Életterünk és szokásaink megváltoztatása óriási hatással van az életminőségünkre. A tételt kiválóan igazolja egy rendíthetetlen polgármester és egy rosszhírű város metamorfózisának igaz története. A Critical Mass és a Kerékpáros Klub aktivistái Bogotá példáját ajánlják a budapesti városvezetők figyelmébe.

cikk az építészfórumon Bogotáról és a CM-MKK akcióról
http://www.epiteszforum.hu/node/11547

Tüntetni is tudnak a bogotaiak :)

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
aron képe

bárdóczi a beépített

bárdóczi a beépített király:)

*
www.criticalmass.hu/lakat

http://kerekparosklub.hu/eszak-pest

2
newmodelakos képe

részemről

részemről +1!
;o)
elgondolkodtató írás

3
tkacsa képe

+1:) En az egyik epitesz

+1:)
En az egyik epitesz haverom fulet szoktam ragni,h nefelejcs el a bicikl(ket)...Londonban valami "Design co-ordinator assistant" valami meno-mano helyen....
Nemismondta nekem,h van epitesz forum...na majdmost jol letolom erte,h nemszolt errol az oldalrol...:)

4
Franci képe

Hát igen,mindig olyan nagy

Hát igen,mindig olyan nagy örömmel tölt el ha megnézem azt a kisfilmet.
Belvárosban nálunk is meg lehetne oldani, hogy nagy része sétálo legyen,kitiltva olyan dolgokat mint pl az autoszerelö mühely a Deák-tér közelében.Mert sajnos van ott olyasmi is.

Illetve szükség van egy jo,használhato,tiszta, és csábito tömegközelegedésre.(lehetne olcsobb is,ott azzá tették).
Ami feltünt hogy "csak"buszokat vásároltak,és nem épitettek metrot,se villamost,se hévet. Nekem ebböl az esik le,hogy a jo buszhálozattal lényegesen kevesebböl megoldhato a rendszer létrehozása,mint egy vagyonért lukat furni a föld alá,vagy sineket fektetni.

5
Forci képe

Hát igen,mindig olyan nagy

Hát igen,mindig olyan nagy örömmel tölt el ha megnézem azt a kisfilmet.
Először is leszögezem, maximálisan egyetértek.
Mégis van pár ellenvetésem.

Bogota példáját Budapast elé állítani abban sántít kicsit, hogy
- az ottani szegénység miatt az autóval rendelkezők aránya 15%. Nem tudok adatokat, de Budapesten ez biztosan jóval magasabb, ebből kifolyólag az érintettek érdekérvényesítő ereje is jóval nagyobb.
- Ott annyira rossz volt a helyzet ezek a reformok előtt, hogy mondhatni nulláról építették fel ezt az új rendszert. Egy meglévő rendszer átalakítása mindig sokkal nehezebb szerintem, illetve az ilyen toldozás-foldozásos módszerrel töténő fejlesztésnek az eredménye sosem lesz olyan tökéletes és látványos.

Azért sokat tanulhanának belőle városatyáink:
- Hozzáállás: jószándékú, önzetlen, bátor, elszánt, nagy-léptékű, jövőbe-látó, szakszerű
- Nem a drága megoldást kell mindig választani. Nekem nagyon tetszett az ötlet, hogy a buszok külön zárt utakon közlekednek, irányításukat GPS-el követik. Egy metró árának töredékéért jönne ki ez a megoldás. Hát igen, lehet hogy az autósok meglévő útfelületéből kellene elvonni.
- Azt lenne jó elérni, ha nem lenne szükséges az autókat kitiltani a városból, hanem ha ki lehetne építeni olyan tömegközlekedést, gyalogos, kerékpáros közlekedést, ami az autósok többségét olyan választási lehetőség elé állítaná, hogy maga válassza az autómentes megoldást. Ha kényelmes, szép buszokkal gyorsabban, pontosabban, olcsóbban érne be a munkahelyére, hátha elgondolkozna.

