A Critical Mass Budapesten már sikersztori: évek óta embertízezrek mozdulnak meg, hogy néhány feledhetetlen órára birtokuknak érezzék ismét a várost, megízlelve a mobilitás károsanyag-kibocsátás és zaj nélküli változatát. A várospolitika és az országos környezetvédelmi szakpolitika egyre jobban felkapja a fejét erre a jelenségre: ha nagyon lassan is, de moccani (rámozdulni) látszanak a döntéshozói testületek a városi kerékpározás ügyére. Amit Budapest – ki tudja miért pont Budapest? – világraszóló sikerre vitt, az másutt fogant. Mondhatnánk úgy is: tán elérkezett a pillanat, amikor az amerikai kultúrából már nem csak eldobható, a gyors, a plasztik, a brutál és a levetett jön át, hanem olyasmi is, ami értékállóbb.

Olvasd tovább!

Kalifornia állam az a hely, ahol a kormányzó egy volt Terminátor (ráadásul osztrák), s aki ugyan méretes dzsippel dönget, de azt már hidrogéncella hajtja. Kalifornia állam az a hely, amely - az USA Kiotótól való távolmaradása ellenére - programot indított a városi terepjárók (SUV)1 használata ellen, és erőteljesen támogatja a nem-fosszilis energiatermelést. És Kalifornia az az állam, ahol néhány bringás futár 1992-ben úgy gondolta, hogy a xerokrácia eléggé jó módszer lehet arra, hogy a motorizációból való kiábrándultságuknak, az élhetőbb városról alkotott ideáiknak hangot adjanak. Valahogy így indult el az első CM. Később, mikor a rendezvény már annyira sikeressé vált, hogy más városokban is kezdtek megjelenni a „kritikus tömegek”, egy brosúra született, melynek a brigás szerzők ezt a címet adták: How to make Critical Mass?2 A friscói-öböli tapasztalatok esszenciája, azaz a „CM biblia” igen tanulságos kis darab: nem érdektelen szöveg városi jövőképek, érdekcsoportok közötti mediációs technikák, konstruktív problémamegoldásra való törekvés, tömegrendezvények szervezése és hatékony lebonyolítása szempontjából sem. Ennek kivonatos közlésére vállalkozom most.

http://www.epiteszforum.hu/hu/node/7118

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
aron képe

zsír:) www.criticalmass.hu/l

2
KoBold72 képe

"I like it." Sinya Könyve,

"I like it."
Sinya Könyve, 6. fejezet, 12. vers.

;-)

- - - - -
Következő járat indulása: október 12.
www.6efutas.hu

3
alla cool képe

Cool. márcsakazért is

Cool.
márcsakazért is elmegyek (OFF) a 6Ére, mert még a CMen se futottunk össze, és ez így nem járja.(UFF)
persze futócipőhelyett 2 kerékkel +1nyereggel leszek!
(ha lehet)
ON:
alla cool (criticalmass.hu/lakat)
"Méregtelenítsen!Nem kerül semmibe!
Ha nincs lova, pattanjon bicóra!"
A KvM ajánlásával

4
bardoczi képe

Köszi, Köszi. Ez a 6É

Köszi, Köszi. Ez a 6É futás megmozgatta a fantáziám. Lehet még benevezni a mikorra is?

"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga
avagy mindenkinek olyan érdekképviselete van, amilyet megérdemel, és hasonló közhelyek

5
KoBold72 képe

OFF ON Itt mindent

OFF ON
Itt mindent megtalálsz. Ha marad kérdésed, írhatsz emilt.
www.6efutas.hu
OFF OFF

- - - - -
Következő járat indulása: október 12.
www.6efutas.hu

6
alla cool képe

OFF:Ja és Kobold, nincs

OFF:Ja és Kobold, nincs még mellényem,
holott olyan nagy:)
Van még?A levegőtisztításra (nagyon nagy!!!) hozol majd?

alla cool (criticalmass.hu/lakat)
"Méregtelenítsen!Nem kerül semmibe!
Ha nincs lova, pattanjon bicóra!"
A KvM ajánlásával

