Röpke nyári szösszenet, amellyel még egy autóval van kevesebb a pesti utakon, a "mindenkinek jobb így" jegyében.

Totalcarbike

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
KésmárkiM képe

Az a baj, hogy

Az a baj, hogy környezetvédelmi szempontból nem igazán kedvezőek az olcsó robogók.

A kétütemű robogók közel 6 litert fogyasztanak 100-on, a négyüteműek valamivel kevesebbet, úgy tudom 4 liter körül. Mindezt százegynéhány kilós súllyal. Ebből azt a következtetést vontam le, hogy az elégetett benzinből sokkal kevesebb alakul mozgási energiává, mint egy autó esetében (autó súlya > 1000 kg). A többi megy a levegőbe. De aki követett biciklivel robogót, az ezt úgyis tudja.

A nagyobb motorkerékpárok még többet fogyasztanak, 500-astól felfelé már 7-8 litert. A legtöbb modern kisautó fogyasztása ennél jóval kedvezőbb.

Az autó nyilván nagy helyet foglal, feltartja a forgalmat, tehát ilyen szempontból rosszabb mint a robogó, viszont általában a motorkerékpár károsanyag-kibocsátásának csak a töredékével szennyezi a környezetet.

2
Krisi képe

ezeket a fogyasztási

ezeket a fogyasztási adatokat hol olvastad? mert hogy közük nincs a valósághoz az biztos.

egy kétütemű 50-es robogó legdurvább esetben sem fogyaszt 3 liternél többet, ennél többet a Simsonom sem bír benyelni, pedig az egy 40éves konstrukció. újabb 4ütemű robogók (amikből a legtöbb van) pedig simán eljárkálnak 2-3 literrel.
városban.
benzines autóból pedig nem tudsz olyat mutatni, ami városban ne kajálna be legalább 5-6 litert. dízelből a legtakarékosabb kisautók fogyasztanak 4-5 litert városban (ezek száma elenyésző, nem látok minden nap Lupo 3L-eket tömegesen), de aki egy dízelre azt mondja hogy környezetbarát az nem ért a témához. az csak kevesebbet fogyaszt, de a dízel sokkal egészségtelenebb. még a modern ultrazöldek is. itt egy nálam hozzáértőbb mondja meg a frankót:

http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2010/02/10/karosabb-e_a_fustolos/

a nagymotorok fogyasztása már változó, de nagymotort nem is használnak napi közlekedésre. valahogy nem szoktam minden pirosnál Gold Wingeket és R 1200-akat látni. egy 5-600-as gép, ami még a legelterjedtebb nagymotor városi furikázásra megelégszik 5-6 literrel, ez pont annyi, mint a legtakarékosabb kisautók fogyasztása.

autóval pedig azért hülyeség összehasonlítani, mert a motor nem okoz torlódást - főleg mióta legális buszsávban menni és előrecsorogni -, nem foglal el parkolóhelyet, és kevesebbet is fogyaszt.
mégpedig amiatt, hogy motorral a 4 km-es út az pont 4 km, és a lámpáknál is csak addig várakozik, amíg piros.
autóval viszont a 4 km-es táv simán lehet 5 is, mire megtalálja a parkolóhelyet, ha pedig dugó van (minden nap) akkor a fogyasztása is csúnyán megugrik.
és akkor még szóba se jött hogy melyik a nagyobb környezeti terhelés: legyártani egy 150-200 kilós motort vagy legyártani egy autót, ami 1500-2000 kg és 4-5 méter hosszú?

összefoglalva egy motor sokkal kevésbé károsítja a környezetet mint egy autó, ez tény.

3
KésmárkiM képe

Azért ez semmiképpen sem

Azért ez semmiképpen sem ténykérdés, legalábbis engedd meg nekem hogy vitassam.

Illetve olvasd el ezt, ha érdekel:

http://www.wheels.ca/article/334875

A widely cited Swiss study from 2005 of eight different types of scooters and motorcycles found that despite the proportionately smaller number of two-wheelers on the road, they accounted for about one-fifth of nitrous oxide emissions of the cars.
Those nitrous oxides lead to smog, and the Ontario Medical Association says smog-related illnesses lead to the premature deaths of 5,800 Ontario residents a year – a toll expected to double in the next 20 years.
If scooters and motorcycles are not as clean as cars, it's simply because the standards in place haven't required them to be, says Honda's Milner.

De a többi része is érdekes.

A fogyasztási adatokat motoros barátaimtól, kollégáimtól tudom.

Egy kétütemű Piaggio Hexagon 6 litert fogyaszt, tulajdonos szerint. (150 cm3) Lehet hogy nem volt vele szerencséje.

