"Sokan felbecsülhetetlen előnyökhöz juthatnak hosszú távon azzal, hogy a benzin ára hétről hétre döntögeti az újabb csúcsokat. Többek között, az egyre üresedő fővárosi utaknak köszönhetően sok, eddig szinte élhetetlennek minősülő utcát és városrészt fedezhetnek fel újra a lakáspiacon keresgélők. A főváros vezetése pedig néhány ügyes húzással most könnyen érhetne el hosszú távú sikereket a forgalom végleges visszaszorítása érdekében, és az élhető város víziójának megvalósításában. Ehhez azonban nem ártana egy (jól) működő tömegközlekedési rendszer, némileg növekvő gazdaság, és sok egyéb szemléleti és strukturális változás is."












melyik az a sok utca ami
melyik az a sok utca ami most hirtelen "élhető" lett?
Reggel a körúton fasza
Reggel a körúton fasza nagy dugó volt.
Valahol máshol kell keresgélni.
Először is nem arról ír,
Először is nem arról ír, hogy hirtelen élhető lett, hanem hogy élhető lehet - nagy különbség.
Másodszor, olvasd el a cikket, néhány utcanevet is felsorol.
wishful thinking...
wishful thinking...
Köszi a linket. Nagyon
Köszi a linket. Nagyon klassz cikk.
A tényadatokat vizsgálva
A tényadatokat vizsgálva megállapítható, hogy míg 2008 végén 1 liter benzinért és gázolajért mintegy 240 forintot kellett fizetnünk egy átlagos árakkal dolgozó benzinkútnál, addig alig több mint három év elteltével ez az összeg majdnem megduplázódott, és a benzin esetében 420, míg a gázolajéban 440 forint környékén jár, és ki tudja hol lesz a vége.
Nominális adatokkal számolni... ej...
Átlaginfláció (illetve remélhetőleg ezzel lépést tartó bérnövekedési arány) feletti drágulást kéne figyelni, ha az a kérdés, mire van pénzünk és mire nincs.
Akinek van ideje, számolja ki: http://portal.ksh.hu/pls/ksh/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_qsf001.html
a BKK tervei között szerepel az Erzsébet híd - Szabad sajtó út - Kossuth Lajos utca - Rákóczi út tengely erősítése is. A jelenleg 18-as számmal közlekedő villamost vezetnék fel az Erzsébet hídra. [...] a 18-as villamos átvezetésével a Blaha Lujza térig és tovább, elindulhat végre a Belváros érdembeli megújulása és átalakulása.
Hm... A város élete szempontjából MÉGSEM volt olyan jó ötlet az a mindent megoldó 2-es metró? (És nem valami hasonlót építünk éppen?)
Jávor Tamás
Budapest-Krisztinaváros
240 vs 420 mint tudjuk a
240 vs 420
mint tudjuk a benzinköltség az autóval való közlekedés költségeinek legfeljebb felét teszi ki, tehát ez a 75%-osnak tűnő emelkedés valójában inkább 30% körülit jelent (közben a kgfb pl minden évben olcsóbb lett).
Ha ehhez hozzávesszük, hogy a máv jegyek is emelkedtek vagy 25%-ot ennyi idő alatt, akkor az autóval való közlekedés költségeinek emelkedése már nem is tűnik annyira vészesnek.
Persze arra jó, hogy a szűklátókörű csakbenzinköltségetszámolók kevesebbet autókázzanak.
Nem szűklátókörű az. Az
Nem szűklátókörű az.
Az autó vásárlásánál nyilván bele kell kalkulálni mindent, és az alapján dönteni.
Ha meg már megvan, és döntéshelyzet áll elő, akkor nem számolgatom azt, hogy mennyi a kötelező, mert azt akkor is befizetem, ha vonattal megyek, és akkor is, ha autóval. Ezért számolunk csak üzemanyagot.
De az. Ha használod az
De az.
Ha használod az autót, nagyobb valószinüséggel csinálsz valami kárt, amitől nő a köteleződ. Közben mindenképpen elhasználódik a féktárcsa, kopik a gumi, elállítódik a lengéscsillapító, karcolódik a szélvédő, fogy a fagyálló.
És minden egyes megtett kilométerrel csökken az értéke.
Ettől persze még mindenki úgy számol, ahogy akar.
Miután bevezetődet
Miután bevezetődet követően pixel felsorolta kb. az összes állandó költséget, te pedig ellenvetésként kb. az összes változó költséget, örömmel látnék tőled egy korrekt jelenérték-számítást, ami figyelembe veszi mindet. (Nem baj, ha a fagyálló árát nem 25 üzlet kisker árából átlagoljuk.) Komolyan. Az alternatív költséget (vonat - miközben amúgy helyi közlekedésről van szó) viszont ne keverjük ide.
