Az elmúlt évben egy nagysikerű kölcsönző rendszer sémájának felállítása történt meg Párizsban a városi kerékpározás első ránézésre elég valószínűtlennek tűnő globális modelljeként. A Vélib rendszer, amely az elmondások szerint 80 ezer használót vonz naponta az ingyenesség ígéretével, egy kényelmes és egészséges közlekedési módot hirdet, nem kis megrökönyödést keltve a világ fővárosai körében. Ráadásul a dizájnos, 18 kg súlyú Vélib bringák egy magyar gyárban készültek – nem csoda, ha Budapestnek azok a kerékpáros szószólói is felkapták erre a fejüket, akik az elmúlt évtizedben limitált sikerekre voltak képesek a városi kerékpározás feltételeinek kiharcolásában. Számukra a Vélib (amely egy teljesen önfenntartó rendszer, köszönhetően az újszerű megjelenésű, városi tulajdonban lévő, közterületi reklámhirdető helyet magába foglaló tárolóknak) egy varázspálcának tűnik, amely a várost, amelyben addig ismeretlen volt a kerékpározás fogalma, egy kétkerekű Mekkává varázsolta.
Ám Párizs mindezt nem máról holnapra érte el. Mielőtt az első Vélib bringa kereke érintette volna az aszfaltot, a Fény Városa 12 évet töltött azzal, hogy felépítse a városi kerékpározás alapjait...
a cikk teljes terjedelmében az epiteszforum.hu - n olvasható a Zöldövezet fókusztémában
http://www.epiteszforum.hu/node/9672
a zöldövezetben további érdeklődésre számot tartó cikkek
http://www.epiteszforum.hu/taxonomy/term/2593













Köszi! Nagyon jó kis cikk.
Köszi! Nagyon jó kis cikk.
szívesen, én meg köszi a
szívesen, én meg köszi a CM szerkesztőknek (gyanítom Kükü keze va a dologban) a címoldalt meg a beszúrt képet! A fókusztémát én szerkesztem, és a Kerékpáros Budapest "bemutatása" előtt kértem még fel Greg-et (aki a városházán is tartott erről egy előadást Hagyó bácsinak) hogy cikk formájában is adja közkinccsé téziseit. Arra buzdítok mindenkit, hogy reg-eljen és szóljon hozzá az ÉF-en a cikkhez, mert a site-ot sok várostervező, főépítész-szerű lény, hivatalnok és szakpolitikus is szokta böngészgetni: a fejtágítás esetükben sose nem árt...
---------------
"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga
"a site-ot sok
"a site-ot sok várostervező, főépítész-szerű lény, hivatalnok és szakpolitikus is szokta böngészgetni"
kb annyira, hogy szakirányú nyomtatott magazinnál durván a legfőbb konkurenciaként kezelik(ték)...
neveket nem mondannék :)
ha így van, az csak nekünk
ha így van, az csak nekünk jó :)
"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga
Nagyon jó cikk. Persze
Nagyon jó cikk.
Persze ahhoz hogy teljes képet kapjunk, nem érdemes Amszterdamot meg Koppenhágát mint nálunk nem alkalmazható modellt leírni. Persze nem arról van szó, hogy mindent, vagy akár csak a legtöbb dolgot egyben át lehet venni, de egyrészt mindkét városban vannak jó példák, másrészt nagyon sokat mondó a két város, mint az infrastruktúrafejlesztés két különböző lépcsőfokának összehasonlítása. És akkor már Brüsszelről se feledkezzünk el.
Brüsszel arra példa, hogy aránylag kis befektetéssel, de következetesen végigvitt politikával hogyan lehet csodát tenni rövid idő alatt.
A belvárost pedig le kell zárni.
--
a bátor kommutátor
nem arról van szó, hogy
nem arról van szó, hogy Amszterdam vagy Koppehága náluk nem alkalmazható modell, hanem inkább arról, hogy legyen először Budapestből Párizs, és csak aztán lehet Amszterdam. A párizsi ex vezetés legalább annyira vaskalapos volt a kérdésben, mint ma a budapesti, a párizsi átlag pedig legalább annyira szart a bringásokra, mint ma a budapesti. Greg nagyjából azt akarja ezzel leírni, hogy míg egy amszterdamban egy bakárnak is sikk bringával grasszálni be a munkahelyére, addig nálunk ettől még nagyon messze vagyunk. Éppen ezért kell jobban Párizsra fókuszálnunk, mert rengeteg a hasonlatosság a két város között mind szerkezetben, mind mentalitásban (Ha Párizsból leveszünk 20 évet).
-----------------------
"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga
Hogy is volt ez? "Budapest,
Hogy is volt ez?
"Budapest, a kelet Párizsa"
Legyen megint az! (most a
Legyen megint az!
(most a bringásoknak.)
-
Zsurmi
Vagy még jobb lehetne
Vagy még jobb lehetne inkább:
Párizs: a Nyugat Budapestje!
De... várjunk csak... ezt kétféle képpen lehet...
Hogy is értsük ezt?! ;)
__________
Hotyhogy ?!
Dogtor
Politologológus
Esztészta
Világatya
Főmesterpolgár
hát valahogy úgy: ezért
hát valahogy úgy: ezért is írtam a főoldalon ezt a bevezetést:
"Budapestet a boldog békeidők gazdasági konjunktúrája egy második Párizzsá fejlesztette. Szerkezetükből adódó azonosságok azonban később problémákban is hasonlókat szültek: a gépjárműforgalom okozta dugók, és az ezzel járó légszennyezés mindkét városban változásokért kiált. Érdemes-e tovább várni, vagy ideje lenne elindulni azon az úton, amelyen Párizs jár? Greg Spencer ez utóbbi mellett teszi le a voksot a Zöldövezetben."
"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga
Azért azt hozzá kell
Azért azt hozzá kell tennem, hogy bár Párizsban sokkal nyugisabbak az autósok mint nálunk, a cikk szerint a síma zöld vonallal elválasztott sáv ott sem jött be, így most már védőkövekkel választják le a bringasávokat.
Budapest a kelet párizsa - Tényleg jó volna már megfordítani a dolgot. Persze pozitív értelemben, különben lassan készülhetünk a gettólázadásokra :))
"Zöld" autókat lehet
"Zöld" autókat lehet kölcsönözni Párizsban
2008. június 20., péntek 20:20
InfoRádió / The Guardian
A francia fővárosban először az önkiszolgáló biciklik rendszerét vezették be, és már itt az új terv is: a közlekedők nemcsak kétkerekűt, de akár környezetbarát elektronikus autót is kölcsönözhetnek majd a város több száz pontján. A környezetvédők azonban nem teljesen boldogok a terv miatt.
Teljes cikk http://inforadio.hu/hirek/kulfold/hir-207510