A Critical Mass kezdete

Az első CM 1992 Szeptemberében volt San Franciscoban 48 résztvevővel. A felvonulásokon havonta kb. 75%-kal többen jelentek meg, így 1993-ra 500 körüli résztvevővel jól ismertté vált a városi bringások körében, ám a városi hivatalnokok nem foglalkoztak vele. Néhány hónap múlva más városokban is elkezdődtek a felvonulások. Manapság a világ többszáz városában, gyakran kéthetente, havonta tartanak felvonulásokat, több tízezren pattannak nyeregbe világszerte.

A Critical Mass név története

A Critical Mass név Ted White 1992-ben készült Return of the Scorcher című dokumentumfilmjéből származik. A kerékpárosokról szóló film egyik jelenetében George Bliss egy tipikus kínai helyzetet elemez, ahol a bringások nem tudnak átkelni a kereszteződésen a folyamatos keresztirányú autóforgalom miatt. A lámpa nélküli csomópontban folyamatosan gyűltek a várakozó kerékpárosok, míg számuk elég nagy lett ahhoz - elérte a kritikus tömeget ahogy Bliss fogalmazott - hogy mindannyian egyszerre elindulva sikeresen átkelhessenek elállva az utat a keresztben közlekedő autók elől.

A Critical Mass Budapest története

2004 szeptemberében, az Autómentes Napon rendezett első Critical Mass Budapest, csak sokadik volt a sorban. A korábbi években legalább 50 alkalommal volt hasonló felvonulás Budapest utcáin. Elsősorban a Városi Biciklizés Barátai, a Rügyecskék Alapítvány, és a budapesti biciklisfutárok szervezték ezeket, de előfordult, hogy szervezetektől független lelkes civilek is belevágtak. Ilyen emlékezetes alkalom volt az 1999-es Off Pedálszemle, 1500 kerékpárossal. 2004 szeptember 22-én az Autómentes Nap alkalmából szinte minden korábbi szervező és újabb aktivisták összefogásával jött létre az első Critical Mass Budapest. A gyújtózsinór, az autóforgalom zavartalanságának biztosítása miatt hétvégére áthelyezett Autómentes Nap volt. Mi szervezők is meglepődtünk, hogy felhívásunkra 4000 ember jött el a Hősök terére. Ezt követően 2005 április 22-én, a Föld Napján 10.000-en, majd szeptember 22-én, a már hétköznap tartott Autómentes Napon 20.000-en gyűltünk össze. Ez egyúttal az ország történetének egyik legnagyobb civil, politikától független demonstrációja volt. Komoly áttörést hozott, hiszen a sajtó érdeklődését sikerült tartósan ráirányítani a városi kerékpározás mostoha helyzetére. Egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik kerületi, és fővárosi szinten is céljaink, gondjaink iránt, de több megyeszékhely és város is csatlakozott mozgalmunkhoz. Elértük, hogy problémáinkkal kerékpárügyi miniszteri biztos foglalkozzon, és milliárdos nagyságrendű forrásokhoz jutott a kerékpárosok ügye. Tárgyalóasztalhoz ültünk a fővárossal is, és az eddigi évi 1-2 km helyett idén már mintegy 30 km kerékpárút és sáv kiépítését értük el. Mindezt úgy, hogy már a tervezés folyamatába is beleszólhatunk. Legnagyobb eredménynek azonban mégis a városban hétköznapokon kerékpározók számának már második éve tartó duplázódását tartjuk. Ez a növekedési ütem az egész világon egyedülálló. Szeretnénk egyre közelebb kerülni közös célunkhoz, egy tisztább, modern, és kerékpárbarát Budapesthez! Úgy érezzük, a mi részünkről mindent megtettünk ezért a célért.