Minap egy szomszéd hajnali 1-kor parkolt be a ház elé. Valószínűleg rendkívül precíz ember, mert mintegy 20 percig centizgette, amíg pont a járdára festett fehér csík mellé állt, hogy így ne zavarjon a megengedettnél nagyobb mértékben senkit az elhaladásban, sem a járdán, sem az úttesten. Dicséretes szorgoskodása közepette gondolkoztam el azon, hogy vajon mi baja lehet az autó motorjának, hogy olyan hangja van, mintha itt lenne bent a szobában és ütvefúróval próbálna lyukat ütni a mennyezetbe. Később azon méláztam el, hogy van-e hazánkban jogszabályi rendelkezés, ami alapján a sebességtúllépéshez hasonlóan szankcionálni lehetne a hangerőtúllépést. Állhatna a járőr az út szélén, egyik kezében traffipax, másikban decibel mérővel, és ha valakit kihágáson kap, máris figyelmeztetné, illetve kötelezné a további jogsértés elkerülésére.
Hallott már valaki a járművek okozta zajterhelés szabályozására vonatkozó kezdeményezésről?

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
NyilasMisi képe

Egy régi autónál már

Egy régi autónál már megoldhatatlan a hangszigetelés. Azért vicces lenne, ha a sok kifúrt kipufogós menőmanót előállítanák zajterhelés miatt.

2
atomboy képe

Nem lehet, hogy az utca

Nem lehet, hogy az utca csendje, illetve ejszakai faradtsag miatt erezted hangosabbnak?

atomboy

----
Biciklizes Szegeden
Kameraval rakom, oszt?

3
Puding képe

Biztos hogy van, az alapján

Biztos hogy van, az alapján (is) kaphatnak/veszíthetnek el repülőterek engedélyeket (a repülő is jármű, úton a helye :D ). Hogy közúti járművekre egyénileg van-e, azt nem tudom, de erősen kétlem. Mindenesetre nem örülnék, ha a frissen kilyukadt kipufogó miatt tréleren kéne elvitetnem a szerelőhöz a kocsit (persze megkérhetem egy haveromat is, de felesleges, az utcában van szerviz. De akkor is érhet meglepetés, tekintve, hogy nem jöhetek haza sem vele.)

Amivel kapcsolatban lehet rendelkezés (ez is csak tipp), az az utak forgalma által generált zajszennyezés.
----------
egyenbillengészeti körduplányidomár
(by Fly)

4
Frenki képe

A kilyukadt kipufogót

A kilyukadt kipufogót ideiglenesen be tudod tömni, lezárni, vesztesz egy adag motorteljesítményt ,de a szerelőig kibírod.
Asszem' itt azokról van szó akik direkt hangosra tuningolják a járműveiket.
Teljesen meg tudom érteni a blogírót,10 éve bámulom a Nyugati-tér-Oktogon-Blaha közötti "versenyzőket"
Senki nem tesz ellenük semmit.Már régen decibelmérős traffipaxokat kellett volna felrakni+ járőr.
Életveszélyes (másokra) amit művelnek, és biztos örülnek a lakók is.
Néha eljátszom a gondolattal, ha lehetne tudni hol laknak vajon értékelnék-e, ha éjjel az ő házuk előtt beszélné meg pár ember milyen szuper benzines láncfűrészeket vettek a piacon olcsón, persze termékbemutatóval egybe kötve...
Rendszeresen látok Harley mocikon lovaglókat is akiknek sikerül egy két régebbi autóriasztót beindítani.Ne ezekre szoktam mondani, hogy most már mindenki tudja hogy megjött a parizerért...
Kölyökkoromban mi is csináltuk vidéken hogy tuningoltuk a kipufogót, de a rendőr szólt is érte és bírságolta a szülőket.Meg volt ez már régen is, csak ismét nem hajtják végre...
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

5
Puding képe

Igen, tudom mit sérelmezett

Igen, tudom mit sérelmezett a blogíró, és egyet is értek vele, ahogy veled is. Viszont leírtam egy példát, ami előfordulhat elég gyakran ahhoz, hogy ne vonatkozzon ilyesmi szabályozás a szgk-ra (tudatlan sofőr kilyukadt kipufogóval). Egyrészt lentebb kiderül, hogy van rá szabályozás (tehát tévedtem), másrészt meg ha megkövetelik, hogy értsek hozzá, akkor jobb híján meg fogom tanulni pár ilyen eset után. (Igazából tulajdonképpen nem ártana kicsit közelebbi ismeretségbe kerülni az autó alvázával, lehetőleg kontrollált körülmények között :D)

----------
egyenbillengészeti körduplányidomár
(by Fly)

6
Frenki képe

Szerelőakna vagy emelő a

Szerelőakna vagy emelő a te barátod. :)
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