(Személyes véleményem, hogy az autó vételárát és értékcsökkenését azért még mindig merészség ideszámolni, nem autóélettartammal összemérhető az az idő, amióta az üzemanyagok árnövekedése felgyorsult, tehát jellemzően még nem ez alapján vették és adták el a budapestiek az autójukat, de ezt rád bízom.)
Jávor Tamás
Budapest-Krisztinaváros
Örömmel tölt el, hogy
Örömmel tölt el, hogy gazdasági (nem biciklis, nem közlekedési, nem várostervezős) oldalakon is megjelenik ez a szemlélet.
Rájuk talán többen hallgatnak olyanok, akiknek döntések vannak a kezükben.
Jávor Tamás
Budapest-Krisztinaváros
nem, rájuk SEM
nem, rájuk SEM hallgatnak.
de azért jó, hogy terjed az ige.
Eléggé rendben van a cikk,
Eléggé rendben van a cikk, ha nagyon kötexeni akarnék, azt mondanám, hogy az író helyében az alábbiakat tenném:
-nem bíznám az olvasóra, hogy maga számolja ki, hogy inflációkövetően az üzemanyag átlagárnak még csak 345 ft-nál kellene tartania
-ha valóban évtizedes távlatokban gondolkodom, akkor gazdasági növekedés helyett inkább gazdasági fejlődésről beszélnék (aka. Svédországulás ;))
-ha valóban a csökkenő autóforgalom élhetőségi vetületei számítanak, akkor benzinár mellett már réges rég gázolajárról beszélnék
(Természetesen az utóbbi kettő a cikknél jóval általánosabban is igaz.)
Kíváncsiságból
Kíváncsiságból megkérdeztem a Kálvin-téri OMV-kúton, hogy kb. milyen ez évi forgalmuk az üzemanyag drágulást előző hónapokhoz képest és, bizony sokszor nem éri el a NEGYEDÉT sem! Aki nem látja szabad-szemmel, hogy lényegesen kevesebb autók gurulnak a városban- bocsánat, de az vak. A Körút mindig is be lesz dugulva, mivel az a főváros fő-főútja, amikor ez üres lesz, azt jelenti, hogy Bp.-en már nem laknak sem autósok, sem bringások...csak pilóták.
Most drága a benzin, kint kezd melegedni, mostantól lesz, szerintem, Bp.-en a legnagyobb bringa boom.
xxx
Run Forrest, run!
Mióta 30-40 Ft a
Mióta 30-40 Ft a különbség a drága és az olcsó kutak között, azóta kimondottan megéri azzal foglalkozni, hogy az olcsóbb kútra állj be tankolni. Egy tankoláson 1500-2000 Ft-ot is lehet nyerni csak azzal, hogy nem X hanem Y kútra térsz be.
Az autópálya-kutak például láthatóan panganak, míg a híresen olcsó kutakon továbbra is van forgalom.
És ne felejtsük el, hogy az ország teljes gázolaj-felhasználása _növekedett_ az elmúlt 2-3 évben! Minden áremelkedés ellenére.
ez a 30-40 Ft lehet hogy
ez a 30-40 Ft lehet hogy elméletileg igaz a legdrágább és legolcsóbb kútra, de azért a nagyjából egy helyen lévő kutak között nincs ekkora különbség. A mi környékünkön levő 5 kút között van kb 5-6 Ft különbség, pedig ebben van autópályás, és kis mellékutas is.
~10 Ft-os kölünbségnél nem nagyon éri meg letérni az utadról, mert a plusz út/idő el is vitte a néhány száz forint megtakarításodat. Perzse ha pont útba esik egy "olcsóbb" kút, akkor miért ne, de eddig is ez volt a helyzet...
holtankoljak.hu adatai a 3.
holtankoljak.hu adatai a 3. kerületre:
1 Dallas Budapest, III. ker. Zay u. 5. 0-24 420.9
2 AGIP Budapest, III. ker. Bécsi út 337. 6-22 422.9
3 SHELL Budapest, III. ker. Bécsi út 248-250. B 0-24 423.9
4 MOL Budapest, III. ker. Árpád fejedelem út 103. 0-24 425.9
5 AGIP Budapest, III. ker. Szentendrei út 59. 0-24 426.9
6 AGIP Budapest, III. ker. Szentendrei út 100. 0-24 426.9
7 AGIP Budapest, III. ker. Szentendrei út 255. 6-22 426.9
8 OMV Budapest, III. ker. Királyok Útja, (Ladik u. 1.) 6-22 426.9
9 OMV Budapest, III. ker. Szentendrei út - Czetz J. u. sarok 0-24 426.9
itt is 6 Ft a max különbség. Ha a noname, senkiföldjén lévőt kivesszük, akkor 4 Ft. 40 literrel 160Ft.
