The Daily Telegraph 2006 Szeptember 12, Kedd

Sisak hasznalata nagyobb veszelynek tesz ki - figyelmeztetik a biciklizoket

Catriona Davies

Nagyobb a valoszinusege annak, hogy a bukosisakos biciklistat utik el es nem pedig az anelkulit, allitja ezt egy uj kutatas.
Ugy talaltak, hogy vezetok kevesebb teret hagynak amikor sisakos kerekparost eloznek meg, mert tapasztaltabbnak fogjak azt fel.
Dr Ian Walker, egy forgalmi pszihologus a Bath-i Egyetemen, egy biciklit hasznalt fel mely ultrahangos tavolsag erzekelovel es video kameraval volt felszerelve, hogy adatokat vegyen fel 2300 elozo vezetorol.
A kutatas, mely az Accident Analysis & Prevention szaklapban lesz kozze teve, meg jobban meg fogja osztani az orvosokat, utbiztonsagi hadjaratosokat es biciklizo csoportokat, akik nem ertenek egyet egymassal a kerekparos bukosisak kotelezove teteleben.
A British Medical Association politikaja az, hogy a sisak kotelezo kellene, hogy legyen, de CTC, a nemzeti biciklistak szervezete ugy hiszi, hogy egy ilyen torveny elriasztana az embereket a kerekparozastol.
Dr Walker, aki a kutatast Bristol-ban es Salysbury-ben folytatta, ugy talalta, hogy gepjarmu vezetok atlagban tobb mint harom huvelykkel (7.5 cm) kozelebb haladtak el amikor o sisakot hordott, azzal szemben mint amikor nem hordott. Ketszer utottek el, egyszer egy teherauto, egyszer egy busz, mikozben mindket esetben buko volt rajta.
Dr Walker mondja: "E tanulmany kimutatja, hogy amikor vezetok megelozik a kerekparost, a hiba hatar amit hagynak, az a kerekparos megjelenese altal befolyasolt rahagyas. Azaltal, hogy kevesebb teret hagynak a biciklisnek, a vezetok lecsokkentik a biztonsagi rahagyast amely a biciklistaknak kell az utakadalyok vetelere, olyanokra mint csatorna fedelek es godrok, valamint a hibazasi rahagyashoz sajat megiteleseikben.
Tudjuk, hogy sisakok hasznosak kis sebessegu bukasoknal, es igy hatarozottan jok gyermekek szamara, de hogy vajon nyujtanak e barmi igazi vedelmet valakinek akit egy auto elut, az nagyon ellentmondasaos.
Barmi keppen, ez a tanulmany azt sugallja, hogy a sisak viselese az osszeutkozest mar eleve valoszinubbe teheti."
Habar a kutatas nem tanulmanyozta kulon az osszeutkozes valoszinuseget, Dr Walker azt mondta, az vilagos, hogy szorosabban vegzett elhaladas valoszinubbe teszi a balesetet. Kifejezte, hogy vezetok azert hagynak kevesebb teret a bukosisakos kerekparosoknak mert azokat komolyabbaknak es tapasztaltabbaknak fogjak fel.
"Kutatasokbol tudjuk, hogy sok vezeto kulon szub-kulturanak latja a bicikliseket, melyhez ok maguk nem tartoznak", jelentette ki Dr Walker. "Ennek eredmenyekeppen sztereotipikus elkepzeleseik vannak a biciklistakrol, gyakran a Lycra-oltozetu utca-csatar meropalcajaval itelve meg minden biciklistat .
Ez arra vezethet, hogy autosok azt hiszik, sisakos biciklistak komolyabbak, tapasztaltabbak, es kiszamithatobbak azoknal akik sisak nelkuliek."
Dr Walker egy noi parokat hordott a tanulmany egy szakaszaban, es ugy talalta, hogy autosok nagyobb teret adtak azoknak a biciklzoknek akikrol azt gondoltak, hogy nok. Azt monta, teherauto es busz soforok kozelebb haladtak el szemelygepkocsik soforjeinel. Az atlag szemelygepkocsi eppen negy lab folott (122 cm) ment el a kerekpartol, mig az atlag teherauto het es fel huvelykkel (19 cm), az atlag busz pedig kilenc huvelykkel (23 cm) kozelebb annal.
Biciklistak akik tavolabb hajtottak a jardaszeltol, kevesebb teret kaptak azoknal, akik kozelebb tartozkodtak ahhoz - a bringasok kozotti hagyomanyos felfogas ellenere.
Dr Walker, egy rendszeres biciklista aki ritkan hord sisakot, mondja: "Hivatasos kerekparosok targyalo csoportjaiba vagyok bevonva, es ezek a kerdesek ujra es ujra felvetodnek, de eddig nem volt bizonyitek. Mindenkinek van egy elmelete a sajat tapasztalatabol, de azt targyilagosan kel proba ala vetni."
Hivatalos adatok jelzik, hogy 11257 felnott kerekparos serult meg es 109 halt meg az utakon 2004-ben, a legutobbi ev amelyhez adatok kaphatok.

