ez egy milliószor átrágott téma, de a héten megint előjött. az első fékem csavarja kilazult, és megálltam egy útbaeső szerviznél imbuszt kérni. itt kaptam meg nem túl jó hangsúllyal, hogy 52/16-on tönkre fogom tenni a térdemet. nem éppen jó és segítőkész hangnemben, hanem dogmatikusan.
épp ezért kezdtem el gondolkodni. hogy is van ez? klipsszel nyomom, szerintem egész tűrhető technikával. a kérdés, hogy azzal, hogy húzom, mennyire könnyítek a térdet érő terhelésen, mennyire erősítem azt, elég-e ahhoz, hogy ne fájjon hosszú távon a térdem?
van erről valami tényszerű leírás, vagy tényleg csak a 42/16, pörgess ahogy tudod létezik? egyáltalán kinek mi a pörgetés? szerintem nem x+ rpm-et jelent, hanem azt, hogy adott áttéten van akkora lendületed, hogy erőlködés nélkül tudod tartani az adott pedálfordulatot. ez lehet akár 60 is, nem kell 90 meg 120.
vélemények?












Én úgy vagyok vele, hogy
Én úgy vagyok vele, hogy minél magasabb fokozatban vagyok, annál gyorsabb az optimális pörgetés. A megszokott 38/20-asommal a 80-as pörgetés is jó még, de az alá nem megyek, tegnapelőtt meg nagyon finom volt 38/15-tel a 130 (Vaspályán, enyhe emelkedőn a sort előzve, némi hátszéllel). Tegnap ugyanott 38/18-ban a 150 már kényelmetlen volt, csak lusta voltam följebb váltani.
Taposó pedálom van.
_________///Hemü\\\__________
\ ...Az én járművem pöccre indul... /
A húzás tehermentesíti az
A húzás tehermentesíti az ellenoldali térdet. Ellentartásnál ugyanez. Ezt tapasztaltam. Gyakran indulásnál nem is taposok, csak húzok. Úgy értem, a kezdő mozdulat még egy könnyű taposás, de amint beléptem a gripsbe, onnantól a gyorsítást húzással oldom meg. Meg a fékezést is.
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Simplon
fullyn 170es karral, 2,5"-os
fullyn 170es karral, 2,5"-os gumin 36-16ot szoktam síkon használni. saccra ezt 60-90-es pedálfordulat között.
ss-en 175ös karral, 23mm-es gumin a 42-16ot 80-110 között használom, alsó véglet amikor 60as fordulatszám mellett csak gurulgatok, akkor érezhetően megerőltető.
Az én szalagjaim lazák, az
Az én szalagjaim lazák, az egyikben kettő is és abban már porc is igen kevés van. Nem klipszezek, nem spd-zek, pedig biztos jó, de egy esés úgy, hogy nem old ki a kötés, vagy csak a rosszabbik lábam oldalára dőlök, és nagy eséllyel újra műteni kell a lábamat. Emiatt csak taposok. Azt vettem észre, hogy síkon se megyek túl nagy áttétellel, inkább a könnyen tekerés vált be. Úgy váltogatom a sebességet, hogy a terhelés bármilyen sebességnél szinte állandó legyen. Emelkedőn azt hiszem, sokkal könnyebb fokozatokat használok, mint mások. Mostanában kezdtem el arra figyelni, hogy néha kicsit erősebben menjek fel az emelkedőn, had erősödjön a lábam.
Még régen gyógytornász mondta, hogy a térdnek előre kell néznie, nem jó, ha kifelé vagy befelé néz, mert ezekből könnyen porckopás lehet. Ha valakinek nem jó a térde, akkor úgyis kitapasztalja, hogy a legkevésbé kellemetlen. És nem árt találni egy olyan orvost, aki nem leszed a bicikliről, hanem támogatja, mert sok térdbajra segítség lehet. Az orvos és a bringa is.
Ez persze csak szubjektív vélemény, nem szak.
Én 52-13-al járok
Én 52-13-al járok városban. Síkföldi túrán (100+ km), városban komolyabb szembeszélben 15-ön. (Sebességben a 25-30 között mozgok sik úton.)
