http://totalcar.hu/magazin/velemeny/2011/03/02/legyen_ezer_forint_a_benzin/
Van egy-két agyament autófüggő gondolatmenet is benne, viszont a konklúzió igencsak helyénvaló!
Idézem:
"Nincs univerzális megoldás az autó helyettesítésére, sem a bringa, sem a busz, sem a robogó nem az. A gondolkodás, és a helyes eszköz megválasztása minden alkalomra viszont közelebb visz a felvázolt utópiához. Ebben segít a drága benzin."












tőlem lehetne akár 2000
tőlem lehetne akár 2000 is, csak ez magával húzza mindennek a drágulását, sajnos. A mostani is, akár mesterségesen van magasan tartva az ár, vagy nem, ez így van, sajnos.
Túl sok befolyással nem
Túl sok befolyással nem lehet mindennek az árára a benzinár, ha egyszer mindenki spanyol narancsot és nikaraguai banánt majszol, a Balatonparton pedig dél-csilei hekket...
Ne legyél már majom! Én
Ne legyél már majom!
Én nem eszem semmi ilyesmit.
Viszont a fő fogyasztási kosaramban van a tej (magyarországi) kenyér (magyar), sajt, kolbász, felvágottak (majdnem mind magyar vagy kke termék).
A legnagyobb kiadás a villany és a gáz (energiahordozók árának alakulása szorosan összefügg a kőolajárral).
Én én vagyok a kisember ebben az országban.
Nem mindenki elkényeztetett egyetemista/informatikus.
--------------------------
www.barzongorista.eu
"energiahordozók árának
"energiahordozók árának alakulása szorosan összefügg a kőolajárral"
Nem arról volt szó hogy a kőolaj legyen 1000 Ft, hanem a benzin. Ha a benzinárat mesterségesen megnöveljük, akkor kevesebb fog fogyni, tehát kevésbé drágul a kőolaj, ezzel együtt a villany és a gáz...
"vagy kke termék"
épp erről beszéltem...
nem a desztillálás
nem a desztillálás költségei nőttek, hanem az alapanyagár
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
A benzin ára nem az
A benzin ára nem az alapanyagár és a desztillálás költségeiből adódik össze csupán.
A cikkben épp arról van szó, hogy ezektől függetlenül emeljünk árat.
bocs, sok a 90%-ban átfedő
bocs, sok a 90%-ban átfedő témájú topic
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
gondolom az ipari
gondolom az ipari fogyasztók, áramellátók, akik a kőolajszármazék égetésével termelnek áramot, továbbra is olcsón fogják kapni ezt, nem hiszem, hogy emiatt drágulna jelentősen az energia.
viszont a földműves, aki a traktorját tankolja, na neki több lesz a költsége.
és végül ,az olajválság
és végül ,az olajválság begyűrűzik a boltok polcaira
___________________________________________________
velo profilom
Slickel nyomom, oszt?:)
A benzin ár fél éves
A benzin ár fél éves késsel követi a nyersolaj árát a tőzsdén.....(MOL nyilatkozat)
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
... a földgáz ára pedig 9
... a földgáz ára pedig 9 hónappal az olaj árát. Ders nyilatkozat (szintén MOL)
Szerintem az átlagember nem
Szerintem az átlagember nem ilyen tudatos vásárló, megveszi az olcsóbbat, tápérték, származás nem érdekli.
Lehet kisember vagy de ebből a szempontból nem vagy átlagember :)
szó ami szó, arról a
szó ami szó, arról a termékről tudja az ember biztosan hogy magyar, amit magának termel. a piacokon sem száz százalék háztájit árulnak, gyakran bevásárolnak külföldi olcsóból, és eladják drágán, mert ugya "hazai" és azt meg kell fizetni. Másik kérdés, hogy mit tekintünk hazainak? Ami 100%ban itt készül? Amit itthon csomagolnak? Aminek az előállításának utolsó fázisa zajlik itthon?
___________________________________________________
velo profilom
Slickel nyomom, oszt?:)
Élelmiszerek, melyeket itt
Élelmiszerek, melyeket itt állítanak elő,itteni nyersanyagból.Kivétel pld a Kávé, csokoládé, és hasonlók, ahol olyan nyersanyagot használnak fel ami nálunk nem terem meg. Ott mondjuk az előállítás helye a lényeg, de sajnos ilyesmi nem sok van. A Tibi csoki magyar az effélék közül.
(A csomagolóanyag természetesen nem annyira lényeges.)Olyan egyelőre nem nagyon van hogy valamit kivisznek feldolgozásra és visszahozzák.
Amit itthon termelenek,
Amit itthon termelenek, itthoni munkaerővel, de külföldi technológiával, vagy elavult egészségtelen hazaival külföldi tulajdonú, de magyarországon bejegyzett céggel?
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
és a külföldi cég ugye
és a külföldi cég ugye ötévente nevet vált, és nem adózik, tehát hiába realizálódik itthon a profit...
___________________________________________________
velo profilom
Slickel nyomom, oszt?:)
Vagy az itthoni céget
Vagy az itthoni céget fillérekért megvevő külföldi cég a jól ismert nevű terméket egy külföldi gyárában gyártja tovább és onnan importálja Magyarországra, az itteni gyárat pedig bezárja (pl. Győri keksz)...
vagy egy külföldi cég megvásárolja a magyar márkanevet és azon a néven gyártja a termékét, melynek az eredetihez semmi köze (pl. kínai VIDEOTON cuccok...)
Te kínai vagy??? Akkor
Te kínai vagy???
Akkor nyihaó!
--------------------------
www.barzongorista.eu
Car san hao! Nyi fan
Car san hao! Nyi fan csigolema? Keblemre, sárga testvérem.. :)
Szjeszje! -------------------
Szjeszje!
--------------------------
www.barzongorista.eu
Na jó, bevallom: én is
Na jó, bevallom: én is csak pár szót tudok kínaiul. Egy nagyon helyes sárga kiskacsától.
Ezt miből gondolod? Nem én
Ezt miből gondolod?
Nem én vagyok a kínai, hanem pl. a hiperben kapható VIDEOTON billentyűzet (Made in China), vagy VIDEOTON pendrive (Made in China)...
Tudom, ami nem Kínában készül, az mind hamisítvány, de akkor is...
A lényeg, hogy itthon
A lényeg, hogy itthon termeljen. Hogy a technológia honnan van az másodlagos.(Élelmiszeripari gépeekt pld nem hiszem hogy komoly mennyiségben gyártunk)
Hogy a tulajdonos ki azt nem látjuk de még mindig jobb egy cég külföldi tulajjal, aki itt gyártat, mint ami külföldi tulajú, és nem itt gyártat.
Márkanevekről nem beszéltem a név önmagában nem jelent semmit.