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
1
Lathor képe

Egyszer egy sittszállitó 3 centire (na jó legyen 5)

Egyszer egy sittszállitó 3 centire (na jó legyen 5) előzött, azt hittem egy ***** ****, de most már tudom hogy az én hibám mert iszonyat profinak nézek ki :)

2
Hotyhogy képe

Az a tetotol talpig bicajos oltozetu, aramvonalas

Az a tetotol talpig bicajos oltozetu, aramvonalas szemuvegu, csupa izombol es inbol allo, igazi profi? :)

Akkor vigyazz, de hat ez a tanulmany nem tudom altalanosithato e, es illik e Magyarorszagra is? Talan erdemes lenne megismetelni a kiserletet es adatokat gyujteni, megallapitando annak ervenyesseget a magyar utakra.

Magam pedig egy olyan bukosisakot szeretnek most foltalalni amit egy paroka burkol, tehat nem latszik az tuzetes vizsgalat nelkul, hogy profi vagyok e vagy sem, es ugyanakkor meg mindig vedett marad a kobakom!

A paroka jellege azonban meleg helyzetbe hozhatja az embert es ovatosnak kell lenni annak megvalasztasakor. :) Tehat a nagyon ferfias Burt Reynolds vagy Samuel Jackson kinezet talan altalanosan tetszo lehet. Mas javaslat?
______________
Gyíjja!
Ellenőrizetlen

3
Lathor képe

Csak tetőn és talpon :) (bukó, bicajos szemüveg + SPD

Csak tetőn és talpon :) (bukó, bicajos szemüveg + SPD cipő), pocak nem túl nagy, hátulról nem látszik :)

A 122 cm itthon biztos nem általános.
Az elv műxik, ki lehet próbálni, este kis forgalomnál, alapból középen mész csak néha kicsit kacsázol szélre jobban kerülnek mintha egyenesen mennél középen.

4
urga képe

Engem nagy ívben kikerülnek! :))))

Engem nagy ívben kikerülnek! :))))

5
Hotyhogy képe

Csak nem hosszu a hajad? A mi iskola igazgatonk nagyon

Csak nem hosszu a hajad?

A mi iskola igazgatonk nagyon szigoru volt es szemelyesen ellenorizte a hajat mindig. Le kellett vagatni ha fele akkora is volt mint a Beatles fiuke.

Szoval, miert kerulnek teged ki nagy ivben? Oltonyben, nyakkendoben tekersz, mint en is neha?
______________
Gyíjja!
Ellenőrizetlen

6
urga képe

Gyök kettővel megyek és közben imbolygok :)) (de lehet,

Gyök kettővel megyek és közben imbolygok :)) (de lehet, hogy a törékeny külsőm teszi? ;)

7
Hedgehog képe

Valszeg én is zsírprofinak néztem ki anno (meg most is),

Valszeg én is zsírprofinak néztem ki anno (meg most is), de a sisak kétszer megmentette az életem, egyszer mag attól mentett meg, hogy életem hátralévő részét a homlokom közepét elfoglaló 10cm-es forradással éljem le.
Egy kutató, egy másik országban, az ottani közlekedési kultúra ráhatásait vizsgálta. Érdekes (komolyan).
Azért nekem marad a sisak (komolyan).
A nagyobb elütési valószínűség mennyivel nagyobb a sisakosoknál? És egyáltalán, mekkora a valószínűsége, hogy elütnek? (: ...csak a miheztartás végett. (: ...de nem akarom tudni. (:

www.fabiano.hu
www.criticalmass.hu/forum-tema/20060910/cm-mez-2-menet-toborzo

Süni

8
urga képe

Tényleg érdekes, és részben megerősíti azt, amit

Tényleg érdekes, és részben megerősíti azt, amit ösztönösen is tudtunk eddig. Mármint, hogyha beöltözöl Hulk-nak, vagy rohamosztagosnak, akkor úgy is viselkednek veled, és nem tekintenek különösebben sérülékenynek.