Találtam még valamit, olvasd el ezt is:
http://totalbike.hu/technika/motordoktor/doki0613/

biztos forrásból tudom, hogy a Postán rendszeresített PIAGGIO robogók fogyasztása átlagosan 4 liter

4
Krisi képe

hát (háttal nem kezdünk

hát (háttal nem kezdünk mondatot) ez elég érdekes, nekem meg saját tapasztalataim és szintén motorozó ismerőseim nyilatkozatai :)

a 6 liter akkor legalább már szerinted sem létező, vagyis ahhoz hogy egy 50-es 2T gép ennyit benyeljen ahhoz elég tré állapotban kell lennie.

azzal a Piaggio-val viszont valami nagyon nincs rendjén, nekem a kétütemű, 40éves konstrukciójú MZ-m beéri 5 literrel (ami ráadásul 250-es vagyis nagyobb), tehát vagy az ismerősöd közlekedik vele nyélgázon versenytempóban, vagy valami egyéb probléma lehet, mindenképp nézesse meg szerelővel.

ekkora angol nyelvű szöveget most bocs, de nincs erőm így szombat este elolvasni, mindenesetre elméleti síkon még talán bizonyítható, hogy egy motor több akármilyen oxidot ereget a levegőbe, de abban 100%-ig biztos vagyok, hogy a magyar autópark még mindig veri a motorokat légszennyezésben. itthon pl. sokkal több a dízel mint Amerikában, ami szintén nem elhanyagolható.

persze azonos számú motor és autó mellett már érdekesebb lenne a kép, bár tartanánk már ott, hogy ez legyen a legégetőbb problémánk légszennyezettség ügyben :)
továbbra is azt mondom, hogy inkább legyen sokkal több motoros/robogós, mint autós.

azt pedig Lujka kifejtette, hogy ha már egy hardcore autóbuzi is inkább robogóra pattan, akkor azért jó felé haladnak a dolgok. bár úgy nem nehéz, hogy majdnem az összes Totalcar-os kollegája szintén motorral jár dolgozni :)

5
UB képe

Nekem Piaggio Free-m van,

Nekem Piaggio Free-m van, azt hiszem a Postánál is ez a típus fut (még nem láttam robogós postást). 50 köbcentis, két ütemű, jó, tuningmentes állapotú, és tényleg 4 litert fogyaszt. A nem Piaggio motoros ötvenes 2T robogók beérik 3,5 literrel, de gyengébbek, simán lehagyom őket. A robogók motorja egyszerűen nem fogyasztásra, hanem teljesítményre van optimalizálva. Persze furdal a lelkiismeret, hogy szennyezem a levegőt, próbáltam 4 ütemű ötvenest (ezek 1,5-2 litert fogyasztanak, ráadásul nem keveréket), hogy lecseréljem a gépet, de annyira gyenge volt, hogy elborzadtam.
Egyébként csak nagy melegben robogózom, ha fontos, hogy ne izzadtan érkezzem. Nemrég egy CM-es ismerősre ráköszöntem a robogóról a pirosnál a Körtéren és mélységes undort véltem látni a tekintetében.

6
elfroland képe

Lehet ott a bibi hogy a

Lehet ott a bibi hogy a kisebb motor gyengébb ezért állandóan nyélgázon megy?
(Látok néha 120 kilós embert kis robogóval indulni a pirosnál... még lábbal is löki neki hogy menjen :-)

7
KésmárkiM képe

Szerintem a váltósak

Szerintem a váltósak kevesebbet fogyasztanak, mint az automata röpsúlyos kuplungosak.

8
Krisi képe

szerintem a viszonylag nagy

szerintem a viszonylag nagy fogyasztás abból adódhat, hogy a robogóknak sokkal jobb a lóerő/ccm marányuk, mint az autóknak, motoroknak pláne. pl. egy új ezres kisautó 60-70 lóerő, viszont egy ezres sportmotor 180-200 ló. amelyik pedig nem lóerőre van hangolva az nyomatékban veri az autókat.

9
dhpage képe

6 litert még a 640-as

6 litert még a 640-as nagymotorom sem fogyaszt, egy robogó meg pláne nem.
Ha valóban ennyit fogyaszt, akkor azzal valami baj van, vagy nincs rendesen beállítva.
Esetleg rommá van tuningolva (ami szokás nálunk, főleg a nyitott kipuffogókra gondolok), így valóban dől belőle a füst és zajos, de legalább 10-el gyorsabban megy, mint a gyári változat. :)

Szóval ez egyáltalán nem a normális működése. Egyébként robogós ismerősök szerint 3 liter az átlag, a 4 ütem jobb fogyasztásban, viszont cserébe gyengébb.

-----------------------------
http://www.freeweb.hu/dhpage/

10
lujka képe

Ehhez már semennyire nem

Ehhez már semennyire nem értek, viszont azt gyanítom, hogy a robogó valamivel mégis kímélőbb, mint egy autó.

Illetve ha megnézed a cikket (és hihetünk annak), akkor a robogó és a bringa együtt merült fel alternatívaként.

És érted, ez egy olyan ember fejében, aki eléggé kedveli az autóját.
Nyilván nem szeretnék statisztikailag alátámasztott öszefüggésekre rámutatni, mert azt nem tudok, csak nagyon tetszik nekem, hogy ismét foglalkozik a totalcar/bike a bringázás gondolatával.
Sokan olvassák, ráadásul nem először. Ez két dolgot jelent: a; a bringa trendi, jól lehet rá hivatkozni b; még több ember fejében ülepszik a gondolat: "ha dugó van, szállj ki az autódból".