Különleges eseteket mindig lehet találni de nagyjából mindig be lehet lőni hogy mi honnan származik, ha valaki képes gondolkodni egy picit.
akkor ezt olvasd el, egy kis
akkor ezt olvasd el, egy kis gondolatébresztőnek.
sajnos linkelni nem tudom (hosszú lesz):
"Hetesi Zsolt, az ELTE fizikusa, a Fenntartható Fejlődés Egyetemközi Kutatócsoportjának elemzője hosszú tanulmányt tett közzé a közelgő társadalmi összeomlásról. Sötét képet fest a magas energiaárak miatti válságról: az elején még lassú, majd egyre gyorsuló társadalmi összeomlásról. A tanulmány szerint az eddigi megszokott társadalmi rend sok helyen összeomlik, nem lesz benzin, bizonytalanná válik az áramellátás, sőt, ezek következményeként összeomlik a közlekedés, egészségügy, stb. Emiatt akadozik az áruszállítás és csökkennek a mezőgazdaság hozamai is. A nagyvárosi emberek milliói először egymást ölik, majd nyomorúságos körülmények között vagy elmenekülnek, vagy ott pusztulnak el.
Vajon van-e realitása ennek a sötét, paranoid jövőképnek, vagy csak üres huhogás? Ha az utóbbi, akkor többet árt, mint használ. Mi lehet a valóságtartalma? Úgy gondolom, hogy a szerző diagnózisa átgondolt, alapos és nagy, helyenként 5-10%-os valószínűsége van annak a szomorú jövőképnek, amit ez a dolgozat leír.
Andrew Grove (Gróf András), az Intel elnök-vezérigazgatója szerint: "csak a paranoidok maradnak fent". Gróf, aki jó pár válságot, számos "technikai földrengést" átélt már az elektronikai ipar késhegyre menő küzdelmeiben, hitelesen elemzi a válságok felismerésének ismérveit, elhárításuk módszereit, s számos cég felemelkedésének és összeomlásának tanulságait. Tapasztalatai szerint a válság mindig akkor következik be, amikor egy cég eredményei hosszú ideig javulnak, majd tetőznek - stagnálnak. Ekkor dől el, hogy minőségi váltással tudnak-e újra emelkedni, vagy - és ez a gyakoribb - megindulnak a lejtőn, ahonnan már nincs visszaút. A csúcs: a stratégiai inflexiós pont, amikor a termelés mennyisége, vagy a haszon tetőzik. Ez egyben veszélyes elágazási pont is. Kiút csak felfelé vagy lefelé van, nem lehet mindig a csúcson maradni.
Ma a fejlett világ termelése (a GDP, a nemzeti termék) mutatói szerint elérte a csúcsot, stagnál, alig változik. Valójában a világgazdaság már hanyatló óriáscég képét mutatja. A GDP-ben ugyanis benne vannak az óriás bankok és olajcégek nyereségei is, de ezek mögött már nincs társadalmi haszon, csak üres, az egész társadalmat megroppantó nyerészkedés. Rowan Williams, Canterbury érseke így fogalmaz: "Elképzelhetetlen mértékű vagyon keletkezett hasonló mértékben elképzelhetetlen mértékű megtévesztés, papírozgatás segítségével, ami csak a kereskedőiknek hozott hasznot."
Robert Reich, Clinton egykori munkaügyi minisztere írja: "A kapitalizmus legrosszabb formáját hoztuk létre, ahol a magán nyereségeket kombináljuk a köz veszteségeivel. Ezek a bankárok Amerika legjobban fizetett menedzserei, cégeiket a magánszektor részeként kezeljük, amíg nyereségesek. De abban a pillanatban, amikor süllyedni kezdenek, közintézményként kezeljük őket, amiket nekünk kell megmenteni ..."
Ezért találó Hetesi Zsolt tanulmánya, mert ráérzett a valóságra - már nem a csúcson vagyunk, hanem elindultunk lefelé. Egyszerre látszanak a gazdasági és környezeti megroppanás ismérvei. A harapófogó megmozdult, záródni kezdett.
Tanulságos, hogy magán és nemzeti bankok, biztosítótársaságok, pénzügyi felügyeletek, minisztériumok szakértőinek, elemzőinek tízezrei mennyire nem látják, nem látták előre a helyzetet. A sziklaszilárdnak, kikezdhetetlennek gondolt pénzügyi óriások most látták először (saját kárukon), hogy közvetve egy náluk jóval erősebb és ügyesebb ellenfél támadt rájuk: az olajipar.
Az összeomlás valódi oka
A - nálunk ismeretlen mértékben - jól élő első világ középosztályának még a 90-es évektől fogva könnyen adták a pénzt új, hatalmas kertvárosi házak vásárlására. Ez akkor az olcsó energia mellett gazdasági fellendülést is hozott. Amikor a lavinaszerű folyamat már robogott, és a középosztály szerényebben kereső része is hatalmas új házba költözött, megvette harmadik autóját is, az olajipar durván megemelte az árakat. Ők voltak a kedvezőbb helyzetben. Fűteni, világítani kell, munkába is kell járni. Viszont nem muszáj 4-6 fürdőszobás, 6-800 m2-es lakásban élni, a fele is elég. Az elemzők nem látták világosan azt az elemi feltételt, hogy a növekvő jóléthez olcsó energia kell. Az energiaárak viszont nem a bankvilág, hanem az olajipar kezében vannak. Az átlagpolgár pénzéért folyó küzdelemben a bankvilág vesztett. Ment a süllyesztőbe először a Century, aztán az American Home Mortgage, a Countrywide, majd a Bear Stearns, majd követte a Lehman Brothers, az AIG, a Merryl Lynch és még pár óriási angol bank is, de még a stabil európai bankok is remegnek. A folyamatnak nincs vége. Ma is élnének, ha az olajipar el nem szívja előlük az életet jelentő pénzt - a folyamatos áremeléssel. Ez az, amit a piacgazdaságot vizsgáló elemzők tízezrei nem láttak előre.
Fontos, hogy megértsük: jó pár olyan árucikket veszünk, aminek az ára attól függ, mennyi pénz marad a zsebünkben. Egy lakás, vagy az arany, de az élelmiszerek ára is a kereslettől, és nem elsősorban az előállítási ártól függ. Ezért lényeges tudni: mennyi szabad pénzzel gazdálkodhatunk. Pénzt (a gyakorlatban) nyomdagépeken vagy banki manőverekkel lehet "gyártani" - az ésszerűség határain belül. Energiát (legalábbis a tankönyvek szerint) csak véges mennyiségben állíthatunk elő. Ezért a gazdasági növekedésnek az energiatermelés a szűk keresztmetszete. Ha az energia ára nagyon elszakad az előállítási költségektől nagy bajba kerülünk. "Buborék" keletkezik, a reálgazdaság lassan, de gyilkos módon irreális, ingoványos gazdasággá válik, mint egy piramisjátéknál. A történelemben nem először pukkan szét ilyen buborék. A derék, s egyébként értelmes hollandok kezdték ezt a tulipánhagyma árának folyamatos emelésével.
Ma viszont egyszerre két buborék is keletkezett. A nyersanyag (ebben az energiahordozóknak van nagy súlya) és az ingatlan buborék. A közvélemény csak az előbbit látja, pedig a krízis kiváltója, s a veszélyesebbje: az energia árának elszakadása a reális ártól, azaz előállításának költségeitől. Ha újra lenne pénz a zsebünkben: az ingatlanok ára visszamenne, de a kibányászható energia mennyisége már nem állna vissza. Az fogyóban van. Az ingatlanpiacon mindig volt (és lesz is) hullámzás, ez divat kérdése is. Ott a spekuláció, az előállítási ártól való elszakadás majdnem normális, s ez a hullámzás a tőzsdékre is gyakran átterjed. A gazdaság nyakába tehát a bankszektor rakta a kötelet, de a sámlit az olajipar rúgta ki alóla. Az olajipar a háttérben, a homályban maradt, a válságért mindenki csak a harácsoló bankárokat okolja ...
