Elképzelhetőnek tartom, hogy a jövőben egy ilyen hálózat ki fogja szorítani kisebb küldemények járműves kézbesítését. Ugyanis az egyre föllendülőbb üzleti iparkodás fokozottabb küldemény forgalmat okoz, ami pedig a közutak forgalmát növeli.

A közúti forgalom pedig nem növekedhet korlátlanul és káros hatások nélkül. Kézenfekvő tehát a különböző okokból nem elektronizálható levelek, kisebb csomagok és tárgyak gyors szállítására a rég bevált csőpostát, annak modernizált formájában, újra bevezetni.

Szerintem a jövő városa ilyen viszonylag olcsón telepített és üzemeltetett, gócpontokkal és elosztó ágakkal ésszerű automatizált hálózati formára tervezett, könnyen föld alá vihető vagy oszlopokon futó csővezetékek segítségével teheti korszerűvé és hatékonnyá a küldemények forgalmát.

Azzal több hely jut majd a felszabadult közutakon az élvezeti kerékpárosoknak is. Én örömmel üdvözölnék egy ilyen jövőt.

http://www.google.co.uk/images?q=pneumatic+delivery+tube+system&hl=en&gb...

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
Otringos képe

Csőposta... Már a címből

Csőposta...
Már a címből tudtam, hogy mire számíthatok! :D
http://index.hu/video/?s=tag%3Acs%C5%91posta
Viszont jó kérdés, hogy a vízelvezetés és az elektromosság/jeltovábbításnál is használják a vezetékes rendszert, a mobil megoldás mellett, akkor a csőpostának, lesz-e jövője, ha igen, akkor milyen szinten.

2
Hotyhogy képe

A csőpostának mindig lesz

A csőpostának mindig lesz helye az emberi tevékenységben, hacsak nem fejlesztik ki a ma még fantasztikus teleportációt.

Anyagi dolgok, tárgyak, például szövet és vérminták, készpénz, kézzel fogható és elektronikusan átalakíthatatlan dokumentumok, stb. helyi, közeli szállítására jó.

Nem tártam fel történelmi eseteket távolabbi, városi hálózatokra. De nem látok technikai akadályt hosszabb szakaszok beépítésére egy nagyobb hálózatba, ami alkalmas légerősítőket, vagy gócpontonkénti újra küldést igényelne az új csőszakaszokba.

Majd lehet, hogy körülnézek az irodalomban, ha ugyan valaki nálam jobban tájékozott nem mutat rá már valamily tapasztalt nehézségekre, hátrányokra.

3
jurta képe

Erich Kästner Emil és a

Erich Kästner Emil és a detektívek-jében a későbbi tolvaj (nem, nem bringatolvaj! :-)) azzal hülyíti az életében először a fővárosba tartó főszereplő iskolásfiút, hogy ott az embereket is így szállítják!

4
jurta képe

Most gondoltam csak bele,

Most gondoltam csak bele, hogy annak a regénynek akár az is lehetne a címe, hogy Tolvajkergetők. :-P

5
Frenki képe

Valamiét kiszorult a

Valamiét kiszorult a gyárakból a 80-as évek után a pneumatikus rendszer a villamos rendszerek javára....

6
Hotyhogy képe

Akkor villamos csőposta?

Akkor villamos csőposta? Indukciós mozgatással?

7
Frenki képe

Egyelőre még a 4-est se

Egyelőre még a 4-est se fejeztük be, sztem kissé tele van már ennek a városnak a töke a földalatti fúrkálással...

8
Hotyhogy képe

Az iparban ma is él és virul

Az iparban ma is él és virul a pneumatika, és a csőben vezetett lég nyomása még mindig végez munkát. Aggályodra megnyugtattalak, hogy akkor jó, ha úgy tetszik, ott van a villanyosság is.

Erre most azzal rukkolsz ki, hogy nem szeretitek a furkálást. Miért nem mondod, és kezdhetted volna azzal, hogy te útálod, útálod, útálod a csőpostát mert nem jó és kész, és teljesen hülyeség még beszélgetni is róla? Pont. :D