7
KoBold72 képe

Hozok hát. 6É öté'!* - -

Hozok hát.
6É öté'!*

- - - - -
Következő járat indulása: október 12.
www.6efutas.hu

*Öccáh. Ha lesz utángyártás, jobb mellényből fogom csináltatni, ami sajnos nanáhogy drágább. :-(
Úgyhogy most vegyen mer most occsó. :-)

8
j_gergo képe

A „Dudálj, ha szeretsz

A „Dudálj, ha szeretsz minket!” típusú transzparensek jól jönnének ide is a zűrösebb kereszteződésekbe :-)

----
janossy pont gergely kukac gmail pont com

9
mike képe

Ez nekem is nagyon tetszik

Ez nekem is nagyon tetszik :)!

10
kaszi képe

Ime egy vonatkozo link,

Ime egy vonatkozo link, hasonlo tartalommal:
http://critical-mass.info/howto/
Ezt olvasva jottem ra, miert nem er sokat hosszu tavon a rendori biztositassal szervezett CM : az uzenet ilyenkor az, hogy persze, lehet a varosban bicajozni, ha a rendorok vigyaznak rad, evente 1x-2x.
Ne ertsetek felre, nem a szeptemberi CM-t fikazom - nagy szukseg van ra!, hanem hogy olyan videki nagyvarosokban mint Szeged (itt lakom) nincs havi rendszeressegu, valodi CM.
Mit ertek valodi CM alatt: nincs fix utvonal, nincs rendori bizotsitas es legalabb havi rendszeresseggel megtortenik (egyeb reszletek: lasd link fenn), laza csavargas bicajjal varosban, szabalyokat betartva.
A pesti esemenyeket orommel figyelem - multkor voltam fenn, szivesebben tekerek ott mint Szegeden...

Udv

11
Cseya képe

Akkor te az áprilisi CM-et

Akkor te az áprilisi CM-et fikázod.

12
critical mass képe

Hú ezt nehéz

Hú ezt nehéz megfogalmazni, de szerintem a hagyományos CM egy zöld protest rendezvény jelentős filozófikus felhangokkal, míg a miénk 2 konkrét cél érdekében szerveződik (elsősorban több biciklista, másodsorban jobb feltételek).
Nagyon kevés igazi CM ért el komoly változást a közlekedési eszközök arányában a bringa javára. A miénk ebben sikeres. Ez pedig annak köszönhető, hogy a hivatalos út miatt az energiánkat a célokra fordíthatjuk, nem szívja le az eszköz elismertetése, legitimálása, vagy jogi harcok.
Sokak szerint romantikusabb a New Yorkban zajló radikális, jogvédő, kergetőzős CM, de nem hoz változást, sőt kiválóan alkalmas arra hogy olyan emberek akik úttörő módon gondolkodnak, elveik támadhatatlanok, sarokba szoruljanak és maguk gondoskodjanak arról hogy mégis legyen fogás rajtuk. Ez azért különösen nagy hátrány, mert a probléma alaptermészete, hogy aki nem bringázik igyekszik megideologizálni miért nem teszi. Ha a mozgalom már a startvonalnál kriminalizálható, az főnyeremény az ilyen gondolkodásmódnak.
Nézd meg a CM videókat a neten. Futárok, behatárolható korosztályok, és társadalmi csoportok vonulnak. Ritkán viszik a családjukat, kevés az idős, és erős a hippivonal. Ez persze nem baj, ez következmény.
Szerencsére 2004-ben előre láttuk ezt (addig csináltunk már elég szabad, nem eredménycélú CM-et magunknak), így beadtuk az útvonaltervet a zsaruknak. Ha nem tesszük, ma nem lenne Budapesten ennyi, és ennyiféle bringás minden nap az utcán. Nem kell félned a kasztváltástól ha biciklire ülsz. Nem hordoz semmilyen szociológiai felhangot az eszköz, sokkal inkább egy praktikusan gondolkodó gyakorlatias ember képe ragad a kerékpározáshoz, aki nem kötött az eddigi beidegződéseivel hanem rugalmasan vált ha nyer rajta (időt, pénzt, szabadságot).
2005-ben a budapesti Carfree Cities kongresszuson beszéltünk is erről egy szekcióülésen a CM egyik friscoi apukájával, és meg is értette, tetszett is neki, pedig ő aztán tudja (hiszen 20 percben ott végighallgatta) hogy ez nem az original.
Amerikában és Londonban 2006 óta már neve is van: Budapest style. :)
Rengeteg városban van CM, és tulajdonképpen mindenhol törvényszerűen el is laposodik. Nálunk is így lesz, vagy van. Viszont ha soha többet nem lenne Budapesten, már akkor is akkora lendületet adott a bringázásnak, hogy 7-8%-ig már magától is fog nőni a bringások aránya. A nehezén túl vagyunk. Ledöntöttük azt a sztereotípiát, hogy a bringázás Budapesten lehetetlen, és bolondság. Innen kezdve önmagától érvényesülni fognak a biciklizés előnyei, az erre fogékonyak előtt már nincs ott a lehetetlenség fala. Szerintem ez a Budapest style haszna, és eredménye.