7
blajo képe

Van, egyelore a reszleteket

Van, egyelore a reszleteket nem tudom, de motorosokat szoktak (kuldtek mar) sport kipufogo miatt muszaki vizsgara kuldeni, ahol elmeletileg megbukik a dolog.

szerk: Meg is van a kohem rendeletben:

11. §66 A jármű kipufogónyílás közelében mért közeltéri zaja (álló helyzeti zaj) nem haladhatja meg a típusbizonyítványban megadott közeltéri zaj 5 dBA-val megnövelt értékét. Ha a járműnek típusbizonyítványa nincs, vagy abban a közeltéri zaj értéke nem szerepel, abban az esetben a mért közeltéri zaj nem haladhatja meg a 3. számú mellékletben szereplő határértékeket.

illetve (besza-behu)


A járművek megengedett közeltéri zajkibocsátása

Jármű csop. Jármű típusok Határérték

I. DACIA
WARTBURG
BARKAS
ZASTAVA
Nyugati gyártm. személygépkocsik 92 dBA

II. Segédmotoros kerékpárok
LADA
TRABANT
POLSKI FIAT 125
SKODA
VOLGA, LATVIJA
NYSA 96 dBA

III. Motorkerékpárok
MOSZKVICS
VOLKSWAGEN (1200, 1300)
ROBUR
UAZ
ZUK 100 dBA

IV. ZAPOROZSEC
POLSKI FIAT 126
ARO
IFA tgk.
Dízelüzemű személygépkocsik
A táblázatban nem szereplő személygépkocsik 104 dBA

V. STAR 200 tgk.
DIZIL tgk.
VOZIFA tgk.
KAMAZ tgk.
AVIA tgk.
SKODA tgk.
RÁBA tgk.
IKARUS 200 tip. autóbuszok 108 dBA

VI. V. csoportban fel nem sorolt tehergépkocsi autóbusz 116 dBA

A közúti járművek által keltett közeltéri zajhatás mérési módszerét az MSZ-07-4607 számú szabvány tartalmazza.

8
Tomek képe

Úristen, mikori rendelet

Úristen, mikori rendelet ez?:))))
Bakker, utcák átnevezésével vannak elfoglalva, miközben ilyen ezeréves szabályozások vannak érvényben, hihetetlen.
(tudom, nem ugyanaz a cég, de akkor is!)

9
Frenki képe

Akkor mesélek neked

Akkor mesélek neked valamit.
A magyar jogban két fő jogi szabályozási eszköz a törvény és a rendelet.
Fő szabályként a törvényeket a törvényhozás szerve tehát az országgyűlés hozza meg, a rendeleteket a végrehajtás szervei, tehát a kormány minisztériumok,önkormányzatok hozzák meg.
Törvény a fő szabály, rendelet a tisztázata többnyire a részterületre.
Anno az átkosban is így volt, de a nagyfőnökök szerettek volna kézivezérelni, és ehhez meg nem megvárni az Ogy éves ülésszakát.A rendeleti forma meg nem volt elég nekik.
Erre kitalálták és bevezették az un. Törvényerejű rendeletet.
Ez egy hibryd mint a neve is mutatja: nem törvény hiszen nem az arra jogosult szerv hozta létre, de nem is rendelet mert a jogi hierarchiában a rendelet felett helyezkedik el egy szinten a törvényekkel.
Így egy szűkebb grénum is tudott tv-i szinten szabályozni.
Nézd meg a jogtárat, hány van belőle még érvényben?
Meg fogsz döbbenni.
A rendszerváltás óta megszűnt a törvény erejű rendelet mint jogi kategória, de tanulni csak kell a szakembereknek mert hatályban van belőlük még jó pár.

"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

10
monster képe

Erről jut eszembe, maga

Erről jut eszembe, maga kresz is "csak" egy rendelet, ami véleményem szerint szégyen.
"1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól"
És nem csinálnak újat, hanem nálunk jellemzően "toldozgatják-foldozgatják" a meglévőt.
--------
A CM-en nincsen rasszizmus, de igény az van rá.

11
kovácske képe

ja-ja. mint az usa

ja-ja. mint az usa alkotmányt, az is mekkora egy szégyen.
talán nem is törvénybe, hanem egyenesen alkotmányba kéne megfogalmazni az elsőbbségadás szabályait.
pfff...
----------
sárga vót az...!

12
kovácske képe

hálásan köszönöm. (a

hálásan köszönöm.
(a poszt előtt próbáltam keresni, de magamtól sose találtam volna meg.)
----------
sárga vót az...!