És a térdem sosem fáj.
Akkor fájt, amikor Dobogókőre (a Királykúti nyereg felől, ami azért lazább, pusztán csak kiváncsiságból, hogy végig bírom-e) 52-17-en mentem (amikor már kiállva is kevés volt a súlyom, akkor rövid távon 19-ben, Persze voltak pihik, de végig tekerés volt).
Na utána, éreztem kb. 2 napig a térdem, meg is fogadtam, hogy többet nem vagánykodom.
Tévedések elkerülésére ez nem valami önfényezés, én egyáltalán nem vagyok erős, látom, és tudom is. Anno 2 éve amikor kezdtem, akkor igencsak gyenge voltam, és hogy erősödjek, mindig a létező legnagyobb áttételt tekertem, amit erőlködés nélkül bírtam. Amikor valamit lazának éreztem akkor eggyel leváltottam.
Viszont pörgetni mindig utáltam, nekem alapból egy komótosabb fordulatszám kényelmesebb (az nem viszi fel a légzésfrekvenciát és a pulzust), de a pedálfordulatom nem tudom.
Spd-t használok, és hogy könyebb legyen mászni, az elméleti zsinórmértéktől előrébb van a nyergem, így a térdem is előrébb esik.
Ha nagy áttételt tekerek az tényleg ártalmas? akkor is ha nem érzem annak?
Megszoktam, hogy a pedál lenyomásának van egy ellenállása, s kisebb áttételen úgy érzem, mintha üresen tekerenék.
"És a térdem sosem
"És a térdem sosem fáj."
ez nem olyan hogy akkor fáj amikor tekered, majd évek/évtizedek múlva...
De miért? Elkopik a porc?
De miért? Elkopik a porc?
igen.
igen.
Ha a nagy áttétek
Ha a nagy áttétek egészségkárosítóak, akkor minek vannak?
Gondolom nem (csak) azért hogy a lejtőn tekerni is lehessen...
Az áram is
Az áram is egészségkárosító. Mégis van.
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Simplon
Egyébként éppen az a
Egyébként éppen az a szerepük, mint az autó sebességváltóján az 5-ös, meg a 4-es fokozatnak. Elindulni nem bír vele a gép, de gazdaságosan lehet vele tartani a sebességet.
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Simplon
gondolom a combos
gondolom a combos versenyzőknek azért jól jön.
ha itt nézegeted a különböző áttételeket azért látszik, hogy pl. 52-11-et elég nehéz lehet az egészséges pedálfordulaton tartani.
"látszik, hogy pl. 52-11-et
"látszik, hogy pl. 52-11-et elég nehéz lehet az egészséges pedálfordulaton tartani."
csak megerősíteni tudom, nekem ugyan 53-11 van, de ha enyhe lejtő van, akkor használom, meg nyáron, lefelé az Alpokban, városban szinte fölösleges, egyszer-kétszer, mikor késésben voltam és el akartam kapni a csepeli HÉV-et, akkor jól jött, de rohadtul fáradt voltam utána pár percig (kb 500m intenzív tekerés után) pedig nem vagyok gyenge.
Köszi, jó a link. És
Köszi, jó a link.
És köszi mindenkinek a választ, ezután megpróbálok átszokni a pörgetősebb áttétekre.
tizenévesen én is 52/14-en
tizenévesen én is 52/14-en jártam, és emelkedőn se nagyon jutott eszembe váltani.
azóta kicsit lejjebb adtam, a 46/14 már pont sok, bár múltkor belefutottam egy outisba, akinek a tempója segített, hogy kipörgessem állatul, és ne szenvedjek vele, mint szoktam.
az 52/16, 48/15 síkon, enyhe emelkedőn működik szabadon, fixen a 44/14 teljesen jó, még belefér elöl a 45-ös tányér is. nem mintha beállt volna a mozgásom egy nagyon szűk tartományra :D
Nekem már mindegy.