Most a bankok megint kockáztattak - és vesztettek. Elemi folyamatokat nem ismertek fel - a politikusokkal együtt. Persze nem kell sajnálni őket, a vezetőik - meg nem érdemelt - milliós végkielégítéssel távoztak. Például a 160 éves Lehmann Brothers bankot csődbe vivő igazgató működésének 8 éve alatt 300 millió $-t vitt haza - ami mögött nem volt érték, csak "levegő a lufihoz". Aki igazán vesztett, az a nyugdíjra vagy a gyerek taníttatására kuporgató középosztály - de az egész Földön. A nagy kérdés: mennyire terjed tovább az összeomlás? Átterjed-e a teljes reálgazdaságra? Lesz-e olyan válság, mint a 30-as években? Vagy még súlyosabb, és visszafordíthatatlan, mint amiről Hetesi Zsolt tanulmánya ír?
Azt szokták mondani, hogy nehéz jóslásokba bocsátkozni, különösen a jövőt illetően. A kérdés lényeges: összeomolhat-e a mostani technikai civilizációnk akár részben is úgy, hogy közben százmilliókat, netán milliárdokat ránt magával az éhhalálba vagy a káoszba? Érdemes ilyenkor legalább arra gondolni, hogy pusztán a műtrágya termelés és elosztás egy évi kiesése miatt a mezőgazdasági átlagtermelés kb. a felére eshet vissza - hiszen biogazdálkodás igen piciny területen folyik még (már). A műtrágyát kőolajból állítják elő, így elérheti a kőolajár azt a magas szintet, amikor a termelők és fogyasztók már nem tudják megfizetni. Ebben az esetben a mezőgazdaság már csak kb. 2 milliárd embert tud eltartani. Ezt is csak állattartás nélkül, csak "vega" életmód szerint - ez viszont azt jelentené, hogy 4 milliárd ember nem juthatna táplálékhoz.
A dolgozat legfőbb érdeme, hogy a napi politika felszínes locsogása helyett a valós társadalom valós gondjaival foglalkozik. Valós adatok alapján, egyszerre vizsgálva a hagyományos energiaforrások (már jól látható) kimerülése miatti ipari és társadalmi problémákat, de a horizonton már látható környezeti válságot is. (Ez utóbbira friss példa, hogy 2008 szeptember elején 34 C körüli száz éves melegrekordok után egy hétre már 6-8 C-os hideg rekordok születtek. Ez fecskék tízezreit pusztította el, ezért jövőre több lesz a szúnyog és a légy.)
A környezeti összeomlás friss, és gazdaságot is érintő jellemző példája az USA-ban kiteljesedő tömeges méhpusztulás. Ma már "vadon" nem élnek az első világban méhek, csak mesterségesen, kaptárokban, ahol "alkalmazottként" dolgoznak évtizedek óta. Nemcsak a mézzel és virágporral hajtanak hasznot, hanem a növények beporzásával is, s pótlásukra nincs más lehetőség. Einstein mostanában sokat idézett mondása szerint "ha a méhek eltűnnek, az emberiségnek négy éve van hátra".
Most kezdenek eltűnni, főleg Kalifornia nagy, ipari mandula ültetvényeinek környékén. A dolgozók elhagyják a kaptárokat, a herék és a királynő élelem hiányában elpusztulnak. A kaptárok üresen maradnak, nincs új raj, akik beköltöznének. A jelenség már szép nevet is kapott - kolónia összeomlási zavar (Colony Collapse Disorder) - , de oka ismeretlen, s senki nem sejtette a bekövetkeztét, hiszen eddig minden rendben ment: a méhek szorgos munkával összegyűjtötték a mézet, azt elvették tőlük, s megkapták helyette a cukros vizet generációkon át. Aztán a rendszer hirtelen összeomlott. Az USA-ban a kaptárok 90%-ában pusztultak el, Nyugat-Európában 10-20%-os mértékű a rendellenesség, de a baj már Zala megyében is megjelent. A Newsweek fotókat közölt, ahol Kínában emberek porozzák be a virágokat kis ecsetekkel, létrákon állva, fáról fára járva. Ha nincs méh, nincs beporzás, és termés sem, amit megvehetnénk. A környezet, a gazdaság, a társadalom sok ponton kapcsolódik.
A méhek eltűnése immár felbecsülhető gazdasági károkkal is jár. Évi kb. 1 trillió dollár értékű mezőgazdasági termést tesznek lehetővé, az összes mezőgazdasági termény körülbelül harmadát. Ez az átlagember élelmiszerének is kb. harmada, de a vitaminok, antioxidánsok, nyomelemek többségéhez viszont beporzás útján jutunk... A cseresznye, alma, uborka, avokádó, dió, mandula, stb. nem terem a méhek munkája nélkül.
A méhek elől az USA-ban egyrészt az intenzív nagyüzemi mezőgazdaság, másrészt a fűnyíró vette el az életteret. A szépen nyírt pázsiton még egy virágos növény (kutyatej) is szégyennek számít...A vadvirágos rét - a rovarok élettere - nagyjából eltűnt. Az USA-ban a legnagyobb vetésterülete a nagy lakóövezeti területen monokulturálisan termelt, virág nélküli pázsitnak van... Ezt csak vágják és öntözik, semmi másra sem használják. A méheknek és más rovaroknak viszont nagyon jól jönne ha ott is vadvirágok teremnének ...
A biológusok sejtése: a méhek szorgos társadalma azért omlott össze hirtelen, mert nem hagyták őket élni, az élettér, a virág elvonás mértéke meghaladott egy küszöbértéket. A helyette adott cukros víz mennyisége és minősége pedig már nem ért el egy minimális értéket sem. Gazdáik úgy vélték még lehet rajtuk spórolni egy kicsit, még tekerhetnek egyet a présen. Tévedtek.
Több, nehezen modellezhető tényező külön-külön talán elhanyagolható hatása együtt már veszélyesnek bizonyult. A genetikailag módosított új növények virágában kevesebb a tápérték, a természetes vizek ma több ipari szennyezést tartalmaznak, a rovarölő szerekből szétszóródott kis mennyiségek felhalmozódtak, a saját mézben levő immunerősítő anyagok pedig nagyon hiányoztak, mert elvették tőlük. Így annyira legyengültek, hogy tömegesen, megállíthatatlanul pusztulnak. Vajon tanulunk-e az esetből? Látjuk-e az eset modellértékét? Jelenthet-e a méhkolóniák (gyarmatok) összeomlásának példája figyelmeztetést az emberi kolóniákra? Vajon az emberi társadalomban sok helyen egyenként leküzdhető kis helyi krízisek együttese adhat-e figyelmeztetést számunkra?