9
Krisztab. képe

CM mezes bukósisakos hosszúhajú lányokkal mi a

CM mezes bukósisakos hosszúhajú lányokkal mi a helyzet?

*CMS*

10
Hedgehog képe

Egy feltételezett CM-mezes, bukósisakos lánnyal mi a

Egy feltételezett CM-mezes, bukósisakos lánnyal mi a helyzet?
Kapásból többféle helyzet is eszembe jutott.
pl.: autósként beperelném közúti veszélyeztetésért, azt az egy feltételezett lányt.
Ugyanis szándékosan elvonná figyelmemet a vezetéstől, az a feltételezett lány.
Mármint, ha éppen akkor-, és ott vezetnék, ahol éppen Ő rakná, az a feltételezett...
És hogy más helyzetben is elvonná-e figyelmem?
Feltételezem.
De feltételezhetően, akkor nem perelném.
(:

www.fabiano.hu
www.criticalmass.hu/forum-tema/20060910/cm-mez-2-menet-toborzo

Süni

11
Krisztab. képe

Miket olvas itt az ember :) *CMS*

Miket olvas itt az ember :)

*CMS*

12
Hedgehog képe

Örömömre szolgál, hogy, igaz sok idő után, de azért

Örömömre szolgál, hogy, igaz sok idő után, de azért mégis észrevette.
(:

www.fabiano.hu
www.criticalmass.hu/forum-tema/20060910/cm-mez-2-menet-toborzo

Süni

13
Krisztab. képe

:) *CMS*

:)
*CMS*

14
Lathor képe

Folyton elrontják a kormányt :) mész mögötte, tudod

Folyton elrontják a kormányt :) mész mögötte, tudod hogy kanyarodni kellene, de ő megy tovább egyenesen és ilyenkor iszonyat nehéz elforditani :)

Komolyra forditva a szót, össze lehetne irni ki-hogy érzi mennyire tolják le az útról.

Amig nem volt bukóm addig is kb 30 cmre kerültek mint egy ideje bukóban.

15
Hotyhogy képe

"...kb 30 cmre kerültek [ki]..." Folvetettem mar egyszer

"...kb 30 cmre kerültek [ki]..."

Folvetettem mar egyszer ezt a kerdesemet a CM-en:

Nem kaphato az a szemafor szeru oldal tavolsag jelzo, ami vizszintesen kinyulik vagy fel meterre oldalt? Hasznos lehetne ez?
______________
Gyíjja!
Ellenőrizetlen

16
Hedgehog képe

Nekem kb 70cm-es van.. ja nem a kanyarodáskor...bocs...és

Nekem kb 70cm-es van.. ja nem a kanyarodáskor...bocs...és a karomra gondoltam. (: Gyermekkoromban láttam, de akkor még nem értettem, mire való, azt hittem irányjelző. Most, hogy már értem.... Szerintem pár kempingbringán, a pincében, vagy padláson. Az a helyzet, hogy a vállam(nem önfény), táskám szélesebb, mint az a macskaszemes műanyag izé volt. És nem 50cm, hanem 30. "...kb 30 cmre kerültek [ki]..." (:

www.fabiano.hu
www.criticalmass.hu/forum-tema/20060910/cm-mez-2-menet-toborzo

Süni

17
boci képe

Kérdezd Magwast, hogy neki honnan van. És igen! A

Kérdezd Magwast, hogy neki honnan van.

És igen! A belváros szerintem is legyen lezárva az autómentes napon.
----------
...akrat icob, icoB
3:-O

RABIC - LE AZ ÚTRA!