Nekem már mindegy. JazzPetáék elköszöntek a térdeimtől, amikor pusztán ellentartással lejöttem 20-al a Torday utcán. Vagy valami hasonló nevű, brutál meredek strászén.
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Simplon
Azért köszöntem el, mert
Azért köszöntem el, mert a Budafokról lejövő lejtő felénél leugrottak és elfutottak a másik irányba. Közben még motyogtak valami olyat, hogy ők nem erre szerződtek...
:-)
Tordai az. Én fékkel,
Tordai az. Én fékkel, kicsiket-gyakran skidelgetve jöttem le, tökéletes volt.
---
"Úgy érzem, hogy az áttételek csak 45 felettieknek valók. Hát nem jobb az izmok erejével diadalmaskodni, mint valami mesterséges váltó szerkezet segítségével? Egyre puhányabbak vagyunk... ezért nekem mindig örökhajtós kerékpárt adjatok!"
Jajj, istenem, de jó
Jajj, istenem, de jó olvasni arról az NR-ről! :)
Hiányzik ám! (meg ti is) :)
~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~
Solo la AS Roma per sempre!
azóta asszem nem is
azóta asszem nem is voltam...
te is, mikor jössz haza?
---
"Úgy érzem, hogy az áttételek csak 45 felettieknek valók. Hát nem jobb az izmok erejével diadalmaskodni, mint valami mesterséges váltó szerkezet segítségével? Egyre puhányabbak vagyunk... ezért nekem mindig örökhajtós kerékpárt adjatok!"
én
én sem.
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Simplon
Most volt egy
Most volt egy villámlátogatás, bringamentesen, pörgősen. November első hetében otthon leszek, nyugisan.
~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~
Solo la AS Roma per sempre!
majd elnéznük emelni a
majd elnéznük emelni a nájtrájd fényét kollektívan, nemde?
---
"Úgy érzem, hogy az áttételek csak 45 felettieknek valók. Hát nem jobb az izmok erejével diadalmaskodni, mint valami mesterséges váltó szerkezet segítségével? Egyre puhányabbak vagyunk... ezért nekem mindig örökhajtós kerékpárt adjatok!"
nemde? dede
nemde?
dede :)
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Royal fixi
Nekem majd szereznem kell
Nekem majd szereznem kell egy bringát. :D
~o~o~o~o~o~o~o~o~o~o~
Solo la AS Roma per sempre!
Az erős áttétel nem menet
Az erős áttétel nem menet közben rossz, hanem elindulásnál. Cserébe megállni jobb. Fék nélkül én is 3 egész körülit szoktam rakni, fékkel könnyebbet.
A szinglimen a 46-16 úgy hétvégére jó, de alleycaten elforog, és elfáradok (ez kb 100-as fordulatot jelent). A térdem attól fáj, ha ellentartok, ha skidelgetek, akkor nem.
---
"Úgy érzem, hogy az áttételek csak 45 felettieknek valók. Hát nem jobb az izmok erejével diadalmaskodni, mint valami mesterséges váltó szerkezet segítségével? Egyre puhányabbak vagyunk... ezért nekem mindig örökhajtós kerékpárt adjatok!"
indulásnál ha nem taposó,
indulásnál ha nem taposó, a húzás alap, íg azért annyira nem szívás, fixen meg elég otromba módon ki lehet gyorsítani. jó, szabadon is, de az más érzés. :)
mai napra egy bp-esztergom volt rendelve, kicsit lassú tempóban (nagyon lassú tempóban) szembeszélben. na ott gondolkoztam, hogy az 52/16 kicsit túlzás, de hát választás nincs. ki lehetett volna dolgozni egy 25-30-as tempónál egészségesen, de lendület nélkül szívás, meg pofátlanság a többieket otthagyni.
ellentartásnál a saját súlyod terhelését érted, vagy a combból húzva fékezést is? mert visszahúzásnál nekem a bokám, meg a combom szokott rosszalkodni, ha a kelleténél gyorsabban akarok megállni. skid nem játszik a szingó miatt.
combból szoktam megfogni,
combból szoktam megfogni, ha nem skid :)
---
"Úgy érzem, hogy az áttételek csak 45 felettieknek valók. Hát nem jobb az izmok erejével diadalmaskodni, mint valami mesterséges váltó szerkezet segítségével? Egyre puhányabbak vagyunk... ezért nekem mindig örökhajtós kerékpárt adjatok!"