6
bardoczi képe

a példák és a párhuzamok

a példák és a párhuzamok mindig sántítanak, ebben maximálisan egyetértek. A film inkább arra jó példa, hogy kis költségvetésből is lehet hamar eredményt elérni. Még akkor is, ha az intézkedés nem népszerű és egy teljes maffiával kell szembenézni - okosan. Én már azzal is maximálisan elégedett lennék első körben, ha az alsó rakpartokat vasárnaponként lezárnák az autók elől, ahogy azt Párizsban teszik. Csak ez a pénzbe nem kerülő intézkedés óriási jelentőségű lehetne a város életében. Ráadásul ha úgy vesszük, sokkal jobb helyzetben van Budapest, mint Bogota a tömegközlekedés terén, mert van egy csomó villamosunk és metrónk, nálunk 100 év alatt csak meghúszszorozódott a lakosság, ott pedig meg70szereződött. Itthon a változást nem a nulláról kell kezdeni. Persze nem is lesz így a kezdeti változás akkora. De lenne. Szerintem idehaza nem a pénzzel, hanem a szemlélettel van a baj: nincs határozott irány. Belvárosi metró épül, combínóznak a nagykörtén a rendelkezésre álló forrásból, amikor a külvárosi tömegközlekedésre kéne inkább költeni a fejlesztési forrásokat. Nincs közterületgazdálkodás, csak parkolási társaságok által vezényelt rablógazdálkodás, és nincs dugódíj, amiből forrást lehetne a tömegközlekedés fejlesztésére generálni. Csak az úszás van az árral a könnyebb ellenállás felé. Pedig a dugódíj, ha úgy vesszük nem XX. sz végi találmány. Az ókor városállamaiban az a város például nem számított épeszűnek, aki ingyen engedte be a városfalon azokat, akik nem a város polgárai voltak, de a városban ügyeket akartak intézni. Ebből az "adóból" tartotta fenn a magas színvonalú szolgáltatásait. Nálunk a teljes agglomeráció élvezi az életet a "zöldben" és egy fikarcnyi összeggel sem járul hozzá ahhoz az infrához, amit naponta használ. A szmogriadó idején az autós nem büntethető, nem korlátozható, csak kérhető és erről nálunk AB határozat van. Pedig London, Milánó, Róma, Párizs demokráciák, és ott mindez kivitelezhető. Hogy van ez? Párizs kerékpáros várossá válását, aminek a végfokán most ott figyel a VÉLIB, például éppen egy téli (!) szmogriadó és egy helyi tömegközlekedési sztrájk együttesen indította el, amikor a párizsiak rájöttek: a kerékpár jármű.

"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga

7
Vid képe

Jó cikk, remélem sokan

Jó cikk, remélem sokan elolvassák!

8
deniel képe

ATV kőbányai regionális

ATV kőbányai regionális híradója is leadott pár jelenetet belőle a lényeget kiemelve, hamarosan felrakják netre majd belinkelem :)

Amúgy ez egy 30 részes sorozat egyik filmje amely a fenntartható fejlődés megvalósításáról szól, közlekedés, építészet és energiagazdálkodás témakörében.Itt meg lehet nézni őket, van videó párizsi vélibről, Portlandról meg londoni dugódíról is.

9
deniel képe

ATV-n ez ment le, 8.35-től

ATV-n ez ment le, 8.35-től kezdődik.

10
tkacsa képe

Szeretgom oldalara is

Szeretgom oldalara is felraktam...
http://szeretgom.hu/content/34607_3__nemzetk%C3%B6zi_critical_mass/

Az esztergomi varos vezetoknek is elfogunk juttatni ebbol az anyagbol...(Egom es kertvarosa kozott...)
Tavaly mikor a varoshazatol indultunk,valami hasnlo anyagnak a hianyat ereztem,h valamilyen irasos szoveget kene atadni nekik...vagy egy soktizezres BPCM cd-t...
Egom polgarmestere a belvaros kelloskozepebe milliardos beruhazaskent autoparkolot epit.Persze,most erre megy el a varos gatyaja is+megtobb autot szivbe a belvarosba...raadasul a szigetre ami ugyebar arviz veszeelyes...vagyis majd lehet utolag boven tataroztatni javittatni sokszazmilliokert...
A tavaszi ECM innen a bel-belvarosi kocsi parkolotol indulna suzuki gyarmenten vegig Egom kertvaros Palatinus toig!
Szeptemberben pedig a parkanyi strandig...