Hetesi Zsolt tanulmánya átfogóbb képet ad, mint azok a tanulmányok, melyek egymástól külön-külön kezelik a környezeti és gazdasági bajokat (pl. Lovelock, Yergin). Valójában még óvatos is a problémák felvetése, hiszen nem vizsgálja a többi stratégiai nyersanyag közeljövőben várható kimerülését (pl. platina, szamárium, ezüst, ón, ritkaföldfémek), valamint a termőföldek méretének csökkentése és gyors eróziójának ijesztő tendenciáit. (Ilyen gondok miatt nem érdemes például a nikkel-kadmium akkumulátorok tömeges elterjedésében gondolkodni.)
Amit a dolgozat nyíltan nem mond ki, de a sorok között érezteti: az államgépezetet működtető politikusok (és apparátusaik) alapvető technikai, gazdasági ismereteik hiányában (vagy anyagi ellenérdekek miatt) nem alkalmasak a horizonton már ma is látható, közelgő válságjelek felismerésére sem, nemhogy ezek megoldására. Ez részben vonatkozik a reálgazdaság vezetőire is.
A szervezett tudományról viszont nyíltan kimondja: "A tudomány jelenleg nincs "felfedező kedvében", a felfedezések arányában (már) csak az 1600-as évek szintjén áll - visszazuhant arról a csúcsról, amely az 1870-es éveket jellemezte."
mán megint
mán megint hetesi..
___________________________________________________
velo profilom
Slickel nyomom, oszt?:)
Nem csaphat be mindezek
Nem csaphat be mindezek előtt egy hatalmas ménkü? :D
de, becsaphat, de előbb
de, becsaphat, de előbb még meg akarom kóstolni az emberhúst :D
Utána is megkóstolhatod,
Utána is megkóstolhatod, ha ugyan véletlenül nem te válsz kóstolóvá, vagyis olyan értelemben, hogy te vagy a kóstoló és nem pedig a kóstolt. :D
Talán a körülmények minőségi primőr termék piacát is jelenthetik majd akkor. Genetikailag módosított friss hús.
Fagyasztott és szavatolt, hiszen jégkorszak beli. Ugyanakkor az óriás cunámi sós levében dúsan pácolt, és a megakráter tövében erősen füstölt, minőségi húsáru. :DDD
meg is ijednék, ha nem lett
meg is ijednék, ha nem lett volna már két, ráadásul jóval nagyobb olajárrobbanás az elmúlt században
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
Mert van magyar narancs meg
Mert van magyar narancs meg banán mi? Kicsit sárga, kicsit zöld...
Egyél folyami halat aztán fulladj bele a szálkákba vazze. Nincs annyi kifogható hal a Balatonban, amit egy szezonban megesznek a turisták. Különben is sokkal iszap ízük van. Meg se enné a többség.
Agyat még mindig nem növesztettél.
-
Zsurmi
Meglehetősen fiatal lehetsz
Meglehetősen fiatal lehetsz drága barátom, ha nem tudod elképzelni a mindennapjaidat banán és narancs nélkül.
Nem is olyan régen ebben az országban max ünnepnapokon jutott egy-két darab banán a családok asztalára, amin szépen megosztoztak.
Volt helyette itt termett alma, körte, szilva, dinnye, szőlő, cseresznye stb. Tengeri hal helyett pedig disznó, csirke, pulyka...
Nyilván azért nem fejlődött ki az agyam, mert kevés dél-csendes-óceáni halat kaptam gyerekkoromban.
azért van közelebb tenger,
azért van közelebb tenger, hogy nem konkrétan az országhatáron, az csak történelmi véletlenszerűség (na jó, elbasztuk)
a tengeri hal jóóóó
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
mondjuk, éppen a
mondjuk, éppen a hekk-mániát nem értem, ami azt a vacak halat övezi, hogy abban mi a jó? Miért nem lehet a balatoni strandokon valami édesvízi halat kapna, miért éppen ez a vacak, szálkás izé "honosodott" meg nálunk?
Mert nem főzöl drágám. 1
Mert nem főzöl drágám.
1 a hekk nem szálkás
2 a hekk az egyik legjobb sütés közbeni tömeg megtartó képességű hal
Na találd ki hogyan árulják a halat, a kolbászt, virslit,hurkát...etc a balatonon?
Úgy van súlyra.
A magyar keszeg meg képezze át magát egy hekk tanfolyamon.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
ez lehet hogy így van, de
ez lehet hogy így van, de ettől én még nem kedvelem -az ízét.
kölyökként sokat pisztrángoztunk, és annál finomabb hal nem sok van. Méregdrága, de néha most is be tudjuk szerezni olcsóbban. Na, nem a Balatonnál.
a gvatemalai banán is jó,
a gvatemalai banán is jó, de azért ki lehet bírni nélküle, ugye?
persze, jó nekünk a
persze, jó nekünk a hondurasi is
Miért, régen volt annyi
Miért, régen volt annyi hal?
Pedig most jóval kevesebb turista jön, mint a keletnémet időkben.
Egyébként tőlem kipusztulhat az összes tengeri hal (a szardíniát kivéve), nem bírom. Bezzeg egy frissen sült keszeg paprikás lisztben, fokhagymával a bendőjében...
De hát ízlésekről ugye nem vitatkozunk.
Nem tudom, hogy az előző 1000 generáció miért nem halt bele a vitaminhiányba. Hiszen akkor még nem hoztak be külföldről (fagyasztott, szart sem érő) gyümölcsöket.
--------------------------
www.barzongorista.eu
Nekem nagyon tetszik ez a
Nekem nagyon tetszik ez a cikk. Biztosan van benne jó pár logikai bukfenc, de élvezet volt olvasni :)
signup
signup
Szép kis utópia,
Szép kis utópia, kezdetleges, radikális, de szép. :)
Érdekes kis cikk :-D
Érdekes kis cikk :-D Egyetlen problémám csak az volt, hogy meg sem említette a biciklit, mint alternatívát :-D
-----------------------------------------
Icarus blog
Őőő. És az a része az
Őőő. És az a része az általam is idézett mondatnak, hogy "sem a bringa"?
www.gruppetto.hu
Bocsánat, egy szóban
Bocsánat, egy szóban megemlití, én erre gondoltam:
"A helyváltoztatás problémájára mindenki megtalálta a saját megoldását. Az átállást követően hernyóból pillangóvá változott a tömegközlekedés, a városokban tucatnyi metró- és villamosvonal épült, a nagyobb forgalom már simán eltartja a hidrogénes és üzemanyagcellás buszokat, a trolizás is újra divatba jött. A kereslet növekedése új megoldásokat is kitermelt, rendelhető, optimalizált, rugalmas útvonalú iránytaxikra is lehet bérletet váltani, akár vidéki közlekedésre is; aki pedig egyedül szeret utazni, beül egy elektromos carsharinges autóba."
-----------------------------------------
Icarus blog
a megoldás:
a megoldás: "bringóhintó"
négykerekű, megy
Hogy mi várható hirtelen
Hogy mi várható hirtelen benzinár emeléskor, arról készült film: "Ha elfogy az olaj" (Oil storm).
Sajnos az elektromos autó még nagyon drága, pl. az Opel Ampera jövőre 14 millió forint körül lesz. És persze az olcsó, környezetbarát áram sincs megoldva.
No meg honnan vennénk
No meg honnan vennénk soxázmillió akkumulátort, ha hirtelen mindenki át akarna térni.
