Részlet Erlend Loe "Doppler" című könyvéből (Scolar, 2006). A helyszín meglepő módon Oslo :)
Bringás vagyok. Talán főleg és elsősorban bringás. Nincs olyan útviszony, amely megállítana. Télen szöges gumit használok. Van sisakom. Bicikliskesztyűm. Külön erre a célra készült nadrágom és dzsekim. Digitális sebességmérőm. Lámpáim. Évente négyezer kilométert biciklizem. És habozás nélkül letöröm azoknak az autósoknak az ablaktörlőjét, akik nem tudnak viselkedni. Rácsapok a kasztnira. Beverem az ablakukat. Rekedtre üvöltöm magam és nem ijedek meg, ha az autósok megállnak, és fel akarnak lökni. Lealázom őket, és kiállok a kerékpárosok jogaiért. És gyorsan jutok előre. Messze gyorsabbab, mint az autók. A legeslegjobb a reggeli csúcsforgalom. Például odalent a Sogn úton, az Adamstuen-en át és tovább, le a Theresa utcán és a Pilestredet-en. Autóáradat, és általábn egyszerre több villamos is. A villamos a Therese utca közepén áll meg, és mivel rendszerint szemből is jönnek, az autóknak meg kell állniuk; de én felugratok a járdára, jobbra húzódom azok kedvéért, akik fel akarnak szállni a villamosra, majd 4-5 méterrel a villamost elhagyva újra le az úttestre, még jóval azelőtt, hogy az elindulna. A járdaszegély ott kicsit magasabb a szokásosnál, ráadásul enyhén emelkedik, úgyhogy el tudok rugaszkodni, és mindkét kerékkel egyszerre érek földet a villamossínek között. Pompás mutatvány, de nem teszek úgy, mintha ez olyan nagy szám lenne. Akinek van rá szeme, úgyis látja. Talán néhányan közülül ettől kapnak kedvet ahhoz, hogy beszerezzenek egy biciklit. Én beérem már ennek a gondolatával is, bearanyozza egész napomat, mialatt olyan új kihívások felé tekerek, mint például a körforgalom a Bisletnél, ahová szintén tartogatok egy technikai ínyencséget, melyet a hivatásos sofőrök nem ekdvelnek, és amely a törvényest a törvénytelentől elválasztó keskeny mezsgyének talán nem is a helyes oldalán helyezkedik el. Csakhogy mint kerékpáros, örök békétlenségre van ítélve az ember: a táesadalomból kirekesztve, a kialakult közlekedési kultúra peremén tengődünk, amely kultúra egyre inkább csupán a motorizációról, semmint az egészséges emberről szól. A kerékpárosokat leigázzák, námaságra kárhoztatott kisebbség vagyunk, életterünk egyre szűkül, ki vagyunk szolgáltatva azok kényére-kedvére, akik nem törődnek velünk, nem használhatjuk saját nyelvünket, földbe döngölnek bennünket. De éberség, hiszen a jogtiprás oly égbekiáltóan nyilvánvaló, hogy senkit ne lepjen meg, ha a harag és az agresszió felüti fejét a bringások között, és egy szép napon, amikor a bringátlanok már úgy elhíznak, hogy kínlódva is alig bírják ki- s bepasszírozni magukat az autóikba, minden létező eszközzel visszavágunk.
Bringás vagyok. És férj és apa és fiú és munkavállaló. És háztulajdonos. És még tengernyi más. Az ember annyi minden.












"Bringás vagyok. Talán
"Bringás vagyok. Talán főleg és elsősorban bringás. Nincs olyan útviszony, amely megállítana." Ez mekkoraaaa!
________________________________________
tekerek tovább - addisz
Eddig azt hittem, hogy a
Eddig azt hittem, hogy a norvég bringások legnagyobb gondja, hogy befagy a fenekük :-)
Nagyon nagy. Fel is teszem a
Nagyon nagy.
Fel is teszem a rabic szájtra, aminek van már olyan neve is, hogy rabic.szubkultura.hu, thx Lee!
A belvárost pedig le kell zárni.
--
a bátor kommutátor
Azert ez a
Azert ez a felsobbrenduseg-tudat kicsit beteges
-------------------
ma is jó idő van tekeréshez
Erre gondoltam én is,
Erre gondoltam én is, aztán rájöttem, hogy én is hasonló bringás vagyok :-)
mino
Biking forever... and after.
De az is lehet, hogy inkább
De az is lehet, hogy inkább indokolt...
www.gruppetto.hu
Én inkább kisebbségi
Én inkább kisebbségi komplexust vettem ki ebből. Részben igaza van, részben nem.
Valahol sajnálom azokat akik autóval közlekednek, vagy lustaságból, vagy félelemből.
hol lehet elolvasni az
hol lehet elolvasni az egész könyvet?
Le lehet tölteni
Le lehet tölteni torrentről.
Hangoskönyv formában.
Norvégul;)
A belvárost pedig le kell zárni.
--
a bátor kommutátor
hűha, ez az ember nagyon
hűha, ez az ember nagyon rá van parázva az életre / nagyon nem nőtte még ki a kamaszkort.
persze lehet, hogy az idézet egy irodalmi hős monológja, akkor végül is rendben van.
Na jó, de nem lehetne a
Na jó, de nem lehetne a norvégul-nem-értő, de a határmezsgyét-verő-mutatványokra fogékony olvasok kedvéért még azt megosztani, h mi is a körforgalmas mutatvány? avagy erről nem szól a fáma?
amúgy valaki nem ismer egy nagyon jó norvég tanárt? gyorstalpalóra gondoltam, csak hallás utáni szövegértésről lenne szó :)
cserébe megtanítom angolul :)
bicikliző magántanárok a szent ügyért, let's unite!
...::: az élet mixelve szép!!!
hallgasd te is:
http://jurijs-stash.mypodcast.com
Azoknak, akik mar beleeltek
Azoknak, akik mar beleeltek magukat hogy Norvegiaban ilyen durva utcai harcok kereteben lehet csak bicajozni: klikk ide!
A letoltheto pdf a fent emlitett konyv kritikaja, rovid osszefoglaloval. A sztori nagy vonalakban - egy csaladapa otthagyja a feleseget es elhuz ki az erdobe modern indiankent elni egy ôzzel es a fiaval(eros egyszerusites) - egy szo sem esik bicajrol, mas neten talalhato rovid leirasban sem.
A konyv forditasi joga el lett adva valakinek Magyarorszagra, mar csak ki kell varni...
Ez a könyv már megjelent
Ez a könyv már megjelent nálunk is (oda is van biggyesztve a kiadó), sőt, a folytatása is kapható már.