Millenáris Park, Szent István tér, Belváros új főutcája, Gödör, Kopaszi Gát, Szabadság tér, Balatonfüredi városmag rehabilitáció, Gyula városközpont rehabilitáció, Kiskörút átalakulás, Kálvin tér metamorfózis, satöbbi, satöbbi, satöbbi.  tovább »

Földalatti beszélgetések 2010
öko-retro-bio-grín [7.] beszélgetés

időpont: 2010. február 8. hétfő este 19.30 órakor
helyszín: FUGA | Budapesti Építészeti Központ - Budapest, V., Petőfi Sándor utca 5.

Ezúttal az Állami Számvevőszék 2009 szeptemberében kiadott jelentését járjuk körül az önkormányzatok zöldfelület-gazdálkodásáról.

Az ÁSZ izgalmas, érdekes és egyben szomorú jelentést adott tavaly szeptemberben a települési önkormányzatok zöldfelület-gazdálkodásáról. Legalább két évtizede (de talán már régebbről is) tudjuk és érezzük, hogy e területen óriási gondok vannak, sok esetben a települések nem gazdálkodást, hanem garázdálkodást folytatnak zöldfelületeiken. A települési lehetőségek és megoldások élesen elválnak a lakosok valós igényeitől, ugyanakkor – bár a politikai csatározások során mindig kampánytéma a zöld –, még az országos szabályozás sem megoldott e kérdésben. Sem tervezésben, sem kivitelezésben, sem fenntartásban, sem vagyongazdálkodásban, sem finanszírozásban. Meghívott beszélgetőpartnereinkkel az öko-retro-bio-grín beszélgetéssorozat „ÁSZ témája” kapcsán azt járjuk körül, hogy miért kerültünk ilyen távol Kert-Magyarországtól, s mégis milyen lépéseket kellene tenni e cél érdekében, a most zajló folyamatok mielőbbi megfordításáért?  tovább »

Gyula belváros (fotó: Glázer Attila)

Nagyon szépen kidolgozott mellékvágánya volt az EMPAMO által szervezett autós tüntetésnek (parkolás a bringasávon a kiskörtén) a helyi boltosok "képviselőjének" megnyilvánulása. Ezek szerint a szélesebb járdák és a bringasáv (a leállósáv terhére) gyakorlatilag ellehetleníti majd a boltokat, csappanni fog a forgalom. Habár Nyugat-Európa nagyvárosain az elmúlt másfél évtizedben végigsöpört a belvárosok forgalomcsillapítása, az EMPAMO aktivistáinak erre is van válasza: "a Hollandok? Azok drogoznak is, mit vársz tőlük?"  tovább »

Újbuda teljesen kimaradt a Budapest Szíve programból, amely városszerkezeti változások sorát indítja be Budapesten. Az látszik, hogy az a meglehetősen lassú, de mégis létező paradigmaváltás, amely a belváros és a kerületközpontok tehermentesítését, forgalomcsillapítását, humanizálását tűzte zászlajára, a Bartók Béla út 2002-es felújítását (a 4-es metró projekt felszíni előkészítő munkáit) alig 7 évvel a projekt befejezése után teljesen idejétmúlttá teszi.  tovább »

A Segway-t néhány éve még nagy reményekkel kecsegtető alternatív városi közlekedési eszközként kezelték. Az atlantai postások, a párizsi turisták és a magyar sznobok körében máig hódit. Az Opel már olyan autó szériagyártását is megkezdte, aminek a csomagtartója alatt kép pici Segway is betárazható arra az esetre, ha a büszke autótulaj a városi csúcsban a P+R ezen szabadabb formáját választaná. Egyetlen bökkenő volt vele: a Segway még ma is drága sport. Ám most felbukkant a kistestvére is: az Orbis.  tovább »

Kecskeméti utca látványterv

Amit a műdugóként a sajtó megbuktatott, az a belváros új főutcáján megvalósul. SZDSZ-MSZP-FIDESZ nagykoalíció alakult a projektre (avagy amikor a városatyák nem egymást marják, azokban a szünetekben képesek jót is csinálni) és 2010 májusában készen lesz. Egy ma 13 ezer autó /nap terhelést nyögő útszakasz átalakulásáról, ami Az 1970-es évek óta a legnagyobb léptékű változás lesz forgalomtechnikai szemléletben a Budapesten. A kerékpározható főutcáról itt olvashatsz bővebben:
http://epiteszforum.hu/node/13417

Ilyen is lehet(ne)

"A város koncessziót szerzett a francia államtól a folyópart meghatározott szakaszainak hasznosítására. Négy tervezőcsapatot bíztak meg tervek kidolgozásával. A nagyobb részt várostervező, tájépítész szakértőkből álló zsűri az In Situ/Jourda/Coup d'éclats tervezőirodákból álló csoport tervét választotta ki 2003 február 13-án."

"10 hektáros városi park – 5 km hosszú sétány  tovább »

Buza Péter: Fürdőző Budapest

Holnap nyílik meg a dunai Uszálystrand a pesti rakparton, a Petőfi téren. A vízen úszó különleges látványstrand a Városi Tájkép Csoport (ők a Móricz Zs. körtéri fűthető kavicsok kitalálói is.) tervei szerint készült el, az ötlet Z. Halmágyi Judit várospolitikus támogatásával valósulhatott meg. Képtudósítás az ÉF-en
http://www.epiteszforum.hu/node/13313

A VELO-CITY konferencia a világ legnagyobb kerékpáros konferenciája, amelyet kétévente rendeznek meg. 2009 májusában Brüsszel adott otthont a kerékpáros közlekedésért dolgozó önkormányzatok, tervezők, politikusok és civilek látogatta eseménynek, amelyről a Magyar Urbanisztikai Társaság (MUT) műhelybeszélgetésén a Magyar Kerékpárosklub (MK) aktivistái tartottak élménybeszámolót. László János a várospolitikákról, Németh Ders a kerékpárosok által a városnak termelt milliós értékről, Bence-Kovács Virág a brüsszeli régió kerékpárbarát intézkedéseiről, Dalos Péter pedig a közbringa hálózatokról beszélt.  tovább »

lj60 (forrás: Boci)

Tegnap volt a "János-mass", azaz László János 60 éves születésnapi ünnepi meglepi partija, ami kisebbfajta kerékpáros demóvá szélesedett Újlipótvárostól a Merlinig.

Számomra, aki személyesen sem benneteket, sem Jánost nem ismerem eléggé, megtiszteltetés volt részt venni, látni ezt a tegnapi kis önszerveződést. Hajós Andrásnak külön respekt és tisztelet, amiért olyan remek improvizációval tartott "mit látunk az archív fotókon?" című kiselőadást.  tovább »