Megnéztem a
Megnéztem a holtankoljunkot, és a környékünkön nem mutatja sem az osan kút árát, sem a másik maszek kutat, ahol apám tankol. Pedig tuti, hogy ez a két legolcsóbb.
mindannyiunk okulására
mindannyiunk okulására beírhatnád, hogy mennyi az annyi ott, és a többi környékbeli kúton, ha már az említett méltán nagyrabecsült honlap nem szolgáltat róluk érdemi információt.
OK! Amint van adat,
OK! Amint van adat, megírom.
Vagy értelmesebb emberek
Vagy értelmesebb emberek lakják,akik a megfelelő távra a megfelelő közlekedési eszközt választják.
Januárban jóval kevesebb autó volt,most megint áll a dugó csúcsidőben.
----------------------
Hogyan kezdtem kerékpározni
Kerékpárral csak 10 perc
Erre ma azt a magyarázatot
Erre ma azt a magyarázatot adta valaki (dobozos), hogy azért, mert a bkv járművei mindig lerobbannak az út közepén, és feltartják őt.
"Never underestimate the power of denial." Ricky Fitts
Most drága a benzin, kint
Most drága a benzin, kint kezd melegedni, mostantól lesz, szerintem, Bp.-en a legnagyobb bringa boom.
Aki csak takarékossági okból vált autóról biciklire, az azonnal vissza fog váltani, ha újra megengedheti magának (sőt, a kényelmesség miatt már a váltásnál - jövedelméhez viszonyított - magasabb árnál meg fogja tenni). Neki kínszenvedés, hogy a város egész forgalma látja, hogy "csóró", pláne, hogy tényleg, fizikailag is szabadabban van az arca. Eleve nem is sok az ilyen döntést hozó ember (tudhat ő máson is takarékoskodni). Ismétlem: ha csak takarékossági okból tette.
Városszinten 1-2-10 kivétel persze lehet. :-)
Jávor Tamás
Budapest-Krisztinaváros
Még ha kényszerből is
Még ha kényszerből is vált valaki biciklire, legalább megismeri annak örömeit (és persze hátrányait).
Ha rájön, hogy azért a bringázásnak is vannak előnyei, akkor már nem olyan biztos hogy később is csak a takarékossági ok miatt fog kerekezni.
Nagyon érdekes lenne erről
Nagyon érdekes lenne erről egy felmérés (hogy milyen arányban sikerül "megszeretni"). Viszont attól tartok, ahhoz, hogy az alanyok az ilyen negatív érzelmeket is beismerjék, minimum mélyinterjú kell. Szóval nem lenne egy olcsó kutatás... Esetleg egy szakdolgozatírót lehetne ráereszteni. :-)
Jávor Tamás
Budapest-Krisztinaváros
"Neki kínszenvedés, hogy a
"Neki kínszenvedés, hogy a város egész forgalma látja, hogy "csóró", pláne, hogy tényleg, fizikailag is szabadabban van az arca."
Aki így áll neki annak kínszenvedés is lesz. Illetve nem teljesen biztos,mert a biciklizés közben termelődik az endorfin így lehet még akkor is jól fogja magát érezni,ha rosszul akarná magát érezni. :))
Viszont minden tevékenységben meg lehet találni azt amitől a pozitív irányba megy.
Mondhatom azt,hogy jajj,de szörnyű megint fúj a szél és persze megint szembe stb.
Vagy na végre fúj a szél kiviszi a szmogot,mennyivel jobb ma a levegő stb.
Mindkét esetben bebiciklizem a munkába,de a második esetben még élvezem is és jobban indul a napom.
Egyébként érdekes módon a felmérések szerint Európában Dániában a legboldogabbak az emberek Mo, Románia,Bulgária az utolsó három. Nem gondolom,hogy ez csak a bringázáson múlik,de szerintem az is hozzájárul.
----------------------
Hogyan kezdtem kerékpározni
Kerékpárral csak 10 perc
Most az egyszer kicsit
Most az egyszer kicsit egyetértek makimajommal. Egyetlen kút áruforgalmából következtetni olyan megbízható, mint szabad szemmel (csak a saját útvonalamon és utazási időmben) figyelni a dugót.
Jávor Tamás
Budapest-Krisztinaváros
A benzinárusok?
A benzinárusok?