Na meg mit csinálnak az
Na meg mit csinálnak az évente tönkremenő sokszázmillió akkumulátorral az élettartamuk végén?
www.gruppetto.hu
nem beszélve arról, hogy
nem beszélve arról, hogy az akkumlátort sem egy végtelenül rendelkezésre álló nyersanyagból állítják elő...
... és akkor jön a lítium
... és akkor jön a lítium válság. :-)
Készültek tanulmányok
Készültek tanulmányok Bolívia stabilitásáról stb. Többen felvetették, hogy az EU-nak alternatív akku technológiát kellene kifejlesztenie, hogy ne függjünk a dél-amerikai importtól. Háború esetén elvághatnak minket a lítiumtól. Nagyon ígéretes például a Toyota magnézium alapú fejlesztése.
Egyelőre megy a harc a gyártók között, hogy az állam a támogatást milyen arányban ossza szét célzott kutatási támogatás és vásárlási kedvezmények között. Németországban a Daimler pl. kizárólag vásárlási támogatást akar, a BMW meg csak kutatási pénzt.
Ami az akku gyártását illeti: minden nagyobb autógyártó foglalkozik vele.Lesz elég. És ha alapanyag hiány miatt felmegy a lítium ára, akkor az újrahasznosítást is rendesen megoldják majd. Amúgy is reklám értéke van az újrahasznosítással zöldebbé tett technológiáknak.
jah :) elképzelem, hogy a
jah :) elképzelem, hogy a Terminátor film rímékjében majd egy farobot fog játszani :)
élő szövet a fa vázon
ha lesz még fa :)
"ha lesz még fa" Majd
"ha lesz még fa"
Majd szétvágják a zongorákat, és lesz. (Pszt, erről ne szólj Kisembernek!) ;D
nem lehet, hogy az övé
nem lehet, hogy az övé nagyobb részben tartalmaz műanyagokat, illetve fémet? :)
Nono! -----------------------
Nono!
--------------------------
www.barzongorista.eu
Az elektromos autó is
Az elektromos autó is olajjal* megy, dugót/balesetet is ugyanúgy csinál, parkolóhelyet, útfelületet ugyanúgy igényel. Szóval az egyetlen dolog, amit "megold", (bár igazából csak máshova rejt el,) az a városi szmog, (annak is csak egy bizonyos hányadára van hatással,) mást nem.
* Az áramot ugyanúgy valamilyen környezetszennyező módon, leginkább fosszilis anyagok égetésével állítják elő, csak az nem a városban füstöl, hanem az erőmű környékén.
www.gruppetto.hu
Ha a napelem kicsit olcsóbb
Ha a napelem kicsit olcsóbb lenne (ami lehetne tömegtermelés esetén), mindenki tölthetné otthon vele a saját kocsiját.
Számomra a szmog megoldása
Számomra a szmog megoldása megszűnése elegendő.
az ottósok meg ácsorogjanak csak tovább a dugóban.
NIMBY? A
NIMBY? A környezettudatosság az meg mi?
www.gruppetto.hu
*: Ezért írtam: "És
*: Ezért írtam: "És persze az olcsó, környezetbarát áram sincs megoldva."
Az elektromos autó is
Az elektromos autó is olajjal* megy
A vasút ellen is ezzel érvelnek.
Csak azt felejtik el:
- az erőmű + generátor hatásfoka magasabb, mint a belső égésű motoré
- az erőmű kéményét jobban szűrik, mint a kipufogókat
- az erőművet kevés üzemeltető igen szigorú szabályok szerint járatja, míg az autók esetében a rendőrség nem arra figyel, hogy hoppá, padlógázt adtál a pirosnál, járó motorral parkolsz stb. (Ha nincsenek ilyen szabályaink, akkor legyenek, lényeg, hogy az erőművek mindig jóval kevesebben lesznek, ezért ellenőrizhetőbbek).
Nem csoda, ha nem mozgó, amatőr kézbe is adható objektumon kell átalakítani az energiát, akkor maga a feladat némileg kisebb technológiai kihívás, mindjárt marad erő fejleszteni pl. a tisztaságot... :-)
Sőt, őket a profit is hajtja a tüzelő jobb kihasználására (annyit termelni, amennyit el tudnak adni), míg a (nem szállítmányozó) autóvezető az üzemanyagát már úgyis bukta, amikor betöltötte.
Jávor Tamás
Budapest-Krisztinaváros
Igen, hatékonyabb az
Igen, hatékonyabb az erőmű áramtermelésre, viszont plusz egy átalakítási kör kerül a láncba, mert ugye végső soron nem áramot akarunk, hanem mozgó járművet. (Üzemanyag->mozgás->áram->mozgás. A robbanómotoros jármű egyből mozgásként hasznosítja az üzemanyagot.)
A vonat azért nem jó összehasonlítás, mert ott maga a szállítási mód is egyéni helyett közösségi, ami magában hordozza a magasabb hatékonyságot, tehát nem csak az üzemanyag hatékonysággal kell számolni. Utaskilométerben kéne a közlekedési módokat összevetni felhasznált fosszilis energiahordozó tekintetében.
www.gruppetto.hu
Azért hidd el van
Azért hidd el van különbség. Utánanéztem gyorsan a wikin: a pl a nagyon jól szuperáló dieselmotor 54%-os hatásfokkal alakítja át az üzemanyagot energiává míg jól megcsinált elektromotorok az áramból 85-90%-os hatásfokkal csinálnak mozgási energiát.
Szerintem azt is érdemes megemlíteni, hogy az áram nem feltétlen szén, földgáz vagy kőolajszármazékok elégetéséből származhat, hanem picikét környezetkímélőbb forrásokból is mint például szélerőmű, vízerőmű, geotermikus erőmű, napkollektorok és atomerőmű. Én inkább az utóbbiakat preferálom az előbbiekhez képest.
Ha még a kollektív hatásfok robbanómotoroshoz közelít felülről, szerintem a felhasználható tisztább energiaforrások miatt érdemesebb lenne elektromos autókat használni.
-----------------------------------------
Icarus blog
Pontosabban KM/KWh és
Pontosabban KM/KWh és KM/FT(költség)-adók-állami támoagatok.Meg Km/bevitt effektívenrgeia/teljes energia*100.
A kőolaj alapú energia sem közvetlenül hasznosul:
kémai kötés felbontása oxidációval-hőenergia-mechanikai energia.A rendszer nagyobb mennyiségű hőt termel mint mozgásit.Eyg jó részét hűtéssel kell elvinni a rendszerből.Ráaadsul a belsőégésű motorok jellemzője, hogy bonyolult mechanikai megoldások nélkül nehéz megoldani a hajtás átvitelét a talajra.Ezek mind súrlódásos veszteséggel dolgozó elemek, melyek kenést és hűtzést, és a kenőanyag tisztítását igénylik.
A veszteség tetemes benzin motor estében 100%kémiai enerigából 24-26%, Dieselnél 32-36% a valóban mozgásra használt energia.Egy villnymotor meg áll két db csapágyból és két tekercselt alkatrészből, valamint a forgás közben is áramelletást biztosító alakatrészből, esetleg eleketronikából.Az autóba betöltött energia 98-99 %-ban hasznosulhat, de 80 alá nem nagyon esik.Kb annyi a veszteség a járművön belül, mint amennyi a nyereség a másiknál.Nem mindegy...