Túrázáskor 75 körüli
Túrázáskor 75 körüli fordulatot szoktam sík terepen tartani 52/18..52/16 áttétellel. Tegnap meg a Mátrakörön lejtőn 52/14-nél már túl pörgősnek éreztem 60km/h fölött. Csak éppen nincs több fokozatom.
Emelkedőn meg a kifejtett erőt kell kordában tartani. Pörgősebb fokozaton kisebb térdre jutó terheléssel tudsz ugyanakkora teljesítményen menni.
Akkor van szívás, ha érzed, hogy szétmegy a lábad, de már nem tudsz lejjebb váltani. Kisnána után pl. a montisok 32/32 körüli áttételen, 110 rpm körül mentek, én meg szívtam 42/28-cal, mert csak az van.
Én 53/16-tal tolom síkon,
Én 53/16-tal tolom síkon, de kisebb emelkedőket is így mászok meg. Pl Vácegres-Galgamácsa, vagy Veresegyház-Szada. 80-88 közötti pedálfordot tartok síkon, emelkedőn meg nem engedem 60 alá esni. Komolyabb emelkedőt pl Őrbottyán vagy Váchartyány már max 53/17-tel mászom meg. Természetesen spd-vel és húzom is. Nemrég felültem egy normál cipőben egy montira és állandóan le akartam ugrani róla, annyira megszoktam a húzást. :)
Az mekkora, amikor az ember
Az mekkora, amikor az ember kapkodja fel a lábát a taposóról. Annál már csak az jobb, amikor "engedem, hogy menjen", erre megáll a pedál, és megindul hátrafelé. Mindig mosolygok, amikor átülök a fixről a montira.
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Simplon
Kipróbáltam a pörgetést,
Kipróbáltam a pörgetést, a jól ismert Bp-Szob 60 km-es szakaszon.
Altalában 42-17/19 25 km/h sebesség körül.
Ezt még képes voltam lihegés nélkül, és a tereptől függően váltogattam a sebeségeket, hogy a fordulatszám lehetőleg állandó maradjon.
A tapasztalat: bár máshogy, de jobban elfárdtam (ez azért meglepett) ezen a rövid távon, mint a dupla távon 52-15/17-ben alacsony fordulat mellett (pedig most nem is volt szembeszél).
Mindenestre ráéreztem a dolog ízére. Ez valami más, mint amit eddig csináltam. És úgy tűnik más edzés is kell hozzá.
Hogy mindez mennyire használható terepen, valami meredek emelkedőn, amikor a 22T alapban olyan mint a mókuskerék, azt nem tudom. Eddig igyekesztem a 32-esen menni, ahol csak ki bírtam tekerni.
A pörgetésre külön
A pörgetésre külön edzéseket kell tartani, ha nem vagy szokva hozzá, hanmar meglihegtet. Mivel kisebb izomterhelést és gyorsabb vércserét eredményez, amint megszoktad, már sokkal kevésbé fáraszt, mint a lassú fordulat. A legnagyobb előnye a prgésnek, hogy a jobb oxigénellátás a lábizmokban megelőzi a görcsöt.
Én februárban kezdtem az idei edzéseket, szándékosan túlpörgetett, 100-110-es fordulaton. 1 hét után szokta meg a lábam, most már 90-es fordulaton sem lihegek és nem fárad az izom.
Wad
Köszi!
Köszi!