13
monster képe

Műszaki vizsgán nézik a

Műszaki vizsgán nézik a hangerőt. Általában fülre hallani hogy minden rendben, hangos gépjárművel el se mernek menni vizsgázni. Aki viszont hülye, az úgy jár mint a mögöttem tuningdobbal vizsgázni próbáló Harley-Davidson, vagyis elő a fonmérő vagy mi, és métermérés, mikrofonozás, hangosság megállapítása, 2 hónapra adott korlátozott vizsga, és utána új időpont a szabályos kipufogóval. Akinek persze előrelátása van, az a vizsgára feldobja a gyári kipufogót. Elvileg az utcán is mérhetnek hangosságot a rendőrök, ugyanolyan szabálytalanságnak számít mint a túl magas CO kibocsátás vagy a túlsúlyos tengelyterhelés.
A posztoló örüljön hogy nem én vagyok a szomszédja, ámbár utóbbi időkben egyre kevesebbet térek haza későn motorral. Ugyanis lehet hogy műszakilag a hangtalan motor számít a csúcsnak, de ugyanakkor nagyon veszélyes is. Hogy régi motoros mondást idézzek:"loud pipes save lives".
--------
A CM-en nincsen rasszizmus, de igény az van rá.

14
kovácske képe

"csöndes" mellékutcába

"csöndes" mellékutcába fekvőrendőr kell és csöndes alapjárat, nem "loud pipes"-os életmentés, meg gázfröccs.
----------
sárga vót az...!

15
monster képe

És húsvét hétfő

És húsvét hétfő délelőtt lehet-e a két fekvőrendőr között (mert szerencsére vannak az utcánkban) próbálgatni a kihagyó gyújtásos üres cső kipufogójú v2-est? A szomszédom szerint ilyen nevezetes egyházi ünnepnapon különösen nem, de miután tájékoztattam hogy az isten mérte rá ezt a büntetést és belenyugodott - meg viszonylag hamar el is porolt a haverom a motorral locsolni.
Hogy kit mi zavar, az nagyon nehéz szubjektív dolog. Pl. tán van itt gödöllői kolléga aki tud arról hogy kb 10-15 éve az M3 felőli bevezető utca menti új társasházak színezését kezdte a szomszédság reklamálni, hogy nekik nem tetszik, és az önkormányzat erővel festesse át azokat a tulajdonossal. Szerintük vizuális terror volt, folyamatos. Akkor már hetente egy hangos motor 1 percig nem jobb-e?
De ugyebár a demokrata/náci (nem kívánt törlendő) Németországban a szomszédod feljelent, ha szemetet, építési törmeléket tartasz a kertedben, és kijön rád a rendőr megkérni hogy takarítsad el. És ha akarjuk a hangos kipufogócsöveket száműzni a közterületről, akkor tartsunk rendet és tisztaságot is a közterületen.
--------
A CM-en nincsen rasszizmus, de igény az van rá.

16
Frenki képe

Vagy innmobilizeres

Vagy innmobilizeres decibelmérő minden járműre.Mondjuk akkor már berakhatnák az alkohol szondát is, meg a drogét is ha volna...
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

17
kovácske képe

tényleg, a mai kompúteres

tényleg, a mai kompúteres autókba jó megoldás lenne, hogy hangot is mér és leszabályoz. már csak 5 éves átmeneti idővel kötelezővé kell tenni, új autót csak ilyennel, stb. ment ez (ha nem is tökéletes edredménnyel) az emisszió esetében is.
----------
sárga vót az...!

18
monster képe

Kamionoknál már van. Van

Kamionoknál már van. Van valami kék lötty, Adblue, amit befecskendeznek a kipufogógázokba hogy csökkenjen tán a nitrogénoxid kibocsátás. Ha ez fogyóban, és a NO érték felmegy, akkor elvesz a teljesítményből, végsebességből. Ha meg erőlteti a sofőr a dolgot, trükközik, akkor vizsgán, szervizben kiolvassák a feketedobozt, és iszonyatosan megbüntetik. Elvileg a hangra is mehetne, de ki vállalná a felelősséget hogy előzés közben kilyukad a kipufogó és leállítja a motort az elektronika a belső sávban? Megjegyzem, motorkerékpároknak még zöld kártya sem kell.
--------
A CM-en nincsen rasszizmus, de igény az van rá.

19
kovácske képe

most hogy már nincs (zöld

most hogy már nincs (zöld kártya) lehetnének egyformán szigorú feltételek motorra meg autóra.
a motorleszabályzást ugye csak satufékes módon lehet megoldani, ezért nem értelmetlen az ellen"érved"? ...:P
----------
sárga vót az...!

20
monster képe

Az úgy vót, hogy vót egy

Az úgy vót, hogy vót egy H-D model, ami jellegzetesen egy bizonyos fordulatszámon "elgyengült". Oszt kiderül, hogy pont azon a fordulaton mérték a hangkibocsátást.
Most, este fél 12-kor valamelyik szomszéd lakásriasztója 5 perce szól. Én inkább hallgatnék egy jó kis V2-est tuningkipufogóval e helyett.
--------
A CM-en nincsen rasszizmus, de igény az van rá.