18
Hotyhogy képe

Nem tudom igazan, de az a szep voros haju lany a rendetlen

Nem tudom igazan, de az a szep voros haju lany a rendetlen furtjeivel azon a kisasszonyos plakaton, ha az eloben lenne, hat az elvonna nehany autos figyelmet!
______________
Gyíjja!
Ellenőrizetlen

19
boci képe

Szerintem ez nálunk nem túl igaz. Itt vagy rendesen

Szerintem ez nálunk nem túl igaz. Itt vagy rendesen kikerül az ótós vagy rádhúzza. Nem igazán érdekli, hogy miben vagy, mez, ruha, búkó, paróka, stb...

És igen! A belváros szerintem is legyen lezárva az autómentes napon.
----------
...akrat icob, icoB
3:-O

RABIC - LE AZ ÚTRA!

20
Szász Andrej képe

Ha azt gondolod, hogy itthon nem vagy befolyással az

Ha azt gondolod, hogy itthon nem vagy befolyással az autós viselkedésére (öltözködéseddel, viselkedéseddel stb.), akkor gondold újra!

21
boci képe

Nem azt mondom, hogy nem vagyok befolyással. Azért

Nem azt mondom, hogy nem vagyok befolyással. Azért írtam, hogy nem TÚL igaz. Úgy tapasztaltam, hogy a többséget nem nagyon érdkli. Legalábbis Váci úton mindegy, hogy óuti vagy monti van alattam és hogy hogyan vagyok felöltözve. Montin talán az a látszat, hogy nagyobb a táv, mivel a bicó legbaloldalibb pontjához képest nézve változatlan, az viszont kb 10 centivel arrébb van, mint az óutin (igen, a kormány).

És igen! A belváros szerintem is legyen lezárva az autómentes napon.
----------
...akrat icob, icoB
3:-O

RABIC - LE AZ ÚTRA!

22
norbijúzer képe

hát igen, sztem nálunk max a nagyon kezdőnek látszó

hát igen, sztem nálunk max a nagyon kezdőnek látszó bringásokat kerülik ki rendesen, vagy még őket sem... (pl út szélén, lassan csalinkázó kislányra biztos jobban figyelnek)

én pl a hosszú járművektől tudok frászt kapni, mert nézek balra, hogy hol van már a rohadt vége annak az utánfutós kamionnak, de még midnig ott megy mellettem, a távolság meg alig 30 centi, és csak azért ilyen sok, mert már lehúzódtam a szinte a padkát súrolni...

----
LEZÁRT BELVÁROST AZ AUTÓMENTES NAPON! and more... :)

23
Hotyhogy képe

Az eg szerelmere, csak arra vigyazz meg jobban, ha feled,

Az eg szerelmere, csak arra vigyazz meg jobban, ha feled, vagyis jobbra kanyarodik egy hosszu jarmu vagy nyerges vontato. A hatso kerek kisebb ivben megy es altalaban ra is megy a jardara a sarkokon.
______________
Gyíjja!
Ellenőrizetlen

24
norbijúzer képe

hát arra figyelni szoktam nagyon, hogy nehogy kanyar

hát arra figyelni szoktam nagyon, hogy nehogy kanyar legyen közben, amíg előz, mert ebből már majdnem volt bajom.
egyszer egy kereszteződés felé lassan csorogva mentem a kamion mellett, közben az út felfestése meg enyhén kanyarodott, és amikor észrevettem, hogy itt baj lehet, gyorsan felugrottam a járdára.
az ilyesmire télleg nagyon kell figyelni! (még gyökkettővel haladva is kipréselhet az a jópár tonna...)

----
LEZÁRT BELVÁROST AZ AUTÓMENTES NAPON! and more... :)

25
lemegyek képe

Nekem volt egy ilyen esetem. Kábé 10 éves lehettem,

Nekem volt egy ilyen esetem. Kábé 10 éves lehettem, amikor is megálltam egy sarkon jött egy nagy fehér busz hátulról, és egyre közelebbe jött a vége a sarokhoz, már leszálltam a bringáról, de mind a két kerékre ráment szép lassan, el is ferdítette teljesen oldalra a kerekeket. Teljesen kétségbe voltam esve bőgtem mint az állat, de a bácsi rendes volt, látta hogy nagyon meg vagyok ijedve, bocsánatért esedezett, elvitte a bringámat és megcsináltatta, ráadásul ajándékba kaptam egy hátsó villogót is. Nagyon örültem hogy visszakaphattam a neonzöld-piros-kék csodaszép bringámat :) Hát ennyi a történet. :)

