahol kötelező a sisakviselés, költségével, kényelmetlenségével és stílusával sokakat elriaszt egy-egy kerékpárhasználattól. Ezzel nem szűnik meg ugyan a veszélye annak, hogy fejsérüléses balesetet szenvedjenek (autó-autó), de gépjárműhasználatukkal növelik a maradék sisakos biciklisek kockázatát is a fejsérülésre. Növelik a légszennyezés útján a légúti és rákos megbetegedések számát. Nem utolsó sorban a kevesebb mozgás miatt a saját testsúlyukon keresztül a szív-érrendszeri statisztikát is rontják.
Nem bírom tovább csűrni-csavarni.
A sisak jó ha a fejsérülés hatását csökkenti, de a sisak rossz ha elriasztja közlekedőket a kerékpár használatától.

-Úton az idő is csak út.-

8
gazember képe

Ez jó, köszi. De (már a

Ez jó, köszi. De (már a számok tükrében) van konklúzió?

9
srich képe

Nincsenek elég nagy számok

Nincsenek elég nagy számok szerencsére!
És bár statisztikailag fontos objektív adat lenne, nehéz egy-egy esemény esetleges kimenetelét becsülni, talán nem is tanítják kórbonctanon hogy mennyivel csökkentett lassulás a koponyán mennyivel jobb életminőséget jelent. Lehet hogy sisakban is meghal szerencsétlen, lehet hogy sisak nélkül is megússza maradandó sérülés nélkül. És baleset után már nyilván máshogy választ közlekedési eszközt, mint előtte stb.
Szerintem mindegy, mit számolgatnak ki, a lényeg, hogy ha egyre többen és többet közlekednek gyalog, kerékpáron, vagy tömegközlekedéssel, az mindenképpen javítja az egész emberiség átlag élethosszát és főleg minőségét. A kérdés lényege, hogy ezt a tendenciát milyen eszközökkel érdemes tartóssá tenni.

-Úton az idő is csak út.-

10
monster képe

Nagyon kevés embert nagyon

Nagyon kevés embert nagyon megvédeni nagyon ritkán kis valószínűséggel az társadalmilag nem olyan jó mint nagyon sok embernek nagyon sokszor egy kicsi jót tenni majdnem biztos valószínűséggel.

11
Meglátó képe

Amikor elkezdtem bringázni,

Amikor elkezdtem bringázni, nem riasztott el a sisak a bringázástól. Amikor autóval elütöttek és a sisak miatt nem tört be a fejem, akkor sem riasztott el a sisak a bringázástól.
Tanulság: nem a sisak riaszt el a bringázástól.

12
hf képe

téged.

téged.

13
Icarus képe

"Tanulság: engem a sisak nem

"Tanulság: engem a sisak nem riaszt el a bringázástól."
Fixed that for you - your welcome :)

14
kovácske képe

egy kis értelmezési

egy kis értelmezési segítség:
a cikk "a sisak viselését kötelezően előíró törvényi szabályozás hatása a népegészségügyi mutatókra" témában fennálló vitához szolgál egy, az egészségügyi előnyök és hátrányok összemérésére lehetőséget biztosító képlettel.
sisaktörvény: olyan szabályozás, ami a kerékpározás során történő sisak-viselést kötelezővé teszi, magyarul megtiltja a sisak nélküli kerékpározást. ilyen szabályozás van ausztráliában. a szabályozás célja, hogy kevesebb veszteség érje a társadalmat: a veszteség az olyan balesetek során elvesztett emberélet-években mérhető kár, ami nem veszett volna kárba, ha akkor, ott a kerékpáros sisakot visel. ennek a mértéke vitatott, de megalapozott becslést lehet rá mondani. a cikk azt hasonlítja össze, hogy a fenti "megtakarítás" mekkora értékéhez, mekkora járulékos veszteség fér bele, hogy az össznépi nyereség több legyen mint az össznépi veszteség. nattó vesztesség abból keletkezik, ha a kerékpározás csökkenésével elvesztett emberélet-évek száma nagyobb, mint amennyit a sisak megment.
röviden összefoglalva: a cikk nem mondja meg, hogy viselj-e sisakot, viszont hozzátesz egy észérvekkel belátható eredményű számítási módszert ahhoz, hogy betiltsuk-e a kerékpározás sisak nélküli módját országos szinten.

