Friss országos adatok a kerékpárhasználatról a Magyar Kerékpárosklub megbízásából
A Magyar Kerékpárosklub megbízásából a TNS Hungary piackutató cég nemrég elkészített egy felmérést, mely a magyar lakosság kerékpár-használati szokásait vizsgálta. Az 1000 fős minta a főbb szocio-demográfiai jellemzők (nem, életkor, iskolai végzettség, településtípus és régió) mentén a 15 éves vagy idősebb magyarországi állandó lakosokra reprezentatív.
A felmérés során azt a válaszadót tekintették kerékpárral közlekedőnek, aki a kérdezést megelőző 14 nap alatt legalább 1-szer használta kerékpárját közlekedési céllal. Túrázónak/kirándulónak pedig azt, aki ez utóbbi céllal szintén legalább 1-szer használta kerékpárját a kérdéses időszakban.
A kutatás során kiderült, hogy
* A teljes 15 év feletti magyar lakosság 40%-a használ kerékpárt közlekedésre vagy túrázásra
* Közlekedési eszközként a magyar lakosság 38%-a használ kerékpárt országos szinten. Ugyanez az arány Budapesten 10%.
* A budapesti lakosságon belül a 30-39 éves korosztály esetében a legnagyobb a kerékpárral való közlekedők aránya (e korosztály 16%-a használja kerékpárját közlekedésre).
A felmérést háromhavonta megismételjük, így mindig naprakész adatokat láthattok a témában.














A 10% nekem valahogy nagyon
A 10% nekem valahogy nagyon nem klappol. Durván 200 000.- ember bringázna napi szinten Budapesten? Ez nagyon szép volna.
........................
Formaharc és sci-fi.
Az elmult 14 napban legalabb
Az elmult 14 napban legalabb 1x kozlekedesre hasznalta. Siman lehet 10%.
Viszont en - szigoruan, mint nem szakerto - nem sok ertelmet latom az ilyen statisztikaknak.
Annak orulok, hogy folytatolagos lesz a meres, es nem allnak le, de sztem tobb mint 1000 fo kene (tudom, sok melo), es kicsit szigorubb szabalyok.
Persze igy "el lehet adni" a kerekparozast, van indok a fejlesztesekre, amugy meg lehet nem lenne, vagy jo kifogaskent szolgalnanak az alacsonyabb mutatok.
Viszont az is biztos, hogy nagyon nehez meghuzni a hatarvonal(ak)at 1-1 ilyen kutatasnal...
----------------------
errorka | objektív
----------------------
"Bicajjal járok!"
"Ok, Mr. Tour de kibaszott France, ki kérte, hogy bicajjal járj?"
utólagos felmérések
utólagos felmérések szerint 5x annyian voltak 69-ben woodstockon mint amennyien valóban ott voltak...
A felmérés tervezői (MK
A felmérés tervezői (MK kommunikációs csoportja) is tisztában volt azzal, hogy ez az egy mérés nem jelent túl sokat, sorozatmérés fontos alapadatai. A fontos és érdekes eredményeket a rendszeres mérések összehasonlításától várjuk. A minta nagyságát nem mi határoztuk meg, a cég egy futó "omnibusz" mérésbe illesztette be a mi kérdéseinket.
László János
www.kerekparosklub.hu
Nem napi, hanem
Nem napi, hanem kétheti.
Tehát az emberek 10%-a használja legalább 1x kéthetente. Ez a kb. 3-5%-os modal splittel teljesen összeillik.
--------------------------------
Kürti Gábor, Újpest
Lépj be a szakszervezetbe
Értem, de ez így ebben a
Értem, de ez így ebben a formában félrevezető.
..........................
Formaharc és sci-fi.
Like! Zsoltee
Like!
Zsoltee
"Kisebb arányban
"Kisebb arányban használnak kerékpárt [közlekedésre] a felsőfokú iskolai végzettségűek (24%) és a magas státuszúak (29%)."
Mondjuk szerintem ez elég kár.
Ezekről az emberekről ugyanis elég sokan vesznek példát (már akiknek nem Győzi és egyéb tévé-álhősök az ideáljai).
Kíváncsi vagyok, a státuszt milyen kérdéssel mérték fel; illetve hogy a jelenség közvetlen oka nem valami más ide csatolható ok-e (pl. hogy nekik jellemzően több a pénzük - megengedheti magának az autókázást)
Igaz, a túrázásra meg épp ők használják nagyobb arányban.