26
norbijúzer képe

hasonló koromban haverral hülyéskedtünk valamit a

hasonló koromban haverral hülyéskedtünk valamit a lakótelepen, még akkoriban BMX volt a divat ugyebár a kissrácoknak, és haver bringája az út szélén a padkára volt ledöntve. egy autó meg ahogy kanyarodott be a parkolóba, átment a bringa kerekén... és a csoda az, hogy semmi baja nem lett, még nyolcast se kapott. persze az "csak" egy autó volt, nem egy busz :)

----
LEZÁRT BELVÁROST AZ AUTÓMENTES NAPON! and more... :)

27
Szász Andrej képe

Az, hogy a profibb kinézetű cangásra kevesebb figyelmet

Az, hogy a profibb kinézetű cangásra kevesebb figyelmet fordít egy autós, az nem meglepő hír. Emiatt nem is érdekelne az eredeti adathalmaz. Azonban az alábbi annál érdekesebb!

Biciklisták akik távolabb hajtottak a járdaszéltől, kevesebb teret kaptak azoknál, akik közelebb tartózkodtak ahhoz -- a bringások közötti hagyományos felfogás ellenére.

Egyrészt jó tudni, hogy a briteknél már ez a "hagyományos felfogás", itthon még messze nem tartunk itt. Azonban ez a félmondat kevés ahhoz, hogy bármilyen következtetést levonjunk belőle, itt kellenének az adatok.

Nem mindegy ugyanis, hogy az adott kerékpáros pontosan mennyivel halad beljebb a sávban -- amíg ideiglenes sávelhagyásra nem készteted a mögötted jövő autóst, a beljebb haladás szinte hatástalan. Ha ugyanis sávon belül meg tud előzni az autós, akkor meg is fog. Ez azt jelenti, hogy maximum a sáv belső szélét jelző vonalig fog kihúzódni. Ha te 20 cm-rel beljebb haladsz, de az autós még mindig elfér, akkor bizony 20 cm-rel kevesebb helyet fog hagyni.

Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy beljebb haladás esetén a te jobb oldaladon több a hely, a játéktér, ahová menekülhetsz. Ha 30 cm-re kerül ki egy kamion, és a padkáig még van egy méter, akkor kevésbé kell izgalomba jönni, mint ha 50 cm-re kerül ki, és már majdnem a padkán mész! (A távolságok nyilván nem a keréktől, hanem a kerékpár(os) valamely szélső pontjától értendők.)

Szóval várjunk még, mielőtt sutba dobjuk azt az (itthon nem is annyira) hagyományos felfogást!

28
phorvath képe

A kis oldaltávolsággal történő előzés azért

A kis oldaltávolsággal történő előzés azért szerintem viszonylag ritkán okoz balesetet. Sokkal gyakoribbak a kereszteződésben történő balesetek. Ott viszont sokkal jobb egy feltűnő színű biciklismez, mint egy egy normál sötét utcai ruha. A mezben legalább feltűnő az ember.

Érdekes módon, engem többnyire rendesen előznek, viszonylag normális oldaltávolsággal. (Gyakorlatilag egyetlen nagyon közeli volt, egy taxis.) Ennyire kezdőnek néznék ki??? :-) Az is lehet, hogy ha a sáv közepén megyek 40-nel, akkor nem tudnak sávon belül előzni.

phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat

29
KoBold72 képe

Hát nem is tudom. A büszke öntudat faktorral mi a

Hát nem is tudom.

A büszke öntudat faktorral mi a helyzet?
(Pl. a kicentizett kerékpáros a következő pirosnál beéri az autóst és kedvesen leordítja a haját...vagy ilyesmi.)

Minél "profibb" bringásnak néz ki valaki, annál nagyobb "öntudatot" néznek ki belőle, nem?
(Az Autóirtóban volt a Critical Kids képregény?)

