David Engwicht ausztrál művész, közösségfejlesztő és utcai filozófus. Nevéhez fűződik a Sétáló Iskolabusz, a Kocogó Autó Mozgalom és az Utca Visszahódításának ötlete.

Engwicht-et a világ leghaladóbb, forgalomszabályozással, közösségi élettel és városkép-tervezéssel foglalkozó gondolkodói között tartják számon. Szilárd meggyőződése, hogy érdekes és meglepetésszerű utak létrehozásával olyan világot teremthetünk, amelyben az emberek jó közérzetének fenntartása mindennél fontosabb szempont.

bevezetés

Az Érdekes és meglepetésszerű utak - a forgalomlassítás új eszközei című könyv (ford.: Keresztesi Judit) Creative commons licenc alatt szabadon letölthető .pdf.

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
szirom képe

Kisebb településeken,

Kisebb településeken, sőt, még Büdipesten is a városszéli kertes övezetekben ez működik is, illetve a sétálóutcákon, és tereken, de ha nincs elég fa, viszont ott járnak az autók, akkor inkább elmegyek kirándulni, vagy kiülök a kertbe, mint hogy a szmogot szagoljam.
Apropó sétálóutcák, a CM-en nyitott vki blogot arról, h New Yorkban lezártak egy sugárutat (kiv. célforgalom), és sétálutcává alakították, az emberek pedig birtokba vették. Az biztos, hogy a plázáknál sokkal jobb alternatíva lenne az élő utca, ahová annyian nézelődni és sétálni járnak.

2
Prof.gruppetto.hu képe

Ez csak egy megalapozatlan

Ez csak egy megalapozatlan előítélet, pont a NY-i Times Square bizonyítja. Bármekkora városban bármikor meg lehet ezt csinálni, semmi más nem kell hozzá, csak közös akarat és elhatározás.

www.gruppetto.hu

3
bardoczi képe

+1 sziromnak pedig:

+1

sziromnak pedig: http://www.epiteszforum.hu/node/15078

"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga

4
Miló01 képe

Erre azt tudom írni,

Erre azt tudom írni, mármint ennek az ausztrál véleményére, hogy...

Ezt az idilli állapotot, amelyben minden közlekedő, játszadozó és beszélgető teljes joggal tartózkodhatott az úttesten és annak közelében, először valószínűleg egy gyorshajtó dúlhatta fel. Elegendő volt egyetlen vezetőnek túllépnie a biztonságos sebességhatárt ahhoz, hogy tettével beindítsa azt a végzetes láncreakciót, amelynek eredményeként a mai rideg utcakép kialakult.

A szülők megijedtek a szokottnál gyorsabb autótól és gyermekeiket a járdára parancsolták. Az autósok a kiürült utat veszélytelennek tartva bátrabban adtak gázt, s immár olyan sebességgel haladtak át a lakótelepeken, amelynek láttán a szülők kénytelenek voltak elővigyázatosságból az út szélén játszadozó gyermekeiket még távolabb vinni a forgalomtól. A természetes díszüktől, a közösségektől, szabadidejüket olvasással, beszélgetéssel, sakkozással utcán töltő emberek szépséges látványától megfosztott, kopár környékek elveszítették érdekességüket és meglepetésszerűségüket. Ezért történhetett meg, hogy az autósok úgy ítélhették, az út kellően biztonságossá és kiszámíthatóvá vált ahhoz, hogy a sebességet az egekbe emelve rohanhassanak át rajta.

Vissza engedni az embereket az utcára nem tartom jó ötletnek, legalábbis még most nem!
Ha pedig valakinek hiányzik az az érzés, hogy az utcán játszhat és hogy kevés a forgalom, költözzön vidékre! Sokan ezt tették már, bár meglehet nem pont ebből az indokból, de mindenesetre köze van hozzá.

5
Prof.gruppetto.hu képe

Hogy érted azt, hogy még

Hogy érted azt, hogy még most nem? Mire kell még várni? Amíg még rosszabb lesz a helyzet? Nem értelek...

Vidékre nagyon kevesen költöztek. A sok ember az agglomerációba költözött, de mivel nem vitték magukkal a munkahelyüket, iskolájukat, egyéb megszokott ügyeiket, és ezek miatt visszajárnak, ezzel tovább rontották a helyzetet mindenhol. Ott is ahonnan elköltöztek, és ott is ahova költöztek.

www.gruppetto.hu

6
Miló01 képe

Így

7
Prof.gruppetto.hu képe

Akkor sajnos jól értettem,

Akkor sajnos jól értettem, hogy hogy érted. Ilyen alapon soha semmilyen intézkedést nem kell hozni, mert mindig lehet találni valami kifogást, amire még várni kell. Nincs mire várni, a leírt intézkedések egy része egyáltalán nincs valódi hatással a helyzetre, más része pedig olyan hosszú távon vagy olyan nagy költséggel valósítható csak meg, amit nem lehet kivárni/bevállalni, mert annál nagyobb a probléma.

www.gruppetto.hu

8
bardoczi képe

szerintem ezt igen rosszul

szerintem ezt igen rosszul látod, ez az 1.0-ás, egyébként nagyon is érthető hozzáállás, amit a not in my backyard (NIMBY) szindrómával azonosítanak. Budapesten például az elmúlt 20 évben úgy tűnik legalább 300.000 embernek hiányzott az az érzés, hogy az utcán játszhat, ezért tényleg elköltözött vidékre, és most naponta bejár. Jobb lett?

Szóval tényleg sokan megtették, de nem mondhatnám, hogy ez a jó megoldás, mert további 1.7 millió szív most miattuk.

"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga

9
Miló01 képe

Igen de nem miattuk szív,

Igen de nem miattuk szív, hiszen ez természetes, hogy kimennek lakni, mikor ennyire tehetségtelen, infantilis ürge vezeti Budapestet, ráadásul direkt is tette tönkre.

És ha külrészekről bejárnak, akkor mivel kéne azt tenni, bkv nem alkalmas rá, össze is omlana az első héten, kerékpár alkalmas lenne, de egyszerre annyian nem fogják letenni az autót, hogy ne legyen veszélyes az úton tekerni.
Marad a közösségi közlekedés fejlesztése az agglomerációba és bicikliutak, sávok kivezetése ugyanoda és azon túl is!
Eddig OK!?

Na most ezeken kívül az autókázást hosszabb ideig nem lenne célszerű korlátozni.

10
lord képe

Olvasd már el, hogy miről

Olvasd már el, hogy miről ír. 30 oldal az egész.

11
Miló01 képe

Tök mindegy miről ír,

Tök mindegy miről ír, akkor se szabad korlátozni az autó közlekedést csak úgy.

12
j_gergo képe

Tök mindegy, mit írsz.

Tök mindegy, mit írsz. Nincs igazad.

13
Miló01 képe

Még szerencse, hogy nem te

Még szerencse, hogy nem te döntesz e felől!

14
j_gergo képe

Csak arra próbáltam

Csak arra próbáltam célozni, hogy fölösleges ideböfögnöd a véleményedet, ha annak semmi köze a posztban belinkelt íráshoz.

15
lord képe

A tojáspor fogyasztása

A tojáspor fogyasztása nincs hatással a koleszterintszintre.

16
bardoczi képe

Már megint egysíkú a

Már megint egysíkú a megközelítés. Ugyanis eredendően nem azt kéne nézni, hogy mivel lehet bejárni, hanem hogy hogyan lehet megtenni, hogy ne kelljen bejárni, ha már egyszer kiköltöztem. És mivel ezt a kérdést igen kevesen rakták fel maguknak, most könnyebb egy töketlen polgármesterre és egy bkv-ra fogni az egészet.

Csak annyit kell felfognod, hogyha nem korlátozzák az autókázást, akkor soha nem lesz igény a bkv és a kerékpáros infra fejlesztésére. Avagy - ahogy tanult népművelő kollégám szokta volt mondani - egyszerre kefélni és szűznek maradni még senkinek nem sikerült.

A bkv egyébként sokkal hatékonyabb még ma is, mint azt képzeled, vagy sugallják azok akiknek az autóülés a seggükhöz nőtt, de úgy 15 éve nem koszolták be a kezüket azzal, hogy a bkv-t, mávot, volánt használják.

"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga

17
Miló01 képe

demagógia...

demagógia...

18
Prof.gruppetto.hu képe

Tévedsz, ezek

Tévedsz, ezek tények.

www.gruppetto.hu

19
bardoczi képe

khm... most meggyőztél :-)

khm...
most meggyőztél :-) Avagy ha elfogynak az érvek, jön a személyeskedés? Ez annyira könnyű, ahogy kimondani a fenti közhelyet is az...

"Budapest b'meg hógy nézel má kí, ezért kellett téged egyesítení???" - Belga

20
jocek képe

ez nagyon jó, fel kellene

ez nagyon jó, fel kellene rá hívni az összes önkormányzat és az összes ilyen forgalom szervezéssel bíbelődő "szakember" figyelmét, hátha tudnak tanulni valamit belőle.
két fekvőrendőr kihelyezése között.

_______________________
a kőolaj egyszer úgyis elfogy

21
Oleever07 képe

ez egy nagyon értelmes

ez egy nagyon értelmes embernek tűnik, majd ha ráérek, egyszer elolvasom a könyvet. :-) ez a téma igazán kötődik a közlekedésmérnökökhöz.
----
Fábián Olivér from Pesterzsébet :-)
Járgányom: egy ALPHA monti tele CM-matricákkal

22
BenTomi képe

Nagyon jó a pszhihológia

Nagyon jó a pszhihológia megközelítés, a fizikai akadályozások helyett. Hiszen nem vagyunk mi egerek, hogy csak egy labirintuson keresztül tudjunk eljutni a "sajtig".
Ha megfigyelitek, pontosan azért romlik a világ, mert egyre több a tárgyak szerepe, miközben az agyunk sokkal bonyolultabb dolgokra is képes. Persze az sem csoda, hogy itt vagyunk egy ennyire felszínes társadalomban, hiszen ez a legegyszerűbb és így lesz a legtöbb ember kezelhető, manipulálható, ami ugyebár bizonyos érdekeknek kézenfekvő...Pontosan ezek ellen kéne úgymond fellázadni, több érzelmet, logikát, gondolkodást vinni az emberekbe és ez, amit D. Engwicht leír és Csinál ez nem csak a közlekedést hozza helyre, hanem az emberek közötti kapcsolatot, amin ezek a hiányzó dolgok alapulnak (empátia és gondolkodás [kételkedés]) .
Egyszerűen az emberek eltávolodtak egymástól, mert rossz fele fejlődtünk. Nincsen baj egyik tudománnyal sem, csak ha rossz célokra használják...pl. a háborúk költségvetéseiből már sokkal többet tudnánk a tengereinkről vagy épp a világ űrről és pláne nem kéne a világbanknak vissza fizetni a több évtizedes hiteleket "adó" álnéven..

Ha néhol nem érthető, bocsánat, kissé már fáradt vagyok... x)

"When the power of love overcomes the love of power, the world know peace" Hendrix
Rozsdás kulcsok