21
kovácske képe

hát menj ki a kocsihoz,

hát menj ki a kocsihoz, rúgd le a kipuffogót és toljad neki. én is megfigyeltem, hogy ha a szomszéd fúr, az zavaró, de ha közbe porszívózok, vagy én is fúrok, akkor nem olyan kellemetlen a zaj. biztos kioltja:P
----------
sárga vót az...!

22
monster képe

Inkább hallgatom hogy a

Inkább hallgatom hogy a szomszéd fúr semminthogy porszívózzak...
--------
A CM-en nincsen rasszizmus, de igény az van rá.

23
kovácske képe

:D ---------- sárga vót

:D
----------
sárga vót az...!

24
Frenki képe

Inkább fúrok, mint hogy

Inkább fúrok, mint hogy porszívózzak, az hamarabb megvan...
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

25
Frenki képe

Inkább fúrok, mint hogy

Inkább fúrok, mint hogy porszívózzak, az hamarabb megvan...most miért dupláz?Egyet kattintottam....
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

26
kovácske képe

csakhogy fúrás után

csakhogy fúrás után muszáj porszívózni is. (vagy felmosni, de az se nagyobb gyönyör.) úgyhogy ez olyan, mint a "halál, vagy unga-bunga?" :(
----------
sárga vót az...!

27
toreki képe

Csöndes utcában hülyeség

Csöndes utcában hülyeség a fekvőrendőr, legalábbis ahogy nálunk csinálják. Nélküle hármasban alapjáraton elgurulok, így viszont fék, visszakettőpadlódáz. Kinek jó ez? Akinek a háza előtt van, annak biztos nem...

28
kovácske képe

padlógáz? biztos, hogy nem

padlógáz? biztos, hogy nem inkább ez a hülyeség?
----------
sárga vót az...!

29
toreki képe

A padlógáz költői

A padlógáz költői túlzás volt. A lényeget nem értetted meg. A Skoda 105 a maga 40+ lóerőjével elég hangos akkor is, ha csak annyira lépek a gázra, hogy átmenjek a fekvőrendőrön. Sokkal nagyobb zajt okoz a a rossz fekvőrendőr, mint ha nem lenne, és helyette más forgalom csillapító módszereket használnának.

30
kovácske képe

hát, erre elméletileg két

hát, erre elméletileg két megoldás is adja magát: kiszorítani mindenféle bürökratikus szívózással a skoda 105-ket az aktív járműparkból, vagy olyan enyhe emelkedésű fekvőrendőrt építeni, amin át bír gurulni. hallott valaki fekvőrendőr-szabványról? (mert nem lenne hülyeség.)
----------
sárga vót az...!

31
Frenki képe

Össze kell hozni a város

Össze kell hozni a város két legkelletlenebb közlekedő típusát, bízva abban hogy az ellenkező irányú de egyenlő nagyságú erők kioltják egymást....
Jelen estben a hangoskodó járműveket a részegen az úttesten üveget tördelőkkel.
Fekvőrendőr helyett egy Pub-ot....:)
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"

32
kovácske képe

:D ---------- sárga vót

:D
----------
sárga vót az...!

33
monster képe

A tranzitforgalom

A tranzitforgalom elriasztása lenne még a fekvőrendőrök dolga. Én örülök a mieinknek, szokták az utcánkon keresztül levágni a 2 sarokkal odébb lévő villanyrendőrt.
--------
A CM-en nincsen rasszizmus, de igény az van rá.

34
toreki képe

Tudom, mi a dolga, de van

Tudom, mi a dolga, de van alternatíva.

35
monster képe

Az alternatíva az emberek

Az alternatíva az emberek fejében lévő tartalom kicserélése. Vagy a Hotyhogy féle fejcserés módszerrel gyorsan, vagy a társadalmi neveléssel nagyon lassan.
Vagy valami űberdrága, űberbonyolult módszerrel, pl. proxi érzékelők leveszik az autó max. sebességét a lakóövezetben, ha akarja a sofőr ha nem. Ez a kapitalista profitorientált módszer lesz a nyerő, mert ebből a rendszer gyártóinak és forgalmazóinak hatalmas profitjuk lesz, a terméket meg lobbijuk következtében a politikusok törvényileg kötelezővé teszik majd minden autóba beépíteni.
--------
A CM-en nincsen rasszizmus, de igény az van rá.

36
Hotyhogy képe

Nagyon fontos tárgyat

Nagyon fontos tárgyat hoztál elő.

Vesd össze korábbi hasonló sirámommal:

http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20090819/egy-zajos-es-veszelyes-var...

37
kovácske képe

ott a pont. mi rokonlelkek

ott a pont. mi rokonlelkek vagyunk:)
----------
sárga vót az...!