Na persze erről sincs adat, meg nehezen is mérhető.
Bár valahol talán még megvan otthon a régi egométerem...
:-)

- - - - -
Békés ember vagyok. Túl békés.
Ezért tartok magamnál mindig Brutalin-t!

30
NL képe

Én mostanában naponta autóba kényszerülök. Ott

Én mostanában naponta autóba kényszerülök. Ott nehezebben mérem fel a távolságokat (pedig kocsival is tizenakárhány éve járok). A bringásokat mindig problémás előznöm, és igen, most, hogy mondjátok, tényleg beugrott, hogy fontosabbnak érzem, hogy a kocsival a sávon belül maradjak, mint hogy milyen közel haladok el a bringás mellett...
Bár egy méternél szűkebb helyet (jobbra, a bringás felé) talán nem szoktam bevállalni. De mint mondtam, nem úgy érzem a távolságot egy kombi astra kormánya mögül.

"Siquid mantica non capit, domi relinquendum est."

31
phorvath képe

Na, ezért állok én be a sáv közepére a 2x2 sávos

Na, ezért állok én be a sáv közepére a 2x2 sávos úton. Így biztosan nem tudnak sávon belül megelőzni. Ez az autósoknak is jobb így. Engem nem veszélyeztetnek, és nem kell centizniük. Biztosan nem férnek el mellettem a sávon belül.

Parkoló autóktól meg 1.5 méter oldaltávolságot tartok. (Bicikli tengelye-autó oldala.)

Lehet, hogy nem örülnek neki, de ha minden autós figyelmesebb lenne, akkor nem lenne szükség ezekre a megelőző intézkedésekre.

phorvath
Kerékpáros KRESZ
Hogyan ne üttessük el magunkat

32
Prof.gruppetto.hu képe

Ha minden autós figyelmesebb lenne, akkor

Ha minden autós figyelmesebb lenne, akkor lelkiismeretfurdalás és magyarázkodás nélkül mehetnél a sáv közepén egyébként is ;)

33
Prof.gruppetto.hu képe

Amikor a bukó nem

Amikor a bukó nem segít:
http://index.hu/sport/shirek/?main&283272

34
norbijúzer képe

bukó nélkül valszeg szétloccsant volna a feje a

bukó nélkül valszeg szétloccsant volna a feje a földön (vagy aminek nekiütközött) és kanállal szedegethették volna össze...
így még van némi esélye az élethez. remélem felépül!

--
--
--
"az úton parkolni luxus!" "haladnánk!"

35
Prof.gruppetto.hu képe

Ez csak feltételezés. Ilyen típusú esésnél

Ez csak feltételezés. Ilyen típusú esésnél elképzelhető, hogy a bukó több kárt tett, mint használt...

36
norbijúzer képe

kifejtenéd? -- -- -- "az úton parkolni luxus!"

kifejtenéd?

--
--
--
"az úton parkolni luxus!" "haladnánk!"

37
Prof.gruppetto.hu képe

Az ilyen, nagyon intenzív behatással járó balesetnél a

Az ilyen, nagyon intenzív behatással járó balesetnél a sisak megakadályozza a koponyacsontot abban, hogy a természetes módon védje meg az agyat a fizikai behatásoktól, így ahelyett, hogy egy kis terület nagyon roncsolódik, és a többi viszonylag épségben megússza, a sisak miatt nagyobb terület sérül, igaz kisebb mértékben, de amikor ez a "kisebb" mérték is katasztrofális, akkor mégis előnyösebb, ha ez csak egy kis területre koncentrálódik.
Több cikket lehet találni a témában a neten pro és kontra, keress utána ha érdekel.

38
norbijúzer képe

érdekesen hangzik. -- -- -- "az úton parkolni luxus!"

érdekesen hangzik.

--
--
--
"az úton parkolni luxus!" "haladnánk!"

40
Hotyhogy képe

Dr Walker egy női parókát

Dr Walker egy női parókát hordott a tanulmány egy szakaszában, és úgy találta, hogy autósok nagyobb teret adtak azoknak a biciklzőknek akikről azt gondolták, hogy nők.

http://www.eta.co.uk/2011/04/01/safest-bicycle-helmet-has-built-wig
_____________________________________
Anyád kiüti a járdázókat? Küldd őt az Olympiára!