13
RoGeR képe

Eddig nem figyeltem erre, de

Eddig nem figyeltem erre, de tényleg "stílust" teremtettetek (najó, ehhez kellett még pár bringás is).

Kifelejtetted, hogy emellett megvan Budapesten is a teljesen alulról, szervezetlenük szerveződő dolog is, bár ez nem annyira CM inkább "túra" jellegű.
Ezt magwas kezdte, majd kinőtte magát az "Utsó péntek", amin ahogy hallom 50-100 ember is öszejön időnként.

---
Bringasávot a Nagykörútra!

14
critical mass képe

És mennyire jó hogy van

És mennyire jó hogy van igazi is. :)

15
bardoczi képe

Most sokat tanultam tőled

Most sokat tanultam tőled megint. Budapest style - ez jó. Egyébként a napokban felkerül az Épfórumra a KAMBA értékelésem is, majd annak kivonatát is hozom a CM blogon.

Az ellaposodásról: Úgy gondolom, hogy a 'Budapest Style' akkor nem fog ellaposodni, ha lesznek benne új kezdeményezések. (vannak is: mekkora dolog már a zongoristánk a lánchídnál?) A CM bibliából én azt olvasom ki, hogy például az a javaslat, hogy variáljuk az útvonaltervet, nincs teljesen kihasználva a BPCM-en. Jó jó, tudom, hogy majdnem minden eddigi CM-en módosult az útvonal, de ezt nem éreztem elég tudatosnak (hírértéknek). Mire gondolok a kis városrehabilitációs szakbarbár agyammal? Az útvonaltervben a megállóhelyek és a célállomás is akkor kapna többlet tartalmat, ha olyan városi neuralgikus pontokat érintene, amelyeknek a rehabilitációja évtizedek óta meg nem oldott. Ha például a CM-nek a Népligetben lenne például vége, akkor akarva-akaratlan ráirányítaná példul a figyelmet, hogy a Népliget a maga 110 ha-os (legnagyobb budapesti park!) terjedelmével mennyi potenciált hordoz, és mégis mennyire nincs kihasználva. De ott van az Ybl Bazár (volt ifjúsági park), a Zsidónegyed (lerombolás), az Orczy kert (beigért rehabililtáció), a Hajógyári sziget (beépítés), a Ráckevei Duna (feliszapolódás), a Római part (M0 hatása), a Csepeli szennyvíztisztító (hány éve készül?), a Tétényi fennsík (zöldmezős beruházások az ősgyepen), a Hosszúréti patak (mikor lesz ott végre bringaút) stb. a sorban. Évente lehetne a célállomást váltani, ha az indulópont maradna is, és mindig lehet mögé olyan rehabilitációs többlettartalmat rendelni, ami megszólít lokálpatriótákat, ott élőket, élhető városban gondolkodókat...