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Mindig el tetszik felejteni,
Mindig el tetszik felejteni, hogy az áram nem csak úgy van előzmény nélkül. Azt is megtermelték valahogy, beletöltötték valamibe, amiből utána kiveszik, stb.... Szóval nem a két fajta hajtásrendszer hatékonyságát kell összevetni önmagában, hanem az egész folyamatot az energia elsődleges forrásától a végső felhasználásig.
www.gruppetto.hu
Lásd amit Frenki előtt
Lásd amit Frenki előtt írtam ;-)
-----------------------------------------
Icarus blog
És ez menyniben mond ellent
És ez menyniben mond ellent nekem?
Az olaj kitermelése is környezetszennyező, az áramé is nyagobb részben.
Az olaj szállítása nagyon körenyezetszennyező, az áramé az elekromszmogot kivéve kevésbé.Az olaj desztillálása ismér környezetszennyező, az áram transzformálása ismételeten csak az elektroszmog és az elhasznált hűtőolaj révén az.Innetől, konnektor, vagy kanna.
De elvileg ha mindekettő egyformán környezetszennyező és a költségeik is azonosak akkor egyértelműen a jobb energiahatékonyságú fog nyerni.
Ami a támogatásokat illeti a zöld áram alőállítása néhány országban viszonylag jól támogatott, de kishazánkban csak szóban.
Ha az olajból, gázból, pakurából, magfúzióból, szénből, és nem biomasszás fából előállított áramot említjük, nos azokon annyi támogatás van amennyit az alap energiahordozók kapnak.Kishazánkban ehhez még hozzájöhetnek a rendszervátáskori hülye privatizációs szerződések.
Az olajipar viszont kap nem is keveset, különösen most kezdődött el a helyi források jobb kihasználása, de én áttételes költségként azért megemlíteném a két öbölháborút, meg az afgán háborút amikről mindenki tudja, a fő célja olyan emberek eltávolítása és üldözése akik útjában lehetnek főleg az amaerikai olajigények fedezésének.
De a legbutább logika szerint is, ha két jármű közül az egyik kevesebb energiaveszteséggel üzemel a másiknál akkor annak költsége kevesebb lenne, ha az eladók nem manipulálnák az árakat mesterségesen.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Annyiban, hogy elfelejted,
Annyiban, hogy elfelejted, hogy az áram nem a semmiből lesz, hanem azt meg kell termelni. Az ezzel járó környezetterhelést nem számítod, pedig az is tetemes, és mértéke közel hasonló az közvetlenül a jármű robbanómotorjában történő mozgási energia termelésével.
www.gruppetto.hu
Elnézést, hogy
Elnézést, hogy közbeszólok, mint egy csapos, de erről a Krisna-völgy jut az eszembe. Ott ui. nincs bekötve az áram, mondván, hogy hajjaj, de környezetszennyező. De azért egy pár aggregátor működik helyben termelve a környezetszennyezést...
--------------------------
www.barzongorista.eu
No igen....de még mindíg
No igen....de még mindíg nem jutnak el sokan odaáig, hogy lehet azon lovagolni, hogy melyiket környeztszennyezőbb előállítani, szállítani, de az még mindíg nem esik le sokaknak, ha az összes technikai lépés után az előállított energiából az egyik esetben csak max 32% lesz mozgási energia, a másikból meg az akkumulálási veszteséggel is 60% akkor a pocsékoló jármű 32%-a környezteszennyezzőbb, mert több energiát kell a futott km-hez előállítani.Ughyanis a járművet mozgatni egy bizonyos mennyiségű munkavégzés eredménye ami ugye az adott tömeg mozgatása lenne egy meghatározott úton.Tehát a 32 és a 60 közötti különbséget mozgatásban pótolni kell.A helyes kérdés sztem a hány KWh-val lehet megtenni 1km-t kérdés lenne.Mindegy hol füstölik el...
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Ezeket a százalékokat
Ezeket a százalékokat honnan vetted? Forrás, stb? Forrás nélkül én is tudok bármilyen számot írni az érvelésem alátámasztására. Pont azért nem írok, mert nem ismerek ilyen forrást. Nem vette még senki a fáradtságot, hogy a teljes rendszerre vetítve utánaszámoljon. (Vagy még nem publikálta széles körben.)
www.gruppetto.hu
Hát, a tankönyveimet már
Hát, a tankönyveimet már rég kidobtam....
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
"Annyiban, hogy elfelejted,
"Annyiban, hogy elfelejted, hogy az áram nem a semmiből lesz, hanem azt meg kell termelni. Az ezzel járó környezetterhelést nem számítod, pedig az is tetemes"
Te elovastad a beírásom első 3/4-ét is, vagy csak az utolsó mondatot?Szted mit fejtegetek én felette több soron keresztül, környezetszennyezzési és költségek-támogatások viszonylatában?
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
pl egy olyan rendszerben,
pl egy olyan rendszerben, mint a metró vagy a troli, a lassítás jó része visszatermelődik a hálózatba, de amikor főzök, az elszökő energia simán megemeli a szoba hőmérsékletét pár fokkal egy rendesebb marhapörkölt esetén, a hatásfok 100%
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
A gőzgépet, turbinákat
A gőzgépet, turbinákat és a belső égésű motorokat összefoglaló néven Hőerő gépeknek nevezik géptanban.A magyar műszaki nyelv sztem tökéletes, mert az elenevezések szóösszetételei beszédesek.
A hőerőgépekben elsősorban hőt termelünk, és másodsorban mást.
Parasztosan, az autók belsőégésű motorjai elsősorban a környezetet fűtik, és másodsorban, mintegy mellékesen mozognak.És ez hajtja a kis gazdaságunkat.....
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Valamikor egy
Valamikor egy autómechanikával foglalkozó könyvben volt egy fejezet, amely szerint az üzemanyagban tárolt energia kb. 1%-a az, ami konkrétan az autó mozgatására jut. A többi mind elveszik valahol (tökéletlen égés, hő, súrlódás, ilyesmik).
Gondolom, ha mindent figyelembe veszünk, akkor az elektromos hajtású járműveknél is hasonló az arány -maximum a veszteség megoszlik az erőmű és a jármű között (habár megújuló energiaforrásnál az erőművi rész nem annyira számít). Vagy én tévedek?
Azért ennyire nem szar a
Azért ennyire nem szar a helyezet a belsőégésűeknél sem.100%-ból ottó-nál 24-26%, Dieselnél 32-36 % ami mechaniai enrgiává alakul a járműben.Azt hogy ebből mennyi lesz a valódi mozgató energia azt alapvetően az áramvonalassága, a telejesítmény/tömeg aránya, a futómű és a hajtáslánc milyensége, kidolgozottsága határozza meg.Az 1% viszont nagyon kevés lenne.
Viszont ebből követekezik, hogy egy autó átlagos tömegéből kikapva a teljes hajtásrendszert és a benzintartályt kb a tömeg felét meg is spóroljuk.