Pajti bá nyári
Pajti bá nyári fejtágítása úgy szólt:
"Ne menjetek nagyáttétellel mert tönkre teszi a térdet.Ha erőlködik az izület, kimegy a porcok közül a folyadék és nem keni.Elkopik a porc.Menjenek gyorsan a versenyzők.Ha az egészség a fontos akkor a 20-22 km/h bőven elég.A nehéz áttételt meg lehet szokni, de tönkre megy a térd, 20 év múlva fogjátok érezni.Azért találták ki a régiek a strapa biciklikre a 46-48/18-14-et.Kiszámolták, hogy az a legkényelmesebb a lábakanak úgy hogy tudjanak 20 km/h körül erőlködés nélkül menni.Pörgessetek,az nem nyomja ki a folyadékot a porcok közül"
Így szólt a tudásunk egyik kútfője május körkénykén.Nem mondom,hogy betartom betű szerint,de azért igyekszem.Van benne valami, ezer éves vagyok már nekem is vannak itt fáj-ott fájok mert 20 éve...
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
Akkor ezek szerint a
Akkor ezek szerint a 44/15-öm pont jó áttét városi szaladgálásra, ingázásra. Mondjuk 28-30 km/h körül nem is kell erőlködnöm, 20 km/h meg valami alapjáratnak felel meg.
--------------------------------------------
Káposztásmegyeri Aszfaltbetyár @ kék Royal fixi
a 14-et gondolom elírtad,
a 14-et gondolom elírtad, mert a 46/14 már nekem is a határvonal felett egy hangyányival van. a 46/16 kellemes, azt még el tudnám képzelni, de akkor sem 30-as tempóval.
nyáron szereltem építettem pár bringát 45/16-tal, be akartam tekerni a városba, de a második sarkon rájöttem, hogy ha sietek, inkább kihagyom, mert még nem vagyok erre kalibrálva. ha nem kéne egyben 15-20km-t tekernem nagy utakon (üllői, váci), lehet, hogy jó is lenne, mert bevásárláshoz teljesen jó a puchom 44/17-e, de azzal sem tekerek 4km-nél többet egyszerre.
Három éve még 42/16
Három éve még 42/16 áttételű fixit használtam, de azóta teljesen átszoktam 42/18 egysebességesre. Messze gyorsabb vagyok így is egy átlagbringásnál, főleg emelkedőn. Szerintem egyszerű városi közlekedésre nem szerencsés a nagy áttétel, főleg, ha nem csak sík terepen megy az ember.
Ha gyorsan akarok haladni, akkor pedig váltós géppel megyek.
Ez sztem teljesen reális
Ez sztem teljesen reális tapasztalat.Én mindíg váltóssal rohangálok, és amikor kibírtam forgatni az 52-11-emet akkor is mindíg dühös voltam, hogy el kellett fékezni a lámpák miatt a tempót.Mot városban olyan 52-21/24 valami ilyesmivel megyek, ha lusta vagyok, akkor elől 42.A városi közlekedés inkább a sprinter stílusnak kedvez, röviden gyorsat, hogy meglegyen a következő zöld...
"Nem nyúl a fékhe', nem nyúl a fékhe'!"
A leglényegesebb
A leglényegesebb térdfájás ellen: senki ne használjon biopace-t, ovaltec-et.
Egyrészt nagy fordulaton a pumpálva változó pedálfordulat folyamatosan üti a térdizületet, másrészt ebből a rángató hatásból kifolyólag alacsony fordulatú tekerésre kényszerít. Mindkettő árt a térdnek.
Shimanoék nem véletlenül fejezték be sunnyogva a gyártását.
Wad
Én használom és
Én használom és szeretem.
Ahogy Sheldon Brown is tette.
http://www.sheldonbrown.com/biopace.html
füstöt érzek a levegőben
füstöt érzek a levegőben :)
az a tapasztalatom, hogy 3 biopace-t kipróbált emberből 2 szerint nagyon rossz, 1 szerint meg a legnagyszerűbb dolog a világon.
simán lehet, hogy ez alkat és megszokás kérdése. mármint hogy képes vagy-e megszokni, hogy egy tojást tekersz, nem pedig kört.
Az ember percenkénti
Az ember percenkénti 100-110 pedálfordulat környékén szupratekerővé válik. :-)
Viszont az én lábam akkor kezdett jobban görcsölni, amikor átálltam 80-ról magasabb fordulatszámra. Aztán hamar megszokta.
_________///Hemü\\\__________
\ ...Az én járművem pöccre indul... /