- Ms. Critica "Lulu" Lujka -
*CMS* RABIC
MK - KP

"Az öröklét nem az időben rejlik, hanem az összhang állapotában."

11
dhpage képe

Ha csak azt nézzük, hogy

Ha csak azt nézzük, hogy mennyit fogyaszt és ehhez képest a szennyezést, akkor valóban igaz, hogy a robogó környezetszennyezőbb.

De! A legfontosabb dolgot kifelejtjük a számításból: a robogó nem áll járó motorral a dugóban, hanem halad. Összes menetideje jóval rövidebb, mint ugyanez autóval, így tehát a szumma környezetszennyezés is kisebb.
Arról nem is beszélve, hogy egy autó kopóalkatrészeinek száma, mérete és költsége is több (több gumi kopik, több fékbetét, több olajat kell cserélni, hűtővizet, stb.) és ezeket is nézni kell a környezetszennyezésnél, nem csak a füstöt. Ja és ha kukába kerül az autó, megintcsak nagyobb a környezetterhelés, mint egy kis robogónál.

-----------------------------
http://www.freeweb.hu/dhpage/

12
hf képe

büdös es hangos. Ezert

büdös es hangos. Ezert utálom...

13
Nuvanda képe

+1 Én is!

+1

Én is!

14
peet képe

Piszok hangosak tudnak lenni

Piszok hangosak tudnak lenni ezek a robogók. Volt, hogy az én néma 35-emet kék füstöt okádva, fülrepesztő zajjal érte el. Ebben mi a jó?

--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Simplon

15
Jiten képe

Én "jobban szeretem" azt a

Én "jobban szeretem" azt a levegőt (?) szívni, amikor egy jobb autó elindul vagy leáll, mint amikor egy robogó, főleg egy kétütemű elindul vagy leáll. A motorokhoz nem értek, nem érdekel, mennyit fogaszt, ez a tapasztalat, az orrom csalhatatlan, és a tüdőm, a hörgőim állapota, reakciója is.
A járdán vagy bicikliúton közvetlenül az orromba fingó rohadt motorosokat a pokolba kívánom.

16
otapi képe

+1, bár dízeles autó/busz

+1, bár dízeles autó/busz mögött is nagyon kellemetlen menni.

Kollégám egy időben robogóval járt, de egyszer defektes lett a hátsó kereke (ahol a hajtáslánc is van). Normál autógumis nem vállalja, ki kellett szállítani (természetesen, kocsival :) egy városszéli gumishoz, aki kicserélte a gumit. Szóval, akár egy sima defekt is elég macerás lehet.

17
Krisi képe

jaja, dízel mögött menni

jaja, dízel mögött menni szerintem sokkal rosszabb, tökmindegy hogy új hiperrészecskeszűrt vagy ősrégi euró minuszhatos Ikarus.
viszont pár 2T robogó is kegyetlenül büdös tud lenni. azt meg külön utálom amikor a motorossávon bringával mennék, de nem bírok az előttem tökölő robogó miatt. és az hagyján hogy kikerülni se tudom de még tolja az arcomba a füst.

18
hf képe

Jellemzo a bringa elleni

Jellemzo a bringa elleni erveles: azert nem bringazik mert fel sajat magatol (az autotol)....

19
KésmárkiM képe

Akartam még írni ezzel

Akartam még írni ezzel kapcsolatban egy gondolatot.

Ez itt garancia arra, hogy kiváló állapotú, a környezetet kevéssé szennyező motorkerékpárt vásárolt:

Végül egy afféle nagybani gyűjtőnél találtam meg a megfelelő példányt. A keresgélés során több ilyennel is találkoztam: hivatalosan nem kereskedők, de az udvarban, gondosan eltakarva az utcai járókelők, potenciális tolvajok, bírságoló kedvű hivatalnokok és egyéb rosszakarók elől, tucatnyi, többé-kevésbé helyrepofozott robogó álldogál.

Hát gratulálok. És örülök hogy azért autót nem így kell (lehet) venni.

Úgy érzem, hogy ebben a történetben a "bírságoló kedvű hivatalnok" nem feltétlenül a rosszfiú. Pontosan az ilyen körülmények között forgalomba engedett robogókról írtam / írtunk itt, nem a katalizátoros, többszázezres Euro-normás gépekről.

20
Wadmalac képe

Kipufogott károsanyag

Kipufogott károsanyag mennyiség/szállított személyek száma. Az egy fővel közlekedő átlagos személyautóval szemben a harmincéves Babetta is nyerő. Átlagosan a személyautók mondjuk 1,5 fővel mászkálnak, itt még mindig jó az arány. A városon átközlekedő teherforgalommal összevetve igazán nem a robogó a tétel. Ott helyben büdös meg hangos, de összességében mégis kevesebbet árt.
Érdekes lenne utánaszámolni, hogy ha minden személyautóval utazó átülne robogóra (az a másfél ember autónként), mi lenne a helyzet. Kétütemű öreg robikkal lehet hogy romlana.
Wad