Elektrmos autóknál az akkus megoldásnál ennél sztem többet kell visszarakni tömegben, viszont itt a hajtómotorok a kereket közvetlenül hajtják, így sztem nem olyan rossz a kettő tömeg/teljesítmény arányának az összevetése.+Elektromos jármű a fékezés során a ahjtó motorját generátor üzembe téve fékez,és visszatermeli az energia egy részét így a benzintartály méretének kérdése is felvetődik az összehasonlításban.
A fékrendszer sajnos így se spórolható meg biztonsági okokból.De az elhasználódása időegységre vetítve csökken.
Így nem merném kijelentni, hogy ugyanzokkal a veszteségekkel lehetne egyenesben számolni a két típusú jármű összevetésében.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Utánanéztem picikét a
Utánanéztem picikét a dolognak:
Szóval a szállítás során a veszteség: "Transmission and distribution losses in the USA were estimated at 6.6% in 1997[10] and 6.5% in 2007.[10] In general, losses are estimated from the discrepancy between energy produced (as reported by power plants) and energy sold to end customers; the difference between what is produced and what is consumed constitute transmission and distribution losses."
forrás: http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_power_transmission
A motor gazdaságossága: "Brushless motors are typically 85–90% efficient or more (higher efficiency for a brushless electric motor of up to 96.5% were reported by researchers at the Tokai University in Japan in 2009),[18] whereas DC motors with brushgear are typically 75–80% efficient."
forrás: http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_motor
Erőmű gazdaságosságáról csak akkor lenne értelme beszélni szerintem, ha meg megegyeznénk hogy csak égetéssel lehet előállítani energiát, de ott vannak a zöldebb források és mondjuk atomenergia is. És elektromotornál még mindig van a visszatáplálás lassítás esetén.
-----------------------------------------
Icarus blog, Nightride.hu
Ebből kb annyit értettem
Ebből kb annyit értettem amit te magyrul belegépeltél.
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
:-D Lényeg hogy ez előbb
:-D Lényeg hogy ez előbb tárgyalt erőmű->végfelhasználóhoz eljut lépés vesztesége az egész hálózatra nézve hat százalék ami iszonyatosan kicsi :-] És az elektromotorok is kb 80-90 százalékos hatásfokkal állítanak elő áramból mozgási energiát ami szintén nagyon jónak számít más alternatívákhoz képest :)
-----------------------------------------
Icarus blog, Nightride.hu
Ha egy erőmű 94%-os
Ha egy erőmű 94%-os hatásfokkal működne (és akkor még nem beszéltünk arról a veszteségről, ami a továbbítás/elosztás során keletkezik), akkor nem lennének energiagondjaink.
Az a 6% van 60-70 ios (minimum)...
Olvasd el mégegyszer: Ez a
Olvasd el mégegyszer:
Ez a 6 százalék veszteség a között van, hogy az erőműből kijön az "áram" és bemegy az "áram" a végfelhasználó lakásába.
Erőművek hatásfokáról szerintem nem érdemes most beszélni, mert egyrészt sok fajta van és mindegyiknek más, másrészt meg 100%-osan biztos vagyok benne hogy egy erőműnek amire erre van specializálva hogy energiát termeljen minél gazdaságosabban, annak jóval magasabb a hatásfoka mint mondjuk egy belső égésű motornak.
-----------------------------------------
Icarus blog, Nightride.hu
Erről ban szó. Ha az
Erről ban szó. Ha az autóba bekerülő benzin > hajtás arányát nézzük az első oldalon, akkor a másikon az erőműbe kerülő energia > járműmozgatás arányával kell számolni, hogy kijöjjön az egyenlet. És ebben az esetben az erőművek hatásfoka nem elhagyható tényező. Vagy a gépjármű esetében is a motor által leadott teljesítmény legyen a bevitt adat...
És így pont a lényeg veszik el.
Mi az hogy az erőműbe
Mi az hogy az erőműbe kerülő energia :-D? Hogy definiálod ezt? Ezt a részét nem igazán értem.
Egyébként sejtem mit akarsz mondani.
Nem elhagyható tényező, de remélem azzal nem vitatkozol, hogy annak hogy az erőműbe állítjuk elő az energiát, elég sok haszna van... (már fent felsoroltunk jópárat) és ilyen szállítási veszteség és motor hatásfok mellett sokkal jobbra kijöhet mind a gazdaságossága mint a környezetkímélősége mint a robbanómotoros társaié.
-
Icarus blog, Nightride.hu
De a villamos autó nem a
De a villamos autó nem a hálózatból veszi az áramot, hanem egy akkumulátorból. Nem a hálózat vagy a motor hatékonysága számít, hanem a teljes rendszeré, aminek az elején valamilyen energiaforrás áll, a végén pedig a felhasználás. És tényleg minden tényezőt figyelembe kell venni. Pl. egy erőművet meg is kell építeni, annak is van költsége, szennyezése. És vannak további tényezők, mint pl amit most a Japánban történtek is kicsit más fényben világítanak meg. (Hiába nem fosszilis a forrás, ha ilyen kockázatokat rejt.)
www.gruppetto.hu
Rendben legyen "igazad" :D
Rendben legyen "igazad" :D Unlak már győzködni hogy mennyi előnye van a villanyhajtásnak és hogy gazdaságosabb, környezetkimélőbb lehet az egész rendszer....Hosszútávon így is úgy is ezé a jövő :)
(azért a fosszilis forrásoknál is vannak ilyen: olajkatasztrófák, kőolajfeldolgozó üzemek megépítésének költsége, stb :))
-----------------------------------------
Icarus blog, Nightride.hu
Ezt egy dolog miatt nem
Ezt egy dolog miatt nem vettem be az összehasonlításba.A kőalajat is kell finomítani, nyersolajjal csak a nagyméretű hajómotorok,és az erőművek képesek azonnal üzemelni.
Így az erőmű-környezteszennyező,kőolaj-környezetszennyező reláció itt is fenn áll.A kőolaj finomítás is eléggé környeztszennyező folyamat, nem kevés hőt kell pl a desztillációhoz előállítani 8-900 celsus fokon kezdenek pl a bezin különböző fajtái előkerülni a nyersoljabó, pl a kerozin.A folyamatnak van sok mellékterméke is ami erősen környeztszennyező.Pl pakura azt most az erőművek hatástalanítják, de nem nagyon szeretik, problémás az égetése (amerikai tulajdonú tiszaújvárosi erőműben dolgozó osztálytárasam szerint)
A villany meghajtásnak valóban az akkumulátor a szük kersztmetszete,hatákonysági nézetből.De a itt meg belejátszik a képletbe, a fékezéskori áram visszatermelés.Még az is lehet, hogy pl városi forgalomban a villamos meghajtás hatékonyabb, a benzinesnél...
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Ha az egész folyamatot
Ha az egész folyamatot nézzük, akkor az erőművek a termelt áram mellett eladják a hőt is. Az autók meg kieresztik a környezetbe. Ezt is számold bele, amikor a hatásfokot és a környezet terhelést számolod.
Egyrészt, másrészt ha
Egyrészt, másrészt ha kiépülnek az okos áramelosztó rendszerek, akkor az áram termelése jóval gazdaságosabb lehet (Nem kell leszabályozni a szélerőműveket, mert van ahol fel tudják használni az áramot), tehát ez segíti a teljesen zöld áramtermelő rendszerek kiépülését, mert növeli ezek gazdaságosságát.
