Ezt az ínyencséget a MEK-en találtam (ha volt már, akkor bocsi, szóljatok, törlöm a bejegyzést).
Szóval a könyv Krisz Ferenc: Kerékpározás című munkája, és benne van minden, amit a jó cserkésznek a biciklizésről tudnia kell, a karbidlámpa karbantartásától a szabályos balra tartáson keresztül a jobbról előzésig.
http://www.mek.oszk.hu/02900/02942/html/#D
Kedvenc idézeteim:
"Örömmel figyeltem meg, hogy még az öregebb bácsik sem tudtak igazán megharagudni a sokszor bizony igen vadul és bizonytalanul száguldozó fiúkra. Lebilincselte őket a fiatalság kipirult arcáról sugárzó igaz öröm."
"Légy mindig udvarias, különösen ha igazad van!"
"A kerékpár elsősorban tagadhatatlanul közlekedési eszköz, de mint ilyen sok sport űzését megkönnyíti, kirándulásaink lehetőségét kibővíti."
:D
Kicsit komolyra fordítva a szót, a könyv nagyon jó. Mivel a szerzői jog már lejárt, a szöveg szabadon felhasználható. Lehet, hogy érdemes lenne összefogni, updatelni (főleg a közlekedési szabályokra vonatkozó részeket és a karbantartásra vonatkozókat), kiegészíteni a kerékpároskresszel, egy how-to-not-get-hit-tel, és legalább online terjeszteni. Bár papíron kiadni is simán megérné szerintem. Én most februárig nem igazán tudok sajnos ilyesmivel bajlódni, de akkortól szívesen foglalkoznék vele.












Hát ez tényleg baromi
Hát ez tényleg baromi jó.
A csirke és tyúk rendszerint a gép előtt szalad és csak nehezen mer oldalt letérni. Vagy pedig egyenesen keresztben beleszalad a küllőkbe. Itt csak az ügyesség segít! A réce nagyon buta, különös figyelmet kíván, ha megijedve kerék alá akar kerülni. Nagyon nehéz lebeszélni. A liba nem fél a kerékpártól, néha azonban támad. A kis svábgyerek azonban sokkal gyakrabban és rendszerint kővel. A tehén és a kis borjú hajlandó kilométert is szaladni előtted; ügyesen meg kell előzni helyben, amíg lemegy az útról legelni. A birkanyájba ne hajts bele, mert nem megy szét, vagy ha igen, akkor a világ minden tája felé, de ez ritka eset. Ha a konda jön szemközt, légy óvatos, mert a szétszaladó disznókat összeszedegető kondás szép áldást mond reád. A gulya igen sokszor keresztülenged, ha lassan haladsz vele egy irányban, de ez a döfős jószág miatt néha veszedelmes.
Nem bírom letenni! :-)
Köszönöm, a nagyját át
Köszönöm, a nagyját át is olvastam!
-
Zsurmi
Érdekes kis könyv, és ami
Érdekes kis könyv, és ami számomra meglepő, hogy a mostani Kresz kifejezetten bringabarát az akkori szabályokhoz képest :o
Máshol találtam, egy cikk
Máshol találtam, egy cikk 1901-ből:
A kerékpározás egészségi szempontból. A kerékpározás nemcsak mint idõkímélõ jön számba, hanem egészségi szempontból is megbecsülhetetlen szolgálatot tesz a nagyváros egészségtelen légkörében élõ embernek.
Már nevelésünk iránya olyan, hogy tisztán ülõ életmódra szorít, s már a dolgát lelkiismeretesen végzõ tanulónak "sincs ideje" sem kedve a testgyakorlatokhoz. Pedig ugyancsak helyesen figyelmeztet Mosso, hogy a testedzés szellemi életünk és fejlõdésünk elengedhetetlen alapja. Késõbbi életünk ismét csak szobai munkára, íróasztal mellé kényszerít.
A kerékpár azonban idõkímélõ eszköz számba megy, s ennek révén, hogy úgy mondjuk, belopja a testmozgást a minden izommunkától irtózó modern ember életébe.
Pár percz alatt elhagyjuk rajta a város egészségtelen légkörét s kedvezõbb egészségi viszonyok közé jutunk.
De nézzük a dolog élettani oldalait. A kerékpáros munkája izommunka, mely a testnek csaknem egész izomrendszerét egyenlõen munkába veszi. Ügyelnie kell tartására, hogy egyensúlyát el ne veszítse, irányítani kell a kormányrudat, s hajtani magát a gépet. Az egyenes tartás föltételezi a hátizmok megfeszítését, a kormányrúd pedig a karok izomerejét fogja munkába, s e munka nem csekély, úgy hogy a kerékpározást egyáltalán nem tekinthetjük tisztán a lábakat megerõltetõ egyoldalú izommunkának. ...
Természettudományi Közlöny, XXXIII. kötet, 1901.
http://www.termeszetvilaga.hu/tv100/tv1901/bicikli.html
Budapest akkor sem volt épp
Budapest akkor sem volt épp fenékig tejfel, néztem,hogy hol nem lehetett közlekedni kerékpárral és nagyon rácsodálkoztam,hogy szinte minden olyan út tiltva volt, amit szívesen használok.Kár, hogy nincs indok, csak annyi, hogy a kapitány utasítása szerint, meglepő hasonlóságot vélek felfedezni ezen a téren a jelennel...Hasonló érvekkel ejtenek át minket is...
Sokan nem értik, ez a
Sokan nem értik, ez a demokrácia (még ha a kifacsart változata is van nálunk), az nem volt az.
Nem kell a "kapitány úr" rendeletét egy az egyben elfogadni. Lehet vitatni, nem visz be a csendőr. Nem tilthatnak ki csak úgy, a közlekedés sem csak belügy. Főleg amikor EU-s pénzeket szert(né)nek elkölteni rá.
-
Zsurmi
Dupla. - Zsurmi
Dupla.
-
Zsurmi
Hogyan változik a
Hogyan változik a világ...
"A Lánchídon tilos a kerékpárral áthaladni reggel 7-től este 9-ig."
Aztán van, ahol mégsem (sajnos):
"Tiszteld a legtöbb autót, mert nem ismer sem szabályzatot, sem kíméletet!"
De a kedvencem – igyekszem betartani :)
"Mindent szabad, csak összeütközni és szilárd tárgyaknak nekimenni nem."
Mindenesetre köszi a blogbejegyzést, nagyon tetszik a könyv!
Ó, hát felfedeztétek? Én
Ó, hát felfedeztétek? Én digitalizáltam, éppen azért, mert olyan aranyos. Szerintem nem érdemes aktualizálni, mert elveszne a varázsa. Újat írni már érdemesebb, de ahhoz meg véna kell.
Köszönjük a
Köszönjük a digitalizálást!
Épp azért fordult meg a fejemben, h updatelni kellene, mert aranyos, mókás, olvasmányos, lelkesítő, az ember szívesen olvassa. Persze amennyit csak lehet meg kellene tartani az eredetiből, az aktualizált részeket hasonló stílusban megcsinálni, hogy a varázsa megmaradjon (szintén véna kellene hozzá, és közben rájöttem, h valószínűleg lehetetlen feladat).
Mindenesetre nagy szükség lenne most is valami hasonló "füzetecskére". :D
---------------------------
Ezüst/fekete városi hot rod.
Ez is jó: "A kocsiút
Ez is jó:
"A kocsiút legszéle rendszerint szintén jó, azonban különösen olyan vidéken, ahol sokan járnak szegescipőben (Tirol stb.), itt lehet a legtöbb bakancsszeget összeszedni."
Ja, és a svábgyerek, az milyen állat? :)