"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga
avagy mindenkinek olyan érdekképviselete van, amilyet megérdemel, és hasonló közhelyek

16
The_Mask képe

Meglepo modon a Millit

Meglepo modon a Millit kihagytad, pedig ha egy biciklis felvonulasnak valamiert tenni kene, hat akkor az a Milli.

Mask

17
bardoczi képe

Még nagyon sokmindent bele

Még nagyon sokmindent bele lehetne ebbe a táskába pakolni, nem volt célom lezárni a felsorolást, inkább megnyitni akartam. Teljesen jó gondolat tekerni a Millenárisért. Más kérdés, hogy szervezésileg ez csak megállóhely lehet (25-40 ezer mber már bajosan férne el rajta, mint ahogy a Zsidó negyeddel is ez a helyzet), de ha az útvonal érintené a Millenárist, arra már ráfűzhető a Velodrom és egyéb bringás programok, még egy Bringabalett is... Teljesen szabad a pálya szerintem abban, hogy mi miért lenne jó célpont, én csak annyit próbálok itt elhinteni, hogy amikor már az első cél (nevezetesen hogy meg lett mutatva: lehet Budapesten bringázni) teljesült, akkor a célok már árnyaltabbak is lehetnek. Ha csak ezt a website-ot nézem, akkor a Margit-híd, Kiskörte, Nagykörte, Bajcsy, Andrássy is ilyen fókuszhelyszín, ahol a tekerés ráirányíthat figyelmet városi problémákra. A mostani CM-en például tetszett a levegőminőségi mozgó labor és annak eredményei: ez is egy ilyen kommunikálható többlettartalom volt.

"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga
avagy mindenkinek olyan érdekképviselete van, amilyet megérdemel, és hasonló közhelyek

18
hf képe

A zsidónegyedet meg lehetne

A zsidónegyedet meg lehetne úgy csinálni, hogy 3-4 utcában párhuzamosan menne és a túloldalon megint egyesülne a tömeg! Nagyon nagy lenne és tényleg felhívná a figyelmet. Ezt persze bármelyik szűk utcás részen meg lehetne csinálni.

---
http://kerekparosklub.hu/ujpest
Ez a zén oldalam

19
kaszi képe

Köszönöm a kimerítő

Köszönöm a kimerítő választ!
Értem is amit mondasz, hogy Bp-en alapból azt a mítoszt kellett először is lerombolni, hogy bicajozni lehetetlen / életveszélyes / stb.
Engem az lepett meg 4 év külföld után visszatérve hogy olyan városban, ahol sok a biciklis eleve (Szeged), az autósok az élethez való jogod is vitatják ha bicajon ülsz, holott hozzá kellene hogy legyenek szokva a bicajosok jelenlétéhez.
Ezt a hozzáállást nem lehet (nem tudom elképzelni) évi 2x vonulással megváltoztatni, mert pl Szegeden nem a bicajosok számának a növelése lenne a cél (az már eleve jelentős, többszöröződés nem valószínű) hanem az autósok toleranciájának a javítása. Ehhez pedig ott kell lenni az utcán, tömegben - 1 bicajos elé még talán kihajt egy állat, de 20-50 bicajost már nehezebb levegőnek nézni. Legalábbis most még így gondolom, ha van ellenkező Mo-i tapasztalat, írd meg légyszi!
Üdv

20
dezso képe

Szegedhez: úgy tíz éve

Szegedhez: úgy tíz éve még az volt a tapasztalatom, hogy a nemtudommelyik körúton csak úgy elindulva a túloldal felé (zebra, lámp sehol) simán megálltak nekem az autósok. Azóta ott az autóforgalom nagyon megnőtt, hasonlóra sajnos már nem sok esélyem lenne, aszem. Valószínűleg emiatt (ott is mindennapossá váltak a dugók) az autósok egyre türelmetlenebbek, amit pedig nyilván a gyengébbeken kell levezetni.

21
zsoltee képe

Nagyon nagy! Köszi, hogy

Nagyon nagy! Köszi, hogy még egy formában elérhetővé tetted!

Zsoltee