Ha pedig a napelemek ára lemenne, pld úgy ahogy a számítógépek ára, akkor mindenki egyszerűen megtermelhetné maga az áramot, ha benapelemezné a tetőt.
Úgyhogy egyrészt jelenleg is valamivel kevesebbet fogyasztanak az elektromos autók, másrészről hosszútávon csak ez lesz fenntartható, és környezetbarát.
Igen. Hosszútávon. Csak ez
Igen. Hosszútávon.
Csak ez a táv jelenleg még eléég hosszú...
Ha a saját (pl. szélerőművel vagy napelemekkel). környezetbarát módon megtermelt saját energiát használja fel az ember az autójába és nem a környezetszennyező módon az erőművekből jelentős veszteséggel hozzá eljuttatott hálózati áramot, akkor tényleg. De addig még sok mindenre van szükség. Jelenleg még csak "techdemo" szinten van...
Persze,de ha nincs kereslet,
Persze,de ha nincs kereslet, akkor kínálat sem lesz.
De ez fordítva is igaz. És
De ez fordítva is igaz. És a kereslet kielégítésére más, könnyebben hozzáférhető szolgáltatás van (benzinkút). Ebben az esetben miért választaná magától bárki is a körülményesebbet?
A mai marketing alapja: ha valamire nincs kereslet, akkor teremteni kell. Arról szól az egész: ha van valami, amit el akarsz sózni de a qtyának sem kell, akkor igényt keltesz rá, amit már ki sem igen lehet elégíteni. Minden területen működik...
Ok de itt arról beszélünk
Ok de itt arról beszélünk hogy hosszú távon jó lesz e az elektromos autó, és fenntartható e.
Szóval igenis ha valakinek van rá pénze, akkor jót tesz vele a környezettel, hosszú távon meg ki lehet építeni sok autó elaktromos ellátását is, ez csak ipari és kereskedelmi folyamatok kérdése.
Hosszú távon mindenképp
Hosszú távon mindenképp ez lesz a jövő (egyik útja...).
Jelenleg nincsenek meg a feltételek az elterjedéséhez.
A németek elhatározták
A németek elhatározták hogy 2020-ig már emgymillió elektromos autót szeretnének az utakon, a Continental meg elkezdett motorokat gyártani. Úgyhogy lassan meglesznek a feltételek.
Jelentős veszteség: 6% az
Jelentős veszteség: 6% az egész hálózaton :-D
Ugye viccelsz?
-----------------------------------------
Icarus blog, Nightride.hu
Ha csak a vezetékeket
Ha csak a vezetékeket nézzük símán lehetséges, de hogy a trafók is benne vannak azt sem zárnám ki.
"Transmission and
"Transmission and distribution losses in the USA were estimated at 6.6% in 1997[10] and 6.5% in 2007.[10] In general, losses are estimated from the discrepancy between energy produced (as reported by power plants) and energy sold to end customers; the difference between what is produced and what is consumed constitute transmission and distribution losses." Forrás: http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_power_transmission
Ebben elvileg a trafók is benne vannak:
A nagy "villanyóra" ami az erőműnél van és a kis villanyóra ami a vásárlóknál van különbségéről beszélünk.
-----------------------------------------
Icarus blog, Nightride.hu
A transzformátorok már
A transzformátorok már Bláthy,Zipernowsky,Déri idejében is 98%-os hatásfokúak voltak.2% tehát a veszteségük.Neve is van, ez a rézveszteség.Sehol nem láttam még hogy valamilyen alapanygról nevezenek el egy veszteségfaját...
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Az csak a hálózati
Az csak a hálózati veszteség.
A többit is beleszámoltad?
Az erőmű sem 100%-os. És a megtermelt áramot tárolni kell, legalább 3* átalakítani, stb. Ezek is mind veszteséggel járnak...
Erőmű százalékáról
Erőmű százalékáról akkor van értelme beszélni, ha megmondod hogy milyen erőműről legyen szó :D
Milyennel hasonlítsuk össze? Teljesen más egy naperőműnek, szélerőműnek, egy vízerőműnek, szénerőműnek, földgázerőműnek, geotermikusnak és egy atomerőműnek :D
(Egyébként a hálózati veszteségben (amire a 6-7% kijön) még mindig benne vannak az átalakítások (kivéve nyilván mondjuk a géped trafója mert ezzel lehetetlen számolni), az áram tárolása pedig csak mondjuk a kocsi aksijaiban kérdéses, mert előtte a hálózat jó közelítéssel annyi áramot termel, amennyire a végfelhasználóknál szükség van)
-----------------------------------------
Icarus blog, Nightride.hu
OK, részben igazad
OK, részben igazad van.
Erőmű százaléka: Habár tényleg különböző hatásfokkal működnek, nagyjából használható értéket kapunk, ha az áramtermelésben való arányuk alapján egy átlagot számolunk. Ehhez vesszük még az elosztás, tárolás stb. veszteségeit (igen, a trafóét is!); és ezt hasonlítjuk össze azzal, ha az ember pl. a napelemeiből származó "saját" árammal tölti az akkuját.
Na igen, de hova akarsz
Na igen, de hova akarsz ezzel eljutni egyébként :-D? Azonkívül, hogy valahogy ki akarod hozni, hogy márpedig az elektromos kb annyira jó mint a robbanómotoros? Mit akarsz megmutatni?
-----------------------------------------
Icarus blog, Nightride.hu
Azt, hogy jelenleg nem
Azt, hogy jelenleg nem sokkal jobb a robbanómotornál: maximum a lelkiismeret megnyugtatására jó. Nem sz*runk a kútba, csak a kávájára és belelökjük...
Nem csak az autókat kell benzinről akkura alakítani, hanem a kiszolgáló infrastruktúrát is. Csak ebben az esetben lesz fenntartható...
Mindegy, hogy a motorban vagy az erőműben égetjük el azt a szájonvágott olajat, az eredmény ugyanaz lesz...
nem a troliból meg a
nem a troliból meg a metróból indultunk?
Kóródy Gergely
------------------------------------------------------
anyámmal élek, biciklivel járok, macskám van, és ne is legyek kemény?
Ha jól emléxem, akkor a
Ha jól emléxem, akkor a Totalcar által kívánt 1kHUF-os benzinből...
Hát ha te még mindig olaj
Hát ha te még mindig olaj és szénerőműről beszélsz, akkor én feladtam :-)
-----------------------------------------
Icarus blog, Nightride.hu
Asszem ma még igen
Asszem ma még igen meghatározó arányban fordulnak elő ezek. Mint írtam: ha a megújuló források adják az energia túlnyomó részét, akkor lehet váltásról beszélni. Addig csak duma...
Kivéve ahol éppen nem
Kivéve ahol éppen nem :-)
-----------------------------------------
Icarus blog, Nightride.hu
"Képzeljük el egy
"Képzeljük el egy pillanatra a világot, ha ezer forint lenne az üzemanyag egységára. Kikönyökölünk az ablakon, és egyetlen zöldhullámmal végigmegyünk a Kiskörúton. "
ez mekkora egy naiv állat...és még publikál is :)
Igen, ilyesmikre gondoltam
Igen, ilyesmikre gondoltam az "agyament autófüggő gondolatmenet" alatt. :)
www.gruppetto.hu