(Édes a tulajdonság mentén két részre osztott minta kördiagramon való ábrázolása, pláne kerek százalékok esetén - ilyet főleg választási, reklám-, és egyéb propagandakiadványokban szoktam látni. :-))
Ha nem dobja meg nagyon a felmérés költségeit, szerintem érdemes lenne jobban szegmentálni kerékpárhasználat szerint - pl. legalább "elsődleges közlekedési eszközként használja", "kerékpárral is közlekedik, de más az elsődleges", "nem használja közlekedésre".
Jávor Tamás
Budapest-Hegyvidék
"pl. hogy nekik jellemzően
"pl. hogy nekik jellemzően több a pénzük - megengedheti magának az autókázást"
Eleg sokan megengedhetnek maguknak anyagilag. En is autokazhatnek naphosszat, csak nincs ra idom, meg nekem nem "kifogas" a dugoban ucsorgesre az, hogy beszelgethetek kozben a csaladdal, meg tudok zenet hallgatni. Van olyan, akinek meg igen.
Plusz, amit igy megsporol az ember, abbol vannak tartalekai. Nem egy ismerosom van, aki inkabb autoba ruhazott, most torleszti a hitelt, orakat all a dugoban, eszi az ideg, es meg egy mekibe se tud beulni, mert nem marad az autokazas havi koltsegein tul penze. Olyan is van koztuk, aki amugy jol keres, megis inkabb a "konnyu hitelt" valasztotta.
Viszont ha mar torleszti a hitelt, akkor mar nem teszi le az autot, mert akkor meg minek fizeti.
1 rossz dontes, es 10 evre el van intezve a program...
----------------------
errorka | objektív
----------------------
"Bicajjal járok!"
"Ok, Mr. Tour de kibaszott France, ki kérte, hogy bicajjal járj?"
Ja, hát nem akartam tovább
Ja, hát nem akartam tovább hosszabbítani a hozzászólásomat, de a "megengedheti magának az autókázást" természetesen önbecsapás. Pénzben ma már talán én is megengedhetném magamnak, de (Budapest belső részén, egyedülállóként)
- utazási időben
- idegekben
- mozgás nélkül (1 helyben ülve) töltött időben
- adminisztrációs és szervizelési fáradozásban
- emberekkel való közvetlen kapcsolat elvesztésében
mérve (plusz felelősséget érezve a levegőtisztaság, a csend és a városi tér témában)
olyan értelmetlen luxusnak tartom magam számára, hogy a pénznek már utána sem számolok. Legalább megmarad másra, ahogy te is írod.
Arra próbáltam csak utalni, hogy, megfordítva az állítást, a kontrollcsoportban, a nem nagyon képzett és nem magas státuszú rétegben bőven lehetnek, akiket csak az anyagi keret tart vissza az autóval járástól. Őket meg nem.
(Persze akinek elég indok az autóval járásra egy ilyen szép ezerarcú nagyvárosban az az 1 szempont, hogy van rá elég pénze, annak egészségére. Szerintem az élet több a javaknál, lásd - elsőnek - a fenti listát.)
Jávor Tamás
Budapest-Hegyvidék
Kisebb arányban használnak
Kisebb arányban használnak kerékpárt [közlekedésre] a felsőfokú iskolai végzettségűek (24%)...
Persze, mert minket nem kérdeztek meg. :D Nálam pl. a munkahelykeresésnél elsődleges szempont, hogy ne kényszerítsenek rá, hogy kocsival járjak (értsd: már az elvárások között szerepel a jogsi). Szerencsére olyan szakmám van, hogy szerintem ezt a "luxust" megengedhetem magamnak.
Flicka
Azért az remélem megvan,
Azért az remélem megvan, hogy az autó elsősorban státusszimbólum :)
Vegyünk pl. egy Ferrarit (a legutóbbi Minimal Mass nyomán - http://galeria.totalcar.hu/hirek/2010/05/01/porig_ego_ferrari_f430_spide...).
Azon kívül, hogy látványosan drága, mire jó? Kényelmetlen. Városban felakad a fekvőrendőrre, járdaszegélyre, és még nem is megy gyorsabban, mint mondjuk egy Toyota Prius. Versenypályán meg megeszi egy Ariel Atom.
Viszont:
http://index.hu/tudomany/brittudosok/2008/09/08/a_draga_autok_hangjatol_...
Szóval ahova ki akarok lyukadni az az, hogy ez elsősorban nem a racionalitásról szól.