9
Frenki képe

Messze nem akkora már a

Messze nem akkora már a jelentősége a pneumatikának mint régen a gyáriparban és ez főleg a 80-as évek utáni elektronikai és villamossági fejlesztések eredménye.
Nézz meg egy 80 as évekbeni B&D fúrógépet kg/watt és akár egy 98-ast...méretben, szolgáltatásban etc.
+ a villamosság hatásfoka 97-99% míg a pneumatika mint minden mechanikus rendszeré...Szinte mindent számítógépek vezérlenek ma már,a villamos rendszert ezerszer könnyebb vezérelni vele a pneumatikusnál.
Pneumatika kompresszorálási és erő továbbítási problémájára máig se sikerült jó megoldást találni a légkör aktuális páratartalmával kapcsolataban+ nagyon sok termék nem szerti ha olajos levegőt köpköd vízpárával rá a gyártó gép.Mert a pára kicsapódik a levegőből és rendszert meg kenni kell.
A legtöbb helyen a hidraulika vagy villamos erőátvitel leváltja.
Egy igazi alkalmazási terület van ott ahol olcsó rendszer kell és mondjuk kerülni kell a szikraképződést.
20 éve még Cyklon kompresszoros gépekkel hajtott légkalapácsokkal verték itt is az aszfaltot, nézz körül most nagynéha használnak ilyet kijön egy munkagép hidraulikus kalapáccsal oszt jó napot'.

10
Hotyhogy képe

Sűrített levegővel és

Sűrített levegővel és gázokkal ma is végeztetnek feladatokat, és még sokáig fognak úgy tenni, széles technikai területeken.

11
Frenki képe

Senki nem mondta hogy nem, a

Senki nem mondta hogy nem, a jelentőségéről beszéltem.Kiszorulóban van a pneumatikus vezérlés, és mechanikus rendszerek.

12
Hotyhogy képe

Nem fognak kiszorulni soha,

Nem fognak kiszorulni soha, és jelentőségük megmarad.

13
bootes képe

Szerintem nem lenne

Szerintem nem lenne piacképes. Megépíteni és üzemeltetni drága, mint minden mechanikus rendszert (nagy a karbantartás-igény). A szállítható tárgyak mérete abszolút korlátozott, rugalmatlan a rendszer. Értékes dolgot nem bízol rá, mert nyilvános helyen van a hálózat, bárki "feltöri" egy lapáttal. Sérülékeny dolgot nem bízol rá, még egy ebédet sem (mire megérkezik, minden lecsó). Maradt az értéktelen de strapabíró, kisméretű dolgok szállítása drágán.

14
Shag_Beckur képe

+1 De erre vannak a

+1

De erre vannak a bringás/motoros/furgonos futárok, nem?

15
Hotyhogy képe

Biciklis

Biciklis futárszolgálat.

Piacképes? Kerékpárt megépíteni és üzemeltetni drága, mint minden mechanikus rendszert (nagy a karbantartás-igény). A szállítható tárgyak mérete abszolút korlátozott, rugalmatlan a rendszer. Értékes dolgot nem bízol rá, mert nyilvános helyen haladnak a futárok, bárki leüti őket egy lapáttal. :D

16
bootes képe

:D

:D

17
Hotyhogy képe

Úgy látszhat, hogy szegény

Úgy látszhat, hogy szegény Kuku hátrányára pedzegetem pimaszul ezt a dolgot. De nem, ez nem személyes. A biciklis futárkodás eltömíti a közutakat. Kuku lehetne nagykapitalista csőposta tulajdonos is. Én neki és a térdeinek inkább kíméletet kívánok! :D

19
Shag_Beckur képe

"A rendszer bukását a magas

"A rendszer bukását a magas költségek jelentették. Mivel a hálózatot egy privát cég, az American Pneumatic Service Company építette ki, a városnak fizetnie kellett a csőposta használatáért, kilométerenként évi 11000 dollárt, ez mai árfolyamon közel 300 000 dollárt jelentene. A város így hamar új lehetőség után nézett, a 20. század elején az autók térhódításának köszönhetően egyre inkább elpártoltak a rendszertől."

http://548oranewyorkban.blog.hu/2013/03/26/a_new_york-i_csoposta

20
Hotyhogy képe

Igen, ez a költség probléma

Igen, ez a költség probléma akkoriban volt. Kérdés, hogy ma is hasonlók e a viszonyok, vagy most már jobban megérné e városokban ez a fajta nagyobb csőposta hálózat.

A városnak ma is fizetni kell a közutakért amiket szennyező autók zsúfolnak tele, meg rendetlen bringás futárok, mert a levél és csomag szállítás olyan primitív.

Elvben, ugye milyen szép is és tökéletes is, csövekben röpíteni gyorsan céljaikba a küldeményeket, izzadó nyurga huligánok munkája nélkül, akik szerencsétlenek térd panaszokat gyűjtenek idő előtt. :-)