15
Frenki képe

Mari néném meg megint egy

Mari néném meg megint egy szál fejkendőben indult el bevásárolni a tanyabikeján...70 éves.

16
Otringos képe

Látom, túl sok Sheldon él a

Látom, túl sok Sheldon él a Földön! :D
A sisakra viszont, lámpa és kamera is csatlakoztatható (igaz, létezik, fejpánt is).

17
Frenki képe

Már motoros koromban is

Már motoros koromban is utáltam.Volt egy szabály hogy segédmotorkerékpáron csak lakott területen kívül volt kötelező.Na ahogy beértünk a táblán belül már könyökön volt a bevásárló cekker..

18
dhpage képe

Jajaja, le a

Jajaja, le a sisakkal!

"Bukósisak elleni tüntetésről hazafelé halt szörnyet a motoros"

http://www.borsonline.hu/cikk.php?id=43663

19
monster képe

Érdekes grafikon

Érdekes grafikon Új-Zéland-ról:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Adult_cyclist_head_injuries_versus_hel...
Persze így magában szart sem ér, kéne bele még egy vonal, a kerékpárral megtett utazások számának alakulása.

20
Icarus képe

Azt látom hogy lassan csökken

Azt látom hogy lassan csökken a a fejsérülések száma - azt várnám, hogy ha ennek a növekvő sisakviselésnek lenne az oka akkor amikor ugrásszerűen megnő a sisakviselők száma, akkor hasonló ugrás látható a balesetek számának csökkenésében...

21
monster képe

Első blikkre elmondható, hogy

Első blikkre elmondható, hogy a 2 görbe között nincsen kapcsolat. Szerintem, de valami matekos is megerősíthetné.
És ilyen grafikonok csak százalékos értékekkel érnek valamit, abszolút számokkal semmit.

22
promontor képe

Egy fontos kiegészítés: a

Egy fontos kiegészítés: a tanulmány nem vette figyelembe a sisakviselési törvény esetén az ezzel kapcsolatos rendőri bírságolás hatását.

Pozitív hatás: a beszedett bírságokból az egészségügyre is jut, ezzel hozzájárulnak a jobb egészségügyi ellátáshoz.

Számszerűsítve:
Xef, ahol X a teljes sisaknemhordásból származó bírságbevétel, e az egészségügy részesedése az állami költságvetésből, végül f az egészségügy pozitív hatása a váható élettartamra (ha van ilyen, ez még kutatandó kérdés...)

Negatív hatás: a bírságolási aktus egészségromboló hatása

Számszerűsítve:
I+Sbr/Krr, ahol I a bírságolás okozta sokk miatt bekövetkező azonnali halálesetek száma (infarktus, agyvérzés, rendőri intézkedéssel való ellenszegülésből következő súlyos testi sértések), Sbr a bírságolás okozta stressz hosszútávú egészségkárosító hatása a mind a megbírságolt biciklisek, mind a bírságoló rendőrök esetében, Srr a bírságolás által keletkezett pozitív élmény (azaz a káröröm) egészségjavító hatása, (ebben csak a rosszindulatú rendőrök részesednek).

A Nobel díjból elég lesz 5% részesedés... ;-)

http://jozsefbiro.blog.hu/tags/ker%C3%A9kp%C3%A1r

23
monster képe

Az igazságtalannak gondolt

Az igazságtalannak gondolt bírság nagyon rossz hatással van az emberekre, és sajnos akár azonnali halált is okozhat, mint az pár napja történt a nagylaki határátkelőn túlvezetés miatt megbírságolt kamionossal. Társadalmi szinten is károkat okoz a csak pénzbeszedésnek gondolt büntetgetés.
http://www.blikk.hu/blikk_aktualis/kamionsofor-halt-meg-a-roman-magyar-h...
És még egy: bírságból származó bevétel sohase fog egészségügyi büdzsébe kerülni, az az "e" faktor nulla :-(

24
stp1 képe

lol, mi köze van a

lol, mi köze van a büntetésnek a halálához?

25
kovácske képe

karma...?

karma...?

26
Nuvanda képe

Leállhatott azért a szíve,

Leállhatott azért a szíve, mert túlhajtotta magát, vagy azért, mert felidegesítette magát a bírságon.

27
stp1 képe

vagy mert szimplán beteg volt

vagy mert szimplán beteg volt és az események nélkül se húzta volna sokáig. de azért hozzuk ki belőle, hogy a bírságolás a hibás.

28
kovácske képe

ha túlhajtásért lekapcsolták,

ha túlhajtásért lekapcsolták, hogy mehetett tovább?

29
Tomek képe

Nem biztos, hogy akkor

Nem biztos, hogy akkor vezetett többet, amikor a büntetést kapta, visszamenőleg is nézik a tachográfokat. A németek akár egy hónapra visszamenőleg is megnézik néha.

30
monster képe

3ezer euro bírságtól simán

3ezer euro bírságtól simán úgy felmegy valaki vérnyomása hogy belehal. A határon állnak a fináncok, nézegetik a tachográfokat és nyomják a többezer euros birságokat. Ennél az esetnél nyilvánvaló a közvetlen összefüggés az időbeni közelség miatt, de valószínűleg páran pár órával később halnak meg, csak az nem kerül bele a magyar újságokba.
Megnézném a te fejedet ha megbüntetnének mondjuk egy pirosozásért több mint félmillió forintra.
Ez nem a "lol" esete.

31
stp1 képe

ha majd a pirosozásból is

ha majd a pirosozásból is annyi halálos baleset lesz, mint a szembesávban alvó román kamionosokból, akkor büntessenek is annyira. addig viszont ez elég gyenge párhuzam.

32
srich képe

+1 Meggyőződésem, hogy a

+1 Meggyőződésem, hogy a baleseti statisztikákat a román, török kamionosok erősen rontják. A kisebb baj, hogy ezért a rendőrség fő-iránya a közlekedés. A nagyobb, hogy százával halunk bizonyos utakon.

-Úton az idő is csak út.-

33
Tomek képe

Nyilván a stressz, amit a

Nyilván a stressz, amit a 3000 eurós büntetés okozott. Valahol megbüntették az országban, aztán mire elért a határig, addigra felfogta, hogy valószínüleg ez az állásába került, a gyerekeit nem tudja majd miből eteti, vagy talán neki kell kifizetnie ezt a 3000 eurót. A vérnyomása az egekben, kampec.
Bár valószínűleg a pihenőidők be nem tartásának több köze van a halálához, gondolom nem ez volt az első eset, így a 3000 eurós stressz csak a kegyelemdöfés volt. Szegény ember. (ugyanakkor örüljünk neki, hogy nem aludt el a volán mellett és nyírt ki egy vétlen családot az autópályán..)

34
Hotyhogy képe

Hát de aranyos a mellékelt

Hát de aranyos a mellékelt kép. Einstein krétatáblája! Útálnék hetes lenni, ennyit törölni a szünetben! :D

35
monster képe

Okossisak 2013. március 13.,

Okossisak
2013. március 13., szerda • 12:41
Szerző: HVG

Újabb katonai fejlesztés talált utat – a szokásos spéttel – a polgári életbe. Már egy ideje vadászrepülőgép-pilóták véráramlását, véroxigénszintjét és pulzusát méri – és adott esetben előre jelzi az életveszélyes oxigénhiányos állapot közeledtét – a sisakjukba helyezett érzékelőn keresztül az izraeli LifeBEAM cég berendezése. Ennek demilitarizált változatát most kerékpáros-fejvédőkben tervezik újrahasznosítani. A nedvességtűrő, homlokhoz simuló szenzorból, gyorsulásmérőből (ez tesz különbséget a szívverés és az egyéb mozgások keltette impulzusok között), valamint egy feldolgozóegységből álló rendszer hasznos információkkal látja el a kerekezőket. A készülékbe épített bluetoothjeladó révén folyamatosan ellenőrizhetik (vagy rögzíthetik) okostelefonjukon, milyen gyorsan ver a szívük, és hogy állnak erőtartalékaikkal. Hasonló tudású készülékek korábban is voltak, de a fejvédős megoldás előnye a mellkasra erősíthető érzékelősökkel szemben, hogy nem zavarja annyira az izzadós sportolókat, és a sisakot talán kevésbé felejtik otthon. A fejlesztők most, szokatlan módon, az interneten gyűjtenek pénzt a fejvédő tömeggyártásához szükséges tökéletesítések finanszírozására, és azt ígérik, potom 149 dolláros hozzájárulás fejében a befizetők belátható időn belül okossisakban tekerhetnek.

http://hvg.hu/hvgfriss/2013.11/201311_okossisak