Az, hogy a társadalmi elit (a magasan kvalifikáltak és a jól keresők) miért nem racionális alapon hoznak döntéseket, már egy más kérdés.
Illetve racionális ez a
Illetve racionális ez a döntés is, csak egy másfajta racionalitás.
"a siker érdekében az embernek állandóan sikerességet kell sugároznia"
Vegyünk pl. egy Ferrarit
Vegyünk pl. egy Ferrarit ... Azon kívül, hogy látványosan drága, mire jó?
arra, hogy megmutassa az autósoknak, meg az arra járó embereknek, hogy ki a király az utakon, no meg hogy ki a leggazdagabb, leggizdább, ki ha én nem... ezeket inkább a versenypályán furikáztatnám, nem az utcákon. jó, Monaco-n, meg Szingapúron ez nem így van. :D (az F1-et nézők tudják, miről is beszélek)
----
Fábián Olivér from Pesterzsébet, aki immáron 1 éve CM-tag! :-) YEAH!!! :D
Járgányom: egy ALPHA monti tele CM-matricákkal.
Jellegzetességem: egy Kappa táska, amin egy kitűzőkből kirakott CM felirat van. :D
Versenypályán lenyomlak
Versenypályán lenyomlak (lenyomnálak, ha úgy tudnék vezetni) egy Ariel Atommal, ami (kint) 6,5 millába kerül. Azért ez azt hiszem elég oltás lenne.
Csak hát az olyan hülyén néz ki. Meg nem igazi sportautó. Meg megázol benne esőben.
Szóval a Ferrari a versenypályára sem jó :)
no, azért túlzásokba ne
no, azért túlzásokba ne essünk. :-)
----
Fábián Olivér from Pesterzsébet, aki immáron 1 éve CM-tag! :-) YEAH!!! :D
Járgányom: egy ALPHA monti tele CM-matricákkal.
Jellegzetességem: egy Kappa táska, amin egy kitűzőkből kirakott CM felirat van. :D
Ha a kora tavasztól a
Ha a kora tavasztól a késő őszig terjedő időszakot nézzük akkor átlag heti 3 alkalommal használom a kerékpárt, de egyenlőre csak túrázásra.
Életkor: 37 év, végzettség: Villamosmérnök.
Kora tavasztól késő
Kora tavasztól késő őszig hetente 7 nap használom közlekedésre, ha kell kiskosztümben hétvégente néha túrázásra. Télen heti 3-4 nap bringás, a többi BKV-s, nem szeretek hóban tekerni.
Életkor: 33, végzettség: bölcsész :-)
Méretek? ;)
Méretek? ;)
Kerekdedek, de igyekszem
Kerekdedek, de igyekszem embert faragni magamból :-) Barátom ebben a spinning :-)
"A budapesti lakosságon
"A budapesti lakosságon belül a 30-39 éves korosztály esetében a legnagyobb a kerékpárral való közlekedők aránya"
Engem ez az adat késztetett gondolkodásra. Ez vajon miért lehet? Első blikkre azt mondtam volna, hogy a huszonéves korosztály van túlsúlyban. A sztereotípiák is erre utalnak, hisz a budapesti bringásokat sokszor "hülye gyerek"-ként aposztrofálják. Pedig a 30-39 éves korosztályt igazán nem lehet már le hülyegyerekezni.
Egy-két okon elgondolkoztam, hogy miért lehet:
- Talán drága a bkv bérlet? A diákok még megveszik, de dolgozók már meggondolják, és inkább bringáznak?
- Harmincas korosztály környezet tudatosabb?
- Vagy egyszerűen ez a korosztály van a demográfiai robbanás csúcsán és egyszerűen, csak számszerűleg többen vannak?
Nektek mi a véleményetek erről?
- Vagy egyszerűen ez a
- Vagy egyszerűen ez a korosztály van a demográfiai robbanás csúcsán és egyszerűen, csak számszerűleg többen vannak?
Ha a minta valóban reprezentatív volt, akkor ez a tényező nem számíthat.
Jávor Tamás
Budapest-Hegyvidék
Háát igen. :-) Erről az a
Háát igen. :-)
Erről az a vicc jut eszembe, amikor a matematika tanárnő azt mondja az osztálynak:
- Gyerekek, ha így folytatjátok, akkor az osztály 60%-a meg fog bukni.
Mire Móricka beszól:
-De tanárnő, nem is